Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubbschackets vara eller inte vara
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 .
Författare Meddelande
Gilly
Medlem
#451 Skrivet: 21 Jun 2016 13:15

Citerar: G_arvid, #480:
Schackklubbar är ideeella organisationer med ett demokratiskt styrelsesätt. Varje medlem har en röst. Det är inte så att styrelsen bestämmer i klubben. Styrelsen utses på årsmötet och ska driva klubben efter medlemmarnas intressen. Blir det inte så så röstas styrelsen bort på nästa möte. I princip är det så att finns det majoritet för ett förslag så blir det så, annars inte. Och det är lite det man måste förstå om man ska vara med i en förening – det finns en anledning att saker och ting ser ut på ett visst sätt och för det mesta för att det har funnits en majoritet för att ha det på det sättet.

Det där är teori, ett ideal, men verkligheten ser alltid annorlunda ut. Maktstrukturer, medlemmars rädsla, blyghet och osäkerhet med mera skapar obalans mellan teori och praktik

G_arvid
Medlem
#452 Skrivet: 21 Jun 2016 14:18

Citerar: Gilly, #451:
Det där är teori, ett ideal, men verkligheten ser alltid annorlunda ut. Maktstrukturer, medlemmars rädsla, blyghet och osäkerhet med mera skapar obalans mellan teori och praktik

Både ja och nej. Man kan alltid komma på årsmötet och säga JA eller NEJ till de förslag och de personer som det röstas om. Om man inte får tillräckligt många med sig är det inget att göra åt den saken. Om medlemmarna frivilligt avsäger sig sin rösträtt så överlåter man ju makten åt andra. Det är då risken finns att en självfullkomlig styrelse bestämmer allt.

gubbengrå
Medlem
#453 Skrivet: 22 Jun 2016 12:32 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: G_arvid, #450:
Falska förespeglingar tycker jag är att ge sken av att klubbarna omedelbart ska komma att anamma den nye medlemmens uppfattningar om hur saken ska vara.

Om något som jag skrivit kan tolkas som att jag vill en sådan nyordning, tar jag tillbaka och ber om ursäkt.

Hammerman
Medlem
#454 Skrivet: 23 Jun 2016 17:20

Många i detta land som jobbar ideellt, i klubbar och inom förbund. Känns lite märkligt att kritisera dem som lägger ner flera timmar av sin fritid varje dag för att träna ungdomar/barn, marknadsföra schacket, ordna tävlingar.
Vi borde uppskatta dem bättre och hjälpas åt.
Gnälla och kritisera kan vilken idiot som helst göra.

Sen är det yttre faktorer som påverkar, te.x alla dator spel/xbox är en svår konkurrent.
Betydligt enklare att bli bra på war off warkraft än att nå 2000 i elo.

Får vi fram en världs spelare så skulle fler börja spela, eller en karismatisk världs stjärna som Bobby Fischer, han marknadsförde Schacket.

Sen är Schack en billig hobby, själv betalar jag 700 kr i medlems avgift, 3-4 böcker per är. Min andra hobby att träna på gym kostar 6 500 kr per år, badminton, tennis, golf är betydligt dyrare än att spela schack.

SÅ tack till er som har skapat Schack online och tack till Sture med flera som arrangerar tävlingar på denna sida.
Och tack till alla som jobbar ideellt inom klubbar och förbund, ni gör ett kanonjobb!!!

Trevlig midsommar på er

sture_lindberg
Medlem
#455 Skrivet: 23 Jun 2016 19:25

Trevlig midsommar önskas även till dig Hammerman

HSK_Andreas
Moderator
#456 Skrivet: 24 Jun 2016 06:26

Trevlig midsommar alla.

Du ska jag jobba för min schackklubb med att arrangera ett midsommarfirande.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 .
Du måste logga in för att kunna posta!