Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubbschackets vara eller inte vara
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå1
#91 Skrivet: 3 Jun 2016 11:07 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: Nesse, #120:
Skolschackklubbar är en jättebra grej men jag räknar inte dom som riktiga klubbar utan mer som ett fiffigt sätt att både locka ungdomar till schacket samt att få lite föreningsbidrag till SSF.

Båda sakerna är bra därför om det kommer fler skolbarn till klubbarna samt föreningsbidrag och medlemsavgifter har många fler klubbar chans att överleva. Det ska stå skolungdomar, inte barn

HSK_Andreas
Moderator
#92 Skrivet: 3 Jun 2016 11:09

Citerar: Vert, #119:
Ang. dina siffror, emellertid: med tanke på att man pratar om ungdomar så är det ju inte 32 779 juniorer i strikt mening då 21-25-åringar inte är juniorer.

Jag tror att Sveriges SF valt att redovisa det så för att man kan få bidrag för någon som är 25 år, men inte för någon som är 26 år.

HSK_Andreas
Moderator
#93 Skrivet: 3 Jun 2016 11:13

Skolklubbar är utmärkta. Det ger ungdomar en chans att hitta in i schackets fantastiska värld. När de sen slutar på skolan så får man hoppas att de söker sig till en annan schackklubb. Det är dock svårt på vissa håll i landet där det ungdomarna verkar vara ensamma om att vilja spela schack, men kanske har de fått lite kunskap om schack och föreningsstruktur för att då kunna dra igång en ny klubb på orten.

Det är lite märkligt att det inte finns folk som är intresserade av att spela klubbschack i en massa av de orter som noterats tidigare i tråden.

Gilly
Medlem
#94 Skrivet: 3 Jun 2016 12:55

Citerar: Nesse, #90:
Skolschackklubbar är en jättebra grej men jag räknar inte dom som riktiga klubbar utan mer som ett fiffigt sätt att både locka ungdomar till schacket samt att få lite föreningsbidrag till SSF.

Amen! Det är ett bra initiativ men är bara en dellösning. Utan kompletterande lösningar som exempelvis ett levande klubbliv blir skolschackklubbar en kul aktivitet för eleverna, men inte mer än så.

HSK_Andreas
Moderator
#95 Skrivet: 3 Jun 2016 13:43

Då kommer den intressanta frågan vad vi gör för att få ett levande klubbliv.

i min värld är det något som endast klubbens medlemmar kan åstadkomma.
Sveriges Schackförbund kan underlätta genom att se till att det finns spelsugna på orten (schackfyran är en del av detta) och genom att stötta nya klubbar och det gör Sveriges SF. Resten måste man trots allt lösa själv på plats.

Det lite här jag har problem med att förstå att det är Sveriges Schackförbunds fel att schackklubbar läggs ner.

Nesse
Medlem
#96 Skrivet: 3 Jun 2016 16:01

Citerar: HSK_Andreas, #95:
Då kommer den intressanta frågan vad vi gör för att få ett levande klubbliv.

I Göteborg har den vegetariska restaurangen Solrosen schackkvällar och den fungerar även som klubb med lag i seriespelet. Det lär vara ganska avslappnade kvällar där man även kan ta en öl, vin eller kaffe till blixtpartiet. Om det är rätt strategi vet jag ej men dom har fått en hel del nya medlemmar.

I Stockholm har väl klubben Kungstornet lockat till sig en hel del hipsters med sin avslappnande stil?!

Gilly
Medlem
#97 Skrivet: 3 Jun 2016 16:02

Citerar: HSK_Andreas, #95:
Det lite här jag har problem med att förstå att det är Sveriges Schackförbunds fel att schackklubbar läggs ner.

SSF har naturligtvis det övergripande ansvaret. Vad har förbundet aktivt gjort för att stoppa klubbdöden?

HSK_Andreas
Moderator
#98 Skrivet: 3 Jun 2016 17:17

Citerar: Nesse, #96:
I Göteborg har den vegetariska restaurangen Solrosen schackkvällar och den fungerar även som klubb med lag i seriespelet. Det lär vara ganska avslappnade kvällar där man även kan ta en öl, vin eller kaffe till blixtpartiet. Om det är rätt strategi vet jag ej men dom har fått en hel del nya medlemmar.

I Stockholm har väl klubben Kungstornet lockat till sig en hel del hipsters med sin avslappnande stil?!

Solrosen lät intressant. Det skulle jag kunna tänka mig som om jag bott i Göteborg.

