Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fusk eller inte i schack?
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå1
#31 Skrivet: 30 Apr 2016 13:19

Och det om skillnaden i handskakning då??

LNO1
Medlem
#32 Skrivet: 30 Apr 2016 13:21

F-ö skulle jag nog själv bli relativt upprörd om det inte togs en erbjuden hand. Vi hade just ett fall av detta i rikspolitiken om jag inte missminner mig.

LNO1
Medlem
#33 Skrivet: 30 Apr 2016 13:24

Citerar: IvarBlå1, #31:
Och det om skillnaden i handskakning då?

Du får ursäkta men jag tycker faktiskt att du resonerar lite naivt nu, dessutom handlade väl inte den här debatten om själva handskakningen , för den är för mig helt ointressant , det är dock inte orsaken till varför Topalov och Kramnik inte skakar hand.

IvarBlå1
#34 Skrivet: 30 Apr 2016 13:28

Citerar: LNO1, #30:
Läs Shorts egen redogörelse för detta på chessbase

Återigen, du menar på allvar att råder det inte konsensus så är det avstängning om en av spelarna protesterar. Mycket märkligt. Och vem vet när konsensus uppstår? Då borde ju Kramnik och Topalov blivit avstängda första gången den ena vägrade ta i hand. Och det finns säkert många fler exempel.

IvarBlå1
#35 Skrivet: 30 Apr 2016 13:33

Citerar: LNO1, #33:
Du får ursäkta men jag tycker faktiskt att du resonerar lite naivt nu, dessutom handlade väl inte den här debatten om själva handskakningen

Den här debatten liksom alla andra kommer ofta in på sidospår men får jag bara svar på 34 så ska jag lämna det här tjafset och ägna mig åt något vettigare.

LNO1
Medlem
#36 Skrivet: 30 Apr 2016 13:33

Short ville skaka hand med Cheparinov men Cheparinov vägrade. Short protesterade och partiet förklarades som förlorat för Cheparinov. En nolla i protokollet och inget annat.

LNO1
Medlem
#37 Skrivet: 30 Apr 2016 13:34

Alltså ingen avstängning, inga påföljder

Vert
Medlem
#38 Skrivet: 30 Apr 2016 13:36 - Redigerad av: Vert

Citerar: IvarBlå1, #34:
Återigen, du menar på allvar att råder det inte konsensus så är det avstängning om en av spelarna protesterar. Mycket märkligt. Och vem vet när konsensus uppstår? Då borde ju Kramnik och Topalov blivit avstängda första gången den ena vägrade ta i hand. Och det finns säkert många fler exempel.

Det är inte märkligt. Som en parallell: inom straffrätten finns det vissa brott som inte utreds automatiskt, utan som måste anmälas för att utredas. Dessutom finns det brott som alltid utreds, oberoende av om någon polisanmälan gjorts. Om jag mördar någon blir det polisutredning oberoende av om offrets anhöriga anmäler dådet till polisen. Om jag gör någonting mildare - inbrott, kanske - så måste det anmälas till polisen för att den ska kunna utreda saken. Kanske fungerar det på samma sätt inom schacket; slår jag min motståndare på käften blir det automatisk utredning/avstängning, men vägrar jag att ta i hand måste saken anmälas för att utredas. Inte orimligt eller märkligt.

Jag gjorde en parentetisk anmärkning om att Cheparinov blivit diskvalificerad, eller åtminstone ådömd att förlora partiet mot Short, därför att han vägrade att skaka hand med Short. Jag vet inte mer än så, men kan tänka mig att Fide och/eller tävlingsledningen fattade detta beslut därför att Short klagade hos Fide/tävlingsledningen. Inga konstigheter, beter man sig oartigt och någon klagar på det så får man ta konsekvenserna.

När det gäller Kramnik och Topalov så erbjuder ingen av dem den andre handen eftersom de ömsesidigt tycker illa om varandra. Den ene kan inte nobba den andres handskakning eftersom det inte finns något erbjudande, och den ene kan inte klaga över att den andre inte sträcker fram handen eftersom han själv också låter bli att sträcka fram handen. Således finns ingenting att klaga på hos Fide/tävlingsledningen, och därmed förekommer inga sanktioner mot dem båda.

På samma sätt brukade Kasparov och Shirov aldrig skaka hand p.g.a. att Kasparov - som jag minns saken - nekade Shirov en VM-match som många ansåg att Shirov hade rätt till. Eftersom båda agerade på samma sätt ledde inte heller detta till några konsekvenser, utan liksom i fallet med Kramnik och Topalov finns det en tyst överenskommelse som båda följer.

F.ö. har Danailov verkligen alltid omnämnts som Topalovs manager och ingenting annat, och dessutom är han - enligt Wikipedia - inte heller stormästare utan endast internationell mästare.

IvarBlå1
#39 Skrivet: 30 Apr 2016 13:38 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: LNO1, #36:
En nolla i protokollet och inget annat.

