Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Karpov ..............
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Frankiboy
Medlem
#1 Skrivet: 15 Apr 2016 16:48

.
Det var svært at vinde over Karpov.
Han gjorde hurtige kalkulationer, og han kom næsten aldrig i tidnød !
Så han vandt over mange stormestre - GM'ere.
.

Frankiboy
Medlem
#2 Skrivet: 15 Apr 2016 16:58

.
Også Fischer regnede langt frem i partierne, og han lavede
sjældent de store fel.
.
Tænk, hvilken stor match mellem Fischer og Karpov !! - det fik verden inte at se.
.
Karpov var foran Kasparov med 4 - 0 !!! - ( 3 - 0 ? )
.

IvarBlå1
#3 Skrivet: 15 Apr 2016 17:14

Karpov är nog den tekniskt mest fulländade spelaren genom tiderna. Han behövde i regel bara en och en halv timme för att antingen vinna eller spela remi. Partierna mot Ulf blev nästan alltid remi och en gång som världsmästare förlorade han. Botvinnik sa om Karpov på den tiden att man kan inte skapa konst på en och en halv timme. När Kasparoveran kom började han spela mer skarpt (inspiration?) och spela långsammare. Men som sagt, i en VM-match mot Fischer 75 som trots allt inte var Kortjnoj tror jag att han hade förlorat.

gubbengrå
Medlem
#4 Skrivet: 15 Apr 2016 17:15

Ja, det var ju tråkigt att det inte blev någon match dem emellan. Men den saken kan inte Karpov lastas för

gubbengrå
Medlem
#5 Skrivet: 15 Apr 2016 17:29

IvarBlå1 #3
Om Fischer hade försvarat sin titel, hade han kunnat bevisa att han var den bättre spelaren. I avsaknad av sådant bevis låder tvivel vid hans förmåga

Spedicken
Medlem
#6 Skrivet: 15 Apr 2016 17:38

Jag har gått igenom många partier från alla världsmästare och den som spelade mest komplicerat, fast på ett positionellt sätt var Karpov enligt mig. Läs hans egna kommentarer i någon av hans böcker om sig själv. Inte så spektakulärt, men verkligen djup schack. Och vad är svårast? Att räkna långa forcerade snygga offervarianter, ofta med ett fåtal försvarsdrag eller räkna långt i positionella ställningar? Vet att Ulf Andersson har kommenterat det också, att det är svårare att räkna positionellt där det inte finns givna svarsdrag.

Nej, Karpov är förmodligen den mest underskattade spelaren i historien. Hans turneringsfacit är svårslaget, med otaliga turneringssegrar. Som jag skrev i en annan tråd, så rankar jag Karpov som 4 genom tiderna.
1. Kasparov
2. Capablanca
3. Fischer
4. Karpov
5. Lasker
6. Botvinnik
7. Aljechin
8. Carlsen
9. Morphy
10. Någon av Spasskij, Smyslov, Tal eller Steinitz

Där jag lika gärna hade kunnat byta plats på Fischer och Karpov, otroligt svårt att säga vem som var bäst av dom.

Jag tror till skillnad från Ivarblå inte att Fischer hade vunnit 1975 års match. Karpov var mer motiverad, efter 1972 sprack Fischers motivations-ballong. 1972 års Fischer hade kanske vunnit mot Karpov, men han hade inte fått det lätt. 1972 års Fischer mot Karpov när han var som allra bäst skulle ha blivit en benhård match där oavgjort eller knapp vinst för någon av dem hade varit ett troligt resultat.

Karpov är dessutom den enda som har lyckats bjuda Kasparov på rejält motstånd. Räknar inte Kramniks prepp-vinst mot Kasparov i VM-matchen som annat än just ett fantastiskt prepp-arbete från Kramnik och hans team.

Frankiboy
Medlem
#7 Skrivet: 15 Apr 2016 17:40 - Redigerad av: Frankiboy

.
Fischer var lidt bange, ræd for Karpov.
Han opstillede helt urimelige krav om en VM - match.
F.eks. skulle Fischer ved stälningen 9-9 beholde sit verdensmesterskab.
Der var også tale om 10 - 8 ...
.
Joeh - Fischer var lidt bange, ræd for Karpov.
.

