Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stocholmsrasismen inom svenskt schack
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
Balrog
Medlem
#61 Skrivet: 16 Maj 2016 23:59

Lars Grahns Inte bara schack är det mest tragiska och patetiska exemplet. Full av direkta felaktigheter, felaktiga påståenden och felaktiga slutsatser. Det blev väl en halv dussin dumheter under året.

Vert
Medlem
#62 Skrivet: 17 Maj 2016 09:02 - Redigerad av: Vert

Även arrangörsklubben själv tycks emellanåt ha glömt att det "bara" var en ambition:

http://www.sss-schack.se/?m=20150603

Vad gäller Lars Grahns inlägg i frågan antar jag att det är (bl.a.) dessa som åsyftas:

http://larsgrahn.blogspot.se/2015/06/hasselbacken- chess-open.html
http://larsgrahn.blogspot.se/2016/05/hasselbacken- open-rond-9.html

För egen del tycker jag nog att Lars Grahn är tämligen nyanserad. I det första inlägget framgår klart och tydligt att han har förstått att det rör sig om en ambition.

För övrigt vore väl frågan han ställer i det andra inlägget - dvs. varför den ursprungliga listan över anmälda spelare reducerades från närmare 400 till drygt 300 innan första ronden? - ganska intressant att få svar på.

Nej, nog för att det kan finnas en s.k. "Stockholmsrasism" inom schacket - Balrogs övriga exempel är intressanta och pekar i samma riktning som HSK_Andreas tidigare inlägg - men vad gäller Hasselbacken-turneringen köper jag inte resonemanget att kritiken av den skulle bero på sagda "Stockholmsrasism".

Bondenslaktar
Medlem
#63 Skrivet: 17 Maj 2016 17:07

Någon Stockholmsrasism har jag väl inte riktigt märkt av, dock har jag bildat min egen uppfattning om att de flesta schackspelarna från stockholm har ett beteende och arogans som jag ogillar skarpt, som jag inte träffat på vid någon annan stad.

sture_lindberg
Medlem
#64 Skrivet: 17 Maj 2016 17:59

Citerar: Bondenslaktar, #63:
dock har jag bildat min egen uppfattning om att de flesta schackspelarna från stockholm har ett beteende och arogans som jag ogillar skarpt, som jag inte träffat på vid någon annan stad.

Snacka om fördomar

Vad då "flesta" ? Betygsätter du schackspelare du träffar på ?

HSK_Andreas
Moderator
#65 Skrivet: 17 Maj 2016 18:14

Någon Stockholmsrasism har jag väl inte riktigt märkt av, dock har jag bildat min egen uppfattning om att de flesta schackspelarna från stockholm har ett beteende och arogans som jag ogillar skarpt, som jag inte träffat på vid någon annan stad

Intressant. Hur många talar vi om då?
Gäller det live, med klubbspelare?

Kanske är det inflyttade stockholmare du mött.

Bondenslaktar
Medlem
#66 Skrivet: 18 Maj 2016 00:34

Citerar: HSK_Andreas, #65:
Intressant. Hur många talar vi om då?
Gäller det live, med klubbspelare?

Ja det gäller live, i närschacket. Nu snackar vi om personer runt 20-30 års åldern & ungdomar. Välkända namn & ansikten.

Såklart är större delen av folket såklart väldigt trevliga att ha att göra med, men finns några som utmärker sig lite extra, och det ör inte bara inom schacket utan annat folk man stött på i Stocholm utöver schacket.

sture_lindberg
Medlem
#67 Skrivet: 18 Maj 2016 00:45 - Redigerad av: sture_lindberg

dock har jag bildat min egen uppfattning om att de flesta schackspelarna från stockholm har ett beteende och arogans som jag ogillar skarpt, som jag inte träffat på vid någon annan stad.

Här skriver du att detta beteende gäller de FLESTA schackspelare från Stockholm.Du nämner inget om några i 20-30 års åldern i detta inlägg.

Du använder dej av orden "de flesta "

Hur ska du ha det ?

Och får man fråga vad du själv kommer ifrån ?

HSK_Andreas
Moderator
#68 Skrivet: 18 Maj 2016 08:18

Citerar: Bondenslaktar, #66:
Såklart är större delen av folket såklart väldigt trevliga att ha att göra med, men finns några som utmärker sig lite extra, och det ör inte bara inom schacket utan annat folk man stött på i Stocholm utöver schacket.

