Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hjälp med ett schackproblem
Författare Meddelande
ylwkug
Medlem
#1 Skrivet: 13 Maj 2016 12:53

Jag har problem att lösa ett schackproblem. Det står att vit ska kunna vinna i tre drag men jag hittar bara vinst i fyra drag. Är det någon här som kan hitta rätt lösning? Eller finns det något bra schackprogram som kan leta fram snabbaste lösningen?

Vit drar och vinner i tre drag:
5b2/3N4/p1p1R1B1/n2P4/3k3p/P5N1/2K5/8

Malvan
Medlem
#2 Skrivet: 13 Maj 2016 13:00

Visa diagram

LuleErik
Medlem
#3 Skrivet: 13 Maj 2016 13:02

1 Se2+ Kxd5 2 Sf4+ kd4 3 Te4 schackmatt.

ylwkug
Medlem
#4 Skrivet: 13 Maj 2016 13:07 - Redigerad av: ylwkug

Citerar: Malvan, #2:
Visa diagram

Tack för diagrammet!

Citerar: LuleErik, #3:
1 Se2+ Kxd5 2 Sf4+ kd4 3 Te4 schackmatt.

Men om svart spelar 1 ... Kc4 eller 2 ... Kc4 ?

LuleErik
Medlem
#5 Skrivet: 13 Maj 2016 13:07 - Redigerad av: LuleErik

fast det verkar vara fel på problemet.De har missat kc4
Eftersom 1 se2+ Kc4 2 Ld3+ kxd5 3 sf4+ kd4 4 Te4 schack matt så de har missat lite

ylwkug
Medlem
#6 Skrivet: 13 Maj 2016 13:35 - Redigerad av: ylwkug

Är det någon som vet något gratis schackprogram som kan analysera ställningen fullständigt så att det blir helt definitivt att det tar minst fyra drag?

Eller ännu hellre om någon redan har ett sådant program på sin dator och bara kan göra en analys på ställningen.

Vert
Medlem
#7 Skrivet: 13 Maj 2016 13:46 - Redigerad av: Vert

http://analysis.cpuchess.com/

Såvitt jag kan se är det matt i fyra drag. En möjlighet är också att spela Sf5+ i första draget.

HSK_Andreas
Moderator
#8 Skrivet: 13 Maj 2016 14:10

Stockfish är gratis och bra. Löser detta lätt. Jag har tidigare skrivit en instruktion här på forumet hur man installerar en äldre version. Den går att följa även för senaste versionen.

uct2
Medlem
#9 Skrivet: 13 Maj 2016 14:11 - Redigerad av: uct2

Citerar: HSK_Andreas, #8:
Stockfish är gratis och bra. Löser detta lätt. Jag har tidigare skrivit en instruktion här på forumet hur man installerar en äldre version. Den går att följa även för senaste versionen.

Var hittar man den instruktionen? Jag skulle gärna ha Stockfish men klarar aldrig att installera det.

ylwkug
Medlem
#10 Skrivet: 13 Maj 2016 14:12

Citerar: Vert, #7:
http://analysis.cpuchess.com/
Såvitt jag kan se är det matt i fyra drag. En möjlighet är också att spela Sf5+ i första draget.

Tack för den länken!

Citerar: HSK_Andreas, #8:

Tack för tipset!

Malvan
Medlem
#11 Skrivet: 13 Maj 2016 14:28 - Redigerad av: Malvan

Citerar: uct2, #9:
Var hittar man den instruktionen?

Det verkar vara den här:

http://schackonline.com/forum/1_47440_0.html#msg27 4198

HSK_MickevB
Medlem
#12 Skrivet: 13 Maj 2016 14:34

Kul problem. Om någon (eller någon dator) hittar forcerat i 3 drag får ni gärna säga till utan att avslöja lösningen. Vill inte lägga massa tid på det ifall det är olösligt men är det korrekt tar jag mig gärna en lutare...

ylwkug
Medlem
#13 Skrivet: 13 Maj 2016 14:58 - Redigerad av: ylwkug

Nu har jag installerat Stockfish och den säger också fyra drag. Tack för all hjälp här!

MalmöLeif
Medlem
#14 Skrivet: 15 Maj 2016 20:39

Finns det någon vedertagen kutym med t.ex. att det är vits drag i ett problem och
för att t.ex. kunna göra e.p. måste man visa att motståndarens senaste drag var sådant att det möjliggör en e.p.?

MalmöLeif
Medlem
#15 Skrivet: 15 Maj 2016 20:40

Såg en gång ett problem där det verkade uppenbart med två drag och sen matt. Bara att då hade det varit remi innan matten, för det gick att bevisa att de föregående xx dragen var utan bondeflytt eller slag,

Afrikan
Medlem
#16 Skrivet: 15 Maj 2016 21:01

Den, som "lanserar" problemet, kan inte nöja sig med den faktiska placeringen av materialet, utan måste också ange den DYNAMISKA ställningen. Alltså vilka "inbyggda" begränsningar, som finns (typ, möjlig e.p., gjorda dragupprepningar etc) Jag har en gång som domare, vid tidsnöd i det avgörande partiet i en turnering, varit tvungen att underkänna ett påkallande av remi, trots att samma faktiska ställning uppkommit tre gånger. Vid det första av dessa tre tillfällen hade ställningen nämligen innehållit ett möjligt en-passant-slag, som inte fanns kvar vid de båda andra tillfällena. Alltså: inte samma ställning tre gånger, utan två.

