Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubbschackets vara eller inte vara
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
gubbengrå
Medlem
#1 Skrivet: 1 Jun 2016 18:16 - Redigerad av: gubbengrå

Det kan vara svårt att hålla sig till ämnet i so:s diskussionstrådar. I den pågående debatten om mera prispengar i klubbschacket, drar diskussionen emellanåt mot att diskutera klubbschackets överlevnad överhuvudtaget. En naturlig ämnesavvikelse, skulle jag vilja säga. Denna diskussion engagerar mer, eftersom den är allvarligare (för klubbspelare, vill säga) Så det är väl lika så bra att ge den en egen tråd.

Alltså: Är klubbschacket på väg bort? Skulle detta i så fall gå att leva med? Schacket skulle väl vara kvar? Går det att rädda klubbschacket?

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 1 Jun 2016 18:34

Citerar: gubbengrå, #1:
Alltså: Är klubbschacket på väg bort? Skulle detta i så fall gå att leva med? Schacket skulle väl vara kvar? Går det att rädda klubbschacket?

Snabba frågor.Då blir det också snabba svar : Klubbschacket är INTE på väg bort.

Ja det skulle säkert att gå att leva med..Inget dödligt direkt

Ja schacket skulle vara kvar ändå.

Ja det går att "rädda" klubbschacket.Och jag tror det kommer att öka en hel del med det ökade internet-schacket.

Gilly
Medlem
#3 Skrivet: 1 Jun 2016 18:39

Är klubbschacket på väg bort? JA
Skulle detta i så fall gå att leva med? JA
Schacket skulle väl vara kvar? JA
Går det att rädda klubbschacket? NEJ

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 1 Jun 2016 18:42

Hur olika sätt man kan se på saker och ting

Vert
Medlem
#5 Skrivet: 1 Jun 2016 18:53

Mina svar:
- Är klubbschacket på väg bort? JA
- Skulle detta i så fall gå att leva med? JA
- Schacket skulle väl vara kvar? JA
- Går det att rädda klubbschacket? JA

Jag vet inte vad forumets regler säger om s.k. korspostning, men jag gör ett försök att posta mitt inlägg från den andra tråden även här (om än i något modifierat skick):

Jag tror alltså att klubbschacket går att rädda, men jag tror - till skillnad från många, eller åtminstone vissa, andra - inte att "räddningen" stavas pengar. Visst, om någon lyckas attrahera sponsorer till klubbschacket eller kommer på någon annan fiffig intäktsmodell så skadar det naturligtvis inte, åtminstone så länge pengarna inte går till prispengar och/eller elitsatsning. (Som jag nämnt tidigare anser jag att eventuella pengar ska läggas i första hand på junior- och breddverksamhet, t.ex. bidrag till resor till och startavgifter i diverse turneringar.)

"Räddningen" för klubbschacket är istället att erbjuda någonting som internetschack inte kan erbjuda. Givet det rika utbud av blixtschack, föreläsningar m.m. som finns på internet tror jag att blixttävlingar och föreläsningar är (åtminstone delvis) fel väg att gå. Istället tror jag att klubbschacket ska fokusera på sina konkurrensfördelar för att behålla och locka tillbaka redan frälsta schackspelare. Exempel på aktiviteter är följande, nämligen

- långpartier (som bör vara grunden i klubbschacket),
- analyskvällar (där medlemmar får hjälp av starkare spelare att analysera sina långpartier),
- öppningskvällar (där någon medlem föreläser om sin favoritöppning följt av en tematurnering) och
- alternativa kvällar (där man har t.ex. 960- eller chockturneringar).

IvarBlå1
#6 Skrivet: 1 Jun 2016 19:09

Jag tror aldrig att klubbschacket dör ut, För det första kan man (vad jag tror) analysera partierna efteråt bättre än på någon sajt. Det måste vara lättare, tror jag. För det andra är det alltid kul att träffa sina kompisar. För det tredje för de som redan spelar nerven i lagmatcherna som kan vara obeskrivlig.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 1 Jun 2016 19:12

Citerar: IvarBlå1, #6:
Jag tror aldrig att klubbschacket dör ut, För det första kan man (vad jag tror) analysera partierna efteråt bättre än på någon sajt. Det måste vara lättare, tror jag. För det andra är det alltid kul att träffa sina kompisar. För det tredje för de som redan spelar nerven i lagmatcherna som kan vara obeskrivlig.

Håller med dej fullständigt !

gubbengrå
Medlem
#8 Skrivet: 1 Jun 2016 19:22

Citerar: IvarBlå1, #6:

Jag tror aldrig att klubbschacket dör ut,

men trots dina argument lär medlemstalet för klubbarna vara vikande?

