Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubbschackets vara eller inte vara
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
Gilly
Medlem
#211 Skrivet: 9 Jun 2016 00:36

J_Ahlin! Du vet hur en marknadsföringssten ska dras du.
Här har du finfint schackmaterial, något åldrat men inte i knoppen, som gärna skulle spela i klubb igen. Men mina gamla erfarenheter gör mig mycket tveksam att lockas in i klubbschacket igen.
Jag skulle "överfallas" av klubben och skulle förväntas bidra med både det ena som det andra, men det skulle inte min något slutkörda kropp palla för. Jag skulle kunna tillföra mycket i vilken klubb som helst men på mina villkor.
Är det fler gamla rävar som känner igen sig i detta?

sture_lindberg
Medlem
#212 Skrivet: 9 Jun 2016 00:48

Citerar: sture_lindberg, #16:
Däremot är jag tämligen säker på att Internetschack i slutändan kommer att GYNNA klubbschacket.

Flera spelar schack på nätet...och då kommer också flera börja spela i klubbar. Kanske det tar några år.javisst..men i slutändan blir det så..

Här bara ETT exempel som jag angett..Finns hur många som helst om du kan leta.

sture_lindberg
Medlem
#213 Skrivet: 9 Jun 2016 00:49

Citerar: sture_lindberg, #38:
Precis så är det..Det är bättre att se Internetspelande personer som blivande klubbschacksmedlemmar .Än att påstå något så dumt som att Internet konkurrerar ut klubbschacket.

här är ett till..resten får du leta upp själv..

Gilly
Medlem
#214 Skrivet: 9 Jun 2016 01:02

Citerar: sture_lindberg, #212:

Men snälla du, det där är inga egna konkreta förslag, det är ju bara löst utslängda åsikter på vad internetschacket kan innebära.
Erkänn istället att du inte har några egna förslag på hur svenskt klubbschack ska räddas/förbättras. Du har i alla fall inte kommit med något i denna tråd.
Kritiserat andras inlägg har du däremot gjort en massa gånger.

sture_lindberg
Medlem
#215 Skrivet: 9 Jun 2016 01:19 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Gilly, #214:
Erkänn istället att du inte har några egna förslag på hur svenskt klubbschack ska räddas/förbättras.

Klubbschacket kommer att få sin uppgång genom Internet på ett naturligt sätt-Och får vi en världsspelare kommer det gå ännu snabbare.

Det är allt som är av intresse egentligen.

Hålla på att dividera om kaffe är ju bara trams.

Här under kan du läsa hur det går till på en välskött schackklubb :

Klubbnamn :Kristallens sk

Lokal ; Katarina södra skola ,Katarina bangata 41 Sthlm ,Garbosalen
Spelkvällar ;Torsdagar kl 18,30-23.00
Kontaktperson ;Undertecknad
Lag ;Vi har ett lag i division 1,ett lag i division 2 och ett lag i division 3.
Verksamhet ; Vi har KM på hösten då vi spelar 9 ronder ,vi har snabb-KM,-Blixt-KM.

På våren har vi Vårblixten och på hösten Höstblixten som är ÖPPNA turneringar där även andra spelare än Kristallare får deltaga i.
Vi deltager dessutom i DM ,där vi möter andra Stockholmslag.
Där har vi ett lag i Elitserien ,ett lag i division 1 och ett lag i division 3 (där är jag lagledare).

En vanlig klubbkväll brukar mellan 20-30 spelare minst närvara. Ibland fler.
Dessutom har vi kvällar där vi analyserar partier och visar spelöppningar för varandra.

På schackavslutningar brukar vi anlita någon GM som får berätta om sitt schack.och visa partier.I kväll var det Lasse Karlsson som gjorde ett bejublat framträdande !

Vi turas om med kaffet.Vi har ett schema där man får skriva upp sig på. Det gör så att alla får hjälpa till litet.

