Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / USA mästerskapet 2016 II
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#31 Skrivet: 15 Apr 2016 21:25

Tacka vet jag Da5

I rockadvarianten, så är svarts c4 så typiskt ofranskt, vits Lxg6 är också ologiskt ur positionell synvinkel. Båda spelarna behåller sina dåliga löpare. Men logik spelar nog mindre roll i dom här teorispäckade varianterna.

LNO1
Medlem
#32 Skrivet: 15 Apr 2016 21:39 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Spedicken, #31:
så är svarts c4 så typiskt ofranskt

Ja det är helt riktigt spänningen i centrum försvinner, min magkänsla säger att det inte var så bra, man får sätta stockfish på uppdraget om man spelar den här varianten som svart. Jag antar att det är prepp, men Caruana var nyss inne i biktbåset och tyckte att han stod bättre. Lxg6 ja, vi får se om det fanns något konkret skäl till detta.

PeterTrsavec
Medlem
#33 Skrivet: 15 Apr 2016 21:46

Citerar: LNO1, #30:
Watson

Watson bedömer följande drag, i hans tidigare Play the French har han rekommenderat 0.0, men nu väljer han istället att gå in i varianten med Dc7, alltså the poisoned pawn variation, men han går också in väldigt djupt på Da5-Da4, The Portisch hook variation. Jag har studerat Da5 väldigt mkt och kommer spela den varianten alla dagar i veckan. Kan bli ett väldigt komplex spel.

PeterTrsavec
Medlem
#34 Skrivet: 15 Apr 2016 22:05

Kan man inte starta en Fransk turnering? Eller att vi utmanar varandra som spelar Franskt och jobbar med det?

LNO1
Medlem
#35 Skrivet: 15 Apr 2016 22:06

Citerar: PeterTrsavec, #33:
men han går också in väldigt djupt på Da5-Da4, The Portisch hook variation

Tack för det Peter. Da5 - a4 är intressant ja

Spedicken
Medlem
#36 Skrivet: 15 Apr 2016 22:08

Spelat Da5 i flera år, till och från.

Spedicken
Medlem
#37 Skrivet: 15 Apr 2016 22:11

Gör en tematurnering Trsavec, dubbelrondig .

PeterTrsavec
Medlem
#38 Skrivet: 15 Apr 2016 22:15

Citerar: Spedicken, #37:
tematurnering

Då fixar jag en turnering med Franskt, vore kul om LNO1, Spedicken, Gubbengrå och undertecknad kunde spela den, självklart är alla välkomna!

LNO1
Medlem
#39 Skrivet: 15 Apr 2016 22:19

Citerar: PeterTrsavec, #38:
Då fixar jag en turnering med Franskt

Tyvärr så passar jag på den, har fullt upp med Teamleague, Pyramiden på FICS, snart är det Linköpings sanktionerade, men jag kommer att följa din turnering med största intresse

LNO1
Medlem
#40 Skrivet: 15 Apr 2016 23:05

Robson blir farlig. Andra raka med övertygande spel.

LatvaLaw
Medlem
#41 Skrivet: 16 Apr 2016 01:20

Från damernas mästerskap kan noteras att 12-åriga, otitulerade, Carissa Yip delar ledningen efter de två inledande partierna, med WGM Tatev Abrahamyan, som nog får inberäknas bland de främsta utmanarna bakom självklara förhandsfavoriten Irina Krush. Månne agnarna sållas från vetet imorgon då Yip och Abrahamyan tar mått av varandra i tredje rundan?

Spedicken
Medlem
#42 Skrivet: 16 Apr 2016 08:13

Tycker det är grymt att dom låter så unga lovande spelare vara med.

Spedicken
Medlem
#43 Skrivet: 16 Apr 2016 08:26

Skippar också turneringen, använder mest mobilen och krångligt att spela på schackonline då. Spelar inte ett enda parti här nu, spelar korr på en app till mobilen istället.

LNO1
Medlem
#44 Skrivet: 17 Apr 2016 01:00 - Redigerad av: LNO1

Citerar: vpaavola, #10:
Intresse för tävlingssport bygger på att man håller på någon. Annars blir det totalt ointressant.

