Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / SM i Uppsala!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
Falconetti
Medlem
#151 Skrivet: 17 Jul 2016 11:58

Tack för lästipsen och råden. Dagens sändning startar vid kl 15.50-16.00 på http://www.unt.se/uppland/uppsala/live-tv-folj-sm- i-schack-har-4303763.aspx

sture_lindberg
Medlem
#152 Skrivet: 17 Jul 2016 12:43

Kan man titta på dessa sändningar i efterhand ?

IvarBlå1
#153 Skrivet: 17 Jul 2016 15:25 - Redigerad av: IvarBlå1

Man kanske rentav kan se Sture i närbild.

IvarBlå1
#154 Skrivet: 17 Jul 2016 17:33

Hoppa du inte tog illa upp, Sture! I så fall ber jag om ursäkt. Hoppas du gör bra ifrån dig!

zombieliam
Medlem
#155 Skrivet: 17 Jul 2016 20:35 - Redigerad av: zombieliam

här sänds det live :
https://www.youtube.com/watch?v=z_x8SQxYwgo&index= 2&list=PLSqNg3iGT8ddCbxYbMU_JH7R13SCKrgxj

sen välj vilken dag i listan till höger ni vill se , idag söndag dag 2

sture_lindberg
Medlem
#156 Skrivet: 17 Jul 2016 20:44

Tack ,man har ju svårt att titta på direktsändningen när man själv spelar

Jag tar inte illa upp IvarBlå.

1984orwell
Medlem
#157 Skrivet: 17 Jul 2016 20:50

Jag bor i Uppsala. Kan någon berätta lite, har aldrig varit på SM.
Vet att det är i UKK.
Tänkte gå dit och kolla.

Vert
Medlem
#158 Skrivet: 17 Jul 2016 21:01 - Redigerad av: Vert

Jag är inte där och kan svara med säkerhet, men det brukar inte vara så krångligt. Det är knappast något inträde till spellokalen, utan man kan bara gå dit och titta. Spelet är indelat i en mängd olika grupper efter antingen ålder eller spelstyrka. Sverigeelitens partier brukar kunna följas på storbildsskärm, och dessutom i ett separat rum där någon stark schackspelare (Stellan Brynell, stormästare och förbundskapten) visar partierna på storbildsskärm och pratar om partierna, förklarar vad som händer m.m. (till detta rum kan det vara en liten inträdesavgift). Vidare finns cafeteria och försäljning av schackböcker.

Eliten börjar kl. 15 på dagarna och genomgången jag nämnde ovan typiskt sett någon timme senare. Hade jag själv kunnat komma dit hade jag kommit lite innan rondstart för att hälsa på bekanta och sedan strosat runt och tittat på hur det går för dem jag känner. Sedan kanske botanisera lite bland schackböckerna. Därefter kanske sätta mig och lyssna på Stellan Brynell en timme eller två - det brukar vara givande för spelare på alla nivåer att lyssna - och avsluta med att gå en runda till och titta på hur det går för mina bekanta. Saknar man bekanta på plats kan man kanske skaffa sig, eller bara gå runt och insupa schackatmosfären (eller kanske leta upp några av de schackOnline-medlemmar som deltar och betrakta dem i smyg, hehe).

1984orwell
Medlem
#159 Skrivet: 17 Jul 2016 21:03

Tack så mycket! Det blir spännande!

Vert
Medlem
#160 Skrivet: 17 Jul 2016 21:09

För all del! Jag uppdaterade mitt inlägg en smula, och har jag missat något viktigt kan säkert någon som är på plats komplettera!

Spedicken
Medlem
#161 Skrivet: 17 Jul 2016 21:09

Måste säga att TV-sändningarna på UNT håller väldigt hög klass. Jesper Hall har tidigare år visat att han är bäst i Sverige på det här och Jasmine Rosell gör ett utmärkt jobb som frågvis programledare. Harry Schüssler gjorde också bra ifråns sig idag. Ett rent nöje att titta på sändningarna. Det enda man saknar är möjligen den roll Maurice Ashley har i USA-mästerskapens sändningar, men man kan inte få allt.

Gilly
Medlem
#162 Skrivet: 17 Jul 2016 21:13

Citerar: Spedicken, #161:
Måste säga att TV-sändningarna på UNT håller väldigt hög klass.

Ja, om man bortser från tjejen som leder programmet. Hon är okunnig och något irriterande. Jag tror hon upprepade samma superlativ, härligt tror jag det var, tvåhundra gånger.