Och avslutningsvis kan jag säga att alla är hjärtligen välkomna att spela med Kristallen..En klubb för ALLA

Har andra klubbar samma agenda så kommer det att gå bra för schacket,,det är jag helt övertygad om

Vert
Medlem
#216 Skrivet: 9 Jun 2016 08:46

Citerar: sture_lindberg, #208:
Jag har redan gett en massa förslag ; det är bara att scrolla lite i denna tråd så ser du dom.

Frånsett det faktum att du - åtminstone enligt Gilly - inte verkar ha kommit med så många förslag så var det ju inte dina förslag jag efterfrågade. Jag undrade om du hade några åsikter om de förslag som jag listade i inlägg #200.

Vad gäller din presentation av Kristallen så kanske du vill lägga till vårturneringarna, som vad jag kan se inte nämns just nu.

HSK_Andreas
Moderator
#217 Skrivet: 9 Jun 2016 08:54

Citerar: Gilly, #211:
Jag skulle "överfallas" av klubben och skulle förväntas bidra med både det ena som det andra, men det skulle inte min något slutkörda kropp palla för. Jag skulle kunna tillföra mycket i vilken klubb som helst men på mina villkor.

Jag tror inte alls att du skulle överfallas och förväntas utföra en massa jobb. Jag tror att ingen förväntar sig att en ny medlem ska utföra en massa jobb och inte förväntas någon göra mer än vad de klarar.

Om man däremot kräver bättre lokaler, fler sponsorer, fler föredrag, fler lagmatcher etc så är det enligt mig rimligt att bidra på något sätt eller åtminstone kunna tala om vem som skall göra arbetet.

Kaffediskussionen innan är såklart löjlig ur en aspekt, men det är ett sätt att visa att alla kan bidra med något. Kaffe ska köpas och bryggas, bord och stolar skall fram, bräden och pjäser skall fram och när kvällen är slut ska grejerna bort igen.

Hur många kommer till lagmatcherna 5 minuter före start och går när det egna partiet är slut? Hur många hjälper till att duka upp och bort? Kan det vara möjligt att komma 30 minuter tidigare till någon/några matcher och hjälpa personen som fixar allt annars?

Det är lite den typen av tankar man kan ha med sig. Ingen kan göra allt, men alla kan bidra med något, om det så bara är att plocka undan pjäser och bräde efter sitt sista parti.

Nipp
Medlem
#218 Skrivet: 9 Jun 2016 08:54

Citerar: sture_lindberg, #212:
Citerar: sture_lindberg, #16:
Däremot är jag tämligen säker på att Internetschack i slutändan kommer att GYNNA klubbschacket.

Flera spelar schack på nätet...och då kommer också flera börja spela i klubbar. Kanske det tar några år.javisst..men i slutändan blir det så..

Men är inte farhågan just att klubben bara erbjuder det som internet gör - spela partier.

Och det är väl det alla skulle spendera lite tid på fundera över - vad skall klubbar erbjuda som kompletterar internet?

Vad man än har för intressen är det ju intressant att känna att man blir bättre.

Jag minns från sena tonåren lån av böcker på bibban och kolla lite olika öppningar. Också slutspel med bara två löpare, torn och löpare, torn och springare och liknande saker bidrog till att jag kände styrkan i olika pjäser. Nu minns jag inte pjatt av detta, då jag spelat typ ett parti om året i över 40 år, typ. Så det är att börja från noll igen i stort sett.

Och jag såg från inlägg här att sådana aktiviteter med lite analys osv finns - vilket jag aldrig såg skymten av det året 1970 på en klubb.

Men som med all undervisning är det superviktigt - att det sker på en nivå där varje "elev" känner sig smart. Att det inte blir beundran för vad föreläsaren kan bara:
- jag fattar, kul...

Så nivåanpassade aktivteter - vad det än gäller.

Marknadsföra klubb - jag tänker på vilken samling folk det ofta blr när det finns utomhusschack - menar först det riktigt stora med stenplattor, och trädgårdsstatyetter till pjäser.

