Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubbschackets vara eller inte vara
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
G_arvid
Medlem
#181 Skrivet: 8 Jun 2016 12:23

Citerar: Nesse, #210:
Fast hur ändrar vi på det?

Det vet jag inte. Men en schackklubb är ingenting annat än dess medlemmar. Det finns gott om tankar om hur det borde vara. Men för att alla dessa goda ideér ska förverkligas krävs det medlemmar som vill arbeta hårt och oavlönat för det. Det hjälper inte att tycka att det t ex ska finnas kaffe och smörgåsar på spelkvällarna om det inte finns någon som är beredd att ta jobbet och ansvaret för att det ska hända.

HSK_Andreas
Moderator
#182 Skrivet: 8 Jun 2016 12:54

Mycket klokt inlägg (som vanligt) av G_arvid.
Självklart behöver inte den som kommer med idéerna göra allt jobb själv, men något kanske?

Kaffe och fikabröd ska finnas! - men det får någon annan ordna
Föredrag ska vi ha! - men någon annan får lägga ner timmarna av förberedelse och hålla föredraget
Tematurneringar ska vi ha! - men någon annan får ordna
Lag i serien ska vi ha! - jag tänker inte vara lagledare, fixa före och efter hemmamatcher eller fixa resor till bortamatcher, det får någon annan göra
Sponsorer och bra priser ska vi ha! - någon annan får fixa. Jag vill bara spela, helst gratis

Om mina krav inte uppfylls är det styrelsens eller ännu troligare Sveriges Schackförbunds fel!

Jag är glad att det i min klubb finns flera som vill jobba och att man uppskattar när någon annan gör något och talar om det.

LNO1
Medlem
#183 Skrivet: 8 Jun 2016 13:40

Citerar: HSK_Andreas, #182:
Om mina krav inte uppfylls är det styrelsens eller ännu troligare Sveriges Schackförbunds fel!

Jo, vi är nog flera som känner igen din beskrivning HSK_Andreas. Det som kan tyckas lite lustigt (om man har den sortens humor) är att de som kvider mest är de som gör minst...

Nipp
Medlem
#184 Skrivet: 8 Jun 2016 14:30

Jag vet inte vad som förväntas - att fika skall vara gratis?

Finns någon elev på restaurangskola, eller tänkt gå - eller liknande - som skulle tillhandahålla lite som mackarna gör nu för tiden?

Kan ju dryga ut studiemedel också.

Någon lokal catering som på eget bekostnad kommer - och man ser väl snart ung. var behovet ligger. En vagn med kyl o mikro räcker väl. Det finns väl någon som driver egen catering och villig att prova några ggr i alla fall. Tycker dom det går ihop sig fortsätter dom. Driver man eget kanske man inte precis skall ha avtalsenlig övertidsersättning osv, 150% efter kontorstid och 200% efter 20.00 osv. Folk på klubben har väl också egna verksamheter några - och skall ha firmafest och det kan bli en kontakt de får på schackklubben för de som sköter catering.

För min del, termos och några mackor kan man väl ta med själv, herre gud. Det ingår i mitt schack beach kit - hehe....

IvarBlå1
#185 Skrivet: 8 Jun 2016 14:43 - Redigerad av: IvarBlå1

Det blir en helvetes massa termosar. Är det så snålt att klubben inte har råd att bjuda på det kan de lika bra slå igen caffeet

G_arvid
Medlem
#186 Skrivet: 8 Jun 2016 15:16

Citerar: Nipp, #184:
Någon lokal catering som på eget bekostnad kommer - och man ser väl snart ung. var behovet ligger. En vagn med kyl o mikro räcker väl. Det finns väl någon som driver egen catering och villig att prova några ggr i alla fall. Tycker dom det går ihop sig fortsätter dom. Driver man eget kanske man inte precis skall ha avtalsenlig övertidsersättning osv, 150% efter kontorstid och 200% efter 20.00 osv. Folk på klubben har väl också egna verksamheter några - och skall ha firmafest och det kan bli en kontakt de får på schackklubben för de som sköter catering.

