Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubbschackets vara eller inte vara
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#31 Skrivet: 1 Jun 2016 21:49

Citerar: Nesse, #30:
Skulle gissa på att många av dom "finns på pappret" och kan i bästa fall ställa upp med 8 man till seriespelet.

Å andra sidan har några av dessa klubbar över 100 medlemmar i sina klubbar.

Det finns alltså stora klubbar och det finns små klubbar kan vi konstatera..Men det finns klubbar så det räcker för alla som vill börja spela i klubb.Och det var ju det frågan gällde.

Vert
Medlem
#32 Skrivet: 1 Jun 2016 21:56 - Redigerad av: Vert

Citerar: Nesse, #30:
Hur många av dom där klubbarna har klubbmästerskap, ungdomsverksamhet och reguljära spelkvällar?

Bara för att plocka några ur högen:

- Fagersta SK, som PeterTrsavec precis nämnde är vilande, står med i listan.
- Kirsebergs SK, som vad jag förstått av IvarBlå1 inte finns längre, står med i listan.
- Metapontums SK, som var ett schackgymnasium för ett tiotal år sedan, står med i listan.
- Norra Real Chess Club, som är en skolschackklubb ansluten till Norra Reals gymnasium, står med i listan.
- Östra Reals SK, som är en skolschackklubb ansluten till Östra Reals gymnasium, står med i listan.

Som helhet får man nog ta listan med en rejäl nypa salt då den inte tycks vara uppdaterad på länge.

Nesse
Medlem
#33 Skrivet: 1 Jun 2016 22:02

Citerar: sture_lindberg, #31:
Å andra sidan har några av dessa klubbar över 100 medlemmar i sina klubbar.

Ditt Stockholmsperspektiv säger inte mycket.

sture_lindberg
Medlem
#34 Skrivet: 1 Jun 2016 22:22

Citerar: Vert, #32:
Bara för att plocka några ur högen:

- Fagersta SK, som PeterTrsavec precis nämnde är vilande, står med i listan.
- Kirsebergs SK, som vad jag förstått av IvarBlå1 inte finns längre, står med i listan.
- Metapontums SK, som var ett schackgymnasium för ett tiotal år sedan, står med i listan.
- Norra Real Chess Club, som är en skolschackklubb ansluten till Norra Reals gymnasium, står med i listan.
- Östra Reals SK, som är en skolschackklubb ansluten till Östra Reals gymnasium, står med i listan.

Som helhet får man nog ta listan med en rejäl nypa salt då den inte tycks vara uppdaterad på länge.

Utav hela TVÅHUNDRASEXTIO klubbar (260 ) så namnger du 5 klubbar som lagt ned eller håller upp ett tag med sin verksamhet.

Det är ju detta man ska göra :att man tar denna lista och förstår att det finns en jäkla massa schackklubbar i Sverige i dag

Dessa 5 klubbar har väl ingen betydelse egentligen..Det har säkert bildats minst lika många .

Och man måste alltså ha en förmåga att kunna se till HELHETEN och inte haka upp sig på det lilla.

Och vad frågan gällde var ju om det fanns schacklubbar tillräckligt för alla ..

och svaret på just denna fråga är :Ja det finns det.

lubbeluring
Medlem
#35 Skrivet: 1 Jun 2016 22:31

Alva SK Gotland och Burgsvik SK Gotland står på listan.
Men de slog sig ihop till en klubb redan 2010.
Till Burgsvik Alva Schack klubb.

Den där listan verkar gammal.

LNO1
Medlem
#36 Skrivet: 1 Jun 2016 22:35

Det har varit en mycket intressant och belysande debatt hittills, inte minst Sture kom med ett välkommet bidrag med sin lista. Jag lät antyda tidigare i pengatråden att klubbarna som vill överleva måste hitta nya nischer för sin medlemsrekrytering, och svaret är faktiskt givet av Sture i denna tråd: nämligen internet.