Så frakta ut ett eller två bräden där folk finns. Köpcentra, badstrand osv.
Det är alltid kul med att se några kombatanter. Var och en kan fundera tyst:
- gör si
- gör så

Man kan t.o.m köra lag som diskuterar sins emellan vad nästa drag skall bli och varför.
Någon från klubben kan leda partiet och fråga publiken efter förslag osv.

Bygg på med parkbänk och bord med några normalstora bräden också kanske, medan man är där. Har för mig det var mycket av det i kungsan, stockholm när jag bodde där på 80-talet.

Och ha något arrangemang man bjuder in till för att få folk att besöka klubben en kväll i veckan.

Matt på x drag - är ju inbjudande för någon som vet hur pjäserna funkar.
Oändligt många svårighetsgrader man kan skapa.
- matt på ett drag

Kan man också göra publikt och interagera med folk på plats. Ren underhållning och kul för många.

G_arvid
Medlem
#219 Skrivet: 9 Jun 2016 09:25

Citerar: J_Ahlin, #209:
. Att spela live ger så mycket mer - Det blir glädje gemenskap och besvikelse på ett helt annat sätt än eget spelande över internet.

Det är just denna sak som gör att jag tror på klubbschacket. Det är det som är det absolut unika med klubbschack som man inte finner någon annanstans.

G_arvid
Medlem
#220 Skrivet: 9 Jun 2016 09:31

Citerar: HSK_Andreas, #217:
Jag tror inte alls att du skulle överfallas och förväntas utföra en massa jobb. Jag tror att ingen förväntar sig att en ny medlem ska utföra en massa jobb och inte förväntas någon göra mer än vad de klarar.

Schackspelandet är bara en del av livspusslet. Arbete, familj, andra åtaganden och intressen tar sin tid. Det måste vara ok att vara med och bidra med den tid och engagemang man känner att man har tid och ork för. Men utan frivilliga insatser dör klubben.

HSK_Andreas
Moderator
#221 Skrivet: 9 Jun 2016 10:50

Citerar: G_arvid, #220:
Schackspelandet är bara en del av livspusslet. Arbete, familj, andra åtaganden och intressen tar sin tid. Det måste vara ok att vara med och bidra med den tid och engagemang man känner att man har tid och ork för. Men utan frivilliga insatser dör klubben.

Jag är enig. Det som stör mig är att man inte tvekar att begära att andra ska göra mer samtidigt som man deklarerar att man inte vill vara med och inte vill göra något.

LNO1
Medlem
#222 Skrivet: 9 Jun 2016 11:46 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #216:
Frånsett det faktum att du - åtminstone enligt Gilly - inte verkar ha kommit med så många förslag

Håller med dig, det var ju inte så konkret det Sture sade om internet och hur man ska använda det för att popularisera klubbschacket. Jag hävdade att man bör söka nya medlemmar till klubben via just internet, men det kräver att man är aktiv på sociala medier och inte minst hittar ett sätt att nå ut till alla de som spelar på olika gratissajter (Om man tar chessbase som exempel så är den inte gratis och troligen är de som använder chessbase redan aktiva tävlingsspelare, ICC (halvgratis) FICS (helt gratis) är bättre exempel på sajter där man kan finna de presumtiva tävlings(klubb)spelarna. Men det kräver mycket jobb, det är inget som fixar sig självt. (Om nu folk har för sig att kaffet kokar sig självt, så är förhållandet inte alls annorlunda vad gäller internet) Har man tur har man någon kunnig i klubben som kan fixa detta, och då var vi där igen, om man ska få sin klubb att fungera krävs frivilliga insatser på alla möjliga olika plan.

Gilly
Medlem
#223 Skrivet: 9 Jun 2016 13:30

Citerar: HSK_Andreas, #221:
Jag är enig. Det som stör mig är att man inte tvekar att begära att andra ska göra mer samtidigt som man deklarerar att man inte vill vara med och inte vill göra något.

