Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Utländska stormästare som har spelat i svenska klubbar.
Författare Meddelande
IvarBlå1
#1 Skrivet: 13 Maj 2016 14:52

Jag kan tre men så har jag inte följt närschacksverige på 12 år. Men den bästa måste väl vara Timman som spelade/ spelar för Limhamn. Följd av Ivan Sokolov som spelade för min klubb Kirseberg. Och Agrest som spelade för någon Stockholmsklubb.

Vert
Medlem
#2 Skrivet: 13 Maj 2016 15:05

Jag undrar om inte Agrest blev svensk medborgare innan han blev stormästare, och således faller bort från din lista.

Hur som helst: det finns ju ett flertal utländska stormästare som har spelat för svenska klubbar i allsvenskan. Taget ur minnet kommer jag snabbt på Hammer, Tukhaev, Petrov, Berczes och Gdanski, och det finns säkert många fler. Eller menar du som inte bara har spelat lagmatcher utan varit (någorlunda) aktiva i klubben?

IvarBlå1
#3 Skrivet: 13 Maj 2016 15:13

Hammer känner jag igen. Men inte de andra. Meningen med tråden är för min del att få känna till fler intressanta stormästare

Vert
Medlem
#4 Skrivet: 13 Maj 2016 15:19 - Redigerad av: Vert

http://www.schack.se/allsvenskan/resultatarkiv-all svenskan/

På ovanstående sida kan du botanisera bland elitserieresultaten för de senaste 10-15 säsongerna, kompletta med laguppställningar.

IvarBlå1
#5 Skrivet: 13 Maj 2016 15:26

Det är ett stort arbete, men jag hade iofs inte väntat mig alltför många svar,,,

Vert
Medlem
#6 Skrivet: 13 Maj 2016 15:58 - Redigerad av: Vert

Ja, det är inte gjort i en handvändning för någon, men som en början kan jag konstatera att följande utländska stormästare deltog i Elitserien säsongen 2015/2016:

SK Rockaden, Sthlm
- Peter Heine Nielsen, Danmark
- Bartosz Socko, Polen
- Jon Ludvig Hammer, Norge

SK Team Viking
- Georg Meier, Tyskland
- Juan Bellon, Spanien

Lunds ASK
- José Cuenca Jimenez
- Aryan Tari, Norge

Eksjö SK
- Allan Stig Rasmussen, Danmark
- Jacek Gdanski

Farsta SK
- Nebojsa Nikcevic
- Eduardas Rozentalis, Litauen

Sedan fanns det några stycken i Superettan den gångna säsongen.

Malmö AS
- Baadur Jobava, Georgien
- Lars Schandorff, Danmark
- Sune Berg Hansen, Danmark

SK Rockaden, Umeå
- Marijan Petrov, Bulgarien

Örgryte SK
- Adam Tukhaev

Som helhet tycks det vara ganska vanligt med utländska stormästare i de svenska lagen.

IvarBlå1
#7 Skrivet: 13 Maj 2016 16:05

Peter Heine Nielsen glömde jag. Han ligger väl omkring 100 när jag såg den sista rankingen. Rozentalis är också en stark spelare även om han har passerat " bäst före datum"

uct2
Medlem
#8 Skrivet: 13 Maj 2016 17:40

Skara hade ett par på 00-talet: Vasilios Kotronias från Grekland, och Einar Gausel och Rune Djuurhus, båda Norge. Jag tror alla tre var stormästare när de spelade för Skara.

Spedicken
Medlem
#9 Skrivet: 13 Maj 2016 18:33

Ivanchuk har spelat för Rockaden, eller åtminstone stod han med på deras ratinglista förr i tiden.

IvarBlå1
#10 Skrivet: 13 Maj 2016 18:59

Ja, du har rätt. Han har spelat för Rockaden. Petar ner Sokolov till bronset. Timmans eller Ivanchuk kan vara jämnt skägg, tror jag när det gäller deras rankingplaceringar.

Vert
Medlem
#11 Skrivet: 16 Maj 2016 13:58

Jan Smeets, Nederländerna, har spelat för Lunds ASK en gång i tiden. Han kunde kanske konkurrera om en plats bland de främsta utländska stormästarna.

För övrigt vet jag inte om Ivanchuk någonsin har spelat för SK Rockaden även om han fortfarande står med på ratinglistan.

IvarBlå1
#12 Skrivet: 16 Maj 2016 14:27

http://www.rockaden.com/ivanchuk-trea-i-world-cup/

Vert
Medlem
#13 Skrivet: 16 Maj 2016 14:38 - Redigerad av: Vert

Där ser man. Jag tittade lite mer i resultatarkivet som jag länkade ovan (#4) och hittade att Jan Timman har spelat för Limhamn. Jaan Ehlvest har spelat för Rockaden. Predrag Nikolic har spelat för Kirseberg. Samtliga dessa deltog säsongen 2000/2001, så visst har en del någorlunda ädel schackadel deltagit i Elitserien genom åren.

IvarBlå1
#14 Skrivet: 16 Maj 2016 14:47

Ja, jag blandade ihop Nikolic och Sokolov, båda värlsspelare dock. Ehlvest och Smeets visste jag inte att de spelat men nu har jag lärt mig en massa spelare utöver de jag kunde.

Vert
Medlem
#15 Skrivet: 16 Maj 2016 14:57

Citerar: IvarBlå1, #14:
Ja, jag blandade ihop Nikolic och Sokolov, båda värlsspelare dock.

Även Sokolov har representerat Limhamn vid ett flertal tillfällen!

Falkis
Medlem
#16 Skrivet: 16 Maj 2016 16:00

Matlakov (Rus) har spelat några matcher för Team Viking i modern tid. För tillfället rankad 42a på liverankingen med flytande elo på 2700,6.

Svedjeholmen
Medlem
#17 Skrivet: 19 Maj 2016 21:13

Är det mycket pengar i svenskt elitschack eftersom stormästare spelar?

Martin.Lokander
Medlem
#18 Skrivet: 20 Maj 2016 06:35

Det här är ett ganska intressant ämne.
Det finns dels de lagen som köper in stormästare för att satsa hårt på att vinna Elitserien, och så finns det lag som köper in stormästare för att inte åka ur Elitserien. Det finns förstås fördelar och nackdelar med att köpa in stormästare. De kostar mycket pengar och generellt sett skadar det lagkänslan, men samtidigt utvecklar det schacket och gör det mer professionellt.

Ur min synvinkel, som spelare, sympatiserar jag med de lag som bygger på lagkänsla och inte köper in utländska spelare. Det vill säga SK Team Viking, Limhamns SK och Kungstornet.

Så ja, det finns pengar men enligt mig är det för mycket pengar som går till utländska stormästare.

IvarBlå1
#19 Skrivet: 20 Maj 2016 08:55

Min klubb Kirseberg gick i konkurs därför att vi hade GM Nikolic och en IM och jag håller med. Det är inte värt det såvida man inte har en mycket bra ekonomi och det verkar Limhamn haft.

Svedjeholmen
Medlem
#20 Skrivet: 20 Maj 2016 20:12

Är det prispengar i Elitserien?

Martin.Lokander
Medlem
#21 Skrivet: 20 Maj 2016 20:17

Ja det är det, däremot är det inte i närheten av att täcka utgifterna om man skulle köpa in stormästare.

IvarBlå1
#22 Skrivet: 20 Maj 2016 20:31

Det kunde blivit ett intressant ämne här och jag har ingen lösning men startar en tråd här.

Du måste logga in för att kunna posta!