Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubbschackets vara eller inte vara
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#421 Skrivet: 12 Jun 2016 15:04 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: sture_lindberg, #449:
Skriv ut vad dessa problem är.

och sedan ger du dina lösningar på dessa problem.

Jag skrev ju detta och väntar med stor förundran på svar.

Men när jag ställer dessa konkreta frågor till honom .Då är han inte lika snabb att svara som han ANNARS är att skriva..

IvarBlå1
#422 Skrivet: 12 Jun 2016 15:49

Citerar: sture_lindberg, #421:
Men när jag ställer dessa konkreta frågor till honom

Har han svarat på om han har sagt något positivt om klubbschack än?

sture_lindberg
Medlem
#423 Skrivet: 12 Jun 2016 15:52

Nej det har han inte..Tror inte han har förmågan att hitta något positivt om jag ska vara helt ärlig..

men vi får vänta,man vet aldrig

Gilly
Medlem
#424 Skrivet: 12 Jun 2016 16:24

Citerar: IvarBlå1, #422:
Har han svarat på om han har sagt något positivt om klubbschack än?

Citerar: sture_lindberg, #423:
Nej det har han inte..Tror inte han har förmågan att hitta något positivt om jag ska vara helt ärlig..
men vi får vänta,man vet aldrig
.
Bevisligen har ni inte läst mina tidigare inlägg, eller också saknar ni förmåga att förstå. Jag läste igenom mina tidigare inlägg och listar här de som säger något positivt om klubbschack men även sådant som är konkreta förslag.
Hoppas ni har förstånd att skämmas efter att jag tvingades göra ert jobb!

#65 Barnen som får intresse för schacket genom schackfyran måste få möjligheten att möta och lära av oss som har varit med länge.

#90 Amen! Det är ett bra initiativ men är bara en dellösning. Utan kompletterande lösningar som exempelvis ett levande klubbliv blir skolschackklubbar en kul aktivitet för eleverna, men inte mer än så.

#95 SSF har naturligtvis det övergripande ansvaret. Vad har förbundet aktivt gjort för att stoppa klubbdöden?

#104 Då får vi väl börja med att rösta in mig i förbundets styrelse. Skämt åsido var jag intresserad hur snacket går i förbundet angående klubbdöden.

#112 Svenskt klubbschack kommer att fortsätta vara en perifer företeelse även i framtiden, om vi inte kan enas om en plan och konsekvent genomför planen.

#114 Där håller jag med, men jag vill ju ha tillräckligt många motståndare också så det får ju inte bli alltför perifert

#115 Jag tror du missuppfattat någonting här. Man börjar ju inte spela schack av ekonomiska skäl utan av intresse för spelet. Men för att ha möjlighet att nå upp till sin högsta möjliga nivå krävs det pengar, det är där de ekonomiska skälen kommer in.

#123 Enda nackdel som jag ser just nu är att jag saknar ELO och klubbmedlemskap som väl är nödvändigt för att deltaga i ex SM

#128 Då kan jag tala om att svenskt klubbschack var mycket mycket roligare på 70 och 80-talet

#139 Om fler resonerade så här så skulle det finnas gott hopp om svenskt klubbschack.

#157 Problemet med vikande klubbschack är knappast ens på detaljnivå att efteranalyserna inte är till belåtenhet. Problemet ligger på ett helt annat plan. De klubbar som har verksamhet behöver göra sig synliga och åtråvärda för schackintresserade och sedan ta emot de nyanlända på ett bra sätt. 
Vi kan börja där.