Du verkar tro att jag Gilly tillhör denna grupp, de som inte själv bidrar med arbete i klubben men kräver av andra både det ena som det andra. Ingenting kan vara mer fel. Den senaste schackklubben jag var medlem i fungerade jag som kassör, lagledare för ett allsvenskt lag, ansvarig för att det alltid fanns fika till klubbkvällarna som var två ggr i veckan. Jag städade lokalen, ställde upp spelen, lagade schackklockor och var alltid där i god tid innan klubbkvällens start och låste upp. Jag ställde alltid upp i lagmatcherna och peppade mina lagkompisar. Jag gjorde alltså det som måste göras i en klubb som de andra inte hade någon lust till.
När jag efter många år fick nog och avgick från kassörsjobbet och lagledarjobben fick jag bara sura miner tillbaks, det efter över tio års slit. Ingen tackade mig för den insats jag gjort för klubben.
Så vad du än tror så tro inte att jag den som gör mindre än vad jag kräver av andra.

HSK_Andreas
Moderator
#224 Skrivet: 9 Jun 2016 13:45

Citerar: Gilly, #223:
Så vad du än tror så tro inte att jag den som gör mindre än vad jag kräver av andra.

Jag ber om ursäkt. Jag har uppenbarligen missförstått dig och läst lite slarvigt. Jag har tolkat det som att du inte ger mycket för klubbschacket och att det gärna får dö ut. Jag ser nu när jag läser igen att du faktiskt skriver att du vill spela klubbschack, på rimliga villkor.
Jag har kopplat ihop tanken om sponsring där jag aldrig tyckte jag fick ett konkret förslag på hur det ska gå till och önskan om att slippa källarlokaler i kombination med kostnader för att spela i klubb till att du inte gillat klubbschack. Jag inser att jag missförstått dig totalt och ber ödmjukt om ursäkt.

Nipp
Medlem
#225 Skrivet: 9 Jun 2016 14:06

Lämnar folk för att de känner "skuld" för de inte gör nog mycket?
Ingen bra drivkraft.

Vad finns för regler för att uppmuntra?
Fri medlemsavgift?
Fritt deltagande tävlingar?

Finns väl i alla föreningar gissar jag, problem att få tränare att ställa upp osv.

G_arvid
Medlem
#226 Skrivet: 9 Jun 2016 14:08

Citerar: Gilly, #3:
Är klubbschacket på väg bort? JA
Skulle detta i så fall gå att leva med? JA
Schacket skulle väl vara kvar? JA
Går det att rädda klubbschacket? NEJ

Bara en fråga: Menar du att närschack kommer att finnas kvar? Hur ska i så fall detta hanteras - utan schackklubbar, utan Sveriges Schackförbund och utan FIDE?
Eller menar du att närschack med klocka och bräde kommer att försvinna tillsammans med schackklubbarna?

Gilly
Medlem
#227 Skrivet: 9 Jun 2016 14:13

Citerar: G_arvid, #226:
Bara en fråga: Menar du att närschack kommer att finnas kvar?

Ja, i allt mindre format. (det är det jag menar med att klubbschacket är på väg bort, egentligen redan avskaffat i stora stycken. Men helt utan klubbar blir vi ju inte)
Eller menar du att närschack med klocka och bräde kommer att försvinna tillsammans med schackklubbarna?

Tror du jag är dum i huvudet eller?

G_arvid
Medlem
#228 Skrivet: 9 Jun 2016 14:44 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: Gilly, #227:
Tror du jag är dum i huvudet eller?

Jag känner inte dig och tror ingenting. Jag bad om förtydligande. Möjligen visar det på att jag är dum i huvudet. För jag har svårt att föreställa mig närschack utan schackklubbar. Ungefär som att idrotten kommer att finnas kvar, men idrottsföreningarna och deras verksamhet kommer att försvinna

lubbeluring
Medlem
#229 Skrivet: 9 Jun 2016 17:05

Idrott och schack kommer alltid att finnas även om
all klubbverksamhet försvinner.

