Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubbschackets vara eller inte vara
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
Vert
Medlem
#271 Skrivet: 10 Jun 2016 08:36 - Redigerad av: Vert

Citerar: J_Ahlin, #293:
Vad fasen är en PÖSMUNK!

Såhär skrev vpaavola:

Citerar: vpaavola, #267:
Om jag har förstått saken rätt, är "pösmunk" i sociala sammanhang en självgod förståsigpåare och viktigpetter.

Själv skrev jag tidigare:

Citerar: Vert, #142:
För mig är det synonymt med mallgroda och används om självgoda, stroppiga, arroganta och självbelåtna personer.

I schackliga sammanhang kan det handla om personer som gärna berättar att de vunnit, som vid efteranalys gärna pratar om sina egna möjligheter men aldrig om motståndarens, som vid efteranalys alltid tycker sig ha stått bättre (trots att ställningen är lika eller sämre för pösmunken), som alltid tycker att de förlorade "på eget grepp"/på grund av sina egna misstag snarare än därför att motståndaren spelade bra, som viftar bort invändningar och kommentarer från andra på ett nedlåtande sätt.

F.ö. kan jag nämna att jag flera gånger har stött på arroganta schackspelare som ändå varit givande att analysera med, och då har jag kunnat fördra arrogansen. Det är den schackliga arrogansen som är ett problem i schackliga sammanhang.

Citerar: sture_lindberg, #268:
Finns säkert flera pösmunkar utanför schacket än inom schacket.

Ja, pösmunkarna finns jämnt fördelade i hela samhället. Men problemet är - som jag resonerade kring i inlägg #243 - större i sociala sammanhang än i t.ex. yrkesmässiga sammanhang.

vpaavola
Medlem
#272 Skrivet: 10 Jun 2016 09:12

Citerar: sture_lindberg, #268:
Finns säkert flera pösmunkar utanför schacket än inom schacket.

Säkert. Det finns ju några mer människor utanför schacket.

G_arvid
Medlem
#273 Skrivet: 10 Jun 2016 09:19

Citerar: Vert, #271:
Ja, pösmunkarna finns jämnt fördelade i hela samhället. Men problemet är - som jag resonerade kring i inlägg #243 - större i sociala sammanhang än i t.ex. yrkesmässiga sammanhang.

Jag är inte säker på att jag håller med - åtminstone inte att det nödvändigtvis behöver vara så. Det är inte säkert att man bara kan ignorera en irriterande person på arbetsplatsen. Det kan vara din närmaste chef, eller en person som du måste arbeta ihop med och som hela tiden tar åt sig all ära för teamets arbete och frånsäger sig allt ansvar för eventuella misstag. Det är många som mår dåligt på sina arbetsplatser p g av dåliga chefer och arbetskamrater.

Vert
Medlem
#274 Skrivet: 10 Jun 2016 09:37

Citerar: G_arvid, #273:
Jag är inte säker på att jag håller med - åtminstone inte att det nödvändigtvis behöver vara så. Det är inte säkert att man bara kan ignorera en irriterande person på arbetsplatsen. Det kan vara din närmaste chef, eller en person som du måste arbeta ihop med och som hela tiden tar åt sig all ära för teamets arbete och frånsäger sig allt ansvar för eventuella misstag. Det är många som mår dåligt på sina arbetsplatser p g av dåliga chefer och arbetskamrater.

Så kan det naturligtvis vara. Min tanke var att arbetet går man till ändå, oberoende av eventuella pösmunkar, därför att man är "tvungen". Att man däremot frivilligt skulle gå till schackklubben om pösmunkarna är för många känns mindre sannolikt; det är svårt att frivilligt tvinga sig till att umgås med dem.

Man ska såklart inte överdriva problemet, men jag tror att pösmunkarna skrämmer bort eller avskräcker en och annan schackspelare, såväl nybliven som mer erfaren.

lubbeluring
Medlem
#275 Skrivet: 10 Jun 2016 11:19

Varför denna pösmunkefobi?
Det är väl bra om schackspelare har gott självförtroende.

