Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stocholmsrasismen inom svenskt schack
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Vert
Medlem
#31 Skrivet: 13 Maj 2016 12:31

Citerar: sture_lindberg, #29:
fattas bara att du nu även skulle börja kalla den för dålig..Får detta fortsätta ett tag till så blir nog snart Hasselbacken nergraderad till en USEL turnerng

Jag har aldrig skrivit någonting som kan tolkas i den riktningen (utom möjligen av dig). Så kan inga fler missförstånd uppdagas - hoppas nu att allt är utrett.

Citerar: sture_lindberg, #29:
Det var således den största både till antalet spelare och till starka spelare

Återigen: nej, såvida du inte pratar om endast öppna turneringar? Det var fler starka spelare i Sverige i samband med lag-EM 1980 i Skara och lag-EM i Göteborg 2005.

LuleErik
Medlem
#32 Skrivet: 13 Maj 2016 12:43

Citerar: sture_lindberg, #23:
Vi skriver inte om vilken turnering som är BÄST utan om den som har varit STÖRST !

Jag håller med om att Hasselbacken verkar vara en den största öppna schack tävlingen i Sverige med utländskt inslag.
Annars så slår säkert många SM tävlingar Hasselbacken i deltagarantal.
I snittrating och antal mästarspelare så borde Hasselbacken var bäst och svårt att se förutsättningar för en tävling kan vara så mycket bättre?
Detta påståenden gör jag trots jag ej varit med i tävlingen.

Livesändningarna har jag sett och de var mycket bra men jag saknar en medverkan av GM Lars Karlsson eftersom han är mest underhållande genom sitt roliga sätt att vara på.

Elrey
Medlem
#33 Skrivet: 13 Maj 2016 14:53

En till tråd som kommer att drabbas av "SO förbannelsen"

Falconetti
Medlem
#34 Skrivet: 13 Maj 2016 15:59

Själv har jag gått vidare till nästa roliga händelse i Stockholm. GM Timur Gareyev aka. Blindfold king följde Hasselbackssändningarna. Nu besöker han Stockholm i två veckor. I morgon lördag hälsar han på barnen i Kadettallsvenskans kval i Stockholm. Jag är med och planerar ett event med blindsimultan nästa vecka. Hoppas det går ihop, och att schackspelare skulle vara intresserade av att delta.

Vert
Medlem
#35 Skrivet: 13 Maj 2016 16:00

Citerar: Falconetti, #34:
Själv har jag gått vidare till nästa roliga händelse i Stockholm. GM Timur Gareyev aka. Blindfold king följde Hasselbackssändningarna. Nu besöker han Stockholm i två veckor. I morgon lördag hälsar han på barnen i Kadettallsvenskans kval i Stockholm. Jag är med och planerar ett event med blindsimultan nästa vecka. Hoppas det går ihop, och att schackspelare skulle vara intresserade av att delta.

Visst skulle överskottet från denna aktivitet (liksom från Sam Sevian-simultanen) gå till välgörande ändamål? Ett lysande initiativ! Går det att se någonstans hur mycket Sam Sevian-simultanen inbringade?

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 13 Maj 2016 18:08 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LuleErik, #32:
Jag håller med om att Hasselbacken verkar vara en den största öppna schack tävlingen i Sverige med utländskt inslag.
Annars så slår säkert många SM tävlingar Hasselbacken i deltagarantal.
I snittrating och antal mästarspelare så borde Hasselbacken var bäst och svårt att se förutsättningar för en tävling kan vara så mycket bättre?

Jo men i SM är det ju flera klasser som spelas.Alla spelar ju inte i samma öppna turnering där eller hur.

Jag pratar alltså om vilken turnering som har varit den största om man räknar ÖPPNA turneringar
..Där kommer ingen annan turnering ens i närheten av Hasselbacken om man ser på snittratingen.

Spedicken
Medlem
#37 Skrivet: 13 Maj 2016 18:31

Störst vet jag inte om den var, Västerås Open hade 320 deltagare 2015. Hasselbacken var dock oerhört mycket starkare besatt.

