Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stocholmsrasismen inom svenskt schack
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
gubbengrå
Medlem
#1 Skrivet: 11 Maj 2016 10:50

I den nu pågående tråden om Hasselbacken publicerade Falkis detta intressanta inlägg #306:

Sture, dina fina ord kan inte övervinna den utpräglade Stockholmsrasismen inom svenskt schack. Du får nöja dig med vetskapen att du upplevt något som vissa tomtar inte kan föreställa sig. Det ligger ett löjets skimmer över dessa individer.

Vad menar författaren till inlägget? Är det frågan om en meningslös retorisk överdrift? eller ett dåligt skämt? Eller har vi här ett verkligt problem? Eller...?

I brist på egen förståelse av yttrandet, är jag öppen för alla möjliga tolkningar

vpaavola
Medlem
#2 Skrivet: 11 Maj 2016 12:38

Kan man tolka det så att I Stockholm har dom hittat en alldeles egen typ av rasism, som vi stackars lantisar försöker nu efterapa?

Vert
Medlem
#3 Skrivet: 11 Maj 2016 12:58

Såvitt jag förstår saken handlar det om att stockholmare utsätts för "rasism" från resten av landet. De som använder begreppet menar - såvitt jag kan begripa - att det i resten av landet finns en avundsjuka, en motvilja eller t.o.m. ett förakt mot Stockholm och dess invånare som gör att man känner sig tvungen att kritisera allt som har med Stockholm att göra.

Utifrån detta synsätt skulle då kritiken av Hasselbacken Chess Open inte bero på att tävlingen (eller dess tävlingsledning eller dess marknadsförare) slår sig för bröstet och överdriver tävlingens förträfflighet utan istället beror kritiken på att de som kritiserar känner ovannämnda avundsjuka/motvilja/förakt mot Stockholm och därför känner sig tvungna att kritisera tävlingen.

Att "fenomenet" existerar tvivlar jag inte en sekund på - det är väl upphovet till skämt på temat "det bästa med Stockholm är tåget till [valfri ort]" - och jag tror att fenomenet existerar till viss del även inom schacket. Ett exempel på detta är väl de motsättningar som (åtminstone tidigare) har funnits mellan Sveriges Schackförbund (SSF) och Stockholms Schackförbund (StSF), där SSF (eller vissa av dess [möjligen mindre inflytelserika] medlemmar) har hävdat att StSF har för stort inflytande. Hur det verkligen förhåller sig med StSFs inflytande låter jag vara osagt, men nog tror jag att fenomenet existerar.

Vad gäller detta specifika fall tvivlar jag på att den s.k. "Stockholmsrasismen" ligger till grund för kritiken. Sverige har en ganska fin schackhistoria - ett antal interzonturneringar, ett par stora internationella lagtävlingar, ett antal slutna storturneringar och dessutom personer som varit både ordförande för världsschackförbundet och domare i VM-matcher - så att kalla en stor öppen turnering för det största som hänt svenskt schack är lite övermaga. För egen del tycker jag att Hasselbacken verkar ha varit något av en klang- och jubelföreställning (även om jag inte har varit så intresserad av att följa den), men det goda intrycket grumlas av det sätt på vilket arrangören slår sig för bröstet. Mer klädsamt hade - och det tycker jag att jag, i egenskap av stockholmare, kan tillåta mig att säga - varit att helt enkelt arrangera tävlingen och låta utomstående bedömare tilldela tävlingen ett lämpligt epitet.

gubbengrå
Medlem
#4 Skrivet: 11 Maj 2016 12:58

Det låter som en rimlig tolkning, vpaavola! åtminstone så rimlig som någon annan. Om så är fallet kan jag bara konstatera att jag inte alls är uppdaterad på det här. Detta kan i sin tur hänga samman med min status som lantis.... Nej egentligen inte, eftersom det ju i så fall skulle finnas lantisar som försökte apa efter.

Men man tappar väl allt mer kontakten med modetrenderna med stigande ålder?

Falkis
Medlem
#5 Skrivet: 11 Maj 2016 13:14

Det är väl egentligen ganska ointressant huruvida det är "den bästa tävlingen" (vilka parametrar man nu vill använda) som vi sett i Sverige. Det var ett fantastiskt (påkostat) arrangemang med ett flertal sponsorer som i sin helhet gynnar hela schacksverige. Både vad gäller svenskars möjlighet till starkt motstånd men även att bygga broar. Medialt en succé för Sverige internationellt sett.