#211 J_Ahlin! Du vet hur en marknadsföringssten ska dras du. 
Här har du finfint schackmaterial, något åldrat men inte i knoppen, som gärna skulle spela i klubb igen. Men mina gamla erfarenheter gör mig mycket tveksam att lockas in i klubbschacket igen. 
Jag skulle "överfallas" av klubben och skulle förväntas bidra med både det ena som det andra, men det skulle inte min något slutkörda kropp palla för. Jag skulle kunna tillföra mycket i vilken klubb som helst men på mina villkor. 
Är det fler gamla rävar som känner igen sig i detta?

sture_lindberg
Medlem
#425 Skrivet: 12 Jun 2016 16:38

Jag har läst vad du skrivit nu ännu en gång. Du skriver lite grann om att ha "planer "

Men du skriver inte med ett ord hur dessa planer ska vara.

Du skriver om "klubbdöden " som att det var någon dagens sanning,,när det INTE är på det viset alls.

Du skriver att klubbschacket var roligare på 70 och 80-talet..men du skriver inte VARFÖR.

Ja du har ställt en hel massa frågor..Men du har inte gett vare sej svar eller lösningar på de problem som finns..Så skulle jag vilja sammanfatta dina inlägg.

Gilly
Medlem
#426 Skrivet: 12 Jun 2016 16:46

Du Sture och IvarBlå gjorde er löjliga genom att raljera och håna mig. Jag gav er svar på tal men du framhärdar i din brist på förståelse. Häpnadsväckande!

sture_lindberg
Medlem
#427 Skrivet: 12 Jun 2016 16:59

jag skriver ju här;

Citerar: sture_lindberg, #425:
Ja du har ställt en hel massa frågor..

men du har inte gett några svar..och det är därför jag ger kritik.

Gilly
Medlem
#428 Skrivet: 12 Jun 2016 17:07

Citerar: sture_lindberg, #427:
men du har inte gett några svar..och det är därför jag ger kritik.

Mitt inlägg #424 är inte bara ett svar, det är också svar på tal.

sture_lindberg
Medlem
#429 Skrivet: 12 Jun 2016 17:32

Du har inte gett några som helst svar (eller lösningar )på alla de frågor du ställer till andra

Nog om detta nu.

Vi kommer nog inte så mycket längre när du vägrar att svara på frågor som ställs till dig.

Gilly
Medlem
#430 Skrivet: 12 Jun 2016 18:03

Kan någon här förutom Sture tala om för mig om Sture är på riktigt?

Nesse
Medlem
#431 Skrivet: 12 Jun 2016 18:11

Citerar: Gilly, #430:

Hur menar du?

Gilly
Medlem
#432 Skrivet: 12 Jun 2016 18:19

Citerar: Nesse, #431:
Hur menar du?

Kan du inte svara kanske du skulle avstå från att svara

sture_lindberg
Medlem
#433 Skrivet: 12 Jun 2016 18:52 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Gilly, #430:

Känner mig själv lite osäker ibland

Men jag gissar på att jag verkligen existerar...

Gilly
Medlem
#434 Skrivet: 12 Jun 2016 19:50

Citerar: sture_lindberg, #433:
Känner mig själv lite osäker ibland
Men jag gissar på att jag verkligen existerar...

Om det verkligen är så så ska jag bjuda dig på en kopp kaffe och en mazarin under SM i Uppsala. Om jag lyckas ta mig dit någon tävlingsdag alltså.

sture_lindberg
Medlem
#435 Skrivet: 12 Jun 2016 20:02 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Gilly, #434:
Om det verkligen är så så ska jag bjuda dig på en kopp kaffe och en mazarin under SM i Uppsala. Om jag lyckas ta mig dit någon tävlingsdag alltså.

Ser jag fram emot ha en bra kväll !

Gilly
Medlem
#436 Skrivet: 12 Jun 2016 20:08

Citerar: sture_lindberg, #435:
Ser jag fram emot ha en bra kväll !

Detsamma

HSK_Andreas
Moderator
#437 Skrivet: 13 Jun 2016 00:10

Citerar: Gilly, #418:
Det var alltså mig du syftade på, tack för ärligheten.
Men nu till det väsentliga, du påstår att jag påstår att alla gör fel. Var har jag skrivit det? Visa citat eller be om ursäkt, tack!

