Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Omröstning
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 12 . 13 . >>
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#91 Skrivet: 4 Apr 2016 23:01

Citerar: sture_lindberg, #89:

Om du kollar lite statistik så får du fram att han har vunnit sina flesta partier just i slutspelen.

Ta gärna fram den statistiken.

sture_lindberg
Medlem
#92 Skrivet: 4 Apr 2016 23:03 - Redigerad av: sture_lindberg

Kan säkert LNO1 göra annars.Han har ju så många GM han hänvisar till hela tiden..Men om jag får lite tid på mej så ska jag naturligtvis skaffa fram fakta.

Spedicken
Medlem
#93 Skrivet: 4 Apr 2016 23:05

Citerar: sture_lindberg, #92:
Men om jag får lite tid på mej så ska jag naturligtvis skaffa fram fakta.

Ta din tid.

LNO1
Medlem
#94 Skrivet: 4 Apr 2016 23:08 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Spedicken, #91:
Ta gärna fram den statistiken.

Jag tvivlar på att du får några exempel av Sture, men denna kurva kan ju vara lite intressant
http://chess-db.com/public/material.jsp?p0=66.6666 6666666667&p1=58.666666666666664&p2=50.33333333333 3336&p3=42.333333333333336&p4=35.666666666666664&p 5=30.333333333333332&p6=22.0&p7=18.666666666666668 &p8=15.666666666666666&p9=14.666666666666666&name= Carlsen,%20Magnus

Jag tänker inte förklara den för er för jag begriper den inte själv Jag ville bara puffa för denna sajt där man kan få fram lite statistik om de båda. Tack Vert! Noterbart var att Karjakin hade 100% mot Carlsens 98,5% i optimalt spel i slutspelet.
"The Endgame Optimal Play metric is the rate of how often a player did maintain his winning or drawing position in an endgame (with up to 5 pieces. Analysis with 6, 7 and more pieces is currently ongoing). In other words if a player, before he made a move, had a winning (or drawing) position (as determined by endgame tablebases), and he still had it after he had made the move, then this is considered an "optimal move" for this metric. The optimal play is the percentage of total number of optimal moves from the total number of played moves in the selected endgame positions. "

LNO1
Medlem
#95 Skrivet: 4 Apr 2016 23:10

Han har ju så många GM

En är inte många, det är få.

Vert
Medlem
#96 Skrivet: 4 Apr 2016 23:14

Citerar: LNO1, #94:
Jag tänker inte förklara den för er för jag begriper den inte själv

Som jag förstår den kurvan - som heter "Exchange tendencies", dvs. handlar om avbyten och inte slutspel - så mäter den en spelares benägenhet att göra avbyten. På den vertikala axeln är antal "pjäspoäng" kvar (både spelarna startar med D+2T+2L+2S+8B = 39 poäng, dvs. totalt 78 poäng) och på den horisontella axeln är antal drag.

Vad kurvan säger är hur snabbt en spelare byter av pjäser. Efter t.ex. 120 drag (halvdrag?) har den genomsnittliga spelaren (gul linje) ungefär 16-17 "pjäspoäng" kvar (t.ex. varsitt torn och tre bönder vardera) medan Topalov fortfarande har 20 "pjäspoäng" kvar. Carlsen har omkring 18 "pjäspoäng" kvar, dvs. han byter inte lika mycket som genomsnittet, men behåller inte lika mycket som Topalov.

Således tror jag inte att just den grafen säger så mycket om spelkvalitet, utan mer om spelstil.

sture_lindberg
Medlem
#97 Skrivet: 4 Apr 2016 23:15

Jag tvivlar på att du får några exempel av Sture, men denna kurva kan ju vara lite intressant
http://chess-db.com/public/material.jsp?p0=66.6666 6666666667&p1=58.666666666666664&p2=50.33333333333 3336&p3=42.333333333333336&p4=35.666666666666664&p 5=30.333333333333332&p6=22.0&p7=18.666666666666668 &p8=15.666666666666666&p9=14.666666666666666&name= Carlsen,%20Magnus

Jag tänker inte förklara den för er för jag begriper den inte själv

Ok du presenterar något som du inte ens begriper själv.Dessutom har du ju begärt att jag ska lägga fram fakta.Nu när jag SKA göra detta så ska du få andra att tvivla på mig.. Imponerad verkligen av din debatteknik..

LNO1
Medlem
#98 Skrivet: 4 Apr 2016 23:15

Men om jag får lite tid på mej så ska jag naturligtvis skaffa fram fakta.