Vert
Medlem
#276 Skrivet: 10 Jun 2016 11:25

Citerar: lubbeluring, #275:

Jag antar att frågan är (åtminstone delvis) riktad till mig eftersom jag (förmodligen) har skrivit mest om pösmunkarna. Om jag efter partiet analyserar med min motståndare så kan det hända att han/hon uppvisar de egenskaper som jag nämnde tidigare:

Citerar: Vert, #142:
I schackliga sammanhang kan det handla om personer som gärna berättar att de vunnit, som vid efteranalys gärna pratar om sina egna möjligheter men aldrig om motståndarens, som vid efteranalys alltid tycker sig ha stått bättre (trots att ställningen är lika eller sämre för pösmunken), som alltid tycker att de förlorade "på eget grepp"/på grund av sina egna misstag snarare än därför att motståndaren spelade bra, som viftar bort invändningar och kommentarer från andra på ett nedlåtande sätt.

När varje bondebortsättning är ett genomtänkt offer, varje likaställning är fördelaktig och varje remislutspel är vunnet för pösmunken tycker jag inte att det är givande att analysera. Tycker jag det för ofta kommer jag att lämna schacket, därav min förhoppning att slippa möta alltför många pösmunkar.

gubbengrå
Medlem
#277 Skrivet: 10 Jun 2016 11:38

Ett gott självförtroende ser jag som en förutsättning för att spela intressant schack. D.v.s. att man står för sin bedömning och testar den.

Ett överdrivet "gott självförtroende" ser jag som en belastning, när det gäller att analysera tillsammans med andra. D.v.s. att man envisas med att att ens egen bedömning alltid är rätt.

lubbeluring
Medlem
#278 Skrivet: 10 Jun 2016 11:51

Men vad är problemet.
Varför inte bara hålla med pösmunken?

Gilly
Medlem
#279 Skrivet: 10 Jun 2016 12:01

Är det inte dags att starta en tråd med det seriösa ämnet "Pösmunken"?

Vert
Medlem
#280 Skrivet: 10 Jun 2016 12:10

Citerar: lubbeluring, #278:
Men vad är problemet.

Jag tycker att det är ganska påfrestande att umgås med självgoda personer i allmänhet, och självgoda schackspelare i synnerhet; det bär mig emot att hålla med om uppenbara felaktigheter. När man analyserar ett oändligt komplicerat parti med en 1900-spelare som framställer det som att han/hon kan och vet allt är det svårt att inte störa sig på det. Och om personen dessutom är nedlåtande så kan det på sikt skrämma iväg en och annan schackspelare. Det är det enda jag egentligen vill ha sagt om pösmunkarna.

Citerar: Gilly, #279:

Inte för min del. Jag ska inte säga mer om saken nu.

gubbengrå
Medlem
#281 Skrivet: 10 Jun 2016 12:38

Citerar: lubbeluring, #278:
Men vad är problemet.

I praktiken är det väl så man gör, samtidigt som man så artigt som möjligt avslutar analysen. Det är det sistnämnda, alltså att meningsutbytet fryser inne , som kan ses som problem.

Och problem är det, om man förutom tävlande , också är intresserad av socialt umgänge i klubben. Det går naturligtvis att hävda att det där sociala är ointressant, att man är på klubben för att tävla och inget annat. Detta är en så kallad nördig inställning, som har sina brister vad gäller nyrekrytering till klubben.

Nipp
Medlem
#282 Skrivet: 10 Jun 2016 12:49 - Redigerad av: Nipp

Det är nog en kombination av hög faktor Jante-lag och missundsamhet som får någon att betrakta någons framgång som något dåligt. I synnerhet om denne någon själva tycker de åstadkommit något.

I någras ögon begravs en av de största pösmunkarna idag - Muhammed Ali.
- I am the greatest
och hans sätt retade gallfeber på många.

Några retade sig kollosalt på att Northug gjorde lite roliga saker för att visa sin överlägsenhet innan han gick i mål.
- osportsligt
tyckte många sportjournalister. Man ojjade sig så det vart nästan inget stopp på det.

Så tröskeln av vara pösmunk kan variera stort beroende vem som betraktar.