Vill man att en schackklubb ska överleva genom tiderna finns det ingen genväg, man måste få in nytt blod genom de yngre generationerna. Jag tror alla vi vet varför det förhåller sig på det viset, eller hur? De unga av idag inhämtar sin information i stort sett uteslutande på internet. På gott och ont. De gör det för att det är ett snabbare och mer praktiskt sätt att inhämta information på. Lägg upp klubbkvällarna på facebook och twitter. skaffa klubben en snygg webbplats, fokusera hela tiden på hur fascinerande schacket i sig är, för det är trots allt socialt gemyt med en klubb, dess verkliga styrka.

lubbeluring
Medlem
#37 Skrivet: 1 Jun 2016 22:38

Burs SK Gotland står med på listan men verkar inte finnas längre.

sture_lindberg
Medlem
#38 Skrivet: 1 Jun 2016 22:43

Citerar: LNO1, #36:
De unga av idag inhämtar sin information i stort sett uteslutande på internet. På gott och ont. De gör det för att det är ett snabbare och mer praktiskt sätt att inhämta information på. Lägg upp klubbkvällarna på facebook och twitter. skaffa klubben en snygg webbplats, fokusera hela tiden på hur fascinerande schacket i sig är, för det är trots allt socialt gemyt med en klubb, dess verkliga styrka.

Precis så är det..Det är bättre att se Internetspelande personer som blivande klubbschacksmedlemmar .Än att påstå något så dumt som att Internet konkurrerar ut klubbschacket.

Vert
Medlem
#39 Skrivet: 1 Jun 2016 22:46

Citerar: sture_lindberg, #34:
Utav hela TVÅHUNDRASEXTIO klubbar (260 ) så namnger du 5 klubbar som lagt ned eller håller upp ett tag med sin verksamhet.

Som jag skriver så var det ett stickprov. Jag är övertygad om att det finns fler klubbar än de jag nämnt som också är nedlagda/vilande/sammanslagna (som lubbeluring nämner) m.m., liksom det säkerligen finns en eller annan nybildad.

Eftersom vi pratar om klubbdöden och klubbdöden som fenomen är allmänt känt tror jag emellertid fler har lagt ned än nybildats. Dessutom finns det en mängd klubbar i listan som jag inte har hört talas om, och även om jag aldrig skulle få för mig att jag känner till alla klubbar så tror jag att även det kan vara en indikation på att inte samtliga dessa klubbar lever och har hälsan.

Vad gäller framtiden för klubbarna så tror jag inte att internetspelarna kommer att komma till klubbarna automatiskt. Som sture_lindberg nämner så skulle en världsklasspelare kunna locka många internetspelare till klubbarna, men varför vänta på att Sverige (eventuellt) får en sådan? Jag tror att klubbarna mer aktivt måste försöka locka till sig internetspelarna. Går det t.ex. att annonsera billigt på internetschacksajter? Går det att anordna internetschacktävlingar på de sajter där internetspelarna spelar och priserna är medlemskap i en schackklubb? Osv., osv..

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 1 Jun 2016 22:55

Citerar: Vert, #39:
så tror jag inte att internetspelarna kommer att komma till klubbarna automatiskt.

Nej kanske inte..Men det skulle ökas i antal direkt om vi fick en världsstjärna..Som det har gjort i Norge.

Jag håller med dej helt att klubbarna borde vara mera ute på nätet och locka spelare till sina klubbar.

Men jag tror däremot inte ,som vissa tror ,att internet är något som gör så att schackklubbar dör ut.

Schacklubbar har ju minskat i antal sedan 70-talet och då fanns inte internet.

Vert
Medlem
#41 Skrivet: 1 Jun 2016 23:23

Citerar: sture_lindberg, #40:
Men jag tror däremot inte ,som vissa tror ,att internet är något som gör så att schackklubbar dör ut.

Nej, eller jag tror att internetschack kan vara både möjlighet och hot. Rätt hanterat är det en fantastisk möjlighet, men om klubbarna stillatigande ser på och ingen svensk världsstjärna dyker upp kan internetschacket utgöra ett jättehot. Just därför måste klubbarna agera direkt snarare än reagera när (om) internetspelarna kommer.

Citerar: sture_lindberg, #40:
Schacklubbar har ju minskat i antal sedan 70-talet och då fanns inte internet.

Desto större anledning att ta chansen att agera nu när möjligheten finns!

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 2 Jun 2016 00:05

Ja det borde ageras..Håller så klart med dig.

HSK_Andreas
Moderator
#43 Skrivet: 2 Jun 2016 09:07 - Redigerad av: HSK_Andreas

Jag har några frågor:

1. En klubb läggs ner. Är felet att klubbens medlemmar inte lyckats eller är det Sveriges Schackförbunds?
2. Hur mycket pengar behövs skjutas till en klubb för att den ska vända en negativ trend?
3. Vad ska pengarna användas till?
4. Vad skiljer i behoven mellan en storstadsklubb och en landsortsklubb?

HSK_Andreas
Moderator
#44 Skrivet: 2 Jun 2016 09:16

Jag kan nämna att vi har fått ett antal nya medlemmar till vår klubb efter att de hittat vår hemsida, som inte är så lockande i sig, men åtminstone innehåller lite information om vad vi gör och kontaktuppgifter.