Inte heller detta sköter sig själv. Någon i klubben ska ta kontakt med personen och se till att vederbörande kommer ut och in i lokalen, har vad han/hon behöver samt fungera som kontaktperson vid olika problem. Bland annat.
Hur var den där historien nu igen:
"Det fanns fyra människor i en förening och de hette Alla, Någon, Vem som helst och Ingen. En viktig uppgift måste utföras, och Alla var övertygad om att Någon skulle göra det. Vem som helst kunde ha gjort det, men Ingen gjorde det, trots att det var Allas arbete. Alla tyckte att Vem som helst kunde göra det, men Ingen ansåg att Alla skulle göra det. Det hela slutade med att Alla skyllde på Någon när Ingen gjorde vad Vem som helst kunde ha gjort."

Nesse
Medlem
#187 Skrivet: 8 Jun 2016 16:04

Oftast är det pensionärer och liknande som kan sköta dylika saker som kaffe och smörgåsar på klubben, så den biten är inget problem.

Nipp
Medlem
#188 Skrivet: 8 Jun 2016 16:17

Citerar: G_arvid, #186:
Hur var den där historien nu igen:

Om det är en dag ur ditt föreningsliv så låter det riktigt sorgligt.

..och så sista punkten på dagordninge "Nedläggning av klubben?"
- Kan stämman besluta om nedläggning
Vi kör med handuppräckning.
- Någon?
- Vem som helst?
- Ingen?

Finner att Alla har lagt ned klubben.

sture_lindberg
Medlem
#189 Skrivet: 8 Jun 2016 17:27

Citerar: Nesse, #187:
Oftast är det pensionärer och liknande som kan sköta dylika saker som kaffe och smörgåsar på klubben, så den biten är inget problem.

I våran klubb så får ALLA i klubben hjälpa till med kaffebryggandet.
Vi har en lista och där måste alla skriva upp sig på..
Och alla gör detta också.

och det fungerar jättebra på alla vis.

Nipp
Medlem
#190 Skrivet: 8 Jun 2016 17:40

Citerar: sture_lindberg, #189:
och det fungerar jättebra på alla vis.

skönt då är fikat klart.

Vad mer skall klubben syssla med?
- Hörde jag någon säga schack....bra idé...vi tar upp det får förslagslistan....

Ursäkta, men det är så icke-fråga vad gäller fikat för min del så jag måste få skoja lite....

sture_lindberg
Medlem
#191 Skrivet: 8 Jun 2016 17:44

Citerar: Nipp, #190:
Ursäkta, men det är så icke-fråga vad gäller fikat för min del så jag måste få skoja lite....

Kan tyckas att det är en ickefråga.

Men viktigt tycker jag att alla tar sitt ansvar. Eller hur ?

IvarBlå1
#192 Skrivet: 8 Jun 2016 17:51

En gratis fika kan nog locka några till till klubbkvällarna. Men det får inte vara för många. Då spricker budgeten

Gilly
Medlem
#193 Skrivet: 8 Jun 2016 18:52

Citerar: G_arvid, #176:
Så all kritik som riktas mot schackklubbarna kan egentligen bara lösas i att man går med i en schackklubb och aktivt arbetar för att det ska bli bättre.

Lycka till! säger jag bara. Men jag gör då inte om det igen.

sture_lindberg
Medlem
#194 Skrivet: 8 Jun 2016 19:48

Om man är intresserad av schack . Så är att gå med i en schackklubb det bästa man kan göra.

IvarBlå1
#195 Skrivet: 8 Jun 2016 19:59

Skojade innan om gratis fika på klubbkvällarna. Jag tror att det är en bra ide

lubbeluring
Medlem
#196 Skrivet: 8 Jun 2016 20:19

Men vem ska betala fikat?
Vem som helst?
Någon? Alla? Ingen?

Vert
Medlem
#197 Skrivet: 8 Jun 2016 20:23

Om jag inte minns fel hette figurerna "Alla", "Ingen", "Vem som helst" och "Någon annan", men inte blir sagan sämre för det.

Vad gäller det eventuella gratisfikat tror jag inte att det spelar så stor roll. Schackspelare behöver (uppenbarligen!) sitt kaffe, och om man då låter spelarna betala en slant som kommer klubben till del tror jag inte att någon misstycker. Nej, schackets räddning handlar inte om kostnaden för kaffe, utan hur när- och klubbschacket förblir relevant i denna digitala tidsålder. Här tror jag att det handlar om att erbjuda sådant som man inte får någon annanstans, dvs. det sociala utbytet kring det gemensamma intresset schack.

sture_lindberg
Medlem
#198 Skrivet: 8 Jun 2016 20:26

Citerar: lubbeluring, #196:
Men vem ska betala fikat?
Vem som helst?
Någon? Alla? Ingen?