IvarBlå1
#230 Skrivet: 9 Jun 2016 17:14

Överraskning!

EAPoe
Medlem
#231 Skrivet: 9 Jun 2016 17:15

Intresset för klubbschack kan ge livlig debatt,
Men ni verkar ej veta, hur man får fler att sätta matt.

Vissa kan föreslå : "Vi förbättrar priserna!",
men då får man besök utav skattepoliserna.

Inte heller får man nytt, bättre kapitel
för att man har någon spelare med högdragen titel.

Men ett vettigt förslag var att bjuda på fika,
för en kaffihalva kan väl aldrig besvika?

Den som är närmast vår sanning är dock J_Ahlin,
om hur man lockar folk från deras datamaskin.

Räddningen ligger i att marknadsföra,
men hur går det till, vad ska vi göra?

En simpel men god idé är att öppet annonsera,
men det bästa är så enkelt, det kommer chockera.

Vill ni allt detta arbete enkelt slippa,
Vad väntar ni på, hyr in en strippa.

G_arvid
Medlem
#232 Skrivet: 9 Jun 2016 17:17

Citerar: lubbeluring, #229:
Idrott och schack kommer alltid att finnas även om
all klubbverksamhet försvinner.

Jag vill se Schackonline som en virtuell schackklubb. Som det står på startsidan:

"schackOnline är en svensk mötesplats på nätet, där människor i alla åldrar dagligen går i kamp med varandra över schackbrädet, diskuterar och utbyter erfarenheter i schackforumet och surfar i schackskolan och wikin i strävan efter att bli en starkare schackspelare!"

Alltså samma syfte som schackklubbarna har för närschackspelarna. Det måste vara svårt att arrangera tävlingar utan siter som schackonline och lika svårt måste det vara att arrangera idrottstävlingar utan idrottsklubbar och närschacktävlingar utan närschackklubbar.

LNO1
Medlem
#233 Skrivet: 9 Jun 2016 17:18

Citerar: G_arvid, #228:
För jag har svårt att föreställa mig närschack utan schackklubbar. Ungefär som att idrotten kommer att finnas kvar, men idrottsföreningarna och deras verksamhet kommer att försvinna

Du berör en central punkt här G_arvid, för det är ytterst detta saken gäller: vill vi ha organiserade tävlingar i schack eller inte ? För mig är svaret ett givet ja, för jag älskar tävlingsinslaget i en organiserad turnering där det finns ett starkt incitament att prestera sitt yttersta.

lubbeluring
Medlem
#234 Skrivet: 9 Jun 2016 17:26

Man får tänka nytt.

I Lidingöloppet är det bara att anmäla sig utan att
vara med i någon klubb.
Man betalar en anmälningsavgift, kommer dit och springer och
sedan är det bra med det.

På samma sätt kan man arrangera en schackturnering.
Man betalar en anmälningsavgift, kommer dit och spelar och

G_arvid
Medlem
#235 Skrivet: 9 Jun 2016 17:30

Citerar: lubbeluring, #234:
Lidingöloppet är det bara att anmäla sig utan att
vara med i någon klubb.
Man betalar en anmälningsavgift, kommer dit och springer och

Ja kanske det. Men Lidingöloppet arrangeras av IFK Lidingö Friidrott och IFK Lidingö Skid & Orienteringsklubb.

lubbeluring
Medlem
#236 Skrivet: 9 Jun 2016 17:42

Ja, och de tjänar enorma pengar på det loppet.

Och deltagarna slipper gå på kvartalsmöten med ordningsfrågor.
De slipper skriva upp sig på kaffelistor och städlistor.

Win-win.

G_arvid
Medlem
#237 Skrivet: 9 Jun 2016 17:48

Citerar: lubbeluring, #236:
Ja, och de tjänar enorma pengar på det loppet.