Glöm inte att statistiken blir ointressant om den inte jämförs med Karjakin.

sture_lindberg
Medlem
#99 Skrivet: 4 Apr 2016 23:17

Citerar: LNO1, #98:
Glöm inte att statistiken blir ointressant om den inte jämförs med Karjakin.

Självklart.Vad är det annars jag ska visa ?

LNO1
Medlem
#100 Skrivet: 4 Apr 2016 23:18

Citerar: sture_lindberg, #97:
Ok du presenterar något som du inte ens begriper själv.Dessutom har du ju begärt att jag ska lägga fram fakta.Nu när jag SKA göra detta så ska du få andra att tvivla på mig.. Imponerad verkligen av din debatteknik

det hela var sagt i en skämtsam ton, men om du bara hade varit lite uppmärksam när du läste mitt inlägg så hade du kunnat se att det var en länk till en alldeles utmärkt sajt för att ta fram statistiken. Nejdå jag kommer inte alls tvivla på dina siffror Sture, de kommer att vara mycket lätta att kolla.

Vert
Medlem
#101 Skrivet: 4 Apr 2016 23:21

Citerar: sture_lindberg, #97:
Ok du presenterar något som du inte ens begriper själv.

Som tur är kunde jag hjälpa till lite med tolkningen av diagrammet.

sture_lindberg
Medlem
#102 Skrivet: 4 Apr 2016 23:24

Ok alltid när du trampar i klaveret så är "det i en skämtsam ton ".
Om jag skämtar får jag ovett för det.i bland får jag till och med grova förolämpningar.

Men jag börjar bli ganska så van nu.Man vänjer sig med det mesta.
Nu släcker jag ner så passa på att försöka raljera mera om mina synpunkter.

LNO1
Medlem
#103 Skrivet: 4 Apr 2016 23:25

Och hur var det med Karjakin och hans 100% ? Observera att det är skillnad på att komma in i ett vunnet slutspel och vinna (MCs patenterade och mycket bra metod) och att t.ex rädda upp väldigt svåra slutspel, som ett exempel.

LNO1
Medlem
#104 Skrivet: 4 Apr 2016 23:30

Citerar: sture_lindberg, #102:
Ok alltid när du trampar i klaveret så är "det i en skämtsam ton ".

Jag tänker inte förklara den för er för jag begriper den inte själv Jag ville bara puffa för denna sajt där man kan få fram lite statistik om de båda. Tack Vert! Noterbart var att Karjakin hade 100% mot Carlsens 98,5% i optimalt spel i slutspelet.

Jag trodde i min enfald att den glada gubben gjorde klart att jag skämtade och att meningen därefter:
"Jag ville bara puffa för denna sajt där man kan få fram lite statistik om de båda." var ett tips på en riktigt bra statistiksite. Tack igen Vert, jag har eftersökt en sådan här webbplats länge. Ja, uttolkningen av diagrammet är ju inte så svår, speciellt som det finns förklarat på webbplatsen!

Vert
Medlem
#105 Skrivet: 4 Apr 2016 23:38

Jag uppfattade inte att delen om att du inte förstod diagrammet var skämtsamt menad (slarvigt), och eftersom jag inte hittade någon diagramförklaring på hemsidan (slarvigt) tänkte jag att min förklaring var ett viktigt bidrag, men icke. Nåväl, ursäkta att jag (oavsiktligt) ifrågasatte LNO1 och forumets läs- och diagramuttolkningsförmåga!

IvarBlå1
#106 Skrivet: 5 Apr 2016 07:38 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: ChessDevil, #37:
Tvärtom, min poäng var mer att det inte går att veta om det var kritik(min tolkning) eller en röst

Likväl är det en ogiltig röst och inte seriös och ska som LNO mycket riktigt säger inte räknas precis som det i ett riksdagsval hade varit någon som t.ex hade skrivit "mig själv" . Om det sedan är kritik mot omröstningen är ointressant.

LNO1
Medlem
#107 Skrivet: 5 Apr 2016 08:24

Citerar: Vert, #105:
Jag uppfattade inte att delen om att du inte förstod diagrammet var skämtsamt menad (slarvigt), och eftersom jag inte hittade någon diagramförklaring på hemsidan (slarvigt)

Nåja, även undertecknad får väl ta på sig det hela. Skämtet var knappast ett av mina bättre och kanske ska man avhålla sig från att skämta om det inte är speciellt roligt. Bot och bättring ska göras.