Vi betalar 10 kronor vardera för kaffet med bröd.

IvarBlå1
#199 Skrivet: 8 Jun 2016 20:33

Citerar: Vert, #197:
Här tror jag att det handlar om att erbjuda sådant som man inte får någon annanstans, dvs. det sociala utbytet kring det gemensamma intresset schack.

Och hur har du tänkt att det ska förbättras i framtiden?

Vert
Medlem
#200 Skrivet: 8 Jun 2016 20:48

Citerar: IvarBlå1, #199:
Och hur har du tänkt att det ska förbättras i framtiden?

Bra fråga. Som jag ser det borde det vara detta som den här tråden ska försöka besvara. Några försök har redan gjorts, och särskilt några av Nipps förslag är mycket bra:

Citerar: Vert, #5:
- långpartier (som bör vara grunden i klubbschacket),
- analyskvällar (där medlemmar får hjälp av starkare spelare att analysera sina långpartier),
- öppningskvällar (där någon medlem föreläser om sin favoritöppning följt av en tematurnering) och
- alternativa kvällar (där man har t.ex. 960- eller chockturneringar)

Citerar: gubbengrå, #138:
Däremot efterlyser jag en mer utvecklad schackkultur bland klubbarna, för att de skall kunna konkurrera bättre med internet. Klubben skall inte bara vara ett ställe där man tävlar inbördes om vem som är bäst (läs KM). Lagspelet skall väl ge vi-känsla, men detta kan ha sina begränsningar om toleransen för den som gör bort sig är allt för snål.

Dessa två verksamheter: KM och lagspel har nog varit det huvudsakliga programmet för de flesta klubbbar, och så blixtspel förstås, som i teorin väl skall vara lättsammare, men som naturligtvis också går att ta på blodigt allvar.

Jag vet att en del klubbar också har på programmet att man pratar om schack. Jag tror att det kan bli en viktig konkurrensfördel för klubbarna, och ett sätt att bygga vi-känsla om man på så vis bygger upp en tradition att man delar sitt intresse med varandra

Citerar: Nipp, #166:
Jag slår säkert in öppna dörrar - men spottar ur mig några tankar ändå.

Gäst på klubben - i någon mån renomerad i SM eller bättre spelar med någon bättre på klubben. Och veckorna efter analys av varianten och olika variationer därav som alla kan hänga med på. Max utbyte av ett parti.

Mästerskap på klubben där tre bästa får äran att möta tre bästa på annan klubb - inga andra prispengar eller liknande. Veckorna efter analys av dessa.

Mästerskap Tema öppningar - 6 till 8 första dragen givna från viss öppning. Spelarna försöker göra bästa av att spela som dels vit, dels som svart.

Två bäst renommerade, kanske med några suppleanter också - ställer sig alltid förfogande att bli utmanad av annan klubb. Ett sådant möte vaje månad eller kvartal eller något. Det blir ju folk i en bil vanligen och förhållandevis billigt mot att en hel klubb skall åka.

Tror denna typ av gästspel skulle skapa intresse för ensamvarg som mig själv. Det är att göra något speciellt av att komma till klubben.

Sedan förmodar jag man redan har analys av IM och GM remi-ställningar. Analys av dessa och kanske försöka spela från dem. Vi dödliga gör ju misstag som inte stormästarna gör - och vi ens ser det hopplösa i ställningen.

Men kanske lika viktigt, om man har analyskvällar - att man har analysfria kvällar för de som inte är så roade, bara vill spela och umgås.

Citerar: Nipp, #177:
Borde klubbarna samarbeta mer, med att driva gemensamma arrangemang med gästspel osv?

