Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubbschackets vara eller inte vara
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
Gilly
Medlem
#121 Skrivet: 4 Jun 2016 19:43

Citerar: Vert, #150:
utan bara är glada över att schack är en ganska billig hobby

Billigt med schack? Det har jag då inte märkt!
Resor till klubben
Avgifter för turneringar
Hotellräkningar
Schacklitteratur
Och så vidare

Vert
Medlem
#122 Skrivet: 4 Jun 2016 19:47

Citerar: Gilly, #121:
Billigt med schack? Det har jag då inte märkt!
Resor till klubben
Avgifter för turneringar
Hotellräkningar
Schacklitteratur
Och så vidare

Naturligtvis kan schack vara en dyr hobby, men den kan också vara billig. Du kan spela schack på klubben en gång i veckan utan att betala någonting annat än medlemsavgiften. Att köpa schackböcker är som att köpa dyrare fotbollsskor, dyrare innebandyklubba eller vad som helst; kul om man har intresse och möjlighet men inget måste. Samma sak gäller för resor med övernattning till turneringar på annan ort - kul men inget måste.

Gilly
Medlem
#123 Skrivet: 4 Jun 2016 19:50

Även om jag så bara skulle åka till klubblokalen en gång i veckan skulle det inte vara någon billig hobby.
Fördelarna med internetschack är för mig stora. Enda nackdel som jag ser just nu är att jag saknar ELO och klubbmedlemskap som väl är nödvändigt för att deltaga i ex SM

Vert
Medlem
#124 Skrivet: 4 Jun 2016 19:57

Citerar: Gilly, #123:
Även om jag så bara skulle åka till klubblokalen en gång i veckan skulle det inte vara någon billig hobby.

Därför att du har 15 mil till närmaste aktiva schackklubb, som jag har för mig att du har skrivit tidigare? Då förstår jag att det inte blir billigt, men för egen del ser jag inte att mer pengar är lösningen på detta; lösningen är istället att hitta/starta/återuppliva en närmare schackklubb, åtminstone i teorin. Jag vidhåller dock att schack för det stora flertalet är en jämförelsevis billig hobby.

Gilly
Medlem
#125 Skrivet: 4 Jun 2016 20:05

Citerar: Vert, #124:
Därför att du har 15 mil till närmaste aktiva schackklubb, som jag har för mig att du har skrivit tidigare? Då förstår jag att det inte blir billigt, men för egen del ser jag inte att mer pengar är lösningen på detta;

Det har jag heller aldrig påstått att pengar skulle vara en universallösning på alla problem. Och det är ju också en annan tråd

Gilly
Medlem
#126 Skrivet: 4 Jun 2016 20:20

De som är medlemmar och spelar i schackklubb verkar vara nöjd med att svenskt klubbschack lever ett perifert liv. Har jag fattat rätt där?

Vert
Medlem
#127 Skrivet: 4 Jun 2016 20:23

Citerar: Gilly, #126:
Har jag fattat rätt där?

För min del: ett rungande JA!

Gilly
Medlem
#128 Skrivet: 4 Jun 2016 20:35

Då kan jag tala om att svenskt klubbschack var mycket mycket roligare på 70 och 80-talet

gubbengrå
Medlem
#129 Skrivet: 4 Jun 2016 21:17 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: LNO1, #117:

Att olika samhällsskikt möts är en klar konkurrensfördel som kanske inte är så uppenbar Det var det jag talade om när jag skrev att jag redan betraktade schacket som en folksport, i just denna specifika meningen då, bör tilläggas.

Ja, social samvaro är en konkurrensfördel för klubbschackets del, om (och endast om) det finns en god anda i klubben. Tanken att människor med helt olika bakgrund, som normalt inte så lätt skulle komma på idén att umgås med varandra, ändå kan förenas i ett gemensamt intresse för detta säregna spel tilltalar mig mycket.

Men det säger sig kanske självt att ett sådan sådant sammanförande av skiljaktiga element kräver extra åtgärder för att kunna fungera. Jag tänker här på gammaldags god sportsmannaanda, ett sorts mirakelmedel som löser kniviga etikettsfrågor.

Om klubbarna inte kan odla en sådan, ser jag det som en naturlig utveckling att schacket alltmer förläggs till internet.