Och deltagarna slipper gå på kvartalsmöten med ordningsfrågor.
De slipper skriva upp sig på kaffelistor och städlistor.

Win-win.

Men detta bevisar väl inte att idrottsföreningar är onödiga?

LNO1
Medlem
#238 Skrivet: 9 Jun 2016 17:51

Citerar: gubbengrå, #154:
Till pösmunkens försvar vill jag framhålla att han inte är ensam om att brista i objektivitet. Spelet är stort och förmågan är liten, det är i varje fall min erfarenhet, och jag har hört många säga liknande saker. Vem kan egentligen i alla lägen vara helt säker i sin bedömning?

Men: en stor förändring har inträffat, som berör denna människans begränsade förmåga inför spelets möjligheter. Vetenskapen har framställt ett slags objektivitets-monster, vars kapacitet överträffar alla människors, inklusive världsmästarnas

Efter att ha stiftat bekantskap med monstren Houdini och Stockfisch, måste jag nu erkänna att jag hade mer gemensamt med pösmunken vad gällde inbilskhet, än vad jag någonsin kunde tänka mig.

Detta inlägg fick mig att fundera lite, både över pösmunken (den kanske lättare frågan) och över det som gubbengrå något missvisande kallar för "objektivetsmonster".

Om vi nu tar pösmunken och dissekerar honom (vem har inte understundom haft en sådan önskan?) så kan vi väl komma överens om att hens främsta egenskap är självgodheten och det är den vi retar oss på. Gubbengrå påpekar mycket riktigt att vi alla får en släng av detta ibland och de klokaste vi kan göra därvidlag är att förbigå dessa tendenser med tystnad. Hos de flesta är dock detta tendenser och inte ett utmärkande personlighetsdrag. Men likväl som man kan gör klokt i att tysta sin egen inre pösmunk så kanske vi ska förbigå pösmunkarna inom klubbschacket med samma tystnad emedan de är i talande minoritet, åtminstone enligt min erfarenhet av klubbschack.

Som ett litet tillägg till detta inlägg om pösmunkar i allmänhet så kan datamaskinen ge oss en fingervisning om att vår räkneförmåga är starkt begränsad. Det är dock missvisande att kalla maskinen och dess program för objektivitetsmonster för den+det är varken objektiv (programmet räknar bara numeriska pjäsvärden och i så måtto är det objektivt, men programmet gör inga som helst objektiva bedömningar av ställningar) eller ett monster eftersom det antyder att vi skulle ha att göra med en levande varelse vilket inte alls är fallet.

För den intresserade kan jag rekommendera följande artikel av David Deutsch om hur långt borta vi fortfarande är från "verklig" AI.

Men som också nämnts så hjälpte datorn till att tysta gubbengrås egen inre pösmunk, så kanske är receptet för att tysta schackklubbspösmunkens allra värsta utlevelser på brädet att införskaffa en PC med ett starkt schackprogram, så har vi löst det mycket lilla problemet med pösmunken...

LNO1
Medlem
#239 Skrivet: 9 Jun 2016 17:56

Citerar: G_arvid, #237:
Men detta bevisar väl inte att idrottsföreningar är onödiga?

Precis, och återstår frågan är hur man ska kunna arrangera tävlingar utan en stabil organisation?

G_arvid
Medlem
#240 Skrivet: 9 Jun 2016 18:01

Man träffar allt emellanåt människor som man kanske inte älskar och de som man trivs jättebra med. I grannhusen, i den gemensamma tvättstugan, på schackklubben eller arbetsplatsen. Även om det är svårt försöker jag att inte bli provocerad och undvika att de snor min koncentrationsförmåga och gör mig till en sämre schackspelare. Jag har svårt att tro att dessa "pösmunkar" skulle vara någon anledning till det minskade medlemsantalet. De har ju alltid funnits och kommer alltid att finnas.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!