Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur gör ni när ni förbereder er inför ett part?
Författare Meddelande
IvarBlå1
#1 Skrivet: 28 Maj 2016 13:55 - Redigerad av: IvarBlå1

Kan nog finnas väldigt många sätt på det? Själv förbereder jag mig inte alls mer än att välja en skarp öppning om jag möter en lågrankad spelare. Har varken tid eller energi att preppa Det ska stå parti, inte party om det nu var någon som trodde det...

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 28 Maj 2016 15:17 - Redigerad av: sture_lindberg

Mot en lägre rankad och förmodad svagare spelare spelar jag en LUGN öppning. Då jag vet att jag med stor sannolikhet får bättre spel så småningom.Om inte annat i slutspelet.

Möter jag däremot en spelare med (låt oss säga ) över 200 mer i rating spelar jag en skarp öppning.

För i sådan öppning kan även den bättre spelaren förivra sig.

Vert
Medlem
#3 Skrivet: 28 Maj 2016 15:23

Jag spelar samma öppningar oberoende av vem jag möter i tron (förhoppningen?!) att jag ska kunna den öppningen tillräckligt bra för att kunna både vinna mot "sämre" spelare och vinna, eller åtminstone spela bra, mot "bättre" spelare.

Om jag vet på förhand vem jag ska möta och vilken öppning han/hon spelar brukar jag försöka förbereda mig specifikt på den öppningen. Det kan handla om att fräscha upp minnet i öppningsvarianter som jag redan har bra koll på men också - om jag tror att motståndaren kommer att spela någon ovanlig öppning eller variant - om att lära mig vad det mest kritiska är mot den öppningen eller åtminstone hur man får en liten men säker fördel.

IvarBlå1
#4 Skrivet: 28 Maj 2016 15:27

Min erfarenhet är att spelare med, låt säga över 3200 är nästan alltid taktiskt mycket skickligare än en på 2800. Därav mitt öppningsval, som också beror på vad jag är i för sinnesstämning.

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 28 Maj 2016 15:36 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: IvarBlå1, #4:
Min erfarenhet är att spelare med, låt säga över 3200 är nästan alltid taktiskt mycket skickligare än en på 2800. Därav mitt öppningsval, som också beror på vad jag är i för sinnesstämning.

Ok jag trodde du syftade på "riktiga partier "..Inte partier här på SO

Här på SO förbereder jag mig inte alls !

Svedjeholmen
Medlem
#6 Skrivet: 28 Maj 2016 15:48

Loggar in på SO och skickar iväg en pjäs...

IvarBlå1
#7 Skrivet: 28 Maj 2016 16:11

Det var ju originellt

Vert
Medlem
#8 Skrivet: 28 Maj 2016 19:44

Citerar: IvarBlå1, #4:

Inte heller jag syftade på sO i mitt inlägg. Liksom sture_lindberg förbereder jag mig inte alls inför sO-partier; finessen med dessa är ju att man kan förbereda sig allt eftersom de fortskrider!

lillpysen
Medlem
#9 Skrivet: 28 Maj 2016 19:47

Jag kan ingenting om öppningar ... så det blir bara att tuta och köra och hålla tummarna (alla tre).

IvarBlå1
#10 Skrivet: 28 Maj 2016 19:52

Är det inte naturligt att som stormästare förcbereder sig med databaser så är det här en sorts databas där man kan preppa precis som i närschack när man ser att motståndaren bara spelar en öppning eller variant?

Vert
Medlem
#11 Skrivet: 28 Maj 2016 19:58

Citerar: IvarBlå1, #10:
Är det inte naturligt att som stormästare förcbereder sig med databaser så är det här en sorts databas där man kan preppa precis som i närschack när man ser att motståndaren bara spelar en öppning eller variant?

Jo, i och för sig, men databasen här är väl inte sökbar på samma sätt? Utan man är tvungen att manuellt bläddra igenom motståndarens partier? Eller har jag missat att man kan söka på t.ex. ställningar?

Hur som helst: även om det går att hitta vad motståndaren spelar så kan man ju inte påverka det. Om man möter någon i t.ex. en turnering eller om en viss motståndare antar en utmaning så har ju partiet redan börjat, och då spelar jag mina vanliga varianter (med stöd av öppningsböcker m.m. så att jag kanske lär mig någonting som jag kan ha användning av i närschack).

Gilly
Medlem
#12 Skrivet: 28 Maj 2016 21:13

Vad jag minns så blev det fel varje gång jag förberedde mig mot en motståndare. Förberedde jag en variant i den öppning min motståndare jämt använde så spelade han helt plötsligt en helt annan öppning just mot mig. Och när jag senare mötte någon som spelade just så, jag då hade jag glömt bort varianten.
Själv är jag mycket enkel att möta om man vill förbereda sig, jag använder i princip samma öppningar hela tiden.

IvarBlå1
#13 Skrivet: 28 Maj 2016 21:30 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: Vert, #11:
Jo, i och för sig, men databasen här är väl inte sökbar på samma sätt? Utan man är tvungen att manuellt bläddra igenom motståndarens partier? Eller har jag missat att man kan söka på t.ex. ställningar?

Det har du rätti, Man kan bara se de första dragen i basen men om man möter en spelare som spelar många partier samtidigt eller som Gilly använder samma öppningar hela tiden vilket jag är säker på att det är många fler som gör är det inte så svårt Varför det inte går att preppa på samma sätt som i närxchack är för mig en gåta.

IvarBlå1
#14 Skrivet: 28 Maj 2016 22:17

Citerar: Vert, #11:
har ju partiet redan börjat, och då spelar jag mina vanliga varianter (med stöd av öppningsböcker m.m. så att jag kanske lär mig någonting som jag kan ha användning av i närschack).

Så då menar du att man inte kan komma med TN:s här. Långtifrån alla har tillgånh till den senaste teorin.

Vert
Medlem
#15 Skrivet: 28 Maj 2016 22:46

Citerar: IvarBlå1, #14:
Så då menar du att man inte kan komma med TN:s här. Långtifrån alla har tillgånh till den senaste teorin.

Jag vet inte hur du får det till att jag skulle mena någonting sådant. Säkerligen har jag kommit med en och annan teoretisk nyhet genom åren, men förmodligen oftast oavsiktligt. Här på sO är jag mer intresserad av att öva på varianterna/typställningarna än att hitta teoretiska nyheter.

Gilly
Medlem
#16 Skrivet: 28 Maj 2016 22:57 - Redigerad av: Gilly

Citerar: Vert, #15:
Här på sO är jag mer intresserad av att öva på varianterna/typställningarna än att hitta teoretiska nyheter.

Vad jag förstår så är det här ett utmärkt sätt att få upp en viss säkerhet i sina öppningar. Det är väl därför jag nöter på med samma öppningar, men gör det nog bara så länge jag känner att jag fortsätter utvecklas i just mina öppningsvarianter. Sedan är det nog dags att vidga mina spelöppningsvyer och preparera mot speciella motståndare

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 29 Maj 2016 11:18

Finns väl inte många här på SO som förbereder sig innan de börjar att spela ett parti HÄR..Att de gör det i "riktiga " partier kan jag ha förståelse för..

IvarBlå1
#18 Skrivet: 29 Maj 2016 11:41

Men om vi säger att de ska spela i So-serien då? Ett viktigt parti eller att man vill göra det bästa för laget? Då tycker jag att det är befogat.

Vert
Medlem
#19 Skrivet: 29 Maj 2016 11:46

Citerar: IvarBlå1, #18:
Men om vi säger att de ska spela i So-serien då? Ett viktigt parti eller att man vill göra det bästa för laget? Då tycker jag att det är befogat.

Nu spelar jag inte i några serier här, men jag tänker att man ändå kan förbereda sig under pågående spel. Om man alltid spelar 1. e4 så gör man det även i det viktiga partiet. Om motståndaren spelar någonting vanligt så följer man bara sina vanliga varianter och motståndaren spelar någonting oväntat så tar man det som det kommer.

IvarBlå1, hur brukar du själv göra?

IvarBlå1
#20 Skrivet: 29 Maj 2016 12:05

Citerar: IvarBlå1, #1:
Själv förbereder jag mig inte alls mer än att välja en skarp öppning om jag möter en lågrankad spelare. Har varken tid eller energi att preppa

Ämnets titel heter 2Hur gör ni när ni förbereder er inför ett parti? Det innebär INFÖR. Inte medan partiet pågår, där försöker man ju hitta det bästa draget. Då kan man också spela ett drag som man sett hoonom göra innan. Men det har inte så mycket med ämnet att göra. Säger det här för att jag inte vill att ämnet ska spåra ur.

Vert
Medlem
#21 Skrivet: 29 Maj 2016 13:18

Då får jag be om ursäkt för att ha avvikit från ämnet genom att skriva om hur jag gör under pågående sO-partier. Inför sO-partier förbereder jag mig inte alls (men det gör jag ibland inför närschackpartier).

IvarBlå1
#22 Skrivet: 29 Maj 2016 13:40

Citerar: Vert, #21:
Då får jag be om ursäkt för att ha avvikit från ämnet

Ingen fara.

Nesse
Medlem
#23 Skrivet: 29 Maj 2016 14:27

Använder mig av olika program.

Du måste logga in för att kunna posta!