Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remi lika förödande för schack som filmning i fotboll!
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 .
Författare Meddelande
G_arvid
Medlem
#451 Skrivet: 26 Jul 2016 13:04 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: LNO1, #480:
Vad jag menar är egentligen att ett remianbud t.ex 10 drag in i partiet med mycket spel kvar inte är bra för elitschacket sett ur publiksynpunkt (och därmed ur sponsorsynpunkt också). Jag menar också att rädslan för att förlora gör att många på amatörnivå tar remier alldeles för tidigt och att det hämmar deras utveckling starkt, inte minst ur slutspelssynpunkt. Jag vill se en utveckling där våra juniorer spelar sina partier till dess ställningen verkligen är remi och inget annat. Jag antog i en tidigare tråd att remianbudets tillkomst föranleddes av att man inte skulle behöva spela "döda" ställningar och inte för att bevaka en turneringsposition eller, gud förbjude, för att motståndaren har en tågtid att passa.

Jo, jo - så långt är jag med. Jag undrade bara om vad som egentligen var sofiaregeln - ursäkta sidosprånget!
Men när det gäller dina exempel så tror jag att problemet med juniorerna ligger på ungdomsledarnivå - dessa tidiga remier tyder på att rädslan att förlora är större än viljan att vinna. Det är illa och en sak att arbeta med för alla som sysslar med juniorer. Man kan som bekant aldrig utvecklas om man inte vågar göra misstag. Och när det gäller stormästarna är det väl lite samma sak där, man vågar inte försöka vinna om man riskerar att förlora. Bent Larsen sa att om man aldrig förlorat för att man varit för angelägen att vinna så är det något fel i ens spel. Så turneringsarrangörer borde satsa på kampvilliga spelare och inte bara se på ratingtal och titlar.

LNO1
Medlem
#452 Skrivet: 26 Jul 2016 13:21

Citerar: G_arvid, #451:
Jag undrade bara om vad som egentligen var sofiaregeln

Nu har du ju fått mig att undra också...

knightrider
Moderator
#453 Skrivet: 26 Jul 2016 16:55 - Redigerad av: knightrider

Sofiaregeln innebär att det inte är tillåtet att bjuda remi före 30 drag.
Regeln tillämpades t ex i Hasselbacken Chess Open.

G_arvid
Medlem
#454 Skrivet: 26 Jul 2016 18:05

Citerar: knightrider, #453:
Sofiaregeln innebär att det inte är tillåtet att bjuda remi före 30 drag.
Regeln tillämpades t ex i Hasselbacken Chess Open.

Så har jag också förstått saken. Men på andra ställen beskrivs det som något av LNO1:s vision - förbjudet att bjuda remi:http://rules.chessdom.com/sofia-rule

Vert
Medlem
#455 Skrivet: 26 Jul 2016 18:56

I SM som precis avslutades fick man ej bjuda remi innan drag 40, vilket - tror jag - också kallades Sofia-regler.

knightrider
Moderator
#456 Skrivet: 26 Jul 2016 21:51

Ja, reglerna är uppenbarligen flexibla.
Om man tittar på olika sajter och turneringar så har reglerna tillämpats på varierande sätt.
Finns exempel på t ex totalt förbud mot remianbud eller att en domare ska godkänna att ett parti är remi, men även olika begränsningar när ett remianbud får avges... t ex tidigast efter 30 eller 40 drag.

Jag tycker att Sofia får bestämma sig nu vad som ska gälla!

LNO1
Medlem
#457 Skrivet: 26 Jul 2016 23:15

Citerar: G_arvid, #447:
Genom att ta till dragupprepning? För mig blir det bara ett annat sätt att komma överens om rem.

Javisst och somliga har hävdat att detta bara skulle vara hyckleri, men det sänder klara signaler till elit och juniorer.

LNO1
Medlem
#458 Skrivet: 26 Jul 2016 23:16

Citerar: knightrider, #456:
Jag tycker att Sofia får bestämma sig nu vad som ska gälla!

IvarBlå1
#459 Skrivet: 27 Jul 2016 11:55

Tills dess spelar vi so Fia

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 .
Du måste logga in för att kunna posta!