LuleErik
Medlem
#38 Skrivet: 13 Maj 2016 18:45

Sture då förstår jag vad du menar.

sture_lindberg
Medlem
#39 Skrivet: 13 Maj 2016 19:45

Citerar: Spedicken, #37:
Västerås Open hade 320 deltagare 2015.

Västerås Open hade inte ens i närheten i snittrating vad Hasselbacken hade,

Naivt faktiskt att jämföra dessa turneringar.

Vert
Medlem
#40 Skrivet: 13 Maj 2016 20:04

Västerås Open är ju indelad i två grupper. Även Rilton har haft över 300 deltagare, men då fördelade på tre olika grupper.

För övrigt måste ju snittranking vara ett ganska trubbigt mått på hur bra en öppen turnering är. T.ex. Rilton Cup - där man måste ha över 2000 för att få delta - kommer ju med största sannolikhet alltid att ha högre snittranking än Hasselbacken.

sture_lindberg
Medlem
#41 Skrivet: 13 Maj 2016 20:06

Citerar: Vert, #40:
T.ex. Rilton Cup - där man måste ha över 2000 för att få delta - kommer ju med största sannolikhet alltid att ha högre snittranking än Hasselbacken.

Jo men I Hasselbacken deltog över 300 personer
I Rilton Cup ,hur många ??

Vert
Medlem
#42 Skrivet: 13 Maj 2016 20:07

Citerar: sture_lindberg, #41:
Jo men I Hasselbacken deltog över 300 personer
I Rilton Cup ,hur många ??

Det var inte jag som började prata om snittranking...

sture_lindberg
Medlem
#43 Skrivet: 13 Maj 2016 20:13

Citerar: Vert, #42:
Det var inte jag som började prata om snittranking

Det var nog LuleErik.

Men nu tycker jag vi slår fast att Hasselbacken var den största öppna turneringen någonsin i Sverige.

Kan vi verkligen vara oeniga där ???

Vert
Medlem
#44 Skrivet: 13 Maj 2016 20:17

Citerar: sture_lindberg, #43:
Men nu tycker jag vi slår fast att Hasselbacken var den största öppna turneringen någonsin i Sverige.

Kan vi verkligen vara oeniga där ???

Det är redan fastslaget och där råder ingen oenighet. Jag har nämnt Rilton tidigare och Spedicken nämnde Västerås Open, men med villkoret att alla ska delta i en grupp så är Hasselbacken störst med ganska god marginal.

Citerar: sture_lindberg, #43:
Det var nog LuleErik.

Det var det visst. Och då gjorde jag kommentaren att det inte är ett jättebra mått för öppna turneringar. Jag exemplifierade det med att Rilton Cup (förmodligen) har högre snittrating än Hasselbacken, vilket inte betyder att Rilton Cup är starkare. Som alternativa, bättre mått föreslår jag antal stormästare och/eller titelinnehavare, och då framgår det att Hasselbacken inte bara är den största utan också den bästa öppna turneringen som någonsin har arrangerats i Sverige.

sture_lindberg
Medlem
#45 Skrivet: 13 Maj 2016 20:19 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Vert, #44:
Som alternativa, bättre mått föreslår jag antal stormästare och/eller titelinnehavare, och då framgår det att Hasselbacken inte bara är den största utan också den bästa öppna turneringen som någonsin har arrangerats i Sverige.

AMEN

Nu vet alla detta !

Svedjeholmen
Medlem
#46 Skrivet: 14 Maj 2016 19:46

Vi som är från Foppaland är inga rasister!

G-falk
Medlem
#47 Skrivet: 15 Maj 2016 11:55

Det är en mycket Viktig tråd den här Hm...

sture_lindberg
Medlem
#48 Skrivet: 15 Maj 2016 13:29

Nja nu börjar tråden spåra ut och den kan gått stängas.
Då det nu är fastslaget att Hasselbacken var den största och bästa öppna turnering någonsin i Sverige. Finns knappast något mera att tillägga.