Om någon utropar sig som den störste men får storstryk - då är det ju mest pinsamt för denne. Ta svenske Alexander "the mauler" Gustafsson, MMA sport, som kör lite Muhammed Ali-skryt men får sedan storstryk - det är väl pösmunkvarning där kanske.

Sedan är väl psykning en större del av vissa sporter än andra.

Men är man bäst och råkar säga det - är väl knappast pösmunk. Inom andra genre som artister kallas väl ofta pösmunken för - Diva.

gubbengrå
Medlem
#283 Skrivet: 10 Jun 2016 12:52

Citerar: Gilly, #279:

Om man diskuterar klubbschackets vara eller inte vara, så må man kunna diskutera nyrekrytering inom ämnets ramar.
Inom detta ämne, nyrekrytering, i sin tur, tycker jag att en diskussion om klubbarnas schackkultur (eller brist på den samma) också är fullt befogad.

Det är inom denna diskussion som "pösmunks-fenomenet" ryms.

Gilly
Medlem
#284 Skrivet: 10 Jun 2016 13:10

Citerar: gubbengrå, #283:
Det är inom denna diskussion som "pösmunks-fenomenet" ryms.

Då kanske vi skulle glida från pösmunkarna till mer generella klubbkultur?

gubbengrå
Medlem
#285 Skrivet: 10 Jun 2016 13:17 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Nipp, #282:

Det är nog en kombination av hög faktor Jante-lag och missundsamhet som får någon att betrakta någons framgång som något dåligt. I synnerhet om denne någon själva tycker de åstadkommit något.

Om vi diskuterar beteende under efteranalys, så tycker jag att det irrelevant att tala om Jante-lag och missunnsamhet.
Åtminstone är det irrelevant om man man med efteranalys menar något annat än en slags förlängning av partiet, bedriven med andra medel.

Under partiet tävlar man om vem som (för tillfället är bäst). Vid avslutning av partiet erkänner förloraren genom ett handslag att vinnaren var den bättre( vid detta tillfälle)
Vid efteranalysen skall det i bästa fall inte råda något tvivel om vem som, sportsligt sett var den bäste. Den sportsliga aspekten skall vara färdig behandlad, och något annat skall ta vid.

Detta är naturligtvis en svår förändring att genomgå från självhävdande subjektivitet, till distanserad objektivitet. Men det är i denna sistnämnda form, som schacket blir möjligt att delges och delas .

gubbengrå
Medlem
#286 Skrivet: 10 Jun 2016 13:25

Citerar: Gilly, #284:
Då kanske vi skulle glida från pösmunkarna till mer generella klubbkultur?

Jag börjar få ett intryck av att "pösmunks-fenomenet" sätter problemet med klubbarnas schack-kultur, eller brist på den samma i blixtbelysning.

G_arvid
Medlem
#287 Skrivet: 10 Jun 2016 13:47

Jag tycker trådrubriken är lite väl drastisk – 'vara eller inte vara'. Vi kan ju knappast komma fram till ett 'icke vara' för schackklubbar som har medlemmar som trivs med sin klubbverksamhet.
Jag vill hellre fundera över nedåtgående siffror och problem med nyrekrytering och funktionärer i många klubbar. Klubbarna har inte förändrat sin verksamhet sedan 70- och 80-talet. Inte heller var medlemmarna mer sympatiska på den tiden. Däremot har samhället och människors beteenden ändrats. Föreningslivet, studiecirklar och annan ideell verksamhet har problem över hela linjen. Folk träffas inte på samma sätt nu för tiden. När jag var ung så stannade man inte hemma en minut längre än nödvändigt. För man ville ut och träffa kompisar. Ungdomar nuförtiden rör sig normalt inte från datorspelet. Man umgås med sina kompisar via chat och sms. Detsamma gäller vuxna. Man ringer inte ens upp varandra utan skickar sms.
Jag menar att de som kom till schackklubbarna förr men som uteblir nu, de kom för att det var enda sättet att få spela schack. Nu finns det internet i stället. Till en del tror jag att internet kan fungerara som rekrytering till schackklubbarna, men det är också så att en förlust i närschack är smärtsam på ett helt annat sätt än en förlust via webben. Så de som inte kan ta förödmjukelsen av att ha förlorat trots sex timmars slit kommer att fortsätta sitta hemma och spela.

gubbengrå
Medlem
#288 Skrivet: 10 Jun 2016 14:14

Citerar: Nipp, #282:
I någras ögon begravs en av de största pösmunkarna idag - Muhammed Ali.
- I am the greatest
och hans sätt retade gallfeber på många.

