Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / USA mästerskapet 2016 II
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#61 Skrivet: 2 Apr 2017 20:05

Vill slå ett slag för USA-mästerskapet 2017 som spelas just nu. En av mina absoluta favorit-turneringar, mycket tack vare upplägget där Seirawan och Shahade analyserar partierna och sen kommer GM Ashley med hjälp av motor in och förklarar kritiska varianter på ett mycket underhållande sätt. Sen är det kamp i nästan varje parti.
Går att ses på https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/us-c hampionship-2017/5/1/1

PeterTrsavec
Medlem
#62 Skrivet: 2 Apr 2017 20:34

Citerar: Spedicken, #61:
USA-mästerskapet

Det är med sann glädje att följa denna turnering. Alltid bra kommentarer och framförallt lätt förståligt.

LNO1
Medlem
#63 Skrivet: 2 Apr 2017 23:38

Ja! Hög klass i den tävlingen, troligen ett av de starkaste om inte det starkaste mästerskapet i världen just nu, förutom 3 topp 10 spelare också regerande juniorvärldsmästaren

Gugubben
Medlem
#64 Skrivet: 2 Apr 2017 23:42

Make Amerika Great again gäller nog även schacket.
Jag tror det blir en Amerikan som petar ner M Carlsen från tronen.

Vert
Medlem
#65 Skrivet: 3 Apr 2017 09:32

Ja, det känns väl som om Wei Yi, Wesley So och Fabiano Caruana är de tre mest troliga efterträdarna, och två av dem är amerikaner!

Enda nackdelen (ur europeisk publiksynpunkt) är väl att det spelas rätt sent på kvällarna.

LNO1
Medlem
#66 Skrivet: 4 Apr 2017 12:42

Spedicken tycker att livesändningarna är de bästa idag och jag håller med.
Här är en rapport från den i mitt tycke bästa schackjournalisten/föreläsaren idag

https://www.youtube.com/watch?v=UKyZWprs9aE

LNO1
Medlem
#67 Skrivet: 4 Apr 2017 12:45

Citerar: Vert, #65:
Enda nackdelen (ur europeisk publiksynpunkt) är väl att det spelas rätt sent på kvällarna.

Det är ingenting som hindrar att man tittar i efterhand på youtube, man låter bara bli att kolla in resultaten så blir det som en livesändning:
https://www.youtube.com/watch?v=S4jMugqMmAs

Spedicken
Medlem
#68 Skrivet: 4 Apr 2017 22:36

Citerar: Vert, #65:
Ja, det känns väl som om Wei Yi, Wesley So och Fabiano Caruana är de tre mest troliga efterträdarna, och två av dem är amerikaner!

Håller med. Till nästa VM-match känns Wesley So hetast. Wei Yi behöver nog ett par år till, men är en riktigt het kandidat så småningom. Lyckas inte So kvalificera sig, så är nog Caruana favorit. Vem som lyckas kvalificera sig att möta Carlsen kan vara vanskligt och kan mycket väl vara någon annan än de tre nämnda. Men ser ingen annan som skulle ha en chans mot Carlsen i just en VM-match. Giri kanske om han lyckas få det där lyftet många tror att han kan få.

Spedicken
Medlem
#69 Skrivet: 4 Apr 2017 22:38

Citerar: LNO1, #66:
Här är en rapport från den i mitt tycke bästa schackjournalisten/föreläsaren idag

Kan tycka att Yermolinsky har en något tråkig röst kanske, dessutom oförskämd så det räcker till, men att han kan sin sak är det inget tvivel om.

Spedicken
Medlem
#70 Skrivet: 4 Apr 2017 22:40

Citerar: LNO1, #63:
Ja! Hög klass i den tävlingen, troligen ett av de starkaste om inte det starkaste mästerskapet i världen just nu, förutom 3 topp 10 spelare också regerande juniorvärldsmästaren

Tror mycket på Xiong. En av många Amerikanska supertalanger. USA är ett spännande schackland.

