Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dubai Open
Författare Meddelande
IvarBlå1
#1 Skrivet: 14 Apr 2016 19:55

En mycket stark turnering med åtskilliga spelare över 2600. Kan vi hålla oss till ämnet den här gången, tack? https://chess24.com/en/watch/live-tournaments

IvarBlå1
#2 Skrivet: 15 Apr 2016 10:22

Efter 4 ronder av sju har Akopian fyra av fyra 2656 och det har Howell också 2678. Bäst av sju ronder och 26 ! spelare över 2600 !. Intressant

IvarBlå1
#3 Skrivet: 15 Apr 2016 10:43 - Redigerad av: IvarBlå1

Kanske inte så många tycker men det bekommer mig inte. Det som betydder något är att jag själv är det som i många andra ämnen. Sedan är det alltid kul med respons men inget jag väntar nu när "USAmästerskapsämnet" är aktuellt igen.

Vert
Medlem
#4 Skrivet: 15 Apr 2016 11:47

Det är väl en smaksak, såklart, men jag tycker inte att öppna turneringar är så intressanta, åtminstone inte när de inte innehåller bättre spelare än 2600-spelare. Undantagen är

- om en eller ett par 2700-spelare deltar, för då kan det vara intressant att se hur de klarar sig,
- om någon svensk (t.ex. Nils Grandelius) deltar, för då kan det vara intressant att följa honom, eller
- om det är en öppen svensk turnering (t.ex. Rilton eller de svenska GP-turneringarna), för då kan det vara intressanta att följa svenskar i toppstriden.

Att följa tämligen anonyma 2600-spelare i en öppen turnering känns - åtminstone för mig - rätt ointressant, och av den anledning har jag också väldigt svårt att känna något engagemang för den kommande Hasselbacken-turneringen.

IvarBlå1
#5 Skrivet: 15 Apr 2016 12:10

Citerar: Vert, #4:
Att följa tämligen anonyma 2600-spelare i en öppen turnering känns - åtminstone för mig

Man kan i.a.f få se massor av bra partier. Med tanke på de 26 över 2600-spelarna. Själv håller jag på Ivan Sokolov för han spelade för min klubb Kirsebergs SK en säsong. Jag kan förstå att den inte är särskilt intressant men den kan kanske bli det i slutronden.

Vert
Medlem
#6 Skrivet: 15 Apr 2016 12:18

Citerar: IvarBlå1, #5:
Jag kan förstå att den inte är särskilt intressant

Inte för mig...

Citerar: IvarBlå1, #5:
Man kan i.a.f få se massor av bra partier.

...men jag tvivlar inte för en sekund på att det är många intressanta partier.

För mig handlar det också om att det helt enkelt inte går att följa alla turneringar. Jag begränsar mig till världseliten och svenska turneringar, men det är inte så mycket för att jag tror att 2600-spelarna är ointressanta - många gånger är partierna säkert mer intressanta eftersom de inte är lika "perfekta" - utan snarare för att jag överhuvudtaget ska ha tid med livets andra nöjen!

IvarBlå1
#7 Skrivet: 15 Apr 2016 12:31 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: Vert, #6:
många gånger är partierna säkert mer intressanta eftersom de inte är lika "perfekta" - utan

Framför allt måste man satsa från början till skillnad från många världselitspelare har en klart högre remiprocent. Man skulle kunna säga med lite fantasi att Dubai Open är en "3-1-0 turnering. Och "USAmästerskapet" som kom tillbaka efter min tråd vilket jag inte trodde skulle hända. Så jag håller den öppen ifall det är någon som trots allt är intresserad.

PeterTrsavec
Medlem
#8 Skrivet: 15 Apr 2016 19:47

Brukar inte denna turnering var ännu starkare? Eller blandar jag ihop den med någon turnering i dessa trakter. För vet att Kramnik spelade någon öppen turnering 2015 i ett dessa länder.

VanGoom
Medlem
#9 Skrivet: 15 Apr 2016 19:56 - Redigerad av: VanGoom

Qatar masters open är nog vad du far efter.

PeterTrsavec
Medlem
#10 Skrivet: 15 Apr 2016 20:08

Citerar: VanGoom, #9:
Qatar masters open

Stämmer, tack

Du måste logga in för att kunna posta!