Jag vill inte börja diskutera enskilda kaxiga och framgångsrika individer inom sportens värld. Men kopplingen mellan framgång och kaxighet eller arrogans , är intressant att diskutera.
Jag har trott på att det fanns ett sådant samband. Men med med tiden har jag allt mer ifrågasatt och slutligen tagit avstånd från den sammankopplingen.

I senast numret av Tidskrift för schack finner jag uppmuntrande läsning: Nils Grandelius intervjuas av Anders Sandström om sitt deltagande i Norway Chess:

"Hur upplevde du den personliga kontakten med världsstjärnorna? Du är ju är ju trots allt en udda figur i det gänget än så länge?

Stämningen var vänskaplig och kamratlig. Inkluderande. Det finns ingen som försöker visa sig bättre utom på brädet, alla är ödmjuka och trevliga."

sture_lindberg
Medlem
#289 Skrivet: 10 Jun 2016 14:35 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: G_arvid, #287:
Så de som inte kan ta förödmjukelsen av att ha förlorat trots sex timmars slit kommer att fortsätta sitta hemma och spela.

Så är det nog.

Men det finns ju alltid två sidor på myntet.

Jag tycker det är mycket mera givande att få spela ett parti där jag kan se min motståndare än att sitta bakom en skärm och inte ens veta vilken jag möter.

Blir en helt annan upplevelse schackmässigt .

Mitt nätschack spelar jag alltså bara för att öva upp mig och för att träna in nya varianter.

Citerar: vpaavola, #272:
Säkert. Det finns ju några mer människor utanför schacket.

När jag skrev att det finns flera "pösmunkar" utanför schacket än inom schacket så menade jag naturligtvis procentmässigt och inte till antalet..trodde alla förstod det ...

vpaavola
Medlem
#290 Skrivet: 10 Jun 2016 15:13

Citerar: sture_lindberg, #289:
När jag skrev att det finns flera "pösmunkar" utanför schacket än inom schacket så menade jag naturligtvis procentmässigt och inte till antalet..trodde alla förstod det ...

Nej faktiskt inte. Jag skulle väl aldrig tro att du, som, kanske, den mest rutinerade forumskrivare, skulle komma med påstående, som du inte har ens en gnutta bevis för.
Eller jag kanske har fel. Du har tillgång till den färskaste pösmunk statistiken?

lubbeluring
Medlem
#291 Skrivet: 10 Jun 2016 15:27

Jag antar att finns trevliga pösmunkar och mindre
trevliga pösmunkar.
Det vore bra om pösmunkarna balanserades upp av
ett antal pösnunnor.

Gilly
Medlem
#292 Skrivet: 10 Jun 2016 15:57

Citerar: gubbengrå, #286:
Jag börjar få ett intryck av att "pösmunks-fenomenet" sätter problemet med klubbarnas schack-kultur, eller brist på den samma i blixtbelysning.

Det kan nog ligga en hel del i det. I det Svenska folkhemmets lagomkultur är toleransen gentemot pösmunkar, slöfockar, slarvpellar och annat löst folk väldigt låg. Kanske är det därför många föredrar anonymiteten bakom datorskärmen?

Nipp
Medlem
#293 Skrivet: 10 Jun 2016 16:30

Citerar: gubbengrå, #285:
Under partiet tävlar man om vem som (för tillfället är bäst). Vid avslutning av partiet erkänner förloraren genom ett handslag att vinnaren var den bättre( vid detta tillfälle)
Vid efteranalysen skall det i bästa fall inte råda något tvivel om vem som, sportsligt sett var den bäste. Den sportsliga aspekten skall vara färdig behandlad, och något annat skall ta vid.

Men är det så knivskarpt:

#1. Motståndaren säger till dig:
- din ställning är hopplös, men vi kan spela till matt om du vill

Är det pösmunkvarning eller helt enkelt ett uttryck för att han är så radikalt mycket bättre än jag?