Du säger vidare att jag inte konkretiserar. Jasså, gör jag inte det?

Jag har tagit mig tid att gå igenom alla dina inlägg i den här tråden.
Ska jag räkna generöst så hittar jag tå konkreta förslag.
1. Man måste inte ansluta till närmsta geografiska klubb
2. Det vore bra om man bara kunde bli medlem och få licens och ELO och spela i distriktstävlingar. (Något som alltid varit möjligt...)

#3 Inget positivt
#9 Inget positivt. Skämtsamt
#21 Inget positivt, en fråga ställs
#25 Inget positivt
#46 Inget positivt
#47 Inget positivt
#49 Skämt
#67 Inget positivt
#68 Inget positivt. Ett faktamässigt tveksamt inlägg om att anledningen till att schackklubbarna inte tar hand om schackfyranbarnen beror på att klubbarna ligger i malpåse. Så är det inte alls överallt
#73 Inget positivt
#78 Inget positivt
#94 Positivt med schackfyran, men eftersom det inte finns några klubbar så hjälper det inte
#97 Inget positivt. Märklig tanke att det är Sveriges SFs fel att klubbarna lägger ner. Det verkar bottna i ett missförstånd om vilka som skapar och driver klubbar (ledtråd, det är inte Sveriges SF och kan aldrig vara det). Kritik mot Sveriges SF
#100 Inget positivt
#105 Skämt
#108 Inget positivt (återigen inget svar på frågor om vad du vill ska göras)
#110 Inget positivt, kritik mot styrelser
#112 Inget postivt. En plan som vi enas om behövs, men inte ett ord om vad den skall innehålla
#116 Något positivt, men rör inte klubbschacket
#118 Inget positivt
#119 Inget positivt
#121 Inget positivt
#123 Inget positivt
#125 Inget positivt
#126 En fråga ställs
#128 Kritik mot svaret på ställd fråga i #126
#135 Neutralt?!
#139 Positivt! Gubbengrås inlägg prisas
#143 Neutralt?! kanske ett konkret förslag att man inte måste ansluta sig till närmsta klubb?
#157 Inget positivt
#160 Inget positivt
#163 Inget positivt
#165 Inget positivt. Kritik mot klubbmedlemmar
#193 Inget positivt
#204 Inget positivt
#210 Inget positivt. Kritik mot Sture
#211 Blandat. Positivt till J_Ahlin, negativ till klubbmedlemmar
#214 Inget positivt. Kritik mot att Sture inte har några konkreta förslag. Enligt listan ovan har du själv möjligen ett konkret förslag (att man inte måste ansluta sig till närmsta geografiska klubb)
#223 inget postivivt. kritik mot tidigare klubbmedlemmar, med all rätt
#227 Neutralt, avslutas med ett angrepp på G_arvid
#258 Inget positivt. Ett konkret förslag! Iofs, är förslaget redan genomfört sedan Hedenhös... Alternativt kan man tolka det som kritik mot alla som inte arrangerar tävlingar
#260 Inget positivt
#262 Inget positivt
#269 Inget positivt
#279 Skämt
#284 en fråga om var diskussionen är på väg
#292 Ett accepterande av gubbengrås text
#295 Kritik av Sture
#300 Ny kritik av Sture
#307 Kritik av LNO1
#309 Kritik av Sture
#315 Kritik av Sture
#317 Kritik av LNO1
#321 Kritik av LNO1
#325 Skämt
#332 Skämt
#333 Skämt
#339 Felaktigt påstående om Förbundet kontra klubbarna
#345 Felaktigt påstående om Sveriges SF
#347 Begäran om konkretisering av om det är tävlingar av betydelse
#350 Svaret på fråga i #347 duger inte för att det rörde sig om storstäder
#352 Inget positivt
#356 Ett märkligt inlägg. Först vill du ha exempel på tävlingar där man inte måste vara medlem i en klubb ansluten till Sveriges SF för att delta. Sen duger exemplen inte för att de ligger i storstaden och nu undrar du varför tävlingen släpper in sådana spelare och undrar om de inte vill ha några deltagare. Titta på antal deltagare i de tävlingarna och se om din tes stämmer...
#358 Inget positivt
#360 Nedlåtande
#362 Självömkande
#364 Skämt
#366 vill inte svara på andras frågor
#368 angrepp på Sture
#369 angrepp på Sture
#372 Inget positivt
#373 Inget positivt
#375 Angrepp på klubbspelare
#378 Ett kommentar om att andra inte förstår ens skämt, när de skämtar tillbaks...
#379 Självömkan
#382 Inget positivt
#384 Inget positivt
#386 Inget positivt
#388 angrepp på medlemmar i SO
#390 Inget positivt
#404 Fråga
#405 Inget positivt
#406 Positivt! Gillande av gubbngrås inlägg
#407 Inget positivt
#409 ångrande av det positiva inlägget i #406
#410 Inget positivt
#411 Inget positivt
#414 Inget positivt
#416 Inget positivt