Falconetti
Medlem
#163 Skrivet: 17 Jul 2016 22:06

Vi delger Jasmine det. Det blir ju lätt att man fastnar i egna ord och säger dem så ofta att man själv inte hör det.
Tack också för beröm vi får här. Vi försöker ha bredare underhållning, och nördar ner oss alltmer ju närmare vi kommer tornslutspel

Gilly
Medlem
#164 Skrivet: 17 Jul 2016 22:22

Hur otänkbart skulle det väl inte vara att i exempelvis Bordtennis-SM ha en programledare som inte visste vad loop och underskruv var för något, eller en fotbollskommentator som är osäker på vad offside är för något.
Varför ska det vara så svårt att vara seriös och kunnig? Hector var riktigt bra
För övrigt tyckte jag sändningen från Schack-SM var bra, men jag skulle vilja se mer bilder ifrån de övriga grupperna och inte bara SM-gruppen.

IvarBlå1
#165 Skrivet: 18 Jul 2016 15:42

Jag tycker de visar för mycket spelarba vid brädet is.f partiställningarna med kommentarer. Därför har jag tröttnat.

Vert
Medlem
#166 Skrivet: 18 Jul 2016 16:38

Hur länge har du tittat? Jag har tittat den senaste kvarten eller så, och då har det varit ordentligt fokus på partierna i SM-gruppen. Nu är det emellertid paus, och då ligger man med en kamera på Tiger-Semcesen, vilket inte är så spännande. Efter pausen ska de tydligen prata om schackhistoria, så kanske hade du bara otur att du råkat kolla när de inte har tittat på partierna?

Hur som helst, den första kvarten jag har kollat har givit mersmak. Jag kommer att kolla mer senare i eftermiddag/kväll, och sedan komma med lite feedback här.

IvarBlå1
#167 Skrivet: 18 Jul 2016 16:40

Ja, jag kom in i spelöppningarna. Mycket intressantare nu

greogorypeck
Medlem
#168 Skrivet: 18 Jul 2016 17:14

Väldigt trevlig utsändning från UNT. Ett litet sakfel från Jesper Hall just nu dock. Visst var det väl utrikesminister Kissinger som ringde Bobby Fischer och uppmanade honom att återvända till VM i Reyjkavik. Inte Nixon

chessexplorer
Medlem
#169 Skrivet: 18 Jul 2016 17:44

Jag orkar heller inte riktigt med webbsändningarna. Jesper försöker kommentera partierna i SM gruppen på ett sätt som Jasmine förstår, och då blir det bara frustrerande att lyssna.

Jag tycker någon borde kommentera partierna i den yngsta gruppen på ett sätt som Jasmine förstår, för där sker pedagogiska misstag. Där finns det massor med "målchanser" som tittande föräldrar kanske kan upptäcka, och det kanske leder till att man vill att barnen skall intressera sig för schack.

Försöker man kommentera ett parti i SM-gruppen på det viset blir partiet väldigt händelsefattigt för där sker inga misstag som är lätta att identifiera. Där borde man vända sig till schackspelare när man kommenterar.

IvarBlå1
#170 Skrivet: 18 Jul 2016 17:49

Orkar inte vänta på svar: Pias d6 har jag aldrig sett i Capablancavarianten och när hon sedan spelar den till d5. Måste det inte vara en tempoförlust. Nu verkar hon ju hålla remi, men det hade den inverkan också som det mycket riktigt sads att hon öppnade upp för löparna.

Vert
Medlem
#171 Skrivet: 18 Jul 2016 20:05

Nu har jag tittat ytterligare någon timme på sändningen från SM med Jasmine Rosell, Jesper Hall och Harry Schüssler, och jag måste säga att jag tycker att sändningarna är, som helhet, bra. Den feedback jag har på sändningarna är följande.

- Jesper Hall och Harry Schüssler har ett bra samspel sinsemellan.
- Jasmine Rosell är bra för att inte kunna någonting/så mycket om schack; hon tillåter Hall och Schüssler att breda ut sig och ta plats, vilket är positivt.
- Rosell kunde emellertid släppa fram dem ytterligare; några av hennes övergångar - från Grandelius och Blomqvists analys till vad-det-nu-var, från Westerberg och Cramlings analys till Tikkanen och Hectors tidsnöd - har känts lite opåkallade.

Kanske kunde hon låta Hall och Schüssler ta ännu mer plats genom att låta Hall och Schüssler (i) avgöra när det är läge att byta parti, (ii) avgöra när det är läge att släppa in spelarna för att analysera, (iii) avgöra vilka frågor som ska ställas till spelarna (det är intressantare att höra Blomqvist prata om det kritiska läget i partiet än att höra Grandelius svara på frågan "hur känns det?") och (iv) avgöra när partianalysen är klar. Detta anser jag i all välmening, men som helhet tycker jag att sändningarna är mycket bra.

Hammerman
Medlem
#172 Skrivet: 18 Jul 2016 20:35

Jag tycker tanken med Jasmine Rosell är bra, ja att någon" utomstående" är med och ställer frågor, tror det behövs för att marknadsföra schacket.

Samma sak var under fotbolls em, en programledare som inte är fotbolls expert och 2-3 personer som är "experter".