Gilly
Medlem
#9 Skrivet: 1 Jun 2016 19:25

Patienten är döende men vid gott mod

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 1 Jun 2016 19:29

"Patienten" är vid gott mod..Och han kommer att öka i "vikt " tack vare att internetschacket ökar..Är jag fullständigt säker på.

IvarBlå1
#11 Skrivet: 1 Jun 2016 19:32

Citerar: gubbengrå, #8:
men trots dina argument lär medlemstalet för klubbarna vara vikande

Låt mig säga så här: Klubbschacket kommer aldrig att dö ut under vår livstid, alla som är över 20. Visst vi kan inte räkna med någon markant ökning med Inyernet nu. Och spelare dör. Men med skolprojektet plus de motiven som jag gav i nr 7.

Nesse
Medlem
#12 Skrivet: 1 Jun 2016 19:33

Sture bor i Stockholm, en stad och storstadsregion med cirka 1.5 miljoner invånare.

Då är det naturligtvis lätt att bli hemmablind och inte riktigt veta hur det ser ut nu i små och medelstora svenska städer, när det gäller klubbschacket.

IvarBlå1
#13 Skrivet: 1 Jun 2016 19:37 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: Nesse, #12:
Då är det naturligtvis lätt att bli hemmablind och inte riktigt veta hur det ser ut nu i små och medelstora svenska städer, när det gäller klubbschacket.

Är du överens med mig att schacket är så stort och kommer att vara att vi alltid kommer att ha en Elitserie? Och en utökad alt.några div 1 serter då är det ju räddat.

gubbengrå
Medlem
#14 Skrivet: 1 Jun 2016 19:40

Citerar: sture_lindberg, #10:
"Patienten" är vid gott mod..Och han kommer att öka i "vikt " tack vare att internetschacket ökar..Är jag fullständigt säker på.

Jag trodde att medlemstappet till stor del förklarades med konkurrens från internet ?!

Nesse
Medlem
#15 Skrivet: 1 Jun 2016 19:55

Citerar: IvarBlå1, #13:
Är du överens med mig att schacket är så stort och kommer att vara att vi alltid kommer att ha en Elitserie? Och en utökad alt.några div 1 serter då är det ju räddat.

Framtiden för svenskt klubbschack, om 10 år, är att vi kanske kommer ha 20 schackklubbar i Sverige.

10 stycken i Stockholm, Göteborg och Malmö. Resterande 10 stycken i Lund, Uppsala, Linköping, Umeå, Örebro och några städer till.

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 1 Jun 2016 19:59 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: gubbengrå, #14:
Jag trodde att medlemstappet till stor del förklarades med konkurrens från internet ?!

Klubbschacket har gått ned ända sedan 1970 talet.Och då fanns det väl inget internetschack.. Så detta har du helt fått om bakfoten.

Däremot är jag tämligen säker på att Internetschack i slutändan kommer att GYNNA klubbschacket.

Flera spelar schack på nätet...och då kommer också flera börja spela i klubbar. Kanske det tar några år.javisst..men i slutändan blir det så..

IvarBlå1
#17 Skrivet: 1 Jun 2016 20:03

Citerar: Nesse, #15:
Framtiden för svenskt klubbschack, om 10 år, är att vi kanske kommer ha 20 schackklubbar i Sverige.

Då är ju inte klubbschacket dött med din hypotes. Resten får väl ta sig till de städerna och om mot alla odds den är rätt får resten hålla till godo med nätet.

gubbengrå
Medlem
#18 Skrivet: 1 Jun 2016 20:12

Citerar: IvarBlå1, #17:

Då är ju inte klubbschacket dött med din hypotes.

det är riktigt. Klubbschacket hinner inte dö på 10 år enligt Nesses hypotes. Men märk väl! Han uttalar sig bara om de närmaste 10 åren

IvarBlå1
#19 Skrivet: 1 Jun 2016 20:19

Citerar: gubbengrå, #18:
Klubbschacket hinner inte dö på 10 år enligt Nesses hypotes. Men märk väl! Han uttalar sig bara om de närmaste 10 åren

Då får vi hoppas att skolsatsningen gör det som behövs.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 1 Jun 2016 20:27

Dagens internetschack kommer i slutändan gynna klubbschacket..Inte göra så att klubbschacket försvinner ,som några tycks tro.

Gilly
Medlem
#21 Skrivet: 1 Jun 2016 20:33

Citerar: sture_lindberg, #20:
Dagens internetschack kommer i slutändan gynna klubbschacket..Inte göra så att klubbschacket försvinner ,som några tycks tro.