Vert
Medlem
#49 Skrivet: 15 Maj 2016 13:38

Citerar: sture_lindberg, #48:
Nja nu börjar tråden spåra ut och den kan gått stängas.
Då det nu är fastslaget att Hasselbacken var den största och bästa öppna turnering någonsin i Sverige. Finns knappast något mera att tillägga.

Nu var det ju inte det tråden handlade om, utan det var väl snarare diskussionen om Hasselbacken som avvek från trådämnet.

Vad gäller trådämnet så tror jag faktiskt att det runtom i landet finns en vissa motvilja mot Stockholmsschacket. Man anser nog på sina håll att Stockholmsschacket tar för stor plats och har för stort inflytande i samband med Sveriges Schackförbunds årliga kongresser. Vad tror andra om denna bild:

- Stämmer det att motviljan mot Stockholmsschacket finns?
- Är (den eventuella) motviljan befogad?

gubbengrå
Medlem
#50 Skrivet: 15 Maj 2016 13:53

Citerar: Vert, #49:
. Man anser nog på sina håll att Stockholmsschacket tar för stor plats och har för stort inflytande i samband med Sveriges Schackförbunds årliga kongresser. Vad tror andra om denna bild:

I egenskap av trådskapare kan jag bara tacka Vert för hans lugna sakliga sätt att föra tillbaka tråden till till dess ämne.

HSK_Andreas
Moderator
#51 Skrivet: 15 Maj 2016 14:11

Citerar: Vert, #49:

Jag är helt övertygad om att den finns. Den har åtminstone funnits. Stockholms SF har knappt 50% av medlemmarna och 20% av rösterna. För mycket enligt vissa, för lite enligt andra.
När styrelsen ska väljas är det mycket viktigt för många var styrelseledamöterna kommer ifrån. För mig personligen kvittar det om det är idel kvinnor under 25 år från Gotland eller idel gubbar över 70 så länge de gör ett bra jobb. Så tänker dock inte andra.

Vert
Medlem
#52 Skrivet: 15 Maj 2016 19:42

Det är väl det klassiska dilemmat i medlemsorganisationer av den här typen. En möjlighet är att tillämpa principen en medlem = en röst (som FIDE, FIFA och säkert många andra organisationer gör). En annan möjlighet är att vikta antalet röster beroende på antal medlemmar i t.ex. en viss klubb.

Det sistnämnda alternativet är vad Sveriges Schackförbund (SSF) tycks tillämpa (att döma av HSK_Andreas inlägg). Jag vet att detta även tillämpas av Stockholms Schackförbund (StSF) i så måtto att de större klubbarna har ett visst antal (sex? nio?) röster medan även de allra minsta klubbarna har en röst.

Vad gäller diskussionen om motviljan mot Stockholm undrar jag ändå lite hur den tar sig uttryck? Menar du, HSK_Andreas, att landsortsklubbar (om uttrycket tillåts) eller klubbar från andra storstadsregioner (t.ex. Skåne eller Göteborgsområdet, för att ta två områden med flera livaktiga klubbar) sätter ett värde på eller finner prestige i att vara representerade i olika sammanhang? Jag vill minnas att det för några år sedan var intensiva diskussioner kring huruvida SSFs kansli skulle flytta till Stockholm eller bli kvar i Norrköping (?) - gäller motviljan mot Stockholm också denna typ av förändringar?

HSK_Andreas
Moderator
#53 Skrivet: 15 Maj 2016 22:15

Citerar: Vert, #52:
Det är väl det klassiska dilemmat i medlemsorganisationer av den här typen. En möjlighet är att tillämpa principen en medlem = en röst (som FIDE, FIFA och säkert många andra organisationer gör). En annan möjlighet är att vikta antalet röster beroende på antal medlemmar i t.ex. en viss klubb.

Det sistnämnda alternativet är vad Sveriges Schackförbund (SSF) tycks tillämpa (att döma av HSK_Andreas inlägg). Jag vet att detta även tillämpas av Stockholms Schackförbund (StSF) i så måtto att de större klubbarna har ett visst antal (sex? nio?) röster medan även de allra minsta klubbarna har en röst.