Citerar: Gilly, #418:
Du avkräver till slut MIG på lösningar som förbund, distrikt och klubbar ska lösa. Jag kan påtala ATT det föreligger problem men håller ni inte med om att det ens föreligger problem är det ingen mening att komma med konkreta förslag. Det måste du väl ändå förstå? Vi måste väl ändå börja på ruta ett.

Det är väl rimligt att komma med förslag på hur något kan förbättras om man kritisera något? Det är väl rimligt att kunna specificera vad man tycker är fel?

Jag tycker inte att allt är perfekt, långt ifrån, men jag försöker ge förslag på vad som kan förbättras istället för att bara sitta och säga "Det är dåligt och ni måste göra bättre!"m,utan att ens bemöda sig med att beskriva vad som är dåligt. Du har fått mängder med konkreta frågor, men inte besvarat en enda. Jag har kanske missat att svara på någon av dina frågor, men du har fått svar på väldigt många...

Gilly
Medlem
#438 Skrivet: 13 Jun 2016 07:58

Din långa lista HSK_Andreas är ingenting annat än ett långt tyckande, någon sorts betygsättning av mina inlägg. Därför meningslös.

Jag tror jag har trampat dig på ömma tår eftersom du är engagerad i förbundet och därför inte vill se att jag i grunden vill schacket väl, men är mycket besviken på nuvarande förhållanden och på den utveckling som svenskt schack genomgått de senaste trettio åren.

HSK_Andreas
Moderator
#439 Skrivet: 13 Jun 2016 08:47

Mitt tyckande är alltså meningslöst, men ditt är konstruktivt och viktigt?

Jag noterar för övrigt att du anser att andra inte läser dina inlägg korrekt. Det är mycket möjligt. Du får gärna förtydliga då. Jag har tidigare skrivit att jag inte har något med Sveriges Schackförbund att göra och aldrig har haft. Vill du att jag förtydligar det?

Däremot är jag kunnig i hur organisationen ser ut och tror därmed inte att det är förbundet som bestämmer över klubbarna och skapar dessa.

HSK_Andreas
Moderator
#440 Skrivet: 13 Jun 2016 08:58

Citerar: Gilly, #424:
Bevisligen har ni inte läst mina tidigare inlägg, eller också saknar ni förmåga att förstå

Du menar "det är inte jag som förklarar dåligt, det är ni som fattar trögt"?
Pedagogiken lämnar en del att önska.

#95 SSF har naturligtvis det övergripande ansvaret. Vad har förbundet aktivt gjort för att stoppa klubbdöden?

Var ligger det positiva eller konkreta i ovanstående inlägg. Jag anser det vara negativt, du anser det vara positivt och konstruktivt?

Vi saknar fortfarande information om vad du anser görs fel, hur det ska göras istället, vem som skall göra jobbet och vem som ska betala. Du vill eller kan inte svara på frågan är jag benägen att tro nu.

