Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Karpov ..............
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
IvarBlå1
#61 Skrivet: 16 Apr 2016 18:55

Ok, det var ett parti mot en spelare som man inte hörde talas om mer. Då kan man kanske kosta på sig att spela lång rockad. Men har han spelat det mot någon stormästare innan Kortjnoj? Inte vad jag kan komma ihåg.

IvarBlå1
#62 Skrivet: 16 Apr 2016 18:59 - Redigerad av: IvarBlå1

De här spelarna kommer inte i närheten av Karpov vad jag kommer ihåg från boken. Donald Byrne besegrade ju Fischer som tolvåring. Men hursomhelst var han en stark stormästare på 50 och 60-talet. Det jag vill säga att innan VM-partiet spelade Karpov nästintill aldrig lång rockad utan kort som han behärskade bäst.

Vert
Medlem
#63 Skrivet: 16 Apr 2016 20:00

Jag har egentligen inget skäl att ifrågasätta det du skriver (och gör det inte heller), utan ville bara visa att han spelat mot draken med lång rockad tidigare. Även om motståndarna inte var så namnkunniga - Donald (!) Byrne var, såvitt jag förstår, aldrig stormästare - så har partierna hittat in i teoriböckerna - partiet Karpov-Gik anses t.o.m. viktigt - så helt obetydliga var knappast partierna. Dessutom hade Karpov knappast någon hjälp med förberedelserna inför partiet mot Gik, så nog kunde han spela taktiskt på egen hand, åtminstone i sin ungdom!

Frankiboy
Medlem
#64 Skrivet: 16 Apr 2016 21:20 - Redigerad av: Frankiboy

Hur mange af de 3 partier vandt Karpov ? - Titta under 2.

.

gubbengrå
Medlem
#65 Skrivet: 21 Apr 2016 11:28

Som så ofta händer, tappade Karpov så småningom stinget, stagnerade och föll tillbaka, Jag har dålig koll på den processen, eftersom mitt schack intresse också var i nedan då. Finns det någon i forumet som vet något om detta? När inföll Karpovs nedgång, och hur tog den sig uttryck?

Spedicken
Medlem
#66 Skrivet: 22 Apr 2016 09:03 - Redigerad av: Spedicken

1994 gjorde han tidernas bästa turneringsresultat då han vann världens då bästa turnering, Linares. Det året hade den turneringen fram till dess, högsta genomsnittsrating genom tiderna. Karpov vann i förkrossande stil. 11 poäng av 13 möjliga mot bästa möjliga motstånd, inklusive Kasparov som tillsammans med Shirov kom tvåa på 8,5 poäng. Enda prestationen som kan konkurrera är Caruana i Sinquefield Cup 2014.

1995 började han satsa på politiken och hans schacksatsning avtog något.

1996 vann hann FIDE titeln mot Kamsky, 1998 gick FIDE över till knockoutturneringar , något han inte gillade, vann trots det mot Anand men ville inte försvara titeln 1999. Det var väl i samband med det som han varvade ner.

Spedicken
Medlem
#67 Skrivet: 22 Apr 2016 09:13

Apropå Karpov mot Fischer . Fischer besegrade Spasskij med 12,5-8,5 (59,5%). När Karpov besegrade Spasskij och kvalificerade sig för spel mot Fischer 1975 vann han med 7-4 (63,6%). En fingervisning om att inte ens en Fischer i högform hade haft det så lätt mot Karpov.

Spedicken
Medlem
#68 Skrivet: 22 Apr 2016 09:18

Tilläggas kan att det ett tag fanns två världsmästare i två olika organisationer. Kasparov var bäst, men hade lämnat FIDE.

gubbengrå
Medlem
#69 Skrivet: 22 Apr 2016 11:10

Tack för infon, Spedicken

Spedicken
Medlem
#70 Skrivet: 22 Apr 2016 11:26

Varsågod

<< . 1 . 2 . 3 .
Du måste logga in för att kunna posta!