Falkis
Medlem
#6 Skrivet: 11 Maj 2016 13:17

Ett genomgående tema är ju däremot att all negativ kritik (destruktivitet) kommer från individer utanför Stockholm som inte var närvarande på Hasselbacken.

G_arvid
Medlem
#7 Skrivet: 11 Maj 2016 13:48

Citerar: Falkis, #5:
Det var ett fantastiskt (påkostat) arrangemang med ett flertal sponsorer som i sin helhet gynnar hela schacksverige. Både vad gäller svenskars möjlighet till starkt motstånd men även att bygga broar. Medialt en succé för Sverige internationellt sett.

Ingen betvivlar detta, men som om detta inte vore nog så hävdar arrangörerna att denna turnering skulle vara "bäst" någonsin. Alltså indirekt påstår man att alla tidigare turneringar i Sverige varit "sämre". Sticker man ut hakan på det sättet menar jag att man måste vara beredd att försvara påståendet. Inte minst vad man menar med "bäst". Helt uppenbart finns det flera turneringar som varit starkare besatt. Svårt att se att det skulle vara "stockholmsrasism" i detta.

Falkis
Medlem
#8 Skrivet: 11 Maj 2016 14:48

Starkaste öppna tävling med råge.

gubbengrå
Medlem
#9 Skrivet: 11 Maj 2016 21:47

Citerar: Falkis, #6:
Ett genomgående tema är ju däremot att all negativ kritik (destruktivitet) kommer från individer utanför Stockholm som inte var närvarande på Hasselbacken.

När man betecknar något som rasism, så brukar det handla om att någon eller några drar alla över en kam.
Om man nu över huvud taget kan tala om en rasism riktad mot stockholmare, så skulle den kunna se ut så här. Utifrån ovan stående citat drar man slutsatsen att alla stockholmare är så kinkiga att de inte tål något annat än superlativa hyllningar.

Men jag vägrar att tro att Falkis känslighet är representativ för alla stockholmare. Så i den bemärkelsen är jag inte stockholmsrasist

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 11 Maj 2016 22:02

Jo där håller jag så klart med.

Det är ju bara sådana som inte ens deltog som är kritiska.
Fattar inte ens hur dom har mage att överhuvud taget uttala sig.

ropinjo
Medlem
#11 Skrivet: 11 Maj 2016 22:25

Citerar: sture_lindberg, #10:

Så denna tråd ska stängas för alla som ej var med? För övrigt är uttrycket rasism helt irrelevant i sammanhanget. Det handlar om stolthet, avundsjuka och grälsjuka. Inte konstruktivt!

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 11 Maj 2016 22:33

Citerar: ropinjo, #11:
Så denna tråd ska stängas för alla som ej var med?

Har jag verkligen skrivit det ?

Men att inte veta ett dugg om en turnering och ändå uttala sig,anser i alla fall jag vara rätt magtarkt.

Falkis
Medlem
#13 Skrivet: 11 Maj 2016 22:34 - Redigerad av: Falkis

Uttrycket har inte ursprung ur en specifik händelse utan handlar om incidenter och märkligt beteende under åratal där man kanske framförallt från SSF missgynnar stockholmare, men är grundat i samma avunsjuka som här (som alltid).

gubbengrå
Medlem
#14 Skrivet: 11 Maj 2016 23:11 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Falkis, #13:
där man kanske framförallt från SSF missgynnar stockholmare,

Om man skall kunna förstå något av det här för mig nya begreppet, så får man alltså studera politiken inom Sveriges Schackförbund ? Den är alltså driven av avundsjuka mot alla stockholmare? Och för att råda bot på stockholmsrasismen, så skall alltså Stockholms Schackförbund få mer att säga till inom Sveriges Schackförbund ?

Vert
Medlem
#15 Skrivet: 11 Maj 2016 23:13

Citerar: sture_lindberg, #12:
Har jag verkligen skrivit det ?

I princip, ja, eftersom du skrev att du inte kunde begripa hur sådana som inte deltog kunde ha mage att kritisera eller ens uttala sig.

