Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Omröstning
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 .
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#361 Skrivet: 13 Apr 2016 23:30

Citerar: mugabe, #390:
Det blir kul med Karjakin-Carlsen.

Det tycker jag med! Själv har jag en måhända fåfäng önskan om att Carlsen plockar fram den attackschack han är fullt kapabel till.

LNO1
Medlem
#362 Skrivet: 13 Apr 2016 23:33

Citerar: Spedicken, #342:
(Carlsen kanske inte har någon fördel i långa partier när det kommer till kritan. Det har ju visat sig både i World Cup och Utmanarturneringen, där Karjakin har varit som bäst i slutet av turneringarna och gjorde mindre fel än motståndarna).

Japp! Det är därför jag hoppas att Carslen plockar fram attackschacken! För jag hejar på Carlsen, jag tycker det är en utmärkt spelare som gjort mycket gott för schacket, men det hindrar inte mig från att åtminstone försöka vara objektiv.

sture_lindberg
Medlem
#363 Skrivet: 13 Apr 2016 23:46

Citerar: LNO1, #362:
Det är därför jag hoppas att Carslen plockar fram attackschacken!

Och jag hoppas naturligtvis på att han hamnar i många slutspel så hans utmärkta slutspelsteknik ger resultat. Varför gambla med attackschack när inte det behövs ?

mugabe
Medlem
#364 Skrivet: 14 Apr 2016 00:06

Citerar: sture_lindberg, #363:
Och jag hoppas naturligtvis på att han hamnar i många slutspel så hans utmärkta slutspelsteknik ger resultat. Varför gambla med attackschack när inte det behövs ?

Karjakin är besvisligen en av de segaste, kanske rentav den bäste, försvararna i långa slutspel Carlsen mött. Förhoppniingsvis kommer denna insikt att nå även Carlsen så att det det blir taktik redan innan slutspelen.

Tror ni på många Berlinförsvar? Evans, kanske? Nån kungsgambit?

sture_lindberg
Medlem
#365 Skrivet: 14 Apr 2016 00:57

Citerar: mugabe, #364:
Nån kungsgambit?

Inte från Magnus sida i alla fall

LNO1
Medlem
#366 Skrivet: 14 Apr 2016 03:29

Citerar: sture_lindberg, #365:
Inte från Magnus sida i alla fall

Där håller jag med dig Sture, vi kommer nog inte se någon sådan från Karjakins sida heller.
Men jag skulle bli själaglad om så skedde.

Citerar: mugabe, #364:
Karjakin är besvisligen en av de segaste, kanske rentav den bäste, försvararna i långa slutspel Carlsen mött.

Jo jo, det var klart och tydligt det. Jag antar att du, liksom jag, stödjer dig både på analyser och uttalanden av stormästare? Sture efterlyser ju en egen åsikt från mig, men jag värderar inte min egna åsikt alltför högt, men jag tycker nog att han verkar seg i slutspelet den gode Karjakin av det jag sett och utifrån den kunskapsnivån jag har. Men som sagt, jag är medveten om att det finns de som är mycket mer kunniga i sådana här frågor så jag litar på dem mer än mig själv i det avseendet.

LNO1
Medlem
#367 Skrivet: 14 Apr 2016 03:33

Citerar: sture_lindberg, #363:
Varför gambla med attackschack när inte det behövs ?

Undrar vad Kasparov hade tyckt om det? Där har vi en spelare som jag tycker är kraftigt underskattad vad gäller slutspel, men det berodde väl på att de flesta var mattsatta innan slutspelet

Spedicken
Medlem
#368 Skrivet: 14 Apr 2016 10:08

Kasparov var fantastisk på slutspel, bättre än de flesta och i nivå med andra världsmästare. Det är bara det att han var då otroligt bra på så mycket annat som gör att hans slutspelskunnande kommer i skymundan.

Och apropå det, så berättade Maurice Ashley en fantastisk händelse där han hade kämpat med en mycket komplicerad slutspelsstudie länge och sen ringde Kasparov och kollade om han kunde fixa den blint över telefon. Maurice gav Kasparov ställningen och efter ca 10 sekunder så sa Kasparov "aha, det slutar med att vit spelar h4" (eller om det var h5). Maurice tappade hakan och trodde inte sina öron. Det är då man inser hur övermänskligt bra dom allra bästa spelarna är, speciellt Kasparov.

G_arvid
Medlem
#369 Skrivet: 14 Apr 2016 10:52

Jag läste för länge sedan om en knepig slutspelställning som hade testats på fyra världsmästare – två före detta och två blivande. Tyvärr hittar jag inte ställningen, men det handlade om att hitta de rätta springardragen för att stoppa en fribonde.
Smyslov sa: "Nu ska vi se...springaren hit...nej, springaren dit...nej... Efter tjugo minuter gav han upp och bad om det rätta svaret.
Petrosjan log och sa: "Jag har ingen lust att grubbla mig fördärvad – du kan väl ge mig svaret med en gång?"
Fischer drog sig undan och satte sig med sitt fickschackspel i 5-10 minuter och kom sen med de rätta dragen.
Kasparov däremot, såg lösningen direkt – efter bara några sekunder. Han förnekade bestämt att han skulle ha sett ställningen förut.
Tyvärr ingick inte Carlsen eller Karjakin i testgruppen...

Spedicken
Medlem
#370 Skrivet: 14 Apr 2016 12:03

Kan vara samma ställning som jag refererade till.

PeterTrsavec
Medlem
#371 Skrivet: 14 Apr 2016 15:00

Citerar: Spedicken, #368:
et är då man inser hur övermänskligt bra dom allra bästa spelarna är, speciellt Kasparov.

Finns flera exempel på just detta med Kasparov och ställningar via telefon. Vid ett tillfälle hade Kasparov räknat fram 24 drag under samtalet och resultatet var en mattsättning. En annan ser inte ens matt i tre på brädet

G_arvid
Medlem
#372 Skrivet: 14 Apr 2016 15:26

Men när man läser om liknande bravader bör man kanske reflektera över vad det betyder.
Säg att det hela tiden bara fanns 2 möjliