Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / SM i Uppsala!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
Vert
Medlem
#181 Skrivet: 19 Jul 2016 08:49

Citerar: HSK_Andreas, #180:
Se där, nu finns det. När jag tittade i samband med weekend-turneringen saknades det menyvalet på startsidan.

Även jag saknade det tidigare, så det har nog dykt upp under slutet av helgen eller gårdagen.

Vad jag däremot saknar är länkar till livesändningarna, dvs. inte till de sändningar som sker via Chess24 utan de "vanliga" livesändningarna som ser ut såhär. Om man följer livesändningslänken på SM-hemsidan så kommer man till alla Chess24-sändningar och där finns också en länk till SM-gruppens livesändning från första ronden, men om man vill följa någon annan grupp eller senare ronder så hittar man (såvitt jag kan se) inte länkar till detta på SM-hemsidan. (Det finns på förbundets hemsida, men nog borde det finnas även på SM-hemsidan?)

IvarBlå1
#182 Skrivet: 19 Jul 2016 10:22

Bortsett från detta tycker jag att kommentatorerna är lysande och har gett mig spellusten tillbaka.

sture_lindberg
Medlem
#183 Skrivet: 19 Jul 2016 10:23

Citerar: Vert, #181:
Även jag saknade det tidigare, så det har nog dykt upp under slutet av helgen eller gårdagen.

Ja varsegoda..

lubbeluring
Medlem
#184 Skrivet: 19 Jul 2016 13:23

Må ni spelare i SM hitta Kandidatdraget
hela vägen.

IvarBlå1
#185 Skrivet: 19 Jul 2016 13:27

Carlsendraget är bättre

IvarBlå1
#186 Skrivet: 22 Jul 2016 12:03

Heja Sture friskt humör ! Det är han som segrar gör

Gilly
Medlem
#187 Skrivet: 23 Jul 2016 00:03

Sture, hur är stämningen på SM i Uppsala? Jag har inte haft möjlighet att åka dit och kollat själv. Är det många åskådare? många spelare? bra sponsorer? bra arrangemang?

Webbsändningen har blivit bättre och bättre och är nu riktigt bra. Saknar dock fortfarande bilder från övriga klasser, bilder från spellokalen, publiken osv...

sture_lindberg
Medlem
#188 Skrivet: 23 Jul 2016 00:17

Stämningen är mycket god
Allt har fungerat utmärkt på alla sätt och vis.

Det är över 800 spelare i de olika klasserna.
Publik finns det också rätt så skapligt.

Ett toppen-Sm om jag skulle sammanfatta det hela i enkla ord

Gilly
Medlem
#189 Skrivet: 23 Jul 2016 00:20

Låter bra det Sture. Lycka till i de kvarvarande ronderna i Veteran-SM

sture_lindberg
Medlem
#190 Skrivet: 23 Jul 2016 03:22

Tack

sture_lindberg
Medlem
#191 Skrivet: 24 Jul 2016 17:39

Ja nu har jag spelat klart i i Veteran_SM.

Slutresultatet blev 2 vinster ,3 remier och 4 förluster alltså 3,5 poäng.
Min målsättning var ju att ta 4 poäng ,men 3,5 är inte så illa ändå.

Så jag ger mig själv godkänt trots allt

farbrorjo
Medlem
#192 Skrivet: 24 Jul 2016 23:14

Citerar: sture_lindberg, #191:
Så jag ger mig själv godkänt trots allt

...och jag ger dig väl godkänt plus - starkt jobbat Sture!

sture_lindberg
Medlem
#193 Skrivet: 24 Jul 2016 23:18

Tack

LNO1
Medlem
#194 Skrivet: 25 Jul 2016 00:37 - Redigerad av: LNO1

Ja, så var SM för i år avklarat. Utmärkta arrangemang och mycket bra spellokal. Om jag nu ska anmärka på någonting så var det protokollboken som inte var direkt lätthanterlig, men annars som sagt , perfekta arrangemang. Jag ger betyget 5 av 5 möjliga. Jag fick också tillfälle att hälsa på G_arvid, det är alltid trevligt att få ett ansikte till en signatur som jag haft många trevliga debatter med här på SO. Dessutom fick jag tillfälle att snacka med Ari Ziegler om Örgrytemodellen och berömma dem för deras utmärkta initiativ för något jag anser vara bra för svenskt schack, det kändes mycket bra. Stellans analyser var helt outstanding de två dagar jag kunde bevista dem, sonens partier pockade dock på min uppmärksamhet så jag kunde tyvärr inte vara med hela tiden. Utan att på något sätt förringa de tidigare SM jag varit med på så var detta det bästa jag har spelat i. Ett stort tack till arrangörerna!

LNO1
Medlem
#195 Skrivet: 25 Jul 2016 00:51 - Redigerad av: LNO1

Jag glömde att tacka samtliga mina medspelare i gruppen för deras kampvilja och genomsportsliga attityd, och jag vill naturligtvis gratulera Jimmy och Ofelia för deras utmärkta vinster mot mig, speciellt Ofelia tyckte jag spelade alldeles utmärkt och säkert när hon straffade min felaktiga plan. Stort grattis också till Yashar som vann gruppen, och jag hoppas jag får tillfälle att spela mot er fler gånger.

PeterTrsavec
Medlem
#196 Skrivet: 25 Jul 2016 09:10 - Redigerad av: PeterTrsavec

Jag spelade weekend 1. Resultatmässigt tre remier och två vinster som gav en delad första plats. Det som var positivt med årets SM var att under en längre period jobbat väldigt hårt med förberedelser i Franskt att det gav utdelning. Jag fick spela två varianter och är nöjd med resultaten kring dem 1.5p/2p. Stod även bättre i remipartiet, men tappade lite temat som jag hade jobbat efter.
Håller med LNO1 kring arrangemanget. En väldigt bra spellokal med frisk luft, men årets protokollböcker var under all kritik. Boken och protokollet såg ut som ett dasspapper när man var klar. Man kände en närhet då samtliga grupper spelade i lokalen och man kunde titta runt på de olika grupperna. Jag träffade på flera väldigt trevliga schackspelare och stiftade nya bekantskaper. Sen alltid kul/intressant att titta runt hos Ari Ziegler, man hittar alltid något att köpa till bra priser, sen är Ari väldigt kundvänlig och hjälper en novis att hitta rätt bland all litteratur.
Förutom protokollboken tycker jag att detta kring lättare förtäring som skötets av Kongresshuset hade väldigt höga priser på allt. Detta SM får 4 torn av 5 möjliga

Vert
Medlem
#197 Skrivet: 25 Jul 2016 18:00

Trevligt att ni som var där rapporterar - hade varit kul att kunna vara på plats men del får bli i Stockholm nästa år istället!

gubbengrå
Medlem
#198 Skrivet: 28 Jul 2016 11:13

Citerar: PeterTrsavec, #196:
ag träffade på flera väldigt trevliga schackspelare och stiftade nya bekantskaper.

Citerar: LNO1, #195:
tacka samtliga mina medspelare i gruppen för deras kampvilja och genomsportsliga attityd,

Ja, jag tror att det är något särskilt med ett SM. Detta SM var lite speciellt med avseende på den rymliga och svala lokalen, och den sorglustigt usla protokollboken. Men i hänseende till hövligheten mellan spelarna, oavsett om de var "arga konkurrenter" eller inte, påminde det om de flesta andra SM jag varit med om.

Under sådana omständigheter är det inte så svårt att "förlora med behag", en konst som jag hade anledning att praktisera under detta SM

G_arvid
Medlem
#199 Skrivet: 28 Jul 2016 13:54

Spellokalen var ypperlig i många avseenden, men hade också sina begränsningar. Trots allt hade jag föredragit en lokal med både servering och wc i samma plan som där partierna spelades. När partierna började på lördagen talade domaren om vad som definierade tävlingsområdet och sa då: "givetvis inte bokförsäljningen". "OK, förståeligt", tänkte jag då...men då de övriga klasserna startade på måndagen kunde jag konstatera att dessa placerats mer eller mindre mitt ibland bokstånden. Det kanske inte gick att lösa på annat sätt, men bra tycker jag inte det var.
Mer gnäll: När lördagens rond skulle börja kl 10 stod jag 9.50 vid serveringen för att köpa en Loka. Då fick jag reda på att serveringen började först kl 10...! (Efter arrangörernas önskemål, sa man – något arrangörerna tog avstånd ifrån). Så det blev till att kuta iväg till det närbelägna ICA och där fick jag min Loka för 12 kr...mindre än halva priset av vad de tog i serveringen.

Bondenslaktar
Medlem
#200 Skrivet: 29 Jul 2016 12:54

Men seriöst vad tror du själv? visst kan priserna sticka i ögonen men arrangörerna gör ju vad dem kan för att gå med vinst. kostar en 50cl Loka 20:- så är det inte mycket att hänga upp sig på. köp dig en 1,5L på Ica för 18 om det inte passar herregud jävla larv

LNO1
Medlem
#201 Skrivet: 29 Jul 2016 16:05 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Bondenslaktar, #200:
kostar en 50cl Loka 20:- så är det inte mycket att hänga upp sig på. köp dig en 1,5L på Ica för 18 om det inte passar herregud jävla larv

Men å andra sidan om det nu inte är så mycket att hänga upp sig på, så kan man ju tycka att G_arvids inlägg inte heller är något att uppröras av. Sedan kan jag ju tillägga att kraftspråk kan i vissa fall vara passande, men sannerligen inte i detta fall. Själv gav jag ju arrangemangen 5 i betyg av 5 möjliga, men så var jag ju inte beroende av cafeterian för att få käk, jag spenderade endast 20:- per dag i form av två stora kaffemuggar vilket jag inte tycker är på något sätt ett överpris.

Bondenslaktar
Medlem
#202 Skrivet: 29 Jul 2016 18:56

Man gnäller att lokan är det överpris på men man kan gott betala startavgift på vadå 700? + alla andra utgifter på det! Blir ett par tusenlappar

Batista77
Medlem
#203 Skrivet: 29 Jul 2016 19:31

Det jag tänkte på är att dom lottade ut tystgående dammsugare i SM-klassen. Dom har ju sina prispengar redan säkrade, så varför inte lotta ut dammsugarna i dom andra klasserna som inte har några prispengar. Sen var ju protokollböckerna åt h-vete

IvarBlå1
#204 Skrivet: 29 Jul 2016 19:48

De kanske inte trodde att sämre spelare dammsög lika bra eller så var det viktigt att den skille vara fri från smuts

G_arvid
Medlem
#205 Skrivet: 29 Jul 2016 23:31

Citerar: Bondenslaktar, #200:
Men seriöst vad tror du själv? visst kan priserna sticka i ögonen men arrangörerna gör ju vad dem kan för att gå med vinst. kostar en 50cl Loka 20:- så är det inte mycket att hänga upp sig på.

25:- kostade den och jag köpte väl en par tre stycken om dan, vilket jag nog har råd med. Men jag är sån att jag kan ha synpunkter på om saker är dyra eller inte, alldeles oavsett om jag tänker köpa. Och jag vidhåller att jag tycker 12.50 per flaska är ganska stor marginal för något man bara köper in och sedan säljer vidare.
Citerar: Bondenslaktar, #202:
Man gnäller att lokan är det överpris på men man kan gott betala startavgift på vadå 700? + alla andra utgifter på det! Blir ett par tusenlappar

Ja - och? Existerar inte billigt och dyrt därefter? Förstår inte logiken.
Citerar: LNO1, #201:
Själv gav jag ju arrangemangen 5 i betyg av 5 möjliga, men så var jag ju inte beroende av cafeterian för att få käk, jag spenderade endast 20:- per dag i form av två stora kaffemuggar vilket jag inte tycker är på något sätt ett överpris.

Nej det är inget överpris. Och det här med priserna var ju ett sidosprång - det fåniga var ju att dom vägrade sälja innan ronden hade börjat, vilket jag hade svårt se logiken i?
Citerar: LNO1, #201:
Men å andra sidan om det nu inte är så mycket att hänga upp sig på, så kan man ju tycka att G_arvids inlägg inte heller är något att uppröras av.

Nej, det trodde jag inte hellerdå jag skrev det. Jag visste heller inte att endast positiva synpunkter varvälkomna.

LNO1
Medlem
#206 Skrivet: 29 Jul 2016 23:55

Citerar: G_arvid, #205:
Jag visste heller inte att endast positiva synpunkter varvälkomna.

Naturligtvis ska man få ge saklig kritik och jag tyckte inte att ditt inlägg på något sätt var orimligt. Sedan står det ju var och en fritt att kritisera din kritik, men ett hövligt tonfall är då på sin plats.

Det är väl jättebra inför kommande SM om fel påpekas, hur små och obetydliga de än tycks vara? Sedan måste man komma ihåg att vad som kan vara en stor brist för den ene inte alls behöver upplevas så av den andre.

LNO1
Medlem
#207 Skrivet: 30 Jul 2016 00:21

Citerar: G_arvid, #205:
Ja - och? Existerar inte billigt och dyrt därefter? Förstår inte logiken.

Nej, den lyste ju med sin frånvaro, om nu man tycker att 700:- (650:- för att vara mer exakt) och hotellvistelse är dyrt, vilket det kan vara för vissa, desto viktigare blir det att hitta så billiga priser som möjligt på det övriga.

G_arvid
Medlem
#208 Skrivet: 30 Jul 2016 09:08

Citerar: PeterTrsavec, #196:
Detta SM får 4 torn av 5 möjliga

Det får vara mitt omdöme också...

sture_lindberg
Medlem
#209 Skrivet: 30 Jul 2016 11:50 - Redigerad av: sture_lindberg

Ska jag också ge betyg så ger jag 4,5 torn av 5 möjliga.

Den halvan som blir avdragen beror på en urusel protokollbok

mattias
Medlem
#210 Skrivet: 31 Jul 2016 00:25

Var hittar man resultaten för alla klasser?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!