Hur ska det kunna göra det när folk spelar på nätet istället för att ta sig till en klubb?

PeterTrsavec
Medlem
#22 Skrivet: 1 Jun 2016 20:36

Ser man till klubbschacket är det helt överlägset än att sitta framför en dator och spela. Det är en annan gemenskap, spela live schack är helt annorlunda, men tror att i många fall kan det bli en bekvämlighetsfaktor att spela via internet.
Jag har tyvärr skådat två schackklubbar och dess fall. I Smedjebacken då vi hade en bred verksamhet, ungdomar, arrangerade turneringar etc, men när eldsjälen Göran Diser gick bort dog allt, inom loppet av ett år lades schackklubben ner. Samma i Fagersta, det var riktigt bra fart första 1.5 åren, men i år valde vi lägga klubben vilande då intresset för schack inte fanns, ett fåtal av oss kämpade in i det sista. Det är trist, för klubbschack är oerhört viktigt. även de små klubbarna ute på landet kontra de stora i våra större städer. Vet inte riktigt hur man kan göra klubbschack attraktivt? Vi provade med olika varianter som KM, analyskvällar, schacktoppen men responsen var dålig. Kanske är det någon form av bekvämlighetsfaktor som trots allt spelar in? Att det är enklare att bara slå på datorn och spela några partier istället för att lägga ett par timmar nere på schackklubben.

Ni som fortfarande är aktiva i Er schackklubb, hur bedriver Ni Er verksamhet?

IvarBlå1
#23 Skrivet: 1 Jun 2016 20:44

En sak man kan göra är att genom ökade klubbintäkter som vi har fått en hel massa förslag på inte minst från Andreas göra så att klubbarna överlever och att dagens ungdomar inser att de inte är skickliga nog för att vinna pengar på nätet utan blir lockade av klubbschacket med dess andra fördelar som jag nämnde i nr 6

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 1 Jun 2016 20:47 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Gilly, #21:
Hur ska det kunna göra det när folk spelar på nätet istället för att ta sig till en klubb?

ja många spelar på nätet nu .. det har ökat lavinartat där..

Och vad är det då för konstigt med att många Internetspelare börjar spela i klubb ?

Det Sverige behöver är att vi får en världsstjärna i schack..då kommer också klubbschacket att öka.

Gilly
Medlem
#25 Skrivet: 1 Jun 2016 20:51

Citerar: sture_lindberg, #24:
Och vad är det då för konstigt med att många Internetspelare börjar spela i klubb ?

Det är väl just det inte internetspelare gör.

Om Sverige får fram en världsstjärna i schack finns det inte klubbar som kan ta emot eventuella spelare

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 1 Jun 2016 21:01

Citerar: Gilly, #25:
Om Sverige får fram en världsstjärna i schack finns det inte klubbar som kan ta emot eventuella spelare

Jo så klart det finns klubbar.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 1 Jun 2016 21:02

Här har du några :