Citerar: LNO1, #37:
Alltså ingen avstängning, inga påföljder

Det där var inget svar. Vad jag menar är inte avstängning utan straff som du säkert förstår med en nolla i protokollet

IvarBlå1
#40 Skrivet: 30 Apr 2016 13:45

Citerar: Vert, #38:
Jag vet inte mer än så, men kan tänka mig att Fide och/eller tävlingsledningen fattade detta beslut därför att Short klagade hos Fide/tävlingsledningen.

Kanske fungerar det på samma sätt inom schacket; slår jag min motståndare på käften blir det automatisk utredning/avstängning, men vägrar jag att ta i hand måste

Och vem vet när konsensus uppstår? Då borde ju Kramnik och Topalov blivit avstängda första gången den ena vägrade ta i hand. Och det finns säkert många fler exempel.

Bara lösa spekulationer. Och jag har fortfarande inte fått svar på mitt citat

LNO1
Medlem
#41 Skrivet: 30 Apr 2016 13:48

Citerar: IvarBlå1, #40:
Och jag har fortfarande inte fått svar på mitt citat

Det tycker jag nog. Annars får du uttrycka dig på ett annat så att jag förstår bättre vad du menar.

LNO1
Medlem
#42 Skrivet: 30 Apr 2016 13:52

F.ö. har Danailov verkligen alltid omnämnts som Topalovs manager

Och enligt egen utsago, igår under intervjun, på livstid...

IvarBlå1
#43 Skrivet: 30 Apr 2016 13:53 - Redigerad av: IvarBlå1

Mitt sista citat i nr40 som råkade stå som verts. Kan du visa var svaret står då? Alltså, när det avgörs att det råder konsensus att spelarna vägrar ta i hand. Och om den ena då får en nolla i protokollet om han vägrar och tävlingskommiten inte vet att det råder fiendeskap

LNO1
Medlem
#44 Skrivet: 30 Apr 2016 13:56 - Redigerad av: LNO1

De slutade skaka hand med varandra i Elista, ingen av dem erbjöd sig att skaka hand. Se Verts inlägg som är fullständigt uttömmande som svar på frågan.

IvarBlå1
#45 Skrivet: 30 Apr 2016 14:02

Citerar: LNO1, #44:
De slutade skaka hand med varandra i Elista

Men alla andra exempel som har varit i Fideturneringar?

IvarBlå1
#46 Skrivet: 30 Apr 2016 14:05

Och nu är jag trött på tjafset om hanskakningar och tjafset om två försvarsadvokater till Topalov och tänker ägna mig åt bättre saker

G_arvid
Medlem
#47 Skrivet: 30 Apr 2016 14:08

Jag ser inte handskakningen före partiet primärt som ett tecken på att spelarna tycker om varandra. För mig är det en bekräftelse på en överenskommelse - att man ska spela partiet, färger, betänketid och allt annat som hör regelverket till. På samma sätt som handslaget bekräftar ett affärsavtal utan att parterna tycker om varandra.

Vert
Medlem
#48 Skrivet: 30 Apr 2016 14:11

Citerar: IvarBlå1, #43:
Mitt sista citat i nr40 som råkade stå som verts. Kan du visa var svaret står då? Alltså, när det avgörs att det råder konsensus att spelarna vägrar ta i hand. Och om den ena då får en nolla i protokollet om han vägrar och tävlingskommiten inte vet att det råder fiendeskap

Du undrar, som jag förstår saken, vem som avgör huruvida de är överens om att inte skaka hand eller ej? Gissningsvis de själva, för ingen annan behöver avgöra det. Om de inte skakar hand och ingen anmäler saken så råder uppenbarligen konsensus. Om endera spelaren sträcker fram handen men den andre vägrar ta den så råder uppenbarligen inte konsensus.

Exempel
Kramnik och Topalov möts för första gången efter Elista. Ponera följande tre scenarion:

1. Ingendera spelaren sträcker fram handen. Ingen klagar över att den andra in sträcker fram handen. Vad ska tävlingsledningen göra?

2. Den ene spelaren sträcker fram handen. Den andre vägrar att ta den, men den förste klagar inte. Vad ska tävlingsledningen göra?

3. Den ene spelaren sträcker fram handen. Den andre vägrar att ta den, varpå den förste klagar till tävlingsledningen. Vad ska tävlingsledningen göra?

Verts svar
1. Ingenting, då ingen har klagat på/"polisanmält" någonting. Konsensus verkar råda.

2. Ingenting, då ingen har klagat på/"polisanmält" någonting. Konsensus verkar ej råda, men ingen klagar så det spelar ingen roll.

3. Utreda saken, då den ene spelaren har klagat/"polisanmält" någonting. Konsensus verkar ej råda, och den ene spelaren klagar så saken får utredas.

LNO1
Medlem
#49 Skrivet: 30 Apr 2016 14:14 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #47:
Jag ser inte handskakningen före partiet primärt som ett tecken på att spelarna tycker om varandra.