Jag har full förståelse för att du vill spela klubbschack om förutsättningarna vore annorlunda, men då du inte vill skriva HUR så blir det svårt för någon att göra som du vill. Det är som när någon säger "jag skulle komma till klubbkvällarna om det var roligare", men när man försöker få vederbörande att förklara vad denne önskar så vägrar denne med motiveringen "det är styrelsen eller förbundets ansvar, jag har pekat på problemet".

Gilly
Medlem
#441 Skrivet: 13 Jun 2016 12:24

Citerar: HSK_Andreas, #439:
Mitt tyckande är alltså meningslöst, men ditt är konstruktivt och viktigt?

Nu börjar det likna någonting! Du har nog en poäng här.
Citerar: HSK_Andreas, #439:
Jag noterar för övrigt att du anser att andra inte läser dina inlägg korrekt.

Du läste mitt inlägg lite slarvigt här. Jag preciserade två personer som jag ansåg inte läst alternativt inte förstått, där du inte var en av personerna.
Citerar: HSK_Andreas, #440:
Vi saknar fortfarande information om vad du anser görs fel

Vilka vi, eller är du flera? Jag vill först veta om du håller med och också anser att förbund och klubbar kan göra saker och ting bättre. Först då är det meningsfullt att komma med konkreta förslag.

Jag ber till slut om ursäkt att jag missuppfattat och placerat dig i förbundet. Förlåt, förlåt!

HSK_Andreas
Moderator
#442 Skrivet: 13 Jun 2016 12:50

Jag tror att jag inte är ensam om att vilja veta vilka konkreta förslag som finns.

Helt klart kan saker förbättras överallt. Även saker som var perfekta igår kan vara felaktiga idag.

Jag har en vän som var webbmaster på en större sajt förut. Det gav mängder med mail när folk hittade något som var eller ansågs vara fel. Folk kunde skriva saker som: sidan är ful, sidan fungerar inte eller sidan har felstavningar. Några kom också med indikationer på hur man kunde snygga till sidan, vad man mer ville läsa om, vad som inte fungerade (inklusive information om webbläsare etc) eller vilket ord som var felstavat. Det som skrev den senare sortens mail fick oftast gehör, de andra kunde man kasta i papperskorgen.

Gilly
Medlem
#443 Skrivet: 13 Jun 2016 13:10

Jag kan inte låta bli att förundras över det förtroende ni vill ge mig. Ni anser alltså att det är jag Gilly som ska lösa problemen inom svenskt schack. Och allt detta för att jag haft mage att påtala ATT det inte fungerar bra inom svenskt schack idag.
Jag har också synpunkter på den svenska trafiken där jag anser att folk kör för fort, inte håller avståndet till framförvarande, inte använder blinkers, inte visar hänsyn till gående och cyklister med mera med mera. Men jag skulle inte tro att någon skulle avkräva just MIG på konkreta lösningar på dessa problem.

LNO1
Medlem
#444 Skrivet: 13 Jun 2016 14:16 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Gilly, #443:
Men jag skulle inte tro att någon skulle avkräva just MIG på konkreta lösningar på dessa problem.

Du har onekligen en poäng där, och jag hoppas att jag inte avkrävt dig lösningar. Däremot kanske jag inte håller med dig i dina problembeskrivningar. Men det är ju inte konstigare att det som upplevs som ett problem för den ene kanske inte alls är ett problem för den andre.

Vad jag saknat i dina inlägg är dock konkreta exempel på vad som är fel, eller möjligen en tydligare beskrivning av problemet. Men det kan också vara så att det är jag som slarvat när jag läst dina inlägg.

När man skriver på forum på internet så ska man inte räkna med att läsaren är noggrann, så man får ge avkall på förväntningarna på läsarens uppmärksamhet. Desto viktigare med tydlighet och tålamod (man kanske får skriva samma sak flera gånger t.ex).