Vad gäller diskussionen om att kritiken mot Hasselbacken baserar sig på Stockholmsförakt så är det - enligt min åsikt - trams. Alla medger att Hasselbacken är den största och bästa öppna svenska turneringen någonsin, men det är inte det diskussionen handlar om.

Många ifrågasätter emellertid huruvida den är den bästa svenska turneringen alla kategorier eftersom det finns många tidigare turneringar som lockat bl.a. ett flertal världsmästare till Sverige. Denna invändning skulle ju kunna göras vare sig Hasselbacken ägt rum i Stockholm, Vagnhärad, Teckomatorp, Knäckebröhult eller var som helst annars. Att man ifrågasätter denna marknadsföringsgrej som arrangörerna har pratat om betyder inte att man är kritisk mot turneringen som sådan, även om Falkis verkar ha svårt att skilja dessa åt. Turneringen kan väl vara en stor framgång utan att vara det bästa sedan skivat bröd, alla kategorier?

uct2
Medlem
#16 Skrivet: 11 Maj 2016 23:33

Mycket bra skrivet Vert! Verkligen en bra summering av det viktiga i tråden!

vpaavola
Medlem
#17 Skrivet: 12 Maj 2016 08:47 - Redigerad av: vpaavola

Citerar: Falkis, #13:
men är grundat i samma avunsjuka som här (som alltid).

Först trodde jag att du skämtade men eftersom du upprepar påståendet, menar du väl allvar. Varför skulle alla vara avundsjuka på just stockholmare?

G_arvid
Medlem
#18 Skrivet: 12 Maj 2016 09:09

Citerar: sture_lindberg, #10:

Ställer man inte för höga krav nu? I så fall borde ingen som inte deltagit i samtliga turneringar som spelats i Sverige genom tiderna kunna ha någon åsikt om huruvida Hasselbacken var den "bästa".

G_arvid
Medlem
#19 Skrivet: 12 Maj 2016 09:56

För övrigt - är man kritisk bara för att man undrar vad som menas med "bäst genom tiderna"?

Jag har deltagit i massor av toppentrevliga turneringar utan att ha haft en tanke på att jämföra den ena turneringen med den andra.

Frågan är hur det kommer att gå framöver. Framtida arrangörer måste se till att turneringen är "bäst genom alla tider" vilket borde bli svårt i längden.

Alla andra turneringar kommer att ses som värdelösa av de som nu upplever det som en oförskämdhet att ifrågasätta hur Hasselbacksturneringen står sig historiskt sett.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 12 Maj 2016 17:23

Citerar: G_arvid, #19:
Alla andra turneringar kommer att ses som värdelösa

Vem tror eller anser något sådant ? I alla fall inte jag.
Men att inte några här i denna tråd kan erkänna att Hasselbacken är den största öppna turneringen någonsin finner jag verkligen mycket förvånande.

Och varför skulle mindre turneringar anses värdelösa ?

G_arvid
Medlem
#21 Skrivet: 12 Maj 2016 17:45

Citerar: sture_lindberg, #20:
Men att inte några här i denna tråd kan erkänna att Hasselbacken är den största öppna turneringen någonsin finner jag verkligen mycket förvånande.

Jo det har jag inga problem hålla med om. Samtidigt har det spelats andra turneringar som varit starkare besatta - men dessa har inte varit öppna. Så det blir lite att jämföra äpplen med päron om man bara ska prata om "bästa".

LNO1
Medlem
#22 Skrivet: 12 Maj 2016 17:52 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #21:
Så det blir lite att jämföra äpplen med päron om man bara ska prata om "bästa".

Håller med, dessutom skulle jag vilja hävda att användandet av ordet "bästa" är lite för allmängiltigt. Jag personligen skulle föredra ordet starkare (besatt), för det är väl det debatten egentligen handlar om ? Det viktiga är väl dock att deltagarna hade goda förutsättningar för att spela, bra belysning, bekväma stolar mm. Det är för mig sådana saker som innefattar en bra tävling. Från åskådarperspektiv skulle den bästa turneringen kunna vara den som innehåller flest intressanta partier.