Nu har jag hittat en spelare att hålla på vpaavola, bara 12 år gamla Carissa som leder damernas mästerskap, 2,5 av 3. Idag var hon illa ute med kämpade sig till en remi! Bra gjort.

Spedicken
Medlem
#45 Skrivet: 17 Apr 2016 07:05

Ja, hon såg körd ut men kämpade på bra, vad månde bliva.

LNO1
Medlem
#46 Skrivet: 17 Apr 2016 12:06

Citerar: Spedicken, #45:

Ja, hon såg körd ut men kämpade på bra, vad månde bliva.

Det vet man inte, men hon måste vara mycket lovande. Vad som är uppenbart är att de har en plan i USA för att popularisera schacket och få fram talanger. De har ju också en mecenat i form av Rex Sinquefield.

Spedicken
Medlem
#47 Skrivet: 17 Apr 2016 13:11

USA är starka och kommer bli ännu starkare, åtminstone på bredden, toppen är ju så bra den kan bli nu med So, Nakamura och Caruana. Kryllar av talanger, förutom denne Cip så har dom lovande killar också, Samuel Sevian, Jeffrey Xiong, John Burke, Liu Ruifeng, Awonder Liang och Kayden Troff. Man ser ofta USA i medaljligan i Junior-VM och Ungdoms-VM.

PeterTrsavec
Medlem
#48 Skrivet: 17 Apr 2016 16:18

Citerar: Spedicken, #47:
USA är starka och kommer bli ännu starkare

Känns som de satsar rätt, se bara på detta mästerskapet, släpper fram yngre förmågor som inte gör bort sig. Här har Sverige mycket att lära.

sture_lindberg
Medlem
#49 Skrivet: 17 Apr 2016 18:05

Citerar: PeterTrsavec, #48:
släpper fram yngre förmågor som inte gör bort sig. Här har Sverige mycket att lära.

I Sverige gällde det ju några år att den som vann Junior-SM var kvalificerad att spela i SM-gruppen.

Alla dessa junior som deltog hade inte den minsta chans mot de andra etablerade spelarna.De blev mer eller mindre kanonmat.

Vert
Medlem
#50 Skrivet: 17 Apr 2016 19:27

Citerar: sture_lindberg, #49:
I Sverige gällde det ju några år att den som vann Junior-SM var kvalificerad att spela i SM-gruppen.

Alla dessa junior som deltog hade inte den minsta chans mot de andra etablerade spelarna.De blev mer eller mindre kanonmat.

Ja, det var aldrig någon juniormästare som tog mer än ströremier mot Sverigeeliten. Jag tror att Sverige måste hitta ett sätt att lyfta juniorschacket en nivå innan denna typ av sporre (dvs. att juniormästaren får spela i SM-gruppen) kan vara en bra idé igen.

LNO1
Medlem
#51 Skrivet: 17 Apr 2016 20:38

Citerar: Vert, #50:
Jag tror att Sverige måste hitta ett sätt att lyfta juniorschacket en nivå innan denna typ av sporre

Inte alltför lätt, vi får tänka på att Sverige är ett litet land där klubbschacket har varit på tillbakagång, speciellt i småstäderna. Ett sätt skulle eventuellt kunna vara är att ha träning online möjligen , men det är bara en lös idé.

LNO1
Medlem
#52 Skrivet: 17 Apr 2016 21:36

St Louis Chessclub för att återknyta till amerikanska mästerskapet lägger ut gratis föreläsningar på nätet, kanske något för någon av våra starkaste klubbar t.ex? Viktigt är att alla sådana här tjänster måste vara gratis, annars kan vi glömma att ungdomarna kommer in på webbplatsen.

Spedicken
Medlem
#53 Skrivet: 18 Apr 2016 09:55

Har man inte talang nog att vara med i SM-gruppen, ska man naturligtvis inte vara med där. Satsningen borde ligga i att ta fram talanger och sen låta dom spela i SM-gruppen.

olaloke
Medlem
#54 Skrivet: 18 Apr 2016 21:14

Angående att klubbschacket är på tillbakagång, ref 51 LNO1 ( jag har inte lärt mig tekniken att citera) så tror jag att kommunerna måste ställa upp med subventionerade hyror. Läste om en schackklubb i Osby som 2006 hade en årshyra på 6000kr. Sedan stod det inget mer om Osby schackklubb, mer än att dom fick en chockhöjning. Troligen är klubben nerlagd.