Vert
Medlem
#17 Skrivet: 15 Maj 2016 23:37

Citerar: Afrikan, #16:
Jag har en gång som domare, vid tidsnöd i det avgörande partiet i en turnering, varit tvungen att underkänna ett påkallande av remi, trots att samma faktiska ställning uppkommit tre gånger. Vid det första av dessa tre tillfällen hade ställningen nämligen innehållit ett möjligt en-passant-slag, som inte fanns kvar vid de båda andra tillfällena. Alltså: inte samma ställning tre gånger, utan två.

Jag har för mig att samma sak gäller vid rockad, dvs. om samma ställning uppkommer tre gånger, men den ena spelaren kan rockera första gången ställningen uppkommer men inte andra och/eller tredje så är det inte remi.

Utifrån antagandet att ovanstående stämmer undrar jag följande: antag att svart förhindrar vits korta och långa rockad med en (garderad) löpare på e2. Vit har emellertid inte flyttat vare sig kungen eller något av tornen, så om det inte vore för den svarta löparen på e2 skulle vit kunna rockera åt endera hållet. Detta är ställning 1. Vit är vid draget.

Nu spelar vit Th1-g1, svart spelar Sc6-b8, vit spelar Tg1-h1 och svart spelar Sb8-c6. Således uppkommer samma ställning igen. Detta är ställning 2. Vit kan fortfarande inte rockera p.g.a. löparen på e2, men nu har vit också flyttat h1-tornet så om löparen försvinner kan vit ändå inte rockera kort, utan bara långt.

Är ställning 1 = ställning 2?

chessexplorer
Medlem
#18 Skrivet: 16 Maj 2016 01:16

Nej, det är olika ställningar. I ställning 1 kan vit rockera kort så fort löparen försvinner.

Vert
Medlem
#19 Skrivet: 16 Maj 2016 08:29 - Redigerad av: Vert

Citerar: chessexplorer, #18:
Nej, det är olika ställningar. I ställning 1 kan vit rockera kort så fort löparen försvinner

För att förtydliga (eller möjligen bara krångla till saken ytterligare): för att få rockera krävs å ena sidan att (i det här fallet) vit uppfyller kraven genom att (i) ha tömt rutorna mellan kung och torn, (ii) inte ha flyttat kungen och (iii) inte ha flyttat tornet.

Å andra sidan krävs också att svart "samarbetar" genom att (i) inte schacka vits kung och (ii) inte kontrollera någon av rutorna mellan vits kung och torn (undantaget b1 vid lång rockad).

I ställning 1 och ställning 2 i mitt inlägg ovan står alla pjäserna på samma sätt. Vit kan inte rockera åt något håll i någon av ställningarna, dvs. vit har samma drag till sitt förfogande i båda ställningarna. Den enda skillnaden är att i ställning 1 kan vit inte rockera kort av ett skäl (den svarta löparen på e2) men i ställning 2 kan vit inte rockera kort av två skäl (den svarta löparen på e2, h1-tornet har flyttat).

Denna skillnad i varför vit inte kan rockera kort gör att ställningarna ska ses som olika. Är det korrekt uppfattat?

IvarBlå1
#20 Skrivet: 16 Maj 2016 09:58

Jag har ett annat schackproblem . När jag ska gå in på Mina partier och göra ett drag kommer inte brädet upp utan bara de texterna med Bjud remi, Ge upp osv. Jag har frågat en moderator om det och han säger att det måste vara ett tekniskt fel på datorn. Är det någon som har varit med om samma problem och vet hur man ska göra för att jag ska se brädet igen. Har också skrivit till Erik men inte fått något svar.

barr
Medlem
#21 Skrivet: 16 Maj 2016 10:08

-> IvarBlå1

Pröva att använda en annan browser för att se om felet kvarstår.

TBchess
Medlem
#22 Skrivet: 16 Maj 2016 10:11

Prova även att:
1. Tömma webbläsarens cache.
2. Avaktivera eventuella webbläsartillägg.
3. Återställa webbläsarens defaultinställningar.

IvarBlå1
#23 Skrivet: 16 Maj 2016 10:12

Tack, ska försöka det!

Afrikan
Medlem
#24 Skrivet: 16 Maj 2016 11:41

Apropå potentiella rockadmöjligheter: Nej potentiella möjligheter vägs inte in vid bedömning av t ex dragupprepning. Bara de faktiska och omedelbara möjligheter, som finns i de tre åberopade faktiska ställningarna. Däremot, när man som ofta förekom i gamla dagar, ska avdöma partier, då räknas även skillnader med avseende på potentiella möjligheter. (Om jag minns rätt)

Vert
Medlem
#25 Skrivet: 16 Maj 2016 11:46

Citerar: Afrikan, #24:
Apropå potentiella rockadmöjligheter: Nej potentiella möjligheter vägs inte in vid bedömning av t ex dragupprepning. Bara de faktiska och omedelbara möjligheter, som finns i de tre åberopade faktiska ställningarna. Däremot, när man som ofta förekom i gamla dagar, ska avdöma partier, då räknas även skillnader med avseende på potentiella möjligheter. (Om jag minns rätt)

Betyder det (enligt din minnesbild) att ställning 1 = ställning 2 i det exempel jag nämner ovan (#17, #19)? Tack på förhand!

Afrikan
Medlem
#26 Skrivet: 16 Maj 2016 12:33

Yes!

Du måste logga in för att kunna posta!