Helt riktigt, men vad gäller påföljden om ingen av spelarna vill skaka hand med den andre så antar jag att du är överens med mig och Vert att ingen påföljd kan bli aktuell. Precis lika lite som ett uteblivet handslag i ett affärsavtal blir utan påföljd om ingen part klagar. Och det bör ju parten då i sådana fall klaga på direkt. Vilket Short gjorde i fallet Cheparinov.

G_arvid
Medlem
#50 Skrivet: 30 Apr 2016 23:04 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: LNO1, #49:
Helt riktigt, men vad gäller påföljden om ingen av spelarna vill skaka hand med den andre så antar jag att du är överens med mig och Vert att ingen påföljd kan bli aktuell. Precis lika lite som ett uteblivet handslag i ett affärsavtal blir utan påföljd om ingen part klagar. Och det bör ju parten då i sådana fall klaga på direkt. Vilket Short gjorde i fallet Cheparinov.

Ja, men det finns en viktig skillnad gentemot jämförelsen med affärsavtal - reglerna säger att spelarna ska skaka hand före partiet. Så om båda bryter mot reglerna kan det väl inte motivera att påföljden uteblir för båda? Om båda spelarna bryter t ex mot att föra protokoll är det väl inte ok för bägge? Om det står i tävlingsreglerna att spelarna ska hälsa på varandra så måste det väl vara domarens ansvar att så sker? Om spelarna inte hälsar ska väl domaren uppmana spelarna att hälsa. Om de ändå inte gör det - varför ska det inte bli påföljd i detta fall?
Och om båda spelarna är överens om att inte hälsa för att de inte tål varandra- hur gör de då när spelet ska uppges eller ett remislut bekräftas?
Observera alla frågetecken - jag är inte själv på det klara med hur reglerna ska tolkas. Och för övrigt - det är inte i alla kulturer man hälsar genom att ta varandra i hand. Om schack spelas i ett nationellt förbund som har denna kultur - måste spelarna handhälsa då?

Spedicken
Medlem
#51 Skrivet: 1 Maj 2016 07:17

Tycker skaka hand regeln känns väldigt mossig om jag ska vara ärlig.

LNO1
Medlem
#52 Skrivet: 1 Maj 2016 07:20

Citerar: G_arvid, #50:
reglerna säger att spelarna ska skaka hand före partiet.

Gör de det? Jag är inte säker på det, men om så är fallet, så visst skulle man kunna diska dem båda då. Då inställer sig naturligtvis den naturliga frågan varför det inte görs.

LNO1
Medlem
#53 Skrivet: 1 Maj 2016 07:21

Citerar: Spedicken, #51:

Mossig och mossig, trevligt gest är det i mitt tycke i alla fall..

LNO1
Medlem
#54 Skrivet: 1 Maj 2016 07:25

Citerar: LNO1, #52:
Gör de det? Jag är inte säker på det,

Du har antagligen rätt G_arvid eftersom Cheparinov förlorade partiet, förlåt min tankelapsus G_arvid! Kvarstår frågan då varför de båda inte diskades, ber samtidigt IvarBlå1 om ursäkt för att jag skrev att den frågeställningen är irrelevant, ett stickspår är den dock.

G_arvid
Medlem
#55 Skrivet: 1 Maj 2016 14:59

Citerar: Spedicken, #51:

Förekommer inte detta i en lång rad sporter: Boxning, brottning, fotboll, hockey etc?

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 1 Maj 2016 18:07

Citerar: LNO1, #52:
Gör de det? Jag är inte säker på det, men om så är fallet, så visst skulle man kunna diska dem båda då. Då inställer sig naturligtvis den naturliga frågan varför det inte görs.

För att vissa domare är för fega..Jag har nog skrivet detta konstaterande förut ja.

Frankiboy
Medlem
#57 Skrivet: 3 Maj 2016 21:41 - Redigerad av: Frankiboy

-
For et par år siden spelade Kramnik mod Topalov - OG Kramnik gik på
toilettet 10 gange I SIN EGEN TID !! -
Det er der ingen normale schackspelare, der gør !!

.
Jeg tror også vi vil se det i kampen om VM !
Rusland vil så gerne ha' deres VM tilbage !!
.
SÅ - pas på Carlsen !
.

sture_lindberg
Medlem
#58 Skrivet: 3 Maj 2016 21:47

Citerar: Frankiboy, #57:
Jeg tror også vi vil se det i kampen om VM !
Rusland vil så gerne ha' deres VM tilbage !!

Magnus är för bra dock.

Frankiboy
Medlem
#59 Skrivet: 3 Maj 2016 22:01

.
Jeg forstår dig, Sture - - - men hvor stærk er Magnus,
om han skal spela mod en mand - PLUS en stærk computer !!

.

sture_lindberg
Medlem
#60 Skrivet: 3 Maj 2016 22:21

Vänta och se.

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!