Där kan de spelsvaga slippa "pösmunkarna", vars (omedvetna?) arrogans de kan finna irriterande, och de spelstarka kan slippa behöva befatta sig med de spelare som de kan får för sig är "hopplösa fall", och som de kan känna sig bevärade att behöva förklara något för.

sture_lindberg
Medlem
#130 Skrivet: 4 Jun 2016 21:49

Citerar: Vert, #120:
Räddningen för schacket går - tror jag - via breddschacket och inte via elitschacket, och om detta stämmer så blir pengarna avsevärt mindre viktiga.

Helt riktigt resonerat.

Nesse
Medlem
#131 Skrivet: 4 Jun 2016 22:02

Citerar: gubbengrå, #129:
Där kan de spelsvaga slippa "pösmunkarna", vars (omedvetna?) arrogans de kan finna irriterande

Dessa pösmunkar finns tyvärr i många schackklubbar och är en anledning till att färre vill spela i klubb.

sture_lindberg
Medlem
#132 Skrivet: 4 Jun 2016 22:07

Citerar: Nesse, #131:
Dessa pösmunkar finns tyvärr i många schackklubbar och är en anledning till att färre vill spela i klubb.

Spelar du själv i klubb Nesse ? för det du skriver stämmer inte alls.

Nesse
Medlem
#133 Skrivet: 4 Jun 2016 22:37

Citerar: sture_lindberg, #132:
Spelar du själv i klubb Nesse ?

På 70-talet

sture_lindberg
Medlem
#134 Skrivet: 4 Jun 2016 22:45

Ok för alltså ca 40 år sedan..

Och är du då helt uppdateras vad som sker i schackklubbar i dagens värld ?

Själv har jag spelat i schackklubbar från 1961-alltså i 55 år än så länge.
så jag vet vad jag talar om.

Jag har inte stött på några pösmunkar inom schacket.

Gilly
Medlem
#135 Skrivet: 4 Jun 2016 22:53

Citerar: sture_lindberg, #134:
Jag har inte stött på några pösmunkar inom schacket.

Jag har då stött på åtminstone en pösmunk i varje klubb jag varit medlem i. Men pösmunkarna är i sådan minoritet att de inte utgör något egentligt problem. Värre blir det förstås i en liten klubb där ovan nämnda munk samtidigt är ordförande, lagledare och fikaansvarig.

Vert
Medlem
#136 Skrivet: 4 Jun 2016 23:13 - Redigerad av: Vert

Jo, nog finns det pösmunkar i de flesta klubbar. Har för egen del stött på dem i de klubbar jag har varit medlem i.

sture_lindberg
Medlem
#137 Skrivet: 4 Jun 2016 23:48

Citerar: Vert, #136:
Jo, nog finns det pösmunkar i de flesta klubbar. Har för egen del stött på dem i de klubbar jag har varit medlem i.

Är man pösmunk själv så stöter man säkert på andra pösmunkar.

Men tror att de är ett utdöende släkte.

gubbengrå
Medlem
#138 Skrivet: 5 Jun 2016 07:59 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: sture_lindberg, #137:

Men tror att de är ett utdöende släkte.

Jag tror att klubbarna har en konkurrensfördel framför det anonyma nätet just genom den mänskliga kontakten de kan erbjuda. Mänsklig kontakt är lockande för de flesta, trots att den inte alltid är allt igenom angenäm. Den innebär också friktion, t.e.x. att man måste dras med pösmunkar.

Sådana förekommer överallt i alla sammanhang, där människor umgås. Jag utgår ifrån att andelen är ungefär lika stor bland schackspelare, som bland fotbollsspelare, som i bostadsrättsföreningar o.s.v.

Jag vill inte förespråka något förbud, för pösmunkeri, det blir allt för negativt.

Däremot efterlyser jag en mer utvecklad schackkultur bland klubbarna, för att de skall kunna konkurrera bättre med internet. Klubben skall inte bara vara ett ställe där man tävlar inbördes om vem som är bäst (läs KM). Lagspelet skall väl ge vi-känsla, men detta kan ha sina begränsningar om toleransen för den som gör bort sig är allt för snål.

Dessa två verksamheter: KM och lagspel har nog varit det huvudsakliga programmet för de flesta klubbbar, och så blixtspel förstås, som i teorin väl skall vara lättsammare, men som naturligtvis också går att ta på blodigt allvar.

