Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / USA mästerskapet 2016
Författare Meddelande
PeterTrsavec
Medlem
#1 Skrivet: 9 Apr 2016 19:26

Verkar bli en riktigt intressant turnering, ett bra startfält och live sändningar håller världsklass. Vem vinner?!

Spedicken
Medlem
#2 Skrivet: 9 Apr 2016 19:58

Bästa USA-mästerskapet någonsin? Nakamura eller Caruana på herrsidan. Tror Caruana tar det. Ska bli intressant att se 15-årige Jeffrey Xiong.

På damsidan blir det nog som vanligt Irina Krush. Här är halva startfältet 16 år eller yngre. Den yngsta bara 12!

Men det bästa med mästerskapet är live-sändningen med Seirawan, Shahade och Ashley. Schacksändningar när det är som allra bäst!

PeterTrsavec
Medlem
#3 Skrivet: 10 Apr 2016 08:28

Brukar vara väldigt aggressiva partier, mycket fart och fläkt vilket är skoj att se på. Som Du skriver Spedicken, live sändningarna håller yttersta världsklass

Frankiboy
Medlem
#4 Skrivet: 10 Apr 2016 13:30

.

Hvornår starter USA mesterskabet?

olaloke
Medlem
#5 Skrivet: 10 Apr 2016 16:27

Hej, onsdag 13 april, spelarankomst Saint Louis. Jag gick in via min iPhone mobil på USA schackmästerskap 2016.

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 10 Apr 2016 16:35

Var kan man kika på detta då ?

olaloke
Medlem
#7 Skrivet: 10 Apr 2016 17:08

Vet ej, man får väl börja söka på nätet den 13 april, kanske gå in på Saint Louis chess club.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 10 Apr 2016 17:30 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: PeterTrsavec, #1:
live sändningar håller världskl

Jag tänkte på detta.
Om livesändningar som håller världsklass.
Då kanske man vet hur man kan hitta dom också ?

Eller detta :

Citerar: Spedicken, #2:
Schacksändningar när det är som allra bäst!

Frankiboy
Medlem
#9 Skrivet: 10 Apr 2016 17:31

olaloke - tak for info.

Spedicken
Medlem
#10 Skrivet: 10 Apr 2016 19:15

Saint Louis Chess clubs hemsida eller på chess24

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 13 Apr 2016 01:24 - Redigerad av: sture_lindberg

http://www.uschesschamps.com/2016-us-championship/ live

Får sätta ut jag då När inte den som startade tråden gjorde detta ...

PeterTrsavec
Medlem
#12 Skrivet: 13 Apr 2016 22:01

Citerar: sture_lindberg, #11:
När inte den som startade tråden gjorde detta ...

Jag får be så mycket om ursäkt Sture att jag gjorde denna miss!

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 13 Apr 2016 22:13

Ingen fara..Men kan ju vara skoj för de som vill följa turneringen.

LNO1
Medlem
#14 Skrivet: 13 Apr 2016 22:21

Citerar: PeterTrsavec, #12:
Jag får be så mycket om ursäkt Sture att jag gjorde denna miss!

Det var väl ingen miss, vad är det som säger att du nödvändigtvis ska serva folk med länkar hit och dit? Det är ju busenkelt att googla, förresten så skrev ju Spedicken tidigare vilka sidor man skulle gå in på.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 13 Apr 2016 22:27

Om det är busenkelt så borde det ju också vara lika busenkelt att lägga ut en länk som att skriva om livesändningar som håller världsklass.

Kan man säga a så kan man lika gärna också säga b om du förstår mig.

Är detta också något att nu börja tjafsa om ?

LNO1
Medlem
#16 Skrivet: 13 Apr 2016 22:34

Citerar: sture_lindberg, #15:
Om det är busenkelt så borde det ju också vara lika busenkelt att lägga ut en länk som att skriva om livesändningar som håller världsklass.

Det är också busenkelt att låta bli att kritisera välmenande inlägg. Du kunde ju t.ex bara skrivit: här är länken till livesändnigarna utan att överhuvudtaget nämna att Peter inte lagt ut länken. Varför var du tvungen nämna att Peter inte hade lagt ut länken?

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 13 Apr 2016 22:39 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #16:
Varför var du tvungen nämna att Peter inte hade lagt ut länken?

Citerar: sture_lindberg, #11:
När inte den som startade tråden gjorde detta

Så skrev jag visserligen. Alla visste ju ändå vilken som startat tråden..