Kungstornet har helt klart attraherat många spelare och jag förstår varför. Jag trivs bra i den klubb jag är i nu men Kungstornet skulle vara ett alternativ om jag tvingades byta klubb.

HSK_Andreas
Moderator
#99 Skrivet: 3 Jun 2016 17:26

Citerar: Gilly, #97:
s det övergripande ansvaret. Vad har förbundet aktivt gjort för att stoppa klubbdöden?

Medlemmarna äger föreningarna, föreningarna äger distrikten, distrikten äger Sveriges Schackförbund. Klubbarna kan alltså säga åt distrikten vad de vill att de ska göra, liksom medlemmarna talar om vad de vill att styrelsen ska göra. Åt andra hållet blir det svårare.

Sveriges schackförbund försöker väcka intresset för schack med aktiviteter som schackfyran etc. Om föreningarna inte vill fortsätta med verksamheten kan ju knappast förbundet tvinga dem?
När du valde att sluta med klubbschacket så var det logiskt sett din klubbs styrelse som hade huvudansvaret för det?

Frågan kvarstår obesvarad: vad vill ni att Sveriges Schackförbund ska göra?

Kommer det idéer så kanske de genomförs, men hittills ser jag mest klagomål på att andra inte gör något, men inget om vad man vill att de ska göra?!

Gilly
Medlem
#100 Skrivet: 3 Jun 2016 17:50

Citerar: HSK_Andreas, #99:
Medlemmarna äger föreningarna, föreningarna äger distrikten, distrikten äger Sveriges Schackförbund. Klubbarna kan alltså säga åt distrikten vad de vill att de ska göra, liksom medlemmarna talar om vad de vill att styrelsen ska göra. Åt andra hållet blir det svårare.

En klubb som inte har någon verksamhet lär inte säga mycket till förbundet

gubbengrå
Medlem
#101 Skrivet: 3 Jun 2016 18:12 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Gilly, #97:

SSF har naturligtvis det övergripande ansvaret. Vad har förbundet aktivt gjort för att stoppa klubbdöden?

Om någon lämnar en klubb eller inte, är ett fritt val. Så skall det också vara.
Numera kan man lätt och bekvämt tillfredsställa sin lust att spela schack utan att behöva vara medlem i någon klubb. Detta är också i sin ordning. Jag gillar valfrihet.

Möjligen väljer en del internetschack för att de tycker att det bra, skönt, eller bekvämt att kunna slippa den sociala biten. Detta är i så fall ett val som måste respekteras, även om det kanske kan vara svårt att förstå detta för en inbiten klubbspelare.

Men människan är dubbel. Så även om en del kanske tycker att det är skönt att slippa det sociala ibland, så är vi ändå alla mer eller mindre sociala varelser och har sociala behov.

När klubbarna nu är utsatta för konkurrens om schackspelarna, skulle det kanske löna sig för dem att fråga sig hur det som måste betraktas som en konkurrensfördel för dem, nämligen den sociala kontakten, skall kunna framstå som så lockande, som den bör vara, och inte som något man helst håller sig borta ifrån.

Nesse
Medlem
#102 Skrivet: 3 Jun 2016 19:43

Schackeventet näringslivet mot förorten ägde idag rum på Rinkeby torg.

Näringslivstoppar spelade mot skolbarn från Rinkeby. Ännu ett sätt att försöka popularisera schacket.

http://www.di.se/artiklar/2016/6/3/naringlivet-mot te-fororten-i-schackkamp/

sture_lindberg
Medlem
#103 Skrivet: 3 Jun 2016 20:08

Och Nils Grandelius var där..man kunde utmana honom i blixtschack..Han spelade ca 12 partier.

Jag var en av dessa utmanare.Han hade 1 minut och jag 5..Han vann så klart

HSK_Andreas
Moderator
#104 Skrivet: 3 Jun 2016 21:18

Citerar: Gilly, #100:
En klubb som inte har någon verksamhet lär inte säga mycket till förbundet

Det har du såklart helt rätt i. Men du har ännu inte sagt vad du vill att förbundet skall göra. Skall förbundet säga åt klubben att de inte får låta bli att ha en verksamhet? Ska förbundet skicka dit eget folk som håller verksamheten igång?

Lite förslag på vad som skall göras önskas.

Gilly
Medlem
#105 Skrivet: 3 Jun 2016 21:20

Citerar: HSK_Andreas, #104:
Lite förslag på vad som skall göras önskas.