IvarBlå1
#201 Skrivet: 8 Jun 2016 21:01

Citerar: Vert, #200:
- analyskvällar (där medlemmar får hjälp av starkare spelare att analysera sina långpartier),
- öppningskvällar (där någon medlem föreläser om sin favoritöppning följt av en tematurnering) och
- alternativa kvällar (där man har t.ex. 960- eller chockturneringar)

Jag tänker mer på hur vi ska locka fler nya medlemmar annars tror jag inte att klubbschacket har någon framtid på lång sikt. Förutom de klubbarna som redan har många medlemmar idag. Då kommer det att bli så att fler faller av pinnen än som börjar.Dvs hur har du tänkt att de små klubbarna ska överleva? Där räcker det knappast med dina "lösningar" som bara är till för de redan aktiva.

Vert
Medlem
#202 Skrivet: 8 Jun 2016 21:32 - Redigerad av: Vert

Citerar: IvarBlå1, #201:
Jag tänker mer på hur vi ska locka fler nya medlemmar annars tror jag inte att klubbschacket har någon framtid på lång sikt. Förutom de klubbarna som redan har många medlemmar idag. Då kommer det att bli så att fler faller av pinnen än som börjar.Dvs hur har du tänkt att de små klubbarna ska överleva? Där räcker det knappast med dina "lösningar" som bara är till för de redan aktiva.

Idealiskt sett kan ovanstående lösningar - som inte är bara mina utan minst lika mycket Nipps - göra att de redan frälsta blir kvar inom schacket. Det gör att sådana som jag stannar fler säsonger i klubben och/eller kommer till klubbkvällarna oftare.

Detta, i sin tur, kan - för det första - göra klubbverksamheten som helhet trevligare och mer tilltalande för de nykomlingar som vågar sig dit vilket gör att sannolikheten ökar att dessa nykomlingar stannar.

Det kan också - för det andra - göra att de ungdomar som skolschacket - Schackfyran, Schack56an m.m. - lyckas intressera för schacket har någonstans att ta vägen (som schackspelare) när de börjar högstadiet och, i förlängningen, tilltalas mer av klubbschacket än de hade gjort om jag och mina gelikar hållit sig borta från klubbkvällarna.

Alltså: även om de förslag som listas ovan i första hand inriktar sig på de redan frälsta kan de i förlängningen innebära att fler stannar längre i klubbarna, så även om de inte gör att fler kommer till schacket kanske de gör att färre går från schacket, och då är åtminstone någonting vunnet; att det finns någonting att komma till är lika viktigt som att det faktiskt kommer någon. Men några mirakelkurer, särskilt för små klubbar, har jag inte.

sture_lindberg
Medlem
#203 Skrivet: 8 Jun 2016 22:24

Citerar: Vert, #202:
mer tilltalande för de nykomlingar som vågar sig dit

"Våga sig dit " ....Just sådana fördomar( att man skriver så ) tycker jag är helt onödiga.Det är sådana skriverier som kan skada schacket.

Varför skulle de inte våga att ta sig till en schackklubb..

Gilly
Medlem
#204 Skrivet: 8 Jun 2016 22:59

Citerar: sture_lindberg, #203:

Kanske är det ett större problem om etablerade klubbspelare saknar förståelse för att det faktiskt finns personer som just känner så inför möten med helt okända personer.

J_Ahlin
Medlem
#205 Skrivet: 8 Jun 2016 23:21 - Redigerad av: J_Ahlin

Jag älskar denna debatten!

Jag var en dag (egentligen ett helt år) engagerad som marknadsföringsansvarig för svenskt schack. Sedan den dagen (eller då året) har jag sett ett behov av att bygga förändringen från gräsrotsnivå - Att bygga något nytt och modernt som kan bevisa mina egna tankar och teorier. Jag tror schack är framtiden =) I synnerhet syftar jag på klubbschack då jag vill understryka att SCHACK ÄR: GLÄDJE OCH GEMENSKAP.
I ett digitaliserat samhälle där alla sitter på sociala forum kommer en kontrast med äkta kontakt och äkta gemenskap vara av växande intresse. Få andra fritidssysslor ger möjligheten att möta människor på så olika platser i livet - Medlemmar i SSF är en samling Generationsöverskridande, Inkomstöverskridande, Religionsöverskridande, Talangöverskridande, Ambitionsöverskridande individer som alla sammansvetsas under en och samma passion: brädspelet Schack.