Tråkigt att du stött på dessa. De finns självklart även inom schacket. Jag har dock svårt att tro att de är i majoritet. Själv har jag sällan problem med några människor oavsett var de kommer ifrån, men jag har bekanta från Stockholm som har upplevt otrevligheter runt om i landet. Exempelvis en bekant som är synnerligen trevlig och lätt att ha att göra med. Hon stöter sig inte med någon. Hon kom in i en liten butik i Skåne och butikspersonalen hälsar trevligt. Hon svarar lika trevligt, men när de hör att hon är från Stockholm så blir de väldigt avvisande. Hon säger att hon råkat ut för liknande saker vid fler tillfällen, samtliga i Skåne. Av det kan man dra slutsatsen att skåningar är dryga och otrevliga, eller så nöjer man sig med att anse att just dessa individer var det. Hon har, liksom jag, många vänner från Skåne, så det är nog mest otur.

Problemet blir väl om man utifrån liknande erfarenheter behandlar skåningar eller stockholmare annorlunda än andra, röstar emot deras förslag bara för att de kom från fel håll, kritiserar extra hårt etc.

IvarBlå1
#69 Skrivet: 18 Maj 2016 10:21

I Skåne är det mycket en fråga om man kommer från någon stad och om jag ska ta de 3 exemplena där folk är vänligast så är det Malmö trots sin höga kriminalitet. Lund som är en univesitetsstad och Ängelholm kanske för att den ligger närmast Halland. Ute på landsbygden är folk ofta trångsynta och fördomsfullla. Det är min erfarenhet. Men vad det gäller Stockholm kan det nog vara så som Orup sjunger "Stockholm har blivit kallt"

vpaavola
Medlem
#70 Skrivet: 18 Maj 2016 12:20

Man ska nog inte generalisera människors beteende efter deras härkomst.
Jag har till och med träffat, hör och häpna, nyktra finländare utan kniv.

IvarBlå1
#71 Skrivet: 18 Maj 2016 12:33 - Redigerad av: IvarBlå1

Det var inte min mening att generalisera. Men jag har varit i Skånes alla städer och jag står för vad jag säger om dem. Kanske de vill vara änglar i Ängelholm, vad vet jag? Men jag har blivit trevligt bemött av alla de gånger jag har varit där. Lund säger sig självt att en så liten akademikerstad är folk generellt sätt vänligare. Sammanfattningsvis vill jag säga att jag har bott i Malmö i hela mitt liv och känner därför till skåningars sätt. Sedan finns det ju alltid bra människor och rötägg överallt. Jag bara försökte ge en bild av hur det är härnere med anknytning till skåningars beteende och deras sätt att döma folk contra stockholmares. Att det inte är befogat att döma folk utan anledning borde vara självklart.

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 18 Maj 2016 17:52

Citerar: IvarBlå1, #71:
Det ska vara befogat att döma folk vilket borde vara en självklarhet.

Vadå befogat att döma folk ??

Jag anser det tvärt om,,Att det är obefogat !!

IvarBlå1
#73 Skrivet: 18 Maj 2016 18:08

Citerar: sture_lindberg, #72:
Jag anser det tvärt om,,Att det är obefogat !!

Det blev lite fel där. Det ska stå att det "inte ska vara befogat att döma folk utan anledning". Ska redigera.

sture_lindberg
Medlem
#74 Skrivet: 18 Maj 2016 18:27

Bra,,Man började ju undra

Vert
Medlem
#75 Skrivet: 18 Maj 2016 20:43 - Redigerad av: Vert

För att försöka återföra tråden till dess egentliga ämne: det Bondenslaktar skriver är intressant, men naturligtvis mycket olyckligt. Det är ju allmänt känt att det finns en del egenheter bland schackspelare, och detta kan såklart inkludera självgodhet m.m. - alla har väl t.ex. stött på exemplar av de schackspelare som alltid står bättre/på vinst. För egen del skulle jag kunna dra samma slutsatser som Bondenslaktar om vissa orter, men då baserat på små stickprov (oftast endast en spelare), så man ska nog vara försiktig med att säga att schackspelare (eller människor) från en viss ort är på ett visst sätt.

F.ö. är det inte IvarBlå1 som beslutar huruvida denna tråd ska stängas.

farbrorjo
Medlem
#76 Skrivet: 19 Maj 2016 06:37

Jag har rensat på för trådämnet helt ovidkommande inlägg - åter till detta!

