Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Karpov ..............
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
gubbengrå
Medlem
#31 Skrivet: 15 Apr 2016 21:27

Ok. Bra så.
Men vilket ÄR Karpov bästa parti?

sture_lindberg
Medlem
#32 Skrivet: 15 Apr 2016 21:32 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Vert, #28:
Sture, som säkert har studerat Lasker, har kanske en annan uppfattning

Ja han var helt enkelt fenomenal.

Jag har gått igenom många av hans partier och studerat dom noga ja.

Jag sätter honom som klar etta .Fischer lika klar 2a.

LNO1
Medlem
#33 Skrivet: 15 Apr 2016 22:08

Citerar: Vert, #28:

- Capablanca
- Fischer
- Karpov
- Kasparov
- Carlsen

Lägg till Botvinnik som en sjätte spelare så blir nog listan komplett Hyfsad förstauppställning.

Spedicken
Medlem
#34 Skrivet: 15 Apr 2016 22:12

Botvinnik blir lätt bortglömd, fanrastisk spelare.

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 15 Apr 2016 22:13

Jag har honom som 8a på min lista. Jo han var mycket bra.

LNO1
Medlem
#36 Skrivet: 15 Apr 2016 22:15

Citerar: gubbengrå, #31:
Men vilket ÄR Karpov bästa parti?

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10691 69 kanske är en kandidat? Vad tycker du gubbengrå?

gubbengrå
Medlem
#37 Skrivet: 15 Apr 2016 22:47

LNO 1 #36
Kul parti! Riktigt kul att spela igenom .Återkommer efter några genomspelningar till

Spedicken
Medlem
#38 Skrivet: 16 Apr 2016 08:11

Ska man visa Karpov när han är som bäst ska man visa mer positionella partier, ett (av många) favoritpartier är Karpov-Unzicker, försökte skapa en länk här, men gick inte på mobilen. La7 är ett genialiskt drag. Efter det förbättras ställningen för varje drag. Ett sånt där parti där vit gör upp en sån där härlig lång plan som han förverkligar. Ett mästerverk. Tycker såna partier är lika roliga att se som snygga offerpartier. Såg det här partiet första gången när jag studerade en av Kotovs böcker, där han tog upp ett exempel på hur man lägger upp långsiktiga, djupa planer. Kotovs böcker rekommenderas varmt.

IvarBlå1
#39 Skrivet: 16 Apr 2016 08:39 - Redigerad av: IvarBlå1

Alexandar Kotovs partier var de enda jag gick igenom en lång tid. Älskade hans stil. Han spelade lite som Aljechin, och det är säkert ingen tillfällighet att han var författare till boken om Aljechins alla partier. Hans styrka var mest det taktiska spelet och att han spelade så kompromisslöst. Han vann också en interzonturnering 1948 tror jag det var överlägset. Han spelade också i 2 kandidatturneringar. Ytterligare en som med Caissas bistånd kunnat bli världsmästare.

LNO1
Medlem
#40 Skrivet: 16 Apr 2016 09:58

Citerar: Spedicken, #38:

Ska man visa Karpov när han är som bäst ska man visa mer positionella partier, ett (av många) favoritpartier är Karpov-Unzicker, försökte skapa en länk här, men gick inte på mobilen. La7 är ett genialiskt drag.

Det är säkert detta parti du menar: http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10678 46. Om vi för en gångs skull ska snacka lite konkret schack här, så kanske vi ska redogöra vad La7 egentligen gör, förutom det uppenbara att den kontrollerar b8 och skapar skydd åt tornen så att de i lugn och ro kan dubblera på a-linjen? Jag är minst sagt yrvaken efter en sen natt med bl.a amerikanska mästerskapen, så jag lämnar härmed ordet fritt till mer kunniga och tänker naturligtvis mest på Spedicken som ville visa detta parti. Mitt bidrag var inte så signifikant för Karpovs spel, men trots att det var ett offerparti , så hade det ändå bitvis positionella lugna drag. Spedickens bidrag var bättre för att visa upp Karpovs stil, helt klart.

LNO1
Medlem
#41 Skrivet: 16 Apr 2016 10:08 - Redigerad av: LNO1

Citerar: LNO1, #40:
och tänker naturligtvis mest på Spedicken som ville visa detta parti.

Det är kanske också en fin övning att vi går in på frågan varför svart gav upp. Vi ser alla att matt hotar på g7, men varför duger inte De7 eller Df7 eller Dxg6 som svar? Även här tror jag mig veta svaret, men likväl tycker jag att vi ska gå in på den frågan. Vi begrundar partiet till dessa svar gives i denna tråd. Nu blir jag tvungen att dra så vi hörs om ett tag!