Citerar: IvarBlå1, #106:
Likväl är det en ogiltig röst och inte seriös och ska som LNO mycket riktigt säger inte räknas precis som det i ett riksdagsval hade varit någon som t.ex hade skrivit "mig själv" . Om det sedan är kritik mot omröstningen är ointressant.

Så är det förvisso, men om rösten skämtsamt hade gett Karjakin fördel så kan vi ju tänka oss att stormen i vattenglaset inte uppkommit. Eftersom inget skett i lönndom utan allt utspelar sig inför öppna ridåer finns det dock ingen anledning för någon att börja kverulera om omröstningen i sig.

Det är väl upp till kverulanten att seriöst förklara sig med argument, det har ju inte skett. Jag har fortfarande åsikten att du kan räkna lubbelurings röst tillsvidare till dess att vederbörande har avgett en mer seriös röst. Om du låter bli att räkna den så spelar det ingen större roll heller.

Precis som i fallet med diagrammet ska man nog undvika luddiga skämt, för om det kan missuppfattas kommer det att missuppfattats, antingen genuint eller så av mer sinistra skäl.

IvarBlå1
#108 Skrivet: 5 Apr 2016 08:54

Citerar: LNO1, #107:
Så är det förvisso, men om rösten skämtsamt hade gett Karjakin fördel så kan vi ju tänka oss att stormen i vattenglaset inte uppkommit.

Nä, det har du rätt i. Men det är för att Sture säkert inte hade gått uppför väggarna om jag hade räknat bort en ogiltig Karjakinröst.

LNO1
Medlem
#109 Skrivet: 5 Apr 2016 11:23 - Redigerad av: LNO1

Citerar: IvarBlå1, #108:
Nä, det har du rätt i. Men det är för att Sture säkert inte hade gått uppför väggarna om jag hade räknat bort en ogiltig Karjakinröst.

Jag vet ju inte exakt vad du hade för intention när du startade omröstningstråden, men som jag uppfattade den var det ingen tävling där den sida som får flest röster vinner.

Det var ju trevligt att upplysningsvis få veta att det var fler än jag och Spedicken som menade att Karjakin inte var chanslös alls i det rena slutspelet. Nu är det ju så att ett parti består av flera faser och många ggr kommer magnus ut ur mittspelet med en slutspelsfördel och som Yermo (bli inte förbannad nu Sture för att jag refererar till en annan auktoritet än dig) mycket riktigt säger: det finns inget annat värdeomdöme om slutspel än vinst, förlust eller remi.

Enligt statistiken på sidan som Vert så förtjänstfullt länkade till är Karjakins teknik i slutspel upp till 7 pjäser felfri. Alltså ingen skillnad där på att möta Karjakin och att spela mot tablebases, man måste ju bli imponerad. de håller för fullt med att analysera slutspel upp till 8 pjäser men det lär dröja ett tag. Upp till 9 pjäser kommer eventuellt inte ske under min livstid.

sture_lindberg
Medlem
#110 Skrivet: 5 Apr 2016 11:54

Citerar: LNO1, #109:
och som Yermo (bli inte förbannad nu Sture för att jag refererar till en annan auktoritet än dig)

Förbannad på dig ? Nej min känsla är mera åt det hållet att jag tycker lite synd om dig.

Det skulle ju vara intressantare om du bildade dig egna åsikter utan GM-hjälp ...
Dessa hänvisningar till olika GM (som ändå inte går att kolla upp ) ger jag inget för.

Och till Ivar Blå ;Denna så kallade omröstning ger jag inget för.

Då du bestämmer själv vilka röster som ska räknas.
Hoppas alla förstår detta som kommer in på denna tråd..

IvarBlå1
#111 Skrivet: 5 Apr 2016 11:56

Citerar: LNO1, #109:
Jag vet ju inte exakt vad du hade för intention när du startade omröstningstråden, men som jag uppfattade den var det ingen tävling där den sida som får flest röster vinner.

Nä, LNO1, det var det inte, för jag kände mig rätt säker på att Magnus i.a.f inte skulle vinna. Vi kan väl betrakta den som avslutad nu. Magnus kommer hursomhelst inte att utjämna. Meningen med omröstningen var att jag hoppades att det skulle komma in fler som inte hade brytt sig om att skriva i den sandlådedebatten som "VM-matchen blev stora delar med upprepningar från framför allt Sture.

sture_lindberg
Medlem
#112 Skrivet: 5 Apr 2016 12:02 - Redigerad av: sture_lindberg

Hahaha ,en omröstningstråd som kommer att avslutas innan 2 dygn har gått.
Bara detta visar ju på det oseriösa med denna omröstning.