IvarBlå1
#77 Skrivet: 19 Maj 2016 07:45 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: Vert, #75:
så man ska nog vara försiktig med att säga att schackspelare (eller människor) från en viss ort är på ett visst sätt.

Jag försöker igen att hålla mig till ämnet eftersom mina förra inlägg blev rensade. Man kan inte generalisera vad gäller hur människorna är i en viss stad. Men jag som skåning kan märka efter en stund om jag har hamnat i Lund eller Ystad även om vi ponerar att jag inte känner till var jag är i städerna. Och oberoende av dialekt. Men inte språkbtuk

Gilly
Medlem
#78 Skrivet: 19 Maj 2016 17:48

Stockholmare är naturligtvis inte sämre än någon annan. Visst präglas man av det ställe man är uppväxt i, men man väljer själv hur man tolkar en annan människa. Skillnader i hur man för sig gentemot andra ska väl inte nödvändigtvis tolkas negativt.
Fram för mer tolerans och ödmjukhet.

Carzo
Medlem
#79 Skrivet: 19 Maj 2016 18:16 - Redigerad av: Carzo

I den ärevördiga tidningen Svenska Mad (tidning på glatt papper, för dem som är galna på riktigt) fanns för många år sedan en satir över motsättningsförhållandet Stockholmare /övriga medborgare ute i landet. Den har ingenting med schack att göra, men perifert kan historien passa här. Kanske.
Det rörde sig om en satir över bildtidningen SE (salig i åminnelse) och dess insändarforum, vars redaktör som bekant var Rune Moberg. Han var känd för sin vassa tunga och många gånger elaka svar på insänt material. I MAD fick han heta Sure Muberg, i denna roll.
Nå - ur MAD: En småländsk insändare klagar över stockholmarnas arrogans och löje visavi folk som kommer från andra landsregioner, och vilka problem han haft i Kungliga Huvudstaden. Han får omedelbart svar på tal:
"Bonnjävlar ska stanna kvar på landet!!"
Undertecknat Sure Muberg.

Kort o gott. Alla må fundera över detta. Mads chefsredaktör på den tiden var f.ö. Lasse O' Månsson - känd Stockholmare. Och artist i revyn Gröna Hund - med Hasse o Tage. Det var tider, det...

IvarBlå1
#80 Skrivet: 19 Maj 2016 18:22 - Redigerad av: IvarBlå1

Antingen kan man ge tillbaka med samma mynt om man tycker sig ovänligt behandlad Eller så kan man som det står i Romarbrevet i Bibeln gå efter devisen. "Ta inte hämnden i era egna händer, ty hämnden är Guds. Jag kan bara jämföra Stockholm fram till 89-talet då det var en vänlig stad. Man behövde t.ex inte en massa poliser när AIK eller Djurgården spelade bortamatcher. De dokumentärer jag har sett från Stockholm nu jämfört med då är en himmelsvid skillnad. På ett sätt kan man säga det om Malmö. Mycket brottslighet, men medelmalmöiten upplever jag har blivit vänligare och så säger de flesta danskar som flyttar hit jämfört med Köpenhamn. Eller vad säger ni,stockholmare. Har Orup rätt i sin låt "Stockholm"?

sture_lindberg
Medlem
#81 Skrivet: 19 Maj 2016 23:50

Citerar: IvarBlå1, #80:
Har Orup rätt i sin låt "Stockholm

Nej Stockholm har inte blivit kallt..Det är ungefär som förut..Medelvarmt

Finns alltid en massa människor som klagar på allt som rör sig..har dom inget annat att klaga på så kan de alltid klaga på Stockholmare..patetiskt är ordet sa Bull...

J_Ahlin
Medlem
#82 Skrivet: 19 Maj 2016 23:50 - Redigerad av: J_Ahlin

Jätteintressant diskussion!

Har faktiskt inte alls koll på Hasselbacks turneringen och jag lämnar det förbi huruvida den är störst.. Störst för svenskt schack 2016 lär ha varit att Grandelius var med i Norway Chess.
Skulle det nu vara så om denna turnering, Hasselbackens, att den var marknadsförd och en massmedial fullträff så är det väl bara att lyfta på hatten?

Jag minns ett lag em i Göteborg för ett tiotal år sedan där marknadsföring inte existerade..