Spedicken
Medlem
#42 Skrivet: 16 Apr 2016 10:31

Det finns mycket att säga om hur partiet utvecklas efter La7. Men det draget gör att svart får svårare och svårare att manövrera. Kolla hur Karpov spelar f4 och f5, för att senare manövrera Löparen till h5 för att byta av sin dåliga löpare mot svarta bra löpare. Botvinnik sa en gång om den då unge Karpov "han vet vilka pjäser man ska byta av". I slutställningen är svart i stort sett i dragtvång. Efter De7 skulle jag spela Sg4 som vinner bonde, man kan tex skönja Sg4-f6-d7-b6. Helt rätt att ge upp.

En fröjd att se partiet som detta, även Capablanca var en hejare på dessa långsiktiga planer.

LNO1
Medlem
#43 Skrivet: 16 Apr 2016 11:19

Citerar: Spedicken, #42:
Men det draget gör att svart får svårare och svårare att manövrera.

Jag tycker mig se att dubbleringen av tornen spelar en mycket viktig roll, stämmer det?

Lb6 i något läge är en av de resurser som vit har till sitt förfogande också tycker jag. De svarta springarna står lite olyckligt och är huvudorsaken till att svart är i dragtvång som jag ser det.

Spedicken
Medlem
#44 Skrivet: 16 Apr 2016 14:52

Trevligt tidigt parti från Karpov mot Korchnoi 1974. Bra kommenterat också

Karpov-Korchnoi

IvarBlå1
#45 Skrivet: 16 Apr 2016 15:12

Alla jag har pratat med säger att det var prep. från början till slut.

Spedicken
Medlem
#46 Skrivet: 16 Apr 2016 15:15

Det är möjligt, kan inte säga emot. Men snyggt var det.

LNO1
Medlem
#47 Skrivet: 16 Apr 2016 15:56

Citerar: IvarBlå1, #45:

Alla jag har pratat med säger att det var prep. från början till slut.

Prepp kanske ja, men knappast forcerat. Det förtar inte kvalitén på dragen på något sätt, och om man gör invändningen (jag säger inte du har gjort den invändningen, men det verkar så IvarBlå1) att detta "bara" var en prepp och inte Karpovs eget parti så anser jag att man beträder något tunn is, i vart fall om vi ska bedöma olika mästare. Kasparov var en mästare på prepp, Kramnik fick en vm-titel på en prepp, dagens spelare får sina drag från datorprogram. Capablanca sägs vara en som inte förberedde sig särskilt, men han kanske bara var en mästare på att dölja att han preppade, vi kan ju aldrig riktigt veta. Med tanke på hur många alternativ det finns i schackspelet så kommer människan aldrig dit att hon kan preppa för alla varianter. Hursomhelst, det må vara hur det vill med den saken, men "alla jag har pratat med" duger inte som källa tycker jag. Den enda riktigt tillförlitliga källan skulle vara Karpov själv. Så kanske är fallet här, att de som säger att det var en prepp från början till slut läst det i någon bok av Karpov.

Spedicken
Medlem
#48 Skrivet: 16 Apr 2016 16:15

Nu råkar jag ha flera böcker om Karpov. I "Antaly Karpov´s Best Games" kommenterar han alla partier själv. Om det aktuella partiet skriver han bland annat att 19.Td3 var en nyhet. Efter drag 23 skriver han att på 23... Le6 hade han förberett 24.Sxe6 fxe6 25. Sxf6 osv i en variant som sträcker sig till drag 32. Han skriver inget mer om förberedelser, men man kan väl anta att han sett de resterande tre dragen i partiet. Det här var innan datorerna analyserade öppningar och det är imponerande att han förberett allt. Förtar ingenting från partiet med det i åtanke.

Han skriver också att det här partiet vann Informators omröstning om 1974 års andra halvas bästa parti. Partiet fick 89 av 90 möjliga poäng. Den högsta poängen de trettio första åren som denna omröstning hade skett. Boken skrevs 1996, så det är möjligt att något annat parti har slagit det rekordet med 90/90.

LNO1
Medlem
#49 Skrivet: 16 Apr 2016 17:18

Citerar: Spedicken, #48:
Förtar ingenting från partiet med det i åtanke.

Naturligtvis inte!

IvarBlå1
#50 Skrivet: 16 Apr 2016 17:39 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: Spedicken, #48:
Om det aktuella partiet skriver han bland annat att 19.Td3

Tror du verkligen att det var Karpov med hans stil som hittade nyheten? Snarare någon av hans sekundanter. Jag hade boken Karpovs Collected Games och jag är hundra på att han aldrig hade spelat draken med lång rockad. Så nog var det prep. Och antagligen en djup sådan. Karpovs styrka var inte att räkna långa varianter och den som tror att han kunde räkna 8 drag forcerat framåt får väl tro det. Jag tror det inte.