Jag har också lärt mig att när man skämtar så måste man vara väldigt tydlig med att det är ett skämt, annars finns det alltid någon som missuppfattar skämtet och tar det på allvar. Ironi bör man undvika i görligaste mån av samma anledning.

G_arvid
Medlem
#445 Skrivet: 13 Jun 2016 15:34

Jag kan dock inte låta bli att tycka det är lite ologiskt att först anse att klubbschacket i sin nuvarande form är förlegat och på väg ut för att sedan mena att de av oss som håller fast vid nämnda klubbschack är de som man förlitar sig på för att ändra utvecklingen till något annat. Jag och många med mig trivs uppenbarligen med klubbschacket. Varför tror man då att vi ska gå i spetsen för att ändra det till något annat?
För vad menar man annars med att "klubbarna" ska ändra sin verksamhet. Klubbarna består ju rimligen av de som trivs i verksamheten.

LNO1
Medlem
#446 Skrivet: 13 Jun 2016 15:55

Citerar: G_arvid, #445:
Jag och många med mig trivs uppenbarligen med klubbschacket. Varför tror man då att vi ska gå i spetsen för att ändra det till något annat?
För vad menar man annars med att "klubbarna" ska ändra sin verksamhet. Klubbarna består ju rimligen av de som trivs i verksamheten.

Helt riktigt, så återstår bara att gå med i en schackklubb och förändra till det bättre inifrån.

sture_lindberg
Medlem
#447 Skrivet: 13 Jun 2016 20:18

Citerar: LNO1, #446:
Helt riktigt, så återstår bara att gå med i en schackklubb och förändra till det bättre inifrån.

Gör så..Det är nog det enda sättet man kan förändra på..OM man vill förändra något.

Men jag tycker det är mycket bra som det är.

LNO1
Medlem
#448 Skrivet: 13 Jun 2016 22:59

Angående klubbdöden så skrev Olle Ekengren följande i sin historik över schacket i Dalarna, vilket kan vara av ett visst intresse i denna tråd kanske: "Det vore givetvis helt fel att påstå att trenden med nedlagda klubbar och minskat intresse för seriespel skulle bero på rankingsystemet, men icke desto mindre sammanfaller den strukturellt betingade klubbdöden tidsmässigt med dels övergången till det nya allsvenska systemet (långa resor och höga kostnader), dels introduktionen av rankingsystemet, som alltså enligt vissa bedömare tvärt emot vad som var meningen ledde till minskat intresse för tävlingsspel.

Från mitten av 90-talet förstärktes dessutom den negativa trenden för klubblivet av den nya företeelsen Internet och datorschack, något som fick den konsekvensen att många ungdomar som i och för sig tyckte om att spela schack föredrog att bli sittande framför datorn i stället för att besöka den lokala schackklubben.

För Dalarnas del kan klubbarnas uppgång och fall studeras i bilagan Klubbar i distriktet. År 1950 fanns det 21 klubbar, men 50 år senare endast 8, nämligen Horndal, Avesta, Hedemora, Borlänge, Bjursås, Smedjebacken, Malung, samt Fagersta, som dock hade bytt distrikt och övergått till Mälardalen. Totalt har det funnits 61klubbar, dock inte samtidigt. Toppåret var 1939 med 27 klubbar."

Man kan se att minskningen av aktiva klubbar inte är någon ny företeelse.

http://dalaschack.se/index.php?pid=401

gubbengrå
Medlem
#449 Skrivet: 21 Jun 2016 12:08

I en pågående debatt om remis och filmning i fotboll kom diskussionen in på klubbarnas problem med nyrekryteringen. Jag fördrar att genmäla i denna tråden.

Citerar: G_arvid, #405:
Citerar: gubbengrå, #404:
Själv tror jag att det skulle inte skada att klubbspelarna, ansträngde sig en aning mer med att försöka tänka efter hur de ter sig i målgruppens ögon.