Det jag gillar är ordet Stockholmsracism! =) I det generella så finns det en viss segregation i Sverige? En del personligheter drar sig till Stockholm och andra personligheter håller sig ifrån eller flyttar ut på landet. Lite luddigt och kan vidare diskuteras i oändlighet... Saken är den att man är fri att tycka vad man vill och bo var man vill och är man mer nöjd med landet (eller då mindre stad) så är det inte helt ovanligt att man berättar detta med stolthet (vilket då även stockholmare kan göra ibland på andra hållet).

Vad som förmodligen kan vara sant är att det finns en rivalitet mellan SSF och StSF. Var just inne på StSF:s hemsida för att få nys om hur länge förbundet funnits (någon som vet?) men vad jag förmodar och tror så rör det sig om en utbrytning någonstans på 90-talet. Schacket kokar i Stockholm på ett helt annat sätt än i många andra landsändar och att de isåfall bröt sig ur handlade om att fortsätta framgången på inkörd väg.
Mig veteligen så är Stockholms schackförbund lika stort som SSF och jag tippar att det i sig svider lite bland de förbundsaktiva inom SSF. Det är förmodligen även av denna anledningen som en del kan tycka att StSF har för mycket att säga till om?

Så även som skåning och ett medfött agg (jo nog kallar vi varandra för halvdanskar och 08r - vilket vi båda parter kan känna stolthet över att kallas) så lyfter jag på hatten för Stockholm vad gäller främjandet av svenskt Schack.

I Malmö Lund regionen skulle det vara kul med en liknande effekt. I vår storstadsregion så finns klubbar som Limhamn SK & LASK med både smtitlar och svenska mästare i mängder. Detta till trots så tror jag inte att många Malmöbor vet om att Svenska mästaren i Schack bor i Malmö (än mindre vad han heter eller ser ut).

Long story short:
08-fenomen (har aldrig i Sverige varit bortom Arlanda) och Stockholms komplex existerar. Huvudstaden mot övriga är förmodligen inte helt unikt bland alla världens länder? Som sagt så bor man där man vill och får tycka vad man vill.. För mig inte något ont om varse Stockholmare eller någon annan regions, religions eller etnisk tillhörighet.

IvarBlå1
#83 Skrivet: 20 Maj 2016 09:31 - Redigerad av: IvarBlå1

För att göra en lång story short. Det är nog så att samhällsklimatet har blivit hårdare i Sverige generellt men jag upplever att Stockholm särskilt var en av de städerna där människorna var vänligast och mch mest kultiveradeom vi backar till 80-talet. Nu har vi alla blivit bönder som jag hörde en stockholmare säga i Tv en gång. En gång på 80-talet gick jag på ett kafe och började prata med de intill. De sa: - Så här är otänkbart i Stockholm och då hade vi ändå pratat en stund och jag märkte att de inte hade något emot det. Så Stockholm är nog en av de städerna som förändrats mest i Sverige om vi går 20- 30 år tillbaka. Men det här är utanför ämnet som ska handla om schack. Tyckte bara att jag ville förklara vad jag baserar min åsikt på.

HSK_Andreas
Moderator
#84 Skrivet: 20 Maj 2016 13:38

Citerar: J_Ahlin, #82:

Vad som förmodligen kan vara sant är att det finns en rivalitet mellan SSF och StSF. Var just inne på StSF:s hemsida för att få nys om hur länge förbundet funnits (någon som vet?) men vad jag förmodar och tror så rör det sig om en utbrytning någonstans på 90-talet. Schacket kokar i Stockholm på ett helt annat sätt än i många andra landsändar och att de isåfall bröt sig ur handlade om att fortsätta framgången på inkörd väg.
Mig veteligen så är Stockholms schackförbund lika stort som SSF och jag tippar att det i sig svider lite bland de förbundsaktiva inom SSF. Det är förmodligen även av denna anledningen som en del kan tycka att StSF har för mycket att säga till om?

Stockholms SF grundades 1911
Sveriges SF grundades 1917
Stockholm är en medlem i Sveriges schackförbund, liksom övriga distrikt. Skåne har 3 distrikt om jag minns rätt. Lite onödigt kan tyckas, men det kan ha berott på bidragsregler. Jag tror mig ha vetat, men minnet är inte så bra tyvärr

<< . 1 . 2 . 3 .
Du måste logga in för att kunna posta!