Alingsås SS
SS Allians, Skänninge
Alva SK, Gotland
Aneby SK
Arboga SK
Arvika SK
Avesta SS
Beta Schackakademi , Stockholm
YU-Balkan, Örebro
SK Bara Bönder
Bjursås SK
Bodens SK
Bollebygds SK
Bollmora SK
Bollnäs SS
Borlänge SK
Borås-Fristad SK
Bosanska Krajina
SK Bosna IF
Bro SK
Bräcke SK
Bräkne-Hoby SK
Burgsvik SK , Gotland
Burs SK , Gotland
Capablanca Sällskapet , Stockholm
Danderyds SK
SS Delectus
Djurö Schack
Eksjö SK
Emmaboda SS
En Passant, Svedala
Enskededalens SS
Ervalla SS
Eskilstuna SK
Eslövs SK
Fagersta SK
Fagerviks SK
Falkenbergs SK
Falköpings SS
Faringe SK
Farsta SK
Filipstads SK
SA Fenix-Springaren, Borås
Finja SK
Forsabygdens SK
Forshaga SK
SK Framåt , Kalmar
SK Fribonden, Höganäs
SK Gaffeln, Österfärnebo
SS Gambit, Norrtälje
Glasrikets SK
Gnarps SK
Gusums SK
Gällivare SS
Gävle SA
Götaverkens SK
Göteborgs SS
Harplinge SS
Hallsbergs SS
Hallstahammars SK
Halmstads SS
Halleruds SK
Hammarö SK, Skoghall
Hamreschack
HG Schack, Helsingborg
Heby SS
Hedemora SS
Helsingborgs ASK
Helsingborgs SS
Hernösands SS
Herrljunga SA
Hjo SK
Hjärnarps SK
Hofors SK
Horndals SK
Hova SK
Hudiksvalls SK
Hultsbergs SK
Hultsfreds SK
Jönköping-Huskvarna SK
Hässelby SK
Hässleholms SK
Iggesunds SK
Ingelstad-Uråsa SK
Järfälla SS
Kalmar SK
SK Kamraterna, Göteborg
Karlskoga SK
Karlskrona SV
Karlstads AS
Katrineholms SK
Kirsebergs SK
Klippans SK
Knislinge SK
Knivsta Alsike SK
Kristallens SK
Kristianstads SK
Kristinehamns SS
Kumla SS
Kungsbacka SK
Kungstornet, Stockholm
Kungsörs SK
Kålltorps SS
SK Kärnan, Helsingborg
Kärra SS
Köpings SS
Bosna Landskrona
Landskrona SK
Lerums SK
Lidköpings SS
Limhamns SK
Linde SK
Linköpings ASS
Ljungby SK
SS Luleå
Lundby SS
Lunds ASK
Lunds SK
Länsmansgårdens SS
SK Löparen , Forshaga
SK Löparen Indal, Medelpad
SK Kils Bônner
Lövnäs SK
Lövångers SK
Majornas SS
Malmö AS
Malmö SA
Malmö SS
Malungs SK
SS Manhem
SA Mark
Markaryds SK
Melleruds SK
KIKF Mladost
Metapontums SK, Stockholm
Mora SK
Motala SS
Munkfors SK
SK Mumien
Mölndals SK
Mörmoklubben
Norra Real Chess Club
Norrtälje SK
Nybro SS
Nyköpings ASK
Nynäshamns ungdomsschack
Obbola SK
Olofströms SK
Orminge SK
Osby SK
Oskarshamns SS
Oves SK
SK Passanten
Piteå SK
SK Pjäsen
SK Proletären, Göteborg
Riddarhyttans SS
SK Rockaden, Stockholm
SK Rockaden, Umeå
Ronneby SK
Roslagens skolschackklubb
Roslagsbro SK
Roslags-Länna SK
Rånäs SK
Rödeby SK
USK Rörsjön
Schack i skolan, Västerås
Sala SK
Sandvikens SK
Schack 4an Alliansen , Halland
Schack 08, Norrköping
Schack 64, Haparanda
Schack 78, Uppsala
Schack 88, Hammerdal
SK Schackalen
SK 33, Enköping
SF Sindjelic
Skara SS
Skellefteå SK
Skromberga ASS
Skåne Schackallians
Skärblacka SK
Skövde SS
Sollefteå SS
Sollentuna SK
Solna SS
Spiddekagan SK
Stensborg SK
Stenungsunds SK
Storviks SK
SK Springaren, Hagfors
SS Springaren, Kävlinge
SS 4 Springare, Stockholm
Stockholms SS
Stora Vika SK
Storsfors SK
Storstockholms SA
Strängnäs SS
Sundsvalls SS
Sunne SK
Säffle SK
Söderhamns SS
Södertälje Nyckelschack
Södertälje SS
Södra SASS
Södra Sandby SS
Tanums SS
Tibro SK
Tolita SK
Torsby SK
SK Tornet
Torsås SK
SK Trojanska hästen , Täby
SK Kamraterna, Trollhättan
Täby SK
Uddevalla SS
Uddebo SK
Ulricehamns SK
Upsala ASS
Uppsala Skol SS
Vaggeryds SK
Vallentuna SK
Vanneberga SK
Vara SS
Varbergs SK
SK Vi-Mo
SK Viking, Stockholm
Virsbo SK
Visby SK
Väddö SS
Vänersborgs SS
Värnamo SS
Västbo SS
Västerviks ASK
Västerås ASK
Västerås SK
Växjö SK
Wasa SK
Westermalms SK
Ystads SS
Åhus SK
Åstorps SS
Öckerö SS
Ölands SS
Örebro SS
Örgryte SK
SK Örnen
Österlens SV
Östersunds SS
Östra Reals SK
Överhärde SK

IvarBlå1
#28 Skrivet: 1 Jun 2016 21:17

Bra jobbat Sture! Där fick de något att tänka på!

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 1 Jun 2016 21:32

Ja Absolut !

Nesse
Medlem
#30 Skrivet: 1 Jun 2016 21:42

Hur många av dom där klubbarna har klubbmästerskap, ungdomsverksamhet och reguljära spelkvällar?

Skulle gissa på att många av dom "finns på pappret" och kan i bästa fall ställa upp med 8 man till seriespelet.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!