Det där förstår jag däremot inte. I mina ögon har vi alla samma ansvar, klubbspelare eller inte. Vi är alla av samma skrot och korn och schackklubbarnas medlemmar har bara det gemensamt att de tycker om att spela närschack. Finns ingen anledning att locka folk med falska förespeglingar. I klubbarna finns alla sorter, precis som i alla andra sammanhang. De flesta är trevliga, precis som i alla andra sammanhang.

Nej jag tycker inte heller att det finns någon anledning att locka folk med falska förespeglingar. Det är inte heller det som jag avser med: "att försöka tänka efter hur man ter sig i målgruppens ögon".
Exempel:
En klubbspelare byter stad, och avlägger ett besök på den lokala schackklubben.
Han blir överrumplad av hur ignorerad han känner sig, och beslutar sig för att inte fortsätta med klubbschacket.

Man kan naturligtvis hävda att klubbspelarna inte gjort något fel. De har bara bett sig så (självupptaget) som de alltid brukar göra.Har de sen inte heller problem med nyrekrytering, så kan man hävda, att här finns inget problem över huvud taget.

Om de emellertid hade tyckt att det var förargligt att de här missade en potentiell medlem, om de nu hade fått den informationen på någon omväg, så kan fallet diskuteras.

Jag menar att dessa klubbspelare hade varit hjälpta av den övningen att försöka erinra sig en gång för många, många år sen, när det inte var självklart för dem med klubbmedlemskap, då de ännu kunde vara osäkra på om de passade in i en schackklubb.

Att på detta vis anstränga sig att tänka efter hur man ter sig i målgruppens ögon, behöver inte innebära att man gör sig till och lockar med falska förespeglingar.

G_arvid
Medlem
#450 Skrivet: 21 Jun 2016 13:01 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: gubbengrå, #449:
Man kan naturligtvis hävda att klubbspelarna inte gjort något fel. De har bara bett sig så (självupptaget) som de alltid brukar göra.Har de sen inte heller problem med nyrekrytering, så kan man hävda, att här finns inget problem över huvud taget.

Om de emellertid hade tyckt att det var förargligt att de här missade en potentiell medlem, om de nu hade fått den informationen på någon omväg, så kan fallet diskuteras.

Jag menar att dessa klubbspelare hade varit hjälpta av den övningen att försöka erinra sig en gång för många, många år sen, när det inte var självklart för dem med klubbmedlemskap, då de ännu kunde vara osäkra på om de passade in i en schackklubb.

Att på detta vis anstränga sig att tänka efter hur man ter sig i målgruppens ögon, behöver inte innebära att man gör sig till och lockar med falska förespeglingar.

Jag menar då att vi har ett gemensamt ansvar för att hålla en god ton mot varandra, klubbspelare mot klubbspelare, icke-klubbspelare vs icke-klubbspelare och klubbspelare vs icke-klubbspelare vs klubbspelare.

Schackklubbar är ideeella organisationer med ett demokratiskt styrelsesätt. Varje medlem har en röst. Det är inte så att styrelsen bestämmer i klubben. Styrelsen utses på årsmötet och ska driva klubben efter medlemmarnas intressen. Blir det inte så så röstas styrelsen bort på nästa möte. I princip är det så att finns det majoritet för ett förslag så blir det så, annars inte. Och det är lite det man måste förstå om man ska vara med i en förening – det finns en anledning att saker och ting ser ut på ett visst sätt och för det mesta för att det har funnits en majoritet för att ha det på det sättet.

Falska förespeglingar tycker jag är att ge sken av att klubbarna omedelbart ska komma att anamma den nye medlemmens uppfattningar om hur saken ska vara. Den nye medlemmen är en medlemsröst, varken mer eller mindre.

Och för att knyta an till det jag skrev i början - det fungerar också omvänt. Om jag träffar på en schackintresserad person som jag tycker beter sig som en skitstövel så kommer jag inte anstränga mig för att locka den personen till klubben.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!