Spedicken
Medlem
#8 Skrivet: 15 Apr 2016 17:41

Hade Karpov som min stora förebild när jag började med schack ända tills man kapitulerade för Kasparovs geniala dynamiska spel och fick honom som förebild istället.

IvarBlå1
#9 Skrivet: 15 Apr 2016 17:53

Citerar: IvarBlå1, #3:
i en VM-match mot Fischer 75 som trots allt inte var Kortjnoj tror jag att han hade förlorat

Citerar: Spedicken, #6:
Där jag lika gärna hade kunnat byta plats på Fischer och Karpov, otroligt svårt att säga vem som var bäst av dom.

efter 1972 sprack Fischers motivations-ballong.

Karpov är dessutom den enda som har lyckats bjuda Kasparov på rejält motstånd

Jag tror det, gubbengrå, Svårt att veta. Jag anser attt Fischer var mer komplett vid 34 än Karpov 23. Se bara på den 21 årige Kasparov.1972 sprack Fischers motivation, ja. Men han kanske ställde de orimliga kraven för att komma undan som en legend.En motiverad Fischer tror jag hade slagit Karpov med minst 2 poäng.

gubbengrå
Medlem
#10 Skrivet: 15 Apr 2016 18:05

IvarBlå1 #9
Jag hade gärna sett en motiverad Fischer, som försvarat sin titel. Hur det hade slutat vågar jag inte säga något om. Det kanske hade gått som du säger.

Men av någon anledning blev det inte så. Och Fischer har därmed ingen grund för några anspråk efter sin vägran att spela.

IvarBlå1
#11 Skrivet: 15 Apr 2016 18:12

1972 års Fischer mot Karpov när han var som allra bäst skulle ha blivit en benhård match

Du kan inte på allvar mena att Karpov var som bäst -72. Det dröjde många år tills dess. Fischer var nog som bäst -72 liksom Kasparov bara blev mer och mer överlägsen i sina matcher mot Karpov.

Spedicken
Medlem
#12 Skrivet: 15 Apr 2016 18:17

Läs bättre Ivarblå, jag skrev "1972 års Fischer mot KARPOV NÄR HAN VAR SOM ALLRA BÄST". Det vill säga en fiktiv match. Karpov var inte som bäst 1972.

Frankiboy
Medlem
#13 Skrivet: 15 Apr 2016 18:21

Emnet er låst - står der.

Hvorfor?
Why?

.

gubbengrå
Medlem
#14 Skrivet: 15 Apr 2016 18:23

Det är inte låst för migk

IvarBlå1
#15 Skrivet: 15 Apr 2016 18:23

Ok, då missförstod jag. Du menar om jag har förstått dig rätt "när båda var som bäst" Jag TROR ändå att Fischer var mer komplett och därför hade vunnit.

jimpan
Moderator
#16 Skrivet: 15 Apr 2016 18:25

Citerar: Frankiboy, #13:

Ingenting är låst!

Spedicken
Medlem
#17 Skrivet: 15 Apr 2016 18:27

Citerar: IvarBlå1, #11:
liksom Kasparov bara blev mer och mer överlägsen i sina matcher mot Karpov.

Herregud, du och dina ankor... resultaten var:
Kasparov-Karpov
1984: 3-5
1985: 13-11 där ställningen var 12-11 till Kasparov, Karpov var tvungen att vinna sista partiet, men Kasparov vann även det 24artiet.
1986: 12,5-11,5
1987: 12-12
1990: 12,5-11,5

Så sammanlagt under 5 VM-matcher blev ställningen 53-51. Ja det var ju en otroooolig överlägsenhet. Så när menar du att Kasparov blev mer och mer överlägsen??? Det var benhårt i varenda match, mest "överlägsen" var han 1985 för att sen vara så jämnt det kan bli. Det var snarare så att det blev mer och mer jämnt.

