Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / FICS
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#1 Skrivet: 15 Apr 2016 18:52

Ser till min förvåning att jag lyckats kravla mig över 2300-strecket på FICS, spelar endast 15 min partier för närvarande. Misstänker att jag kommer att sjunka som en sten, kanske lika bra att lägga av när man är på topp

burgelmannen
Medlem
#2 Skrivet: 15 Apr 2016 19:24

Grymt! Spelar själv bara blixt och bullet nuförtiden

LNO1
Medlem
#3 Skrivet: 15 Apr 2016 19:31

Citerar: Spedicken, #1:
Ser till min förvåning att jag lyckats kravla mig över 2300-strecket på FICS

Antingen sitter du och spelar endast med farmor på FICS och får upp din rating på det viset eller så är du så stark! Jag är djupt imponerad. Det finns en pyramid nu på FICS, det kanske vore något för dig? Spelar själv i den, minimatcher om två partier, svart och vit, särspel 15 min. Du får kolla detaljerna själv om du är intresserad. http://www.snailbucket.org/wiki/FICS_Challenging_L ist

Spedicken
Medlem
#4 Skrivet: 15 Apr 2016 19:33

Har haft flyt ett tag på FICS. Skulle nog vara en annan sak om jag spelade 45+45.

Intressant LNO1! Ska kolla in pyramiden.

LNO1
Medlem
#5 Skrivet: 15 Apr 2016 21:30

Citerar: Spedicken, #4:
Har haft flyt ett tag på FICS. Skulle nog vara en annan sak om jag spelade 45+45.

Försök inte slingra dig nu, du är stark helt enkelt! Pyramiden är 45+45. Naturligtvis får du ett par ronder innan du stiger ordentligt, den är nystartad men intresset för den stiger snabbt

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 15 Apr 2016 21:35

Kan man få ställa en liten fråga ?
Vad är FICS ?

Kan ju också vara andra än jag som inte vet det.

Spedicken
Medlem
#7 Skrivet: 15 Apr 2016 22:05

Citerar: LNO1, #5:
Försök inte slingra dig nu, du är stark helt enkelt!

Kan diskuteras.

Spedicken
Medlem
#8 Skrivet: 15 Apr 2016 22:06

Free Internet Chess Server. Helt gratis, föregångaren till ICC, som fortsatte.

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 15 Apr 2016 23:15

ok jag är medlem redan på Playchess.com ,playok och chess.com det räcker och blir över

LNO1
Medlem
#10 Skrivet: 16 Apr 2016 02:49 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #6:
Vad är FICS ?

Free Internet Chess Server är den äldsta schackservern och troligen den äldsta spelservern överhuvudtaget. 1998 firade den sitt tioårsjubileum!! Att säga att den är föregångare till ICC beskriver inte fullständigt hur det är. Det uppstod en konflikt mellan programmerarna av FICS där den ena sida ville göra den till en betalsite och den andra sidan ville behålla den helt gratis. Den löstes genom att källkoden köptes loss av de som ville göra den till en betalsite. Det blev sedemera ICC. Pengarna användes sedan av FICS (och jag tror de fortfarande har kvar en slant av dessa, men det vet jag inte) för att betala servern mm. För att göra en väldigt lång historia kort. Äldst och fortfarande bäst, även om stormästarna spelar på ICC. Men det lustiga var, att tidigare ,när ICC fortfarande var en instabil server och gick ner så kunde man se en mängd stormästare logga in på FICS. FICS är än idag frekventerat av starka spelare även om stormästare väljer ICC (som de naturligtvis får gratis medlemskap i). Som medelmåttig spelare har det dock ingen betydelse eftersom man ändå inte får spela mot stormästarna på ICC. ICC har dock en video-sektion som är väldigt bra, men St.louis chessclub är ett utmärkt gratisalternativ vad gäller det.

Du måste logga in för att kunna posta!