Då får vi väl börja med att rösta in mig i förbundets styrelse. Skämt åsido var jag intresserad hur snacket går i förbundet angående klubbdöden.

sture_lindberg
Medlem
#106 Skrivet: 3 Jun 2016 21:25

Citerar: Gilly, #105:
Skämt åsido var jag intresserad hur snacket går i förbundet angående klubbdöden.

Du verkar alltså inte ha så många förslag själv på vad som kan göras.
Kan man fastslå...

Curt66
Medlem
#107 Skrivet: 3 Jun 2016 21:26

Klubbschack ligger tyvärr inte i tiden.
Om yngre personer ska hitta schackets dragningskraft
så är det spel via nätet som gäller. Schack är ett krigsspel
som många av de populäraste spelen på marknaden idag.

Gilly
Medlem
#108 Skrivet: 3 Jun 2016 21:31

Citerar: sture_lindberg, #106:
Du verkar alltså inte ha så många förslag själv på vad som kan göras.
Kan man fastslå...

En sak i taget

HSK_Andreas
Moderator
#109 Skrivet: 3 Jun 2016 22:10

Varje medlem i en förening har rätt att lämna en motion. För att lämna förslag allmänt behöver man inte ens vara medlem. Så fungerar det i föreningslivet, oavsett om det är schack, fotboll, en bostadsrättsförening eller något annat. Har man inställningen att styrelsen både ska komma med alla idéer och dessutom se till att de genomförs så har man missat en väsentlig del. Motioner är en viktig del av föreningslivet, liksom propositioner.

När jag satt i styrelsen för en bostadsrättsförening så ville man ha in en händig person i styrelsen för att göra jobb... Då har man inte heller förstått att man inte måste sitta i styrelsen för att arbeta för föreningen.

Gilly
Medlem
#110 Skrivet: 3 Jun 2016 22:29

Tyvärr HSK_Andreas så är min erfarenhet att förslag som inte kommer från styrelsen själv direkt hamnar i papperstuggen. Hur det ser ut i Svenska schackförbundet vet jag inte men i klubbverksamheten jag syftar på var det helt klart så. I bästa fall formulerades förslaget om som ett styresleförslag.

HSK_Andreas
Moderator
#111 Skrivet: 3 Jun 2016 22:45

Jag har erfarenhet från olika föreningar, både som vanlig medlem och som styrelsemedlem och där är min bild att antalet motioner är få, man vill inte engagera sig, men om de väl kommer så har de en bra chans att bli antagna. Generellt tror jag att ett årsmöte (eller kongress) på distriktsnivå eller på nationell nivå är av mer seriositet. Alternativen dryftas och folk är engagerade. I föreningar har jag oftare sett att många ser årsmötet som ett nödvändigt ont om man vill helst rassla igenom det snabbast möjligt för att sen ta en öl eller liknande. En föredetta klubb hade sitt årsmöte innan skinkblixten, vilket innebar att man helst stökade av det på under 30 minuter.

Jag tycker mig se att en majoritet av motionerna går igenom, särskilt om man räknar bort motioner som är så röriga så att man inte vet vad de motionerar om (det brukar finnas personer som gärna kommer in med 5 motioner till varje årsmöte, varav 5 är fullständigt obegripliga). Även dessa motioner försöker man ofta ta upp och bena ut, men de skickas ofta tillbaks till den som skrivit dem med en önskan om förtydligande så att man kan fatta ett beslut JA eller NEJ.

I ovan har jag räknat in många typer av föreningar, men jag tycker inte schacket utmärker sig speciellt.

Gilly
Medlem
#112 Skrivet: 4 Jun 2016 18:22

Svenskt klubbschack kommer att fortsätta vara en perifer företeelse även i framtiden, om vi inte kan enas om en plan och konsekvent genomför planen.

Falconetti
Medlem
#113 Skrivet: 4 Jun 2016 18:55

Inför i alla Allsvenska divisioner att varje lag måste ha en kvinna. Som i Frankrike - fast där är det bara i högsta ligan.
Men man kan tänka mer drastiskt i Sverige, tycker jag. Hur skulle då inte klubbarna göra för att värva och behålla tjejer i schacket?
Jag tror fortfarande på en devis: Schacket kan bara bli stort om vi får in fler tjejer/kvinnor.

Vert
Medlem
#114 Skrivet: 4 Jun 2016 19:03

För mig får schack gärna vara en perifer företeelse - mitt intresse för schacket som vetenskap, sport, konstform m.m. påverkas inte av hur många andra som delar intresset.

F.ö.: kvotering - nej tack.