Spedicken
Medlem
#18 Skrivet: 15 Apr 2016 18:28

ska vara 24 : de partiet, skrev utan mellanslag då blev det en smiley

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 15 Apr 2016 18:33

1. Kasparov
2. Capablanca
3. Fischer
4. Karpov
5. Lasker
6. Botvinnik
7. Aljechin
8. Carlsen
9. Morphy
10. Någon av Spasskij, Smyslov, Tal eller Steinitz

MIN lista är :

1 Lasker
2 Fischer
3 Kasparov
4 Karpov
5 Capablanca
6 Aljechin
7 Carlsen
8 Botvinik
9 Tal
10 Kortjnoj

LuleErik
Medlem
#20 Skrivet: 15 Apr 2016 18:38

Citerar: sture_lindberg, #19:
5 Casablanca

Bra lista fast jag vill att du rättar på hans namn.
Casablanca är en film och kanske något mera?
Det ska vara Capablanca

IvarBlå1
#21 Skrivet: 15 Apr 2016 18:40

spedicken#17: Det blev i.a.f bättre i Kasparovs favör på lång sikt om man jämför med-84. Uttryckte mig förhastat där, ber om ursäkt

Spedicken
Medlem
#22 Skrivet: 15 Apr 2016 18:43

Citerar: LuleErik, #20:
Det ska vara Capablanca

Oops, självklart ska det vara Capablanca

Spedicken
Medlem
#23 Skrivet: 15 Apr 2016 18:44

Citerar: IvarBlå1, #21:
Det blev i.a.f bättre i Kasparovs favör på lång sikt om man jämför med-84. Uttryckte mig förhastat där, ber om ursäkt

Ingen fara

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 15 Apr 2016 18:46

Citerar: LuleErik, #20:
Det ska vara Capablanca

Jag har ju stavat Capablanca...

PeterTrsavec
Medlem
#25 Skrivet: 15 Apr 2016 19:40

Det är intressant att sitta och granska, studera våra tiders största spelare, världsmästare etc. Jag har jobbat hårt med att studera Kasparov, en bland av offer, taktiska finesser, slutspelsbriljans och ett flertal positionella drag så är han mitt första val kring den allra största spelare genom tiderna. Visst Fischer, men ser man på hur länge Kasparov var i den absoluta toppen mot Fischers storhetsperiod så är det skillnad. Nu handlade visserligen denna tråd om Karpov, men var mer ett inlägg kring Spedickens lista på världsmästare. Tror man glömmer Spasskij ibland, en spelare av högsta rang.

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 15 Apr 2016 19:57

Citerar: PeterTrsavec, #25:
Tror man glömmer Spasskij ibland, en spelare av högsta rang.

Ja och den troligen främsta av de alla nämligen Lasker glöms ofta bort..Mycket konstigt enligt mig.

Spedicken
Medlem
#27 Skrivet: 15 Apr 2016 20:54

Laser glöms inte av sanna schackälskare, en av dom största.

Spasskij fick ju dyngstryk av Fischer, så han kan inte komma i topp, möjligen runt plats 10.

Vert
Medlem
#28 Skrivet: 15 Apr 2016 21:21

Citerar: sture_lindberg, #26:
Ja och den troligen främsta av de alla nämligen Lasker glöms ofta bort..Mycket konstigt enligt mig.

Jag har inte studerat Lasker särskilt noggrant, men min bild av honom är att han var ganska ojämn och blandade vinster med förluster och att hans partier dessutom ofta innehöll ömsesidiga misstag. Sture, som säkert har studerat Lasker, har kanske en annan uppfattning och man ska såklart inte förakta hans långa tid som världsmästare, men som jag förstått saken hade Lasker inte samma jämnhet och säkerhet som t.ex. Capablanca.

För övrigt, de fem största genom tiderna enligt min mening (i kronologisk ordning):

- Capablanca
- Fischer
- Karpov
- Kasparov
- Carlsen

LNO1
Medlem
#29 Skrivet: 15 Apr 2016 21:24

Citerar: Frankiboy, #13:

Som trådskapare ser du den knappen. Tyvärr är formuleringen missvisande, det skulle ha stått "stäng tråden" för det är det som händer om du trycker där. Som trådskapare kan du själv stänga tråden.

Beld
Medlem
#30 Skrivet: 15 Apr 2016 21:26

Känns som Carlsen kan klättra eftersom han inte är halv färdig ännu med sin karriär. Skulle kunna lägga till Anand också på listan.

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!