Men nu en väsentligare fråga till dig ;Har du påtagit dej någon sorts försvarsroll när det gäller Peter och Spedicken ? För jag har märkt här på trådarna att varje gång en debattör har en annan mening än de två nämnda så kommer du snabbt in och för deras talan.
.Är det inte lite grann att underskatta dessa två.Låt dom få skriva själva vad de tycker..Dom klarar sig nog bra utan dina försök till försvarstal.

LNO1
Medlem
#18 Skrivet: 13 Apr 2016 23:22 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #17:
Har du påtagit dej någon sorts försvarsroll när det gäller Peter eller Spedicken ?

Jag tror att de trivs alldeles utmärkt med att jag understundom för deras talan. De får väl protestera här i denna tråd om de tycker att det är jobbigt. Jodå det är helt riktigt att jag håller med dem alltsomoftast , om du sedan störs av det tillmäter jag mindre betydelse faktiskt. Jag tyckte bara att det var fullständigt onödigt att påpeka att Peter inte hade lagt ut någon länk.
Jag underskattar inte Spedicken eller PeterTrsavec på något sätt vare sig som personer eller spelare. F.ö så skriver de väl själva vad de tycker? Vitsen med forum är väl att man ska få kommentera vad andra skriver. Du kanske också har märkt att jag håller med flera andra här på forumet?

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 13 Apr 2016 23:41

Citerar: LNO1, #18:
Du kanske också har märkt att jag håller med flera andra här på forumet?

Inte så ofta nej.
Det är Peter och Spedicken som det handlar om mestadels ..

Men strunt samma ,jag tycker bara det är lite ynkligt att du ska ta på dej någon sorts försvarsroll till vuxna karlar.
Så inte STÖR det mig-Men jag bara undrade mest varför du beter dig som du gör.

Du borde i stället för att kritisera mig vara glad att jag gav den rätta länken.Men nej då,du skulle så klart försöka hitta något att anmärka på i stället..

Men jag har lagt märke till en annan sak också.. Och det är att var jag än tycker och vad jag än skriver så ska du alltid gå in och anmärka på det..

Jag vet inte riktigt vad jag gjort dig..

Eller det kanske bara är ditt sätt att vara ?

LNO1
Medlem
#20 Skrivet: 13 Apr 2016 23:58

Citerar: sture_lindberg, #19:
Jag vet inte riktigt vad jag gjort dig.

Jag tycker dina inlägg alltsomoftast har en arrogant och nedvärderande underton, så fort någon inte håller med dig. Många gånger har det riktats direkt mot mig som person andra gånger gentemot andra debattörer. Därför har jag kritiserat dig, och några gånger kanske onödigt hårt. Jag tycker också att så fort jag eller någon annan skrivit en kritisk fråga till dig så blir du svaret skyldig. Det är inte det sättet jag tycker en debatt ska föras på. Några färska exempel: Du uttryckte dig nedvärderande om att jag refererade till stormästare i slutspelsdebatten vi haft nyligen. Du kallade oss som menade att Karjakin var lika skicklig som Carlsen i slutspel för okunniga. Du lovade oss att du skulle presentera oss några fakta som visade att Carlsen var den bättre på slutspel , för att flera dagar senare skriva att det tänkte du inte alls göra eftersom omröstning "bevisat" att så inte var fallet. Listan kan göras väldigt lång , som du säkert själv är mycket medveten om. Kritiken har riktat sig mot de argument du anför i de olika trådarna.

Men jag ska bekänna självkritik: min kritik mot dig har varit väldigt hård och ibland på gränsen det medger jag, Frågan är om du är i stånd att göra detsamma?

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 14 Apr 2016 00:55 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #20:
min kritik mot dig har varit väldigt hård och ibland på gränsen det medger jag,

Ok tack för att du erkände till slut i alla fall.

Du uttryckte dig nedvärderande om att jag refererade till stormästare i slutspelsdebatten vi haft nyligen.

Ja jag tycker man ska ha en EGEN uppfattning om saker.
Inte att hänvisa till någon annans. Kan jag inte få tycka så menar du ?

Ja jag förstår nu att man ska tycka likadant som du tycker ,men jag tar för givet att jag får tycka vad jag vill.
Och att du därför anser det "nedvärderande " det får stå för dig.

Kritiken har riktat sig mot de argument du anför i de olika trådarna.

Om det bara var mina argument du är emot så skulle jag inte säga något om det. Men när du går på personangrepp så anser i alla fall jag att du går lite för långt.