Jag vet att en del klubbar också har på programmet att man pratar om schack. Jag tror att det kan bli en viktig konkurrensfördel för klubbarna, och ett sätt att bygga vi-känsla om man på så vis bygger upp en tradition att man delar sitt intresse med varandra

Gilly
Medlem
#139 Skrivet: 5 Jun 2016 08:41

Citerar: gubbengrå, #138:
Däremot efterlyser jag en mer utvecklad schackkultur bland klubbarna, för att de skall kunna konkurrera bättre med internet. Klubben skall inte bara vara ett ställe där man tävlar inbördes om vem som är bäst (läs KM). Lagspelet skall väl ge vi-känsla, men detta kan ha sina begränsningar om toleransen för den som gör bort sig är allt snål.

Dessa två verksamheter: KM och lagspel har nog varit det huvudsakliga programmet för de flesta klubbbar, och så blixtspel förstås, som i teorin väl skall vara lättsammare, men som naturligtvis också går att ta på blodigt allvar.

Jag vet att en del klubbar också har på programmet att man pratar om schack. Jag tror att det kan bli en viktig konkurrensfördel för klubbarna, och ett sätt att bygga vi-känsla om man på så vis bygger upp en tradition att man delar sitt intresse med varandra

Om fler resonerade så här så skulle det finnas gott hopp om svenskt klubbschack.

Vert
Medlem
#140 Skrivet: 5 Jun 2016 08:52

Skulle det där föreställa ett personangrepp på mig och övriga skribenter i tråden?

Jag tror att de flesta pösmunkar är omedvetna om sin egen självgodhet och stroppighet. Om man inte har träffat på någon kan det ju vara så att man inte stör sig på den typen av egenskaper. Eller så är man själv mallgroda/pösmunk som tycker att självbelåtenhet är helt normalt.

Hur som helst är det ett problem för schacket om klubbmedlemmar känner sig tillplattade av andra klubbmedlemmar, men knappast ett problem som går att råda bot på; som gubbengrå säger finns de överallt.

lubbeluring
Medlem
#141 Skrivet: 5 Jun 2016 09:08

Pösmunk är ett roligt ord men vad betyder det?
Ge exempel på pösmunkar.

Vert
Medlem
#142 Skrivet: 5 Jun 2016 09:24

Citerar: lubbeluring, #141:
Pösmunk är ett roligt ord men vad betyder det?

För mig är det synonymt med mallgroda och används om självgoda, stroppiga, arroganta och självbelåtna personer.

I schackliga sammanhang kan det handla om personer som gärna berättar att de vunnit, som vid efteranalys gärna pratar om sina egna möjligheter men aldrig om motståndarens, som vid efteranalys alltid tycker sig ha stått bättre (trots att ställningen är lika eller sämre för pösmunken), som alltid tycker att de förlorade "på eget grepp"/på grund av sina egna misstag snarare än därför att motståndaren spelade bra, som viftar bort invändningar och kommentarer från andra på ett nedlåtande sätt.

Gilly
Medlem
#143 Skrivet: 5 Jun 2016 09:55

Klubbschackets vara eller ickevara det är frågan.
Ska jag lockas tillbaka till klubbschacket igen behöver de som sitter på makten i klubbar och distrikt förstå att klubbschacket i nuvarande form inte är tillräckligt intressant för flertalet av de som gillar spelet.
Kanske är en lösning att inte ansluta sig till en klubb av geografiska orsaker utan istället av klubbens attityd till schackkultur?

sture_lindberg
Medlem
#144 Skrivet: 5 Jun 2016 11:51

Citerar: Vert, #140:
Skulle det där föreställa ett personangrepp på mig och övriga skribenter i tråden?

Nej absolut inte..Känner inte dig personligen och kan inte uttala mej om din karaktär .

Vad jag menar är att de som är lika dras till varandra.

Nesse
Medlem
#145 Skrivet: 5 Jun 2016 11:54

Citerar: Vert, #140:
Jag tror att de flesta pösmunkar är omedvetna om sin egen självgodhet och stroppighet. Om man inte har träffat på någon kan det ju vara så att man inte stör sig på den typen av egenskaper. Eller så är man själv mallgroda/pösmunk som tycker att självbelåtenhet är helt normalt.