Det är korrekt att man har fler röster ju större förening/distrikt man är i både Stockholms SF och i Sveriges SF I Sveriges SF är det om jag minns rätt baserat på antal registrerade medlemmar. Dock har varje distrikt minst 1 röst, även om de bara har en medlem, och max antal röster man kan få är 20%. Det är en vettig indelning tycker jag personligen, men jag har hört många muttra om att Stockholm har för mycket inflytande så de ska man hålla emot, nästan oavsett vilken motion Stockholm lägger. att hälften av förbundets inkomster kommer från Stockholm spelar mindre roll. Nu var det några år sen jag var med i dessa sammanhang så kanske har det förändrats. Det var några distrikt som konsekvent röstade emot Stockholms motioner, stödde styrelsens propositioner om Stockholm yrkade avslag etc. Själva kom de inte med ett enda förslag...

Citerar: Vert, #52:
Vad gäller diskussionen om motviljan mot Stockholm undrar jag ändå lite hur den tar sig uttryck? Menar du, HSK_Andreas, att landsortsklubbar (om uttrycket tillåts) eller klubbar från andra storstadsregioner (t.ex. Skåne eller Göteborgsområdet, för att ta två områden med flera livaktiga klubbar) sätter ett värde på eller finner prestige i att vara representerade i olika sammanhang? Jag vill minnas att det för några år sedan var intensiva diskussioner kring huruvida SSFs kansli skulle flytta till Stockholm eller bli kvar i Norrköping (?) - gäller motviljan mot Stockholm också denna typ av förändringar?

Klubbarna har jag aldrig sett några problem med. Som spelar i en Stockholmsklubb är man van att resa till andra delar av landet, eller få besök av lag från andra delar av landet och jag har under alla år jag varit med inte råkat ut för något som jag tycker är negativt på något sätt. Tvärtom har det varit väldigt positivt. det har mer varit på förbunds- och distriktsnivå. Om någon ledamot lämnar styrelsen så vill man inte ha in en ny ledamot från Stockholm, såvida inte den som lämnade var från Stockholm. Det har från vissa håll varit väldigt uttalat. Flytt av kansliet är en fråga som diskuterats genom åren. Nu finns ett starkt team i Norrköping, så nu ser jag ingen poäng med flytt, men så har det inte alltid varit och det har funnits möjlighet att spara pengar genom att dela lokaler och personalkostnader. När den diskussionen var som värst så var det vissa som tittade mer på risken att Stockholms skulle få för stort inflytande, och mindre på vilka besparingar man kanske kunde göra i en ansträngd ekonomi.

Personligen tycker jag sådant är trams. Kliver jag in i en styrelse så jobbar jag för att alla jag representerar ska få det så bra som möjligt, oavsett vilket resultat det ger på mig personligen, på min klubb eller på mitt distrikt. När jag satt med i styrelsen för Stockholms SF, så hade jag inget problem att fatta ett beslut som jag trodde skulle vara bra för Stockholms Schack, även om det skulle vara negativt för mig eller min klubb. Jag skulle göra likadant om jag blev invald i Sveriges schackförbund (hittills har jag tackat nej när jag blivit tillfrågad). Jag hoppas att alla skulle göra som jag, men tyvärr vet jag att så inte är fallet.

Vert
Medlem
#54 Skrivet: 15 Maj 2016 22:34 - Redigerad av: Vert

Citerar: HSK_Andreas, #53:
Det är en vettig indelning tycker jag personligen, men jag har hört många muttra om att Stockholm har för mycket inflytande så de ska man hålla emot, nästan oavsett vilken motion Stockholm lägger. att hälften av förbundets inkomster kommer från Stockholm spelar mindre roll. Nu var det några år sen jag var med i dessa sammanhang så kanske har det förändrats. Det var några distrikt som konsekvent röstade emot Stockholms motioner, stödde styrelsens propositioner om Stockholm yrkade avslag etc. Själva kom de inte med ett enda förslag...