Vi har skrivit inlägg här på forumet och berättat om vår klubb och även om ett specialevent med föredrag om Gideon Ståhlberg. Det här tyvärr inte gett något.

Vi kanske bör starta en tråd där klubb medlemmar för skriva lite om din klubb?
Ett komplement till listan Sture presenterade.
Innehåll: klubbens namn, lokation, spelkvällar, kontaktperson (er) och en kort kommentar om verksamheten? Utan kommentarer från andra. Den som skriver om sin klubb uppdaterar den egna posten om något ändras. Vad tror ni om det? Jag startar gärna tråden. Här jag missat något som kan vara bra att ha med?

Vert
Medlem
#45 Skrivet: 2 Jun 2016 09:32

Kanske någonting om möjligheten att spela lagmatcher och/eller någonting om antal medlemmar (på klubbkvällarna).

Gilly
Medlem
#46 Skrivet: 2 Jun 2016 09:54

Ta av skygglapparna Sture! De flesta av klubbarna du listade har ingen levande verksamhet. De är pappersklubbar, vilande, slöa, likgiltiga, förvirrade, i väntan på en världsstjärna..

Gilly
Medlem
#47 Skrivet: 2 Jun 2016 09:57

Där jag bor finns den närmaste levande klubben 15 mil bort, de andra klubbarna som ligger närmare har ingen verksamhet.
Hur ska jag kunna vara en aktiv klubbspelare?

IvarBlå1
#48 Skrivet: 2 Jun 2016 10:30

Klubbsverige står och faller inte med dig samt ett antal tusen...

Gilly
Medlem
#49 Skrivet: 2 Jun 2016 10:45

Citerar: IvarBlå1, #48:
Klubbsverige står och faller inte med dig

Schacksverige är sig inte likt sedan jag drog mig tillbaka

HSK_Andreas
Moderator
#50 Skrivet: 2 Jun 2016 10:51

Ponera att Sverige får en världsstjärna imorgon.

Vilka av de vilande klubbarna kommer ta fart?
Vem kommer driva dessa klubbar?
En gång i tiden startades dessa klubbar av ett gäng män (oftast, kanske finns det undantag). Det gjordes utan schackförbund och utan världsstjärnor. Vill man ha igång en verksamhet där man bör kan en idé vara att sätta upp läppar på Ica och Konsum och kanske sätta in en annons i lokaltidningen och skriva att alla som är intresserade är välkomna till biblioteket onsdag den x/y klockan 18:30. Jag vet åtminstone en klubb som startat på det viset på 2000-talet.

Tittar man på min klubb så har vi idag ingen som orkar driva en ungdomsverksamhet tyvärr. Barn som vill spela är inget problem att finna, det är ledare som är problemet. Så ser det nog ut på många ställen. Jag tror inte en svensk världsstjärna förändrar det märkbart.

Jag ställde tidigare frågan om skillnaden mellan en klubb i storstan och en klubb på en mindre ort. En skillnad som jag själv ser är att det nog är svårare att få en IM/GM att komma och hålla föredrag en kväll. En fördel för småstadsklubben kan å andra sidan vara lokalhyran så kanske kan man ändå ta en extra kostnad för at få en gästföreläsare ibland om intresset finns?!

gubbengrå
Medlem
#51 Skrivet: 2 Jun 2016 10:57

Citerar: HSK_Andreas, #43:

1. En klubb läggs ner. Är felet att klubbens medlemmar inte lyckats eller är det Sveriges Schackförbunds?
2. Hur mycket pengar behövs skjutas till en klubb för att den ska vända en negativ trend?
3. Vad ska pengarna användas till?
4. Vad skiljer i behoven mellan en storstadsklubb och en landsortsklubb?

1. Det handlar om processer som enskilda medlemmar och även Sveriges Schackförbund är maktlösa inför. det är meningslöst att lasta någon.
2. Pengar är inte allt. Vet för resten inte hur man använder pengar för att vända en negativ trend.
Vi har tillfällig vänt en negativ trend i vår lilla klubb. Utan pengar. Vi fick en kontaktyta med allmänheten genom att vi fick hålla några schackbord på biblioteket. Det gav resultat efter några år. Nu befinner sig klubben tydligare på den rätta sidan om gränsen för existensen.Alltså istället för pengar: Kontakter och lite intresse från några medlemmar.
3. Registreringsavgifter, lokalhyra, eventuell ersättning för resor i seriespelet, kanske till någon gemytlig förtäring vid säsongsavslutningen.
4. Vet inte riktigt. Till medlemsantalet är vi som en landsortsklubb, men vi har bättre läge än en sådan, eftersom vi kom i kontakt med många människor på biblioteket.