Vert
Medlem
#115 Skrivet: 4 Jun 2016 19:15

Jag skulle vilja (försöka) bredda debatten genom ett (delvis) nytt perspektiv.

Hur många av oss som redan är schackintresserade är det därför att vi hade en tydlig schacklig förebild att se upp till? Hur många av oss har påverkats av schackets status och samhälleliga ställning när vi valde att börja (och fortsätta) spela schack? Hur många började spela schack av ekonomiska skäl, och hur många spelar idag schack av ekonomiska skäl?

Nej, jag tror att schacket som spel, vetenskap, sport, konstform eller vad man nu vill kalla det är tillräckligt intressant i sig. I en tid när man på vissa håll ser en tillbakagång till det långsamma - det är i alla fall på sina håll slow food, jäsande surdegsbröd m.m. - tror jag att schacket i sig - inte pengarna eller statusen utan spelet som sådant - är tillräckligt intressant för att attrahera betydligt mer folk än idag.

Om detta stämmer krävs två saker, nämligen (i) att så många som möjligt exponeras mot schacket och - under förutsättning att dessa faktiskt tycker att det är så intressant som jag inbillar mig att det är - (ii) att dessa fångas upp av det organiserade klubbschacket. Genom schack i skolan exponeras många mot schacket, och den springande punkten blir att sedan fånga upp dem i klubbschacket. Detta - snarare än pengar, sponsring m.m. - borde enligt min mening vara debattens fokus.

Gilly
Medlem
#116 Skrivet: 4 Jun 2016 19:16 - Redigerad av: Gilly

Citerar: Vert, #114:
För mig får schack gärna vara en perifer företeelse - mitt intresse för schacket som vetenskap, sport, konstform m.m. påverkas inte av hur många andra som delar intresset.

Där håller jag med, men jag vill ju ha tillräckligt många motståndare också så det får ju inte bli alltför perifert

LNO1
Medlem
#117 Skrivet: 4 Jun 2016 19:20 - Redigerad av: LNO1

Citerar: gubbengrå, #101:
skall kunna framstå som så lockande, som den bör vara, och inte som något man helst håller sig borta ifrån.

Att olika samhällskikt möts är en klar konkurrensfördel som kanske inte är så uppenbar Det var det jag talade om när jag skrev att jag redan betraktade schacket som en folksport, i just denna specifika meningen då, bör tilläggas.

Gilly
Medlem
#118 Skrivet: 4 Jun 2016 19:23

Citerar: Vert, #115:
Hur många började spela schack av ekonomiska skäl, och hur många spelar idag schack av ekonomiska skäl?

Jag tror du missuppfattat någonting här. Man börjar ju inte spela schack av ekonomiska skäl utan av intresse för spelet. Men för att ha möjlighet att nå upp till sin högsta möjliga nivå krävs det pengar, det är där de ekonomiska skälen kommer in.

Gilly
Medlem
#119 Skrivet: 4 Jun 2016 19:24

Citerar: Vert, #115:
Genom schack i skolan exponeras många mot schacket, och den springande punkten blir att sedan fånga upp dem i klubbschacket.

Fångas upp av klubbar som inte har någon verksamhet?

Vert
Medlem
#120 Skrivet: 4 Jun 2016 19:33

Citerar: Gilly, #118:
Jag tror du missuppfattat någonting här. Man börjar ju inte spela schack av ekonomiska skäl utan av intresse för spelet. Men för att ha möjlighet att nå upp till sin högsta möjliga nivå krävs det pengar, det är där de ekonomiska skälen kommer in.

Det begriper jag mycket väl - på den punkten håller jag med dig och HSK_Andreas; man blir inte världsmästare utan alla typer av stöttning - men det är ganska få förunnat att bli så bra att de behöver ekonomisk stöttning. Jag skulle säga att för en majoritet av schackspelarna är det inte pengar utan någonting annat - motivation, talang, vilja att arbeta hårt, intresse, passion m.m. - som saknas för att nå toppen.

Citerar: Gilly, #119:
Fångas upp av klubbar som inte har någon verksamhet?

Givetvis inte. Den springande punkten blir att få igång klubbverksamheten, men jag tror inte att detta görs genom pengar. Eftersom det stora flertalet schackspelare är breddspelare som inte bryr sig om pengar i någon större utsträckning (utan bara är glada över att schack är en ganska billig hobby) så blir det fel att fokusera på pengar till eliten. Räddningen för schacket går - tror jag - via breddschacket och inte via elitschacket, och om detta stämmer så blir pengarna avsevärt mindre viktiga.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!