Vert
Medlem
#71 Skrivet: 5 Apr 2017 08:47

Citerar: Spedicken, #68:
Vem som lyckas kvalificera sig att möta Carlsen kan vara vanskligt och kan mycket väl vara någon annan än de tre nämnda. Men ser ingen annan som skulle ha en chans mot Carlsen i just en VM-match. Giri kanske om han lyckas få det där lyftet många tror att han kan få.

Ja, att det är vanskligt att ta sig förbi kandidatturneringen blev ju t.o.m. Carlsen varse ett par gånger. Huruvida Wei Yi blir nästa världsmästare känns delvis som en fråga om hur länge Carlsen är motiverad att hålla sig kvar på toppen. Att Carlsen är bättre än So, Caruana (och Giri) känns givet, men man ska vara motiverad för att slå dem. Hur som helst känns det som om det kan bli jämnare VM-matcher de närmaste åren, och det är ju alltid trevligt!

Vad gäller USA-mästerskapet så är Xiong helt klart intressant. Visst spelade han Rilton i vintras (eller var det förra året)?

LNO1
Medlem
#72 Skrivet: 5 Apr 2017 10:11

Citerar: Spedicken, #70:
Tror mycket på Xiong. En av många Amerikanska supertalanger. USA är ett spännande schackland.

Vad de gör extra bra är att de ger ungdomarna uppmärksamhet. Det är ett framgångsrecept. Naturligtvis har även Nakamura betytt mycket för de unga spelarna, han spelade otroligt mycket online i sin ungdom och blev naturligtvis en förebild. En spelare som alltid hållit stilen.

Mikaelk
Medlem
#73 Skrivet: 5 Apr 2017 21:26

Wei Yi har jag inte hort sa mycket on pa senaste. Finns ju en Annan ung stark kines ocksa

Gugubben
Medlem
#74 Skrivet: 7 Apr 2017 22:26

Rond 9 idag i US Championchip 2017 har varit och är fantastiskt.
Spännande och välspelad partier. Wesley So vinner troligen och kopplar då greppet om turneringen.
Jag kan inte minnas en bättre produktion och bättre schackturneringar. Heder åt Amerikanerna.

Spedicken
Medlem
#75 Skrivet: 8 Apr 2017 09:07 - Redigerad av: Spedicken

Vilket parti av So!!! Årets parti? Det är alltid kamp i USA-mästerskapet med relativt få remier, speciellt på damsidan där alla partier i vissa ronder avgjordes utan en remi. Måste vara den Amerikanska mentaliteten man sett i t.ex. OS (riktiga, inte schack) där bara guld räknas. Produktionen är fantastisk som sagt frånsett någon intervju för mycket med lokalbor.

Spedicken
Medlem
#76 Skrivet: 8 Apr 2017 09:11

Citerar: Vert, #71:
Att Carlsen är bättre än So, Caruana (och Giri) känns givet

Är det verkligen så? Senaste året har Wesley So varit nr 1 i världen med över 60 partier som obesegrad och det mot världsspelare inklusive Carlsen.

olaloke
Medlem
#77 Skrivet: 8 Apr 2017 09:48

Den som leder US open nu är Varuchan Akubian , som igår slog Caruana ( reservation för stavfel) . Tycker det är kul, denna sorgliga dag, med tanke på det hemska som hände igår.

Landroval
Medlem
#78 Skrivet: 8 Apr 2017 15:09 - Redigerad av: Landroval

Citerar: Spedicken, #76:
Är det verkligen så? Senaste året har Wesley So varit nr 1 i världen med över 60 partier som obesegrad och det mot världsspelare inklusive Carlsen.

66 partier ska det vara nu om jag inte missminner mig. Senaste förlusten kom mot Carlsen i Bilbao iaf, i somras någon gång. Han är verkligen enormt stabil och tar dessutom en hel del segrar även om han just nu i amerikanska mästerskapet har spelat rätt mycket remi.

Och ja, gårdagens parti är verkligen något speciellt. Kommer helt klart vara en kandidat för årets parti.