Nesse
Medlem
#52 Skrivet: 2 Jun 2016 10:57 - Redigerad av: Nesse

Citerar: Gilly, #46:
Ta av skygglapparna Sture! De flesta av klubbarna du listade har ingen levande verksamhet. De är pappersklubbar, vilande, slöa, likgiltiga, förvirrade, i väntan på en världsstjärna..

Sture har ett Stockholmsperspektiv. Det är klart att det går hyfsat bra för ett antal klubbar i Stockholmsområdet om man har ett upptagningsområde på över 1 miljon människor.

Ta Halland som exempel på krisen i schackklubbs-Sverige:
Kungsbacka schackklubb (kommunen har 80.000 inv) är i praktiken vilande och dom har varken klubbkvällar eller seriespel.
Halmstad SK och Harplinge SS har gått samman.
Falkenbergs SK och SK Vinberg-Morup har gått samman.
Varbergs SK har viss verksamhet kvar.

Hallands schackförbund har sedan några år lagt ner det lokala seriespelet.

IvarBlå1
#53 Skrivet: 2 Jun 2016 11:24 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: Nesse, #52:
Hallands schackförbund har sedan några år lagt ner det lokala seriespelet

I Skåne hade vi inget lokalt seriespel så det kan ni vara utan. Men jag tror som Sture att ett incitament är att få fram en världsspelare. Vi hade Ulf på 80-talet där han var rankad som fyra. Jag tror inte att det höjde klubbspelandet och det var innan Internet. Men sedan har vi Hellers som mycket väl kunde kvalificerat sig till en VM-match och bara det hade gett en boom så att varje schackspel tagit slut. Kom ihåg, han blev tvåa i Junior- VM efter Anand så han kunde mycket väl spelat VM-matcher nu också. Till sist ,jag skulle tro att det har startats ett antal nya klubbar i Norge efter Carlseneffekten. Vi får bara hoppas på en ny Hellers med någon toppspelare som tränare som har lagt av mer eller mindre.

Nesse
Medlem
#54 Skrivet: 2 Jun 2016 15:16 - Redigerad av: Nesse

Citerar: IvarBlå1, #53:
I Skåne hade vi inget lokalt seriespel så det kan ni vara utan.

Kanske dags att uppdatera dig Ivar?

http://www.schack.se/allsvenskan/skane-201516/

IvarBlå1
#55 Skrivet: 2 Jun 2016 15:25

Ok, men nu var det alltså tolv år sedan jag spelade närschack och jag har aldrig hört talas om någon Skåne serie.

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 2 Jun 2016 17:26

Citerar: Gilly, #46:

Jo de FLESTA existerar,några har dock fallit bort,helt riktigt.

Men skygglappar är det nog DU som borde ta av.

Då du inte vill förstå att internet är en stor möjlighet för klubbschacket att kunna växa.

IvarBlå1
#57 Skrivet: 2 Jun 2016 18:27

Jag måste göra en rättelse .Hellers kom inte tvåa i junior-VM -87 efter Anand. Det gjorde Ivanchuk. Måste ha blandat samman med att han var sekundant åt Anand i en av hans VM-matcher -86 blev han trea-femma istället. Men visst hade han potential. Jag vill påstå större än Ulf A

Nesse
Medlem
#58 Skrivet: 2 Jun 2016 19:26

Citerar: IvarBlå1, #55:
Ok, men nu var det alltså tolv år sedan jag spelade närschack och jag har aldrig hört talas om någon Skåne serie

Fram tills för 10 år sedan fanns det division 1-4 i allsvenskan men div 4 fick läggas ner på grund av för få klubbar och lag. Division 4 ersattes med en regional serie i vissa län.

IvarBlå1
#59 Skrivet: 2 Jun 2016 19:34 - Redigerad av: IvarBlå1

Vad är det att bråka om? Hur skulle jag veta det?

Nesse
Medlem
#60 Skrivet: 2 Jun 2016 20:17 - Redigerad av: Nesse

Citerar: sture_lindberg, #31:
..Men det finns klubbar så det räcker för alla som vill börja spela i klubb.

Gör det verkligen det?

Vi har väl snarast hamnat i en situation där det saknas aktiva schackklubbar med reguljära spelkvällar även i mellanstora städer.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!