Det var precis det här jag - och sannolikt trådskaparen - var ute efter, dvs. en form av "rasism" (även om jag tycker att man ska försiktig med att använda det ordet i "fel" sammanhang) där förutfattade meningar gör att man bestämmer sig för någonting utan att ta till sig av argument i frågan. Om det stämmer som du säger - vilket jag såklart inte har några som helst skäl att betvivla! - så är det såklart uppseendeväckande, men samtidigt kanske inte så förvånande då samtliga representanter är människor med allehanda irrationella bevekelsegrunder. Gäller detta endast bland äldre personer eller finns samma motsträvighet även längre ned i åldrarna? (Läs: kan man hoppas på att problemet mildras med tiden?)

Klubbarna har jag aldrig sett några problem med. Som spelar i en Stockholmsklubb är man van att resa till andra delar av landet, eller få besök av lag från andra delar av landet och jag har under alla år jag varit med inte råkat ut för något som jag tycker är negativt på något sätt. Tvärtom har det varit väldigt positivt. det har mer varit på förbunds- och distriktsnivå. Om någon ledamot lämnar styrelsen så vill man inte ha in en ny ledamot från Stockholm, såvida inte den som lämnade var från Stockholm. Det har från vissa håll varit väldigt uttalat.

Ja, det var lite oprecist uttryckt av mig att prata om klubbarna. Jag menade klubbarna och/eller dess representanter i egenskap av medlemmar/representanter på kongresser o.d. men det framgick nog inte av hur jag uttryckte mig.

Nu finns ett starkt team i Norrköping, så nu ser jag ingen poäng med flytt, men så har det inte alltid varit och det har funnits möjlighet att spara pengar genom att dela lokaler och personalkostnader. När den diskussionen var som värst så var det vissa som tittade mer på risken att Stockholms skulle få för stort inflytande, och mindre på vilka besparingar man kanske kunde göra i en ansträngd ekonomi.

Just det, det var ungefär så jag mindes det hela också. Det är ju i så fall ytterligare ett exempel på att "lokal prestige" (eller vad man nu ska kalla det) grumlar de rationella (t.ex. ekonomiska) argumenten.

Min slutsats utifrån HSK_Andreas exempel - för övrigt, tack för att du delar med dig av dina erfaranheter! - är att det uppenbarligen finns en del Stockholmsrasism på sina håll, dvs. fenomenet existerar. Den naturliga följdfrågan (som jag också ställde ovan, och som HSK_Andreas gärna får svara på om han har några tankar kring den) är huruvida den i vissa fall kan vara befogad?

Min tanke är att de personer som arbetar ideellt inom schacket på landsorten har sin egen klubbs bästa för ögonen, men också schackets bästa för ögonen. Även om den lokala prestigen kanske är större så vägrar jag tro på att dessa representanter skulle vara fullständigt irrationella eller trilskas bara på kul, dvs. problemet måste ha uppkommit någon gång. Vad kan orsaken vara som gjort att landsortsklubbarna (eller deras representanter) en gång i tiden har blivit avogt inställda till Stockholmsschacket?

gubbengrå
Medlem
#55 Skrivet: 15 Maj 2016 23:02

Citerar: Vert, #54:
Det var precis det här jag - och sannolikt trådskaparen - var ute efter, dvs. en form av "rasism" (även om jag tycker att man ska försiktig med att använda det ordet i "fel" sammanhang) där förutfattade meningar gör att man bestämmer sig för någonting utan att ta till sig av argument i frågan.

Japp! Ordet "rasism" i rubriken är egentligen helt malplacerat. Jag tog med det det där eftersom jag ville visa på obegripligheten i det åsyftade citatet.
Men jag måste erkänna att jag slutat skaka oförstående och uppgivet på huvudet, efter att ha tagit del av Verts och HSK_Andreas nyanserade resonemang.

Om man stryker det huvudlösa ordet "rasism", blir det lättare att kommunicera.