Men du har ju själv medgivet detta nu .Så då kanske jag kan hoppas på att det blir mindre angrepp från och med nu.

Och jag ska naturligtvis försöka att bättra mig jag också.

LNO1
Medlem
#22 Skrivet: 14 Apr 2016 03:11 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #21:
Ja jag tycker man ska ha en EGEN uppfattning om saker.
Inte att hänvisa till någon annans. Kan jag inte få tycka så menar du ?

Jodå, det får du visst tycka, men enligt mitt sätt att se det uttrycker du det hela på ett sätt som är nedvärderande. Men det är väl jag som är gammaldags i det avseendet. Och som jag tidigare sagt, varför t.ex. kalla folk för okunniga bara för att de har en annan uppfattning än du? Det är just den sortens jargong som jag vänder mig emot. Jag hoppas att du förstår vad jag menar och inte läser in någon illvilja i det jag skriver.

För att du ska förstå vad jag menar så ta en titt på detta svar du gav på ett citat från mig:

Citerar: sture_lindberg, #355:
Jag misstolkar inget..Utan jag skriver rakt ut vad jag menar och det är DÅ jag blir påhoppad.Vissa här tål inte att man skriver rakt ut vad man menar.Utan man ska helst linda in orden och slicka varandra där bak.Då blir man extra populär i trådarna ......

Om du inte implicerar att jag är en rövslickare i det här inlägget, ja då vet inte jag ...

Kort sagt: vårda ditt språk bättre så kanske du råkar på färre påhopp i framtiden, i vart fall från min sida. Du kanske tycker att jag har helt fel i detta och att den här kritiken är orättvis, och det kanske är så att du inte menar så illa som jag uppfattar det, den möjligheten finns och är reell. Jag vet dock flera tillfällen då jag inte alls har menat något illa gentemot dig , men då du har reagerat starkt, så att påstå att du inte misstolkar ibland är helt fel det försäkrar jag dig.

Men som sagt, jag är kanske gammaldags i de här avseendet då jag vill att man håller på formen i dialog med andra. Alltså sablar ner varandra men i en artig ton, för annars är risken stor att man gör folk förbannande, den risken är stor nog ändå

Spedicken
Medlem
#23 Skrivet: 14 Apr 2016 10:00

Det är inte bara att man överreagerar och misstolkar som orsakar bråken här. Det är att man tror sig veta bättre än alla andra och aldrig ändrar åsikt trots att man är överbevisad. Vissa skulle aldrig ge en annan person rätt pga av sin egen stolthet.

IvarBlå1
#24 Skrivet: 14 Apr 2016 10:12

Är allt det här något om USAmästerskapet. Snacka om att avvika från ämnet. Forummästerskapet i att övertyga den andra att just han har rätt. Vi har sett det förut. Att ni orkar

Spedicken
Medlem
#25 Skrivet: 14 Apr 2016 10:28

Det kom från rätt person

IvarBlå1
#26 Skrivet: 14 Apr 2016 10:58

Och du backar aldrig i några debatter? Jag har börjat inse det meningslösa att försöka övertyga vissa om att jag har rätt och säger numera att den här debatten leder inte till något. Du däremot säger ofta saker som man inte vet om det är på allvar och då är det befogat att ifrågasätta.

jimpan
Moderator
#27 Skrivet: 14 Apr 2016 11:02 - Redigerad av: jimpan

Har kollat denna tråd. De första 10,5 inläggen har bäring till titeln. Resterande 15,5 har inte det. Återgå till trådens titel eller jag stänger den.

Spedicken
Medlem
#28 Skrivet: 14 Apr 2016 12:02

10,5 snarare, det var det elfte inlägget som startade tjabblet.

jimpan
Moderator
#29 Skrivet: 14 Apr 2016 14:07

Citerar: Spedicken, #28:
10,5 snarare, det var det elfte inlägget som startade tjabblet.

Helt rätt - jag har korrigerat.

PeterTrsavec
Medlem
#30 Skrivet: 14 Apr 2016 14:56 - Redigerad av: PeterTrsavec

Citerar: jimpan, #27:
stänger

Stäng tråden. Den har helt spårat ur. Tanken från min sida var att skapa en tråd, ett diskussionsforum kring en av världens mest intressanta turnering, men som alltid spårar trådarna ur. Sen Ivarblå, varför ska jag medverka i en tråd som Du skapat då den inte intresserar mig? Sture, kan det bero på att Spedicken, LNO1 och undertecknad kanske tänker lika, har den tanken slagit Dig huvudtaget?

Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.