Men nog om det - Då för länge sedan var jag redan inne på det PINSAMMA i att fler skulle ramla av pinnen än ansluta till klubbar. Lider alla klubbar av lättja eller har de ingen marknadsföringsstrategi? Hur länge stannar en snittspelare i SSF? Kan det röra sig om i snitt tio års medlemskap? Skulle en klubb värva mer än en medlem per tio år så skulle alltså medlemsantalet öka.

Om någon sitter i en lite klubb och vill ha backup för att få fler medlemmar så skicka mig gärna ett litet brev på SO.

HSK_Andreas
Moderator
#206 Skrivet: 8 Jun 2016 23:26

Det stora problemet med att få nya medlemmar till schackklubbarna tror jag ligger i att få har en väl fungerande ungdomsverksamhet. Har man inte det så hjälper inte marknadsföring, sponsorer, pengar eller intressanta klubbkvällar, om man inte "stjäl" sina medlemmar från klubbar med ungdomsverksamhet.

Vert
Medlem
#207 Skrivet: 8 Jun 2016 23:34

Citerar: sture_lindberg, #203:
"Våga sig dit " ....Just sådana fördomar( att man skriver så ) tycker jag är helt onödiga.Det är sådana skriverier som kan skada schacket.

Jag utgår från att du skojar, men svarar ändå: det är ett uttryck. Jag använder olika uttryck för att variera mitt språk. Jag skulle kunna skriva "för de nykomlingar som kommer dit" men det uttrycket använde jag i mitt sista stycke. Det skulle bli ganska tråkigt att läsa om man använde samma uttryck hela tiden.

(F.ö. är nog också Gillys anmärkning korrekt. Jag minns första gången jag besökte en schackklubb som junior. Jag var väldigt nervös och fick möta en två år äldre junior i mitt första tiominutersparti, tillika mitt första parti med schackklocka. Motståndaren satte bort ett torn ganska tidigt och jag ägnade några minuter åt att fundera på om jag kunde ta tornet. Det kunde jag och det gjorde jag och sedan fick jag ytterligare en pjäs innan jag förlorade på tid. För en nykomling kan nog andras schackerfarenhet och bilden av schackspelare som intellektuella giganter vara tämligen avskräckande.)

Angående debatten som sådan: har du, sture_lindberg, några synpunkter på de förslag som listats eller föredrar du att anmärka på mina ordval?

sture_lindberg
Medlem
#208 Skrivet: 9 Jun 2016 00:01

Citerar: Vert, #207:
har du, sture_lindberg, några synpunkter på de förslag som listats

Jag har redan gett en massa förslag ; det är bara att scrolla lite i denna tråd så ser du dom.

J_Ahlin
Medlem
#209 Skrivet: 9 Jun 2016 00:08 - Redigerad av: J_Ahlin

Jag kan hålla med Vert om en sak: Alldeles för många tycker att Schack är otroligt roligt men samtidigt svårt och komplext.. Dessa drar sig för att komma till klubben - Det handlar självklart om rädslan för att förlora men än mer rädslan för att inte lyckas vinna "en enda gång".

Spelare här skulle förvånas om de kom till en klubb - Spelare här är verkligen skolade i tanke före handling och har mycket goda chanser att prestera på klubb =)

Jag brukar hålla med om att Schack kan verka svårt och komplext men understryker det mest självklara: Man måste inte vara kung på schack för att vinna i schack - Det räcker att för dagen vara snäppet bättre än motståndaren Självklart något alla här spelande redan vet. Att spela live ger så mycket mer - Det blir glädje gemenskap och besvikelse på ett helt annat sätt än eget spelande över internet.

Gilly
Medlem
#210 Skrivet: 9 Jun 2016 00:21 - Redigerad av: Gilly

Citerar: sture_lindberg, #208:
Jag har redan gett en massa förslag ; det är bara att scrolla lite i denna tråd så ser du dom.

Jag tog dig på orden Sture och fick det till att du bidragit med ca 25 inlägg. Du säger att du gett en massa förslag och jag letade, letade och läste och läste men egna konstruktiva förslag lös med sin frånvaro. Det enda förslaget som på sätt och vis närmade sig ett konstruktivt egen förslag undertecknat Sture, var förslaget på kaffebryggningslista där alla var tvungna att fixa kaffe. Hur det ska kunna rädda svenskt klubbschack återstår att se.
Men Sture! en massa förslag sa du?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!