Frankiboy
Medlem
#51 Skrivet: 16 Apr 2016 17:50

Prøv at lade en motor spela dragen med lang rokad.

IvarBlå1
#52 Skrivet: 16 Apr 2016 18:15

Citerar: Frankiboy, #51:
Prøv at lade en motor spela dragen med lang rokad.

Det har kommit massor med nya drag i draken med lång rockad. Varianter som Karpov inte skulle behärska -74

Spedicken
Medlem
#53 Skrivet: 16 Apr 2016 18:16

Citerar: IvarBlå1, #50:
Tror du verkligen att det var Karpov med hans stil som hittade nyheten? Snarare någon av hans sekundanter. Jag hade boken Karpovs Collected Games och jag är hundra på att han aldrig hade spelat draken med lång rockad. Så nog var det prep. Och antagligen en djup sådan. Karpovs styrka var inte att räkna långa varianter och den som tror att han kunde räkna 8 drag forcerat framåt får väl tro det. Jag tror det inte.

Oj oj, okunskapen flödar. Karpovs stil var positionell, men han kunde räkna oerhört långt. Alla i världstoppen kan räkna 8 drag forcerat fram. Det kan även många glada amatörer. Karpov skriver i samma bok som jag nämnde att han spelade mot draken som vit 20 gånger under sin långa kariärr (det här var 1996). Han vann 19 partier och 1 remi, inga förluster. Jag kollade i chessbase och hittade flera partier där Karpov rockerar långt.

Spedicken
Medlem
#54 Skrivet: 16 Apr 2016 18:21

Så nog var det prep. Och antagligen en djup sådan

Jag har ju redan skrivit att det var en prepp.

IvarBlå1
#55 Skrivet: 16 Apr 2016 18:23

Citerar: Spedicken, #53:
Alla i världstoppen kan räkna 8 drag forcerat fram. Det kan även många glada amatörer

Citerar: Spedicken, #53:
Jag kollade i chessbase och hittade flera partier där Karpov rockerar långt

Du får väl tro att Karpov kunde räkna 8 drag framåt i den ställningen. Jag tror det inte. Kan du visa mig ett parti innan "mästerverket" där han spelar draken med lång rockad?

LNO1
Medlem
#56 Skrivet: 16 Apr 2016 18:25

Tror du verkligen att det var Karpov med hans stil som hittade nyheten? Snarare någon av hans sekundanter.

Det parti jag bidrog med visade att nog kunde han räkna, den gode Karpov. Vem som hittade nyheten egentligen får vi nog inte veta.

Vert
Medlem
#57 Skrivet: 16 Apr 2016 18:26 - Redigerad av: Vert

Ni behöver ju inte låta så otrevliga mot varandra i en såhär givande tråd. Spedicken menar att det var en prepp och IvarBlå1 instämmer - han skriver ju "så nog var det prep", dvs. en instämmande/bekräftande ordföljd snarare än en frågande ordföljd (som hade varit "så det var nog prepp").

F.ö. läste jag någon gång om någon som hävdade att Karpov är den enskilt största "drakdödaren" någonsin inom schacket.

IvarBlå1
#58 Skrivet: 16 Apr 2016 18:34

Citerar: Vert, #57:
F.ö. läste jag någon gång om någon som hävdade att Karpov är den enskilt största "drakdödaren" någonsin inom schacket.

Jag som alltid har trott att det var Fischer. Med lång rockad alltså. Karpov kanske är den största drakdödaren med kort rockad. Men jag tvivlar starkt på att han är det med lång.

Vert
Medlem
#59 Skrivet: 16 Apr 2016 18:44

Ja, Fischer myntade väl uttrycket som sammanfattar hur man ska spela mot draken (som jag nu citerar ur minnet): "pry open the h-file, sac, sac, mate", men även Karpov har några fina partier med lång rockad. Ett klassiskt parti är från studentmästerskapen 1968 (enligt chessgames.com; i Ultimate Dragon: Volume One av Gufeld & Stetsko uppges partiet ha spelats 1969) mot Gik: http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10674 42

Jag har för mig att 16. - Qxc3 är det avgörande felet eftersom 17. Se2 vinner ett viktigt tempo i kungsangreppet. Efter alternativet 16. - Sf6 uppkommer en ställning som närmast kan bedömas med uttrycket "dynamisk jämvikt". Hur som helst kunde även Karpov spela skarpt, liksom förmodligen alla i den absolut världstoppen.

Vert
Medlem
#60 Skrivet: 16 Apr 2016 18:49 - Redigerad av: Vert

Kan också tipsa om tre ytterligare Karpov-partier med lång rockad:

Karpov - Garcia Martinez
Karpov - Byrne
Karpov - Sznapik

Inser nu att det inte var "den" Byrne (dvs. Robert Byrne) utan en Donald Byrne, men ändå.

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!