Falconetti
Medlem
#173 Skrivet: 18 Jul 2016 21:22

Tack för era inspel, det är bara att mata på.
Vi scannar av forumet och vad ni tycker.
Kom också gärna med tittarfrågor via mejl: sm2016@schack.se
Vi försöker svara på det mesta.
En fråga i dag gick vi och våra experter bet på. Vem har tagit flest poäng i högsta klassen genom tiderna. En maratontabell alltså.
Någon av er kanske har svar?

Spedicken
Medlem
#174 Skrivet: 18 Jul 2016 21:34

Ni som är på den här sajten kan nog schack redan. Men för att göra schack mer populärt så är det en mycket bra idé att låta en som Jasmine Rosell vara med. Nu kanske schack blir förståeligt även för nybörjare och inte bara schacknördar Tycker att det är en bra balans.

uct2
Medlem
#175 Skrivet: 18 Jul 2016 21:37

Citerar: Falconetti, #173:
En fråga i dag gick vi och våra experter bet på. Vem har tagit flest poäng i högsta klassen genom tiderna. En maratontabell alltså.
Någon av er kanske har svar?

Finns Lars Grahn med bland era experter? Han verkar ju kunna det mesta!?

Själv skulle jag nog tippa på Axel Ornstein. Han har sju SM-tecken och de är tagna när det var fler spelare med i SM-gruppen, alltså fler poäng att håva in än idag.

Vert
Medlem
#176 Skrivet: 18 Jul 2016 22:00

Citerar: Hammerman, #172:
Jag tycker tanken med Jasmine Rosell är bra, ja att någon" utomstående" är med och ställer frågor, tror det behövs för att marknadsföra schacket.

Citerar: Spedicken, #174:
Ni som är på den här sajten kan nog schack redan. Men för att göra schack mer populärt så är det en mycket bra idé att låta en som Jasmine Rosell vara med. Nu kanske schack blir förståeligt även för nybörjare och inte bara schacknördar

Jag antar att dessa synpunkter är riktade (åtminstone delvis) till mig eftersom jag efterlyste att Rosell skulle placera sig ännu mer i bakgrunden, och det är kloka synpunkter ni kommer med. Som ni så riktigt anmärker har jag perspektivet att jag, som medelgod klubbspelare, vill följa SM-gruppen, men med tanke på sändningarnas upplägg är det kanske inte (huvud)syftet. Ur det perspektivet har ni såklart helt rätt i att en programledare som Rosell behövs. Ur samma perspektiv tycker jag att chessexplorers synpunkt var klok:

Citerar: chessexplorer, #169:
Jag tycker någon borde kommentera partierna i den yngsta gruppen på ett sätt som Jasmine förstår, för där sker pedagogiska misstag. Där finns det massor med "målchanser" som tittande föräldrar kanske kan upptäcka, och det kanske leder till att man vill att barnen skall intressera sig för schack.

Försöker man kommentera ett parti i SM-gruppen på det viset blir partiet väldigt händelsefattigt för där sker inga misstag som är lätta att identifiera. Där borde man vända sig till schackspelare när man kommenterar.

Några handfasta idéer kring hur man kan implementera detta:
- Titta förbi miniorklassen (e.d., om det nu finns livesändning därifrån).
- Dessa partier avgörs snabbare (och börjar kanske tidigare), så kanske kan man köra "amatörbevakning" (i brist på bättre ord) från kl. 14:30 till 16/16:30/17 och sedan gå över till "elitbevakning"?
- Kanske kan man åtminstone plocka upp - digitalt eller analogt - något eller några partier från lägre nivå och kommentera/gå igenom dessa för att kunna visa "enklare" poänger som chessexplorer nämner ovan?
- Eller så kan man åtminstone plocka upp enklare kombinationer från dessa partier - typ "Dagens illustrativa kombination" (GABIÖ-tema) - som gås igenom och förklaras av Rosell och Hall?

Några lösa idéer, bara!

Svedjeholmen
Medlem
#177 Skrivet: 19 Jul 2016 00:11

Går det att följa klass? Har inte sett nån startlista och lottning i mästarelit...

HSK_Andreas
Moderator
#178 Skrivet: 19 Jul 2016 00:36

Du hittar mästar-elit här: http://member.schack.se/ShowTournamentServlet?id=3 822

Det är väl den största missen på SM-hemsidan, att det saknas länk till resultat.

Sidan är rätt trevlig (är en om den fungerar illa på min surfplatta), men länkar till evenemang, boenden etc är bra, men inte om det saknas länk till resultat.

sture_lindberg
Medlem
#179 Skrivet: 19 Jul 2016 01:12

http://sm2016.schack.se/resultat

HSK_Andreas
Moderator
#180 Skrivet: 19 Jul 2016 07:31 - Redigerad av: HSK_Andreas

Se där, nu finns det. När jag tittade i samband med weekend-turneringen saknades det menyvalet på startsidan.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!