#2. De bättre spelarna spelar sällan till matt - de ger antingen upp i mittspelet(som jag upplevde det, på min nivå) eller kommer överens om remi.

Efteranalys av detta kan ju säkert bedömas olika av observatörer, beroende på nivån på dessa också. Dels resan till ställningen - dels slutställningen i sig.

Tänkte som eget experiment starta med remiställningar från någon tävling, och se vad olika schackdatorer/program fortsätter med. Även uppgivna partier kan vara intressant att se på om de förlorar i alla lägen. Kanske finns denna typ av analys redan, vet inte. Vet inte om man kan lära sig något om att läsa positioner av det.

sture_lindberg
Medlem
#294 Skrivet: 10 Jun 2016 16:30

Citerar: Gilly, #292:
Kanske är det därför många föredrar anonymiteten bakom datorskärmen?

Kan också vara slöhet.
Bristande intresse.
Eller något annat.

Gilly
Medlem
#295 Skrivet: 10 Jun 2016 16:36 - Redigerad av: Gilly

Citerar: sture_lindberg, #294:
Kan också vara slöhet.
Bristande intresse.
Eller något annat.

Du bekräftar, tråkigt nog, här vad jag skrev i inlägg #292

sture_lindberg
Medlem
#296 Skrivet: 10 Jun 2016 16:36

Citerar: vpaavola, #290:
Nej faktiskt inte. Jag skulle väl aldrig tro att du, som, kanske, den mest rutinerade forumskrivare, skulle komma med påstående, som du inte har ens en gnutta bevis för.

I mitt inlägg bemötte jag dej därför att du påstod att det onekligen borde finnas fler pösmunkar som icke schackspelare än schackspelare.

Och jag menade då naturligtvis inte till ANTALET..som du gjorde dej lustig på att jag menade.

Och jag har därefter rättat mig och skrivit att jag menade i procent räknat..(som jag naturligtvis trodde att du förstod att jag menade )...

Nog om detta nu ?

sture_lindberg
Medlem
#297 Skrivet: 10 Jun 2016 16:37

Citerar: Gilly, #295:
Du bekräftar tråkigt nog här vad jag skrev i inlägg #292

Ja jag kan inte hitta några andra skäl än dessa.

LNO1
Medlem
#298 Skrivet: 10 Jun 2016 16:42

Citerar: Nipp, #293:
Men är det så knivskarpt:

Är det pösmunkvarning eller helt enkelt ett uttryck för att han är så radikalt mycket bättre än jag?

Inte nog med att motståndaren i detta exempel är osportslig, han gör sig dessutom skyldig till ett regelbrott. Exakt vilken paragraf han bryter mot har jag inte ork att ta reda på just nu, men man får inte störa sin motståndare under partier med någon som helst kommentar , allra minst om ställningen på brädet. Pösmunksvarning? Nej pösmunksfaktum! Det är upp till varje spelare att avgöra när det är dags att ge upp.

Tänkte som eget experiment starta med remiställningar från någon tävling, och se vad olika schackdatorer/program fortsätter med. Även uppgivna partier kan vara intressant att se på om de förlorar i alla lägen. Kanske finns denna typ av analys redan, vet inte. Vet inte om man kan lära sig något om att läsa positioner av det.

All form av seriös analys bör ju vara nyttigt för ditt spel. Prova också gärna själv innan du slår på räknemaskinen ;)

gubbengrå
Medlem
#299 Skrivet: 10 Jun 2016 16:45

I ett närschacks parti skulle du mycket väl kunna klaga hos domaren för ett sådant beteende. Personligen tycker jag att det är lika noga här på so, i detta avseende. Men där förekommer nog olika uppfattningar, tyvärr.

Gilly
Medlem
#300 Skrivet: 10 Jun 2016 16:45

Citerar: sture_lindberg, #297:
Citerar: Gilly, #295:
Du bekräftar tråkigt nog här vad jag skrev i inlägg #292
Ja jag kan inte hitta några andra skäl än dessa.

Du förstod inte att jag syftade på den bristande toleransen?

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!