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 12 Maj 2016 23:42

Vi skriver inte om vilken turnering som är BÄST utan om den som har varit STÖRST !
Jag kan däremot tala om att det fanns den bästa belysning ,bekväma stolar... allt som LNO strävar efter

Dessutom fanns det en hel drös av partier som var otroligt intressanta

LNO1
Medlem
#24 Skrivet: 13 Maj 2016 00:38

Citerar: sture_lindberg, #23:
Jag kan däremot tala om att det fanns den bästa belysning ,bekväma stolar... allt som LNO strävar efter

Dessutom fanns det en hel drös av partier som var otroligt intressanta

Ja då kan man ju inte klaga på turneringen i alla fall.. sen om den var störst genom tiderna och i sådana fall hur är ju kanske av mindre betydelse. Jag tycker hursomhelst att det är kul att det arrangeras tävlingar runt om i landet oavsett hur stora eller små de är. Bra brukar de flesta vara.

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 13 Maj 2016 02:19

Citerar: LNO1, #24:
Bra brukar de flesta vara.

Kan så vara..Men denna i Hasselbacken var något alldeles enastående-Och det är nog inte alla schackturneringar ändå

lubbeluring
Medlem
#26 Skrivet: 13 Maj 2016 09:12

Bra - Bättre - Hasselbacken.

Vert
Medlem
#27 Skrivet: 13 Maj 2016 09:51 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #23:
Vi skriver inte om vilken turnering som är BÄST utan om den som har varit STÖRST !

Återigen: nej, det gör vi inte. Hade frågan varit vilken som är den största turnering som någonsin spelats i Sverige så hade det inte funnits någon diskussion, för det är förhållandevis enkelt att avgöra den saken genom att räkna deltagarna.

Således: Hasselbacken hade omkring 300 deltagare. Rilton-turneringarna 1977/1978 hade - om jag förstår saken rätt - 294 deltagare, men då dessa var fördelade på flera grupper så är Hasselbacken verkligen den största (i bemärkelsen flest deltagare) turneringen i klassiskt schack som spelats i Sverige. (Tusenmanna, Schackfyran m.fl. har såklart lockat fler deltagare, därav kommentaren om klassiskt schack).

Men: hela den här diskussionen har - såvitt jag kan begripa - sitt ursprung i mina kommentarer kring påståendet att Hasselbacken också skulle vara "det största som har hänt svenskt schack sedan 1866". Med största avses här, såvitt jag kan förstå, inte storlek utan storhet.

Att Hasselbacken är det största som hänt svenskt schack sett till storlek är tämligen självklart, men såvitt jag förstår dig, sture_lindberg, menar du ändå att det är det vi diskuterar. Jag, däremot, hävdar att vi diskuterar Hasselbackens storhet, dvs. huruvida den är det största - i bemärkelsen bästa - som någonsin hänt svenskt schack.

Med tanke på interzonturneringar, Haningeturneringar, lagtävlingar, världscuptävlingar och Sigemanturneringar tycker jag inte att Hasselbacken är det bästa som hänt svenskt schack någonsin. Jag medger gärna att Hasselbacken var störst (sett till deltagare), men aldrig att den var bäst. Det betyder emellertid inte på något sätt att den skulle ha varit dålig, vilket somliga verkar tolka min kritik som.

peace
Medlem
#28 Skrivet: 13 Maj 2016 10:25

Citerar: lubbeluring, #26:
Bra - Bättre - Hasselbacken.

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 13 Maj 2016 12:23

Citerar: Vert, #27:
Det betyder emellertid inte på något sätt att den skulle ha varit dålig, vilket somliga verkar tolka min kritik som.

fattas bara att du nu även skulle börja kalla den för dålig..Får detta fortsätta ett tag till så blir nog snart Hasselbacken nergraderad till en USEL turnerng

Det var således den största både till antalet spelare och till starka spelare ..Så kan inga flera missförstånd uppdagas..Hoppas nu allt är utrett

gubbengrå
Medlem
#30 Skrivet: 13 Maj 2016 12:30 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: sture_lindberg, #29:
.Får detta fortsätta ett tag till så blir nog snart Hasselbacken nergraderad till en USEL turnerng

Detta, att Vert skulle vara ute efter att nedgradera Hasselbacken till en USEL turnering är ett missförstånd

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!