Gugubben
Medlem
#79 Skrivet: 9 Apr 2017 14:17 - Redigerad av: Gugubben

Har ni möjlighet så titta på näst sista ronden i dag av Amerikanska mästerskapen. Fantastiska turneringar!
Jag tippar att Wesley So kommer att vinna efter särspel.

LNO1
Medlem
#80 Skrivet: 9 Apr 2017 21:41

Citerar: Gugubben, #79:
näst sista ronden

Kan vara sista ronden om Oinishuck eller Akobian vinner, dessa ligger en halv poäng före So just nu eftersom So remiserade. Det är sista ordinarie rond. Ev. särspel sker i morgon måndag 10/4.

Gugubben
Medlem
#81 Skrivet: 9 Apr 2017 23:49

Det blev som jag förutsåg!
Nu kan vi se fram emot ett intressant särspel i morgon. Jag tror Wesley So är starkast där.

olaloke
Medlem
#82 Skrivet: 9 Apr 2017 23:55

Tycker det är intressant att lite "halvgamla" som Onishuk och Akubian kan spela så pass jämnt med toppskiktet So, Nakamura och Caruana. De har ju också blivit bättre och utvecklats sedan förra året, då de var med.

Gugubben
Medlem
#83 Skrivet: 10 Apr 2017 00:22

Håller med. Och vilken schack de spelat!

LNO1
Medlem
#84 Skrivet: 10 Apr 2017 08:20

Citerar: Gugubben, #81:
Jag tror Wesley So är starkast där.

Inget vågat tips, jag håller inte emot, men jag hoppas naturligtvis på spännande partier.

Spedicken
Medlem
#85 Skrivet: 10 Apr 2017 09:18

Nakamura ger So 85% chans att vinna särspelet, svårt att sätta emot.

LNO1
Medlem
#86 Skrivet: 10 Apr 2017 13:07

Citerar: Gugubben, #83:
Och vilken schack de spelat!

Amerikanska mästerskapet kan mycket väl vara årets roligaste tävling att följa. Dammästerskapet var ju jättekul som avgjordes med ett tjusigt damoffer.

Vert
Medlem
#87 Skrivet: 10 Apr 2017 13:14

Citerar: Spedicken, #76:

Min känsla är att Carlsen fortfarande är den som "dikterar villkoren" och är "mannen att slå" (och, fortfarande, vinner de tävlingar han "vill" vinna i lite större utsträckning än övriga). Det är dock möjligt att jag bör ompröva min uppfattning, men jag väntar i så fall med detta till efter Norway Chess i sommar!

LNO1
Medlem
#88 Skrivet: 10 Apr 2017 15:01 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Spedicken, #75:
Måste vara den Amerikanska mentaliteten man sett i t.ex. OS (riktiga, inte schack) där bara guld räknas.

Att det har med mentaliteten att göra är nog riktigt, men att det bara skulle vara guld som räknas vill jag reservera mig lite inför. Som jag uppfattat den amerikanska mentaliteten (nu är vi inne på generaliseringar vilket är ett farligt område) både genom referat och många samtal med mina amerikanska vänner på FICS så är det snarare intentionen hos den tävlande som de ser främst till: Det är helt ok att förlora så länge du siktat på att vinna, det är en viss nyansskillnad.

Men naturligtvis kan jag ha helt fel och som sagt, det är en generalisering och de är alltid intellektuellt tveksamma. Precis som den generalisering jag gjorde i den föregående meningen!

olaloke
Medlem
#89 Skrivet: 10 Apr 2017 15:05

Personligen tror jag Carlsen hade sin storhetstid för några år sedan. Då verkade han mer överlägsen. Sedan om Wesley So som vunnit väldigt många partier senaste året, men som nu ligger lika inför särspelet i amerikanska schackmästerskapet med Onischuk. Denne Onischuk vann 2006, men har ca 200p lägre ranking än Wesley So. Kanske det är inflation också i den rankingen...

Gugubben
Medlem
#90 Skrivet: 10 Apr 2017 20:46

Ett första glimrande parti i särspelet där Wesley So kommer att vinna om ingen dundertabbe begås

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!