HSK_Andreas
Moderator
#56 Skrivet: 15 Maj 2016 23:51

Gäller detta endast bland äldre personer eller finns samma motsträvighet även längre ned i åldrarna? (Läs: kan man hoppas på att problemet mildras med tiden?)

Svårt att svara på. Det var några år sen jag var med, men jag har en känsla av att det är lättare med yngre.

Min slutsats utifrån HSK_Andreas exempel - för övrigt, tack för att du delar med dig av dina erfaranheter! - är att det uppenbarligen finns en del Stockholmsrasism på sina håll, dvs. fenomenet existerar. Den naturliga följdfrågan (som jag också ställde ovan, och som HSK_Andreas gärna får svara på om han har några tankar kring den) är huruvida den i vissa fall kan vara befogad?

Ännu svårare att svara på
Jag tror egentligen inte den delen direkt härstammar från schackorganisation som sådan, utan snarare på önskan att inte bli styrd från Stockholm allmänt. Oavsett vilken politisk fråga det rör sig om så kommer ju ofta argumentet "Det är lätt för de som sitter i Stockholm och bestämmer att ha åsikter hur det skall vara, men de vet ju inget om verkligheten". Att en majoriteten av politikerna i riksdagen kommer från andra delar av landet än Stockholm glömmer man bort i det läget. sen ska man ju inte sticka under stol med att det självfallet finns Stockholmare som ser ner på lantisar också, även om jag tror att dessa är i minoritet (Många, väldigt många invånare i Stockholm kommer ju från andra delar av landet).

En faktor till som kan ha varit ett problem är att det har varit svårt att hitta folk till styrelser, i klubbar, i distrikt och i Sveriges SF, vilket resulterat i att många suttit väldigt många år på sina poster. Om dessa personer då har en antagonist i Stockholm (eller åt andra hållet) så är det stor risk att man bortser från argument och bara blir allmänt motvals. Detta problem bör rimligen minska i takt med att personer trots allt byts ut.

Sen kan jag iofs hålla med Sture och Falkis att jag tror att Hasselbacken hade fått ett annat accepterande hos många personer om den gått av stapeln i Skåne, eller på annan ort i landet. Det innebär inte att jag tycker att diskussionen om Hasselbacken varit störst, bäst och vackrast varit särskilt givande. En stor turnering, troligtvis den största öppna någonsin i Sverige räcker gott för mig.

sture_lindberg
Medlem
#57 Skrivet: 16 Maj 2016 01:30

Citerar: HSK_Andreas, #56:
den största öppna någonsin i Sverige

Med råge

Balrog
Medlem
#58 Skrivet: 16 Maj 2016 09:04

Några saker.
Stockholms SS "Vår ambition är att det ska bli det största som hänt svenskt schack"". Ordet ambition är något som de flesta medvetet valt att strunta i. Vi har hyfsat stora schacksidor som i över ett års tid valt att göra vad de kan för att förstöra. Enda skälet är att de uppenbart inte är läskunniga. Det är ett agerande som givetvis aldrig hade förekommit om tävlingen spelats utanför 08 området.

Vi har haft en ordförande för SSF som under sina år på sin post envist vägrade att besöka Stockholm.

Inför OS-jubileumsåret 2012 (Stockholm OS 1912) förlängde man ansökningstiden för att ansöka om att hålla SM. Stockholm var enda sökande.

Det var några få exempel. Finns hur många som helst.

Elrey
Medlem
#59 Skrivet: 16 Maj 2016 10:35

Tråden har inte spårat ur!
Fantastiskt!

LNO1
Medlem
#60 Skrivet: 16 Maj 2016 16:37 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Balrog, #58:
Vi har hyfsat stora schacksidor som i över ett års tid valt att göra vad de kan för att förstöra

Det vore jättebra om du kunde ange källa här. Det vore väldigt tråkigt om någon vore ute efter att förstöra som du säger. Jag personligen har som utgångsgpunkt att jag är för samtliga schacktävlingar i Sverige. Det kryllar precis inte av dem i vilket format de än vara må. Som sagt var exempel och källor efterlyses så vi själva kan ta ställning i frågan.

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!