Vert
Medlem
#55 Skrivet: 29 Apr 2016 12:10

Det blev Fabiano Caruana som vann årets USA-mästerskap på 8,5 poäng av 11 möjliga efter sex vinster och fem remier. Därefter följde Wesley So och Hikaru Nakamura, både på 7,5 poäng. Således placerade sig de tre topprankade spelarna - de tre spelare i sällskapet som hör till den yppersta världseliten - också i toppen av turneringen.

En annan intressant begivenhet i anslutning till USA-mästerskapen är den blixtturnering som pågår 28-29 april. Deltar gör utöver Caruana, So och Nakamura även Garry Kasparov, av somliga ansedd som den främste schackspelaren genom tiderna.

Totalt ska deltagarna spela 18 ronder - sex mot varje motståndare - varav nio ronder spelades igår och de avslutande nio ronderna spelas idag.

Ställningen efter halva turneringen är följande:

1-2: So, Nakamura, 5 poäng
3: Kasparov, 4,5 poäng
4: Caruana, 3,5 poäng

Vad man kan notera är att Caruana - som kommer att vara tvåa eller trea på den vanliga världsrankingen fr.o.m. 1/5 och som också är en av världens absolut bästa snabbschacksspelare - är en relativt sett rätt dålig blixtspelare (runt placering 30 i världen i blixt).

Vidare kan man notera att So - som också är bland de tio bästa i världen - är en relativt sett sämre snabbschack- och blixtspelare. Att han har tagit lika många poäng som Nakamura - som, utöver att vara bland de tio bästa i världen i klassiskt schack, är en av världens två-tre bästa snabbschack- och blixtspelare - är bra gjort av So. Även Caruanas resultat får nog betecknas som ganska hyfsat.

Men: det roligaste av allt är ju att också Kasparov deltar i turneringen. Hur han är och har varit som blixtspelare vet jag inte riktigt - han krossade ju i alla fall Nigel Short med 8,5-1,5 över två snabbschackpartier och åtta blixtpartier - men att han ligger endast en halv poäng efter Nakamura får nog anses ganska imponerande eftersom han slutade med seriöst schack för tolv år sedan.

Min slutsats blir hur som helst att Kasparov klarar sig bra i sällskap med tre av världens absolut bästa spelare, vilket går mig att undra om han inte slutade för tidigt och hur han hade klarat sig i exempelvis kandidatturneringen och/eller Norway Chess.

Vert
Medlem
#56 Skrivet: 29 Apr 2016 12:16

Värt att nämna är också att Kasparov - i samtliga sina tre förluster gjort grova misstag i ställningar där han haft viss, klar respektive avgörande fördel. Partierna, liksom kvällens livesändning från evenemanget, hittas bl.a. på:

http://www.chessbomb.com/arena/2016-us-b

IvarBlå1
#57 Skrivet: 29 Apr 2016 12:50

Och vad uppiggande att se att " The Champion" of the 20th Century" kan än och slog Caruana i blixt.

Vert
Medlem
#58 Skrivet: 29 Apr 2016 22:43

Kasparov plockade 5/9 under andra dagen och slutade på 9,5/18 poäng. Dessutom spelade han - som PeterTrsavec nämnde i en annan tråd - en del riktigt trevliga partier, däribland den avslutande slakten mot Caruana.

Slutställning
1. Nakamura, 11 poäng
2. So, 10 poäng
3. Kasparov, 9,5 poäng
4. Caruana, 5,5 poäng

PeterTrsavec
Medlem
#59 Skrivet: 30 Apr 2016 08:36

Riktigt kul att få följa Kasparov, hans spelstil förgyllde min fredagkväll. Avslutar med två fantastiska partier

IvarBlå1
#60 Skrivet: 30 Apr 2016 09:32

Ja, jag är säker på att med träning och uppdatering hade Kasparov varit en värdig motståndare till Carlsen.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!