Nu kommer säkert ivarblå förlänga denna tid innan han stänger ner denna tråd(.För att inte göra mej till viljes)
men det är ett helt annat kapitel

Spedicken
Medlem
#113 Skrivet: 5 Apr 2016 12:13

Citerar: sture_lindberg, #110:
Det skulle ju vara intressantare om du bildade dig egna åsikter utan GM-hjälp ...
Dessa hänvisningar till olika GM (som ändå inte går att kolla upp ) ger jag inget för.

Om du inte ger nånting för en erkänt duktig person på slutspel som drssutom är GM, varför skulle vi bry oss ett jota om vad en amatör har att säga?

IvarBlå1
#114 Skrivet: 5 Apr 2016 12:15

Jag är rätt så övertygad att efter över 112 inlägg, Ok hälften med upprepningar från dig, Sture som mer än alla andra gör den oseriös. Möjligen kommer någon glad semesterfirande nisse in och ger en röst. Och jag stänger tråden när jag känner för det. Men jag har fått kritik för att stänga trådar innan så jag låter den vara öppen. Om du bara kunde sluta upp med att i varje inlägg säga att den är oseriös. Du får ursäkta så här på födelsedagen, men jag hoppas att du inte får en papegoja i present

hypermodernist
Medlem
#115 Skrivet: 5 Apr 2016 12:19

Varför bry sig om vad General Motors tycker om slutspel? De begriper väl inget om schack?

sture_lindberg
Medlem
#116 Skrivet: 5 Apr 2016 12:22

Citerar: IvarBlå1, #114:
Du får ursäkta så här på födelsedagen, men jag hoppas att du inte får en papegoja i present

Jag får i alla fall tacka för ett gott skratt så här på min födelsedag.tack IvarBlå

jimpan
Moderator
#117 Skrivet: 5 Apr 2016 12:29

Vi verkliga schack amatörer har svårt att rösta i frågan...dock för mig något oklart vad ställningen är i omröstningen.....Kanske någon kan klargöra....

IvarBlå1
#118 Skrivet: 5 Apr 2016 12:32

Varsågod, den passade väl bra? Grattis: För att du såg det roliga i den

Vert
Medlem
#119 Skrivet: 5 Apr 2016 12:39 - Redigerad av: Vert

Om jag förstår den här diskussionen rätt så hävdar vissa debattörer - t.ex. IvarBlå, LNO1, Spedicken och jag själv - att Karjakin är (åtminstone) lika bra på slutspel som Carlsen. Till stöd för denna uppfattning anför dessa debattörer bl.a. (i) statistik som pekar på att Karjakin är marginellt bättre än Carlsen på "tekniska" slutspel med maximalt sju pjäser och (ii) utlåtanden från stormästare som Yermolinsky.

Andra debattörer hävdar istället att Carlsen är marginellt eller t.o.m. mycket bättre än Karjakin på slutspel. Några debattörer har presenterat argument kring Carlsens fysiska uthållighet och praktiska inställning (TBchess) och länkar till artiklar som diskuterar Carlsens slutspelskvaliteter (LuleErik).

Diskussionen mellan ovanstående debattörer är - i mitt tycke - givande. Dessutom följer den någorlunda väl vad Wikipedia definierar som en debatt, dvs. "ett formaliserat och reglerat system för logisk argumentation"; debattörerna presenterar argument till stöd för sina åsikter.

En debattör har emellertid - såvitt jag kan se - inte presenterat ett enda (vettigt) argument till stöd för sin åsikt (trots att han inte har missat några chanser att upprepa sin åsikt). Därför undrar jag nu om inte sture_lindberg kunde presentera ett riktigt argument - dvs. inte "alla vet det" eller "ni är okunniga" eller "vänta och se i november" - till stöd för åsikten att Carlsen är bättre än Karjakin på slutspel.

Utan argument blir det ju ingen debatt, utan bara en massa tyckande.

IvarBlå1
#120 Skrivet: 5 Apr 2016 12:39

Citerar: jimpan, #117:
.....Kanske någon kan klargöra

Jag har inte koll efter 118 inlägg. Det enda jag vet och kommer ihåg är att Magnus inte leder.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 12 . 13 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!