Hur som helst är det ett problem för schacket om klubbmedlemmar känner sig tillplattade av andra klubbmedlemmar,

Detta problem med pösmunkar är såklart en av orsakererna till att exemvis kvinnor, invandrare eller nybörjare inte gärna söker sig till klubbschacket år 2016.

sture_lindberg
Medlem
#146 Skrivet: 5 Jun 2016 12:03

Citerar: Nesse, #145:
Detta problem med pösmunkar är såklart en av orsakererna till att exemvis kvinnor, invandrare eller nybörjare inte gärna söker sig till klubbschacket år 2016.

Nej det är det INTE.

Skälen är i stället :

1 Bristande intresse
2 Internet ,att man kan spela schack även där.
3 Lättja
4 Att det kanske är för besvärligt att ta sig till schackklubben

Att någon inte har börjat spela schack i klubb för att han eller hon har för sig att det finns en pösmunk på klubben har jag aldrig hört talas om.

Men däremot de 4 andra skälen jag angav.

Vert
Medlem
#147 Skrivet: 5 Jun 2016 12:05

Citerar: sture_lindberg, #144:

Som jag tolkar den kommentaren (och den föregående) är detta andra gången du insinuerar att vi som tycker oss se pösmunkar inom klubbschacket i själva verket är pösmunkar själva. Men det kanske inte är så den ska tolks.

Så tror jag också att det kan vara. Problemet är ju emellertid att det är svårt att göra någonting åt det. Å andra sidan: om dessa pösmunkar finns överallt i samhället borde detta vara ett "samhällsproblem" och någonting som håller folk borta från sociala sammanhang i största allmänhet snarare än schacket specifikt. Man träffar ju på pösmunkar på fester/middagar/golfbanan också utan att låta bli dessa områden, så varför skulle problemet vara större inom schacket?

sture_lindberg
Medlem
#148 Skrivet: 5 Jun 2016 12:10

Citerar: Vert, #147:
Som jag tolkar den kommentaren (och den föregående) är detta andra gången du insinuerar att vi som tycker oss se pösmunkar inom klubbschacket i själva verket är pösmunkar själva. Men det kanske inte är så den ska tolks.

Jag skrev ju

Nej absolut inte..Känner inte dig personligen och kan inte uttala mej om din karaktär .

Har du redan glömt bort detta ?

Och jag har ju här skrivit här nere vilka skäl som gör att folk inte dras till schackklubbar här.
H
Citerar: sture_lindberg, #146:
Skälen är i stället :

1 Bristande intresse
2 Internet ,att man kan spela schack även där.
3 Lättja
4 Att det kanske är för besvärligt att ta sig till schackklubben

har alltså inget alls med pösmunkar att göra.

gubbengrå
Medlem
#149 Skrivet: 5 Jun 2016 12:12

Så hårt har jag inte dragit resonemanget. Påståendet kan vara sant eller inte. Jag har själv ingen förklaring till varför det ser ut som det gör idag. Men det tål ändå att tänkas på.

Jag tror att schackklubbarna har en del att vinna på om folk tappar lite i respekt för schackspelarnas överdrivet idealiserade intelligens. Jag tror att det är en respekt för oss som skapar en onödigt stort avstånd mellan klubbspelare och icke klubbspelare

Vert
Medlem
#150 Skrivet: 5 Jun 2016 12:17 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #148:
Har du redan glömt bort detta ?

Nej, jag har inte glömt det. Men huruvida någonting är ett personangrepp avgörs ju inte av vad den eventuella angriparen säger att det är utan hur det uppfattas. Om jag säger att "Vert är ett grälsjukt, alkoholiserat svin" och sedan "det var inget personangrepp" så är det ju fortfarande ett personangrepp. Du skrev:

och

och som jag ser det kan båda dessa kommentarer tolkas som att "alla som träffar på pösmunkar inom schacket är pösmunkar själva eftersom de som är lika dras till varandra", dvs. insinuationer/antydningar om att alla som har stött på pösmunkar är pösmunkar själva. Personangrepp eller ej så är det inga trevliga antydningar.

Citerar: sture_lindberg, #148:
Och jag har ju här skrivit här nere vilka skäl som gör att folk inte dras till schackklubbar här.

Ja, jag såg det. Jag tror att du har rätt i samtliga punkter (möjligen undantaget den första om vi har som grundförutsättning att det är schackintresserade personer vi pratar om). Men jag tror också att folk (i) undviker klubbschacket därför att de är rädda att stöta på pösmunkar och (ii) lämnar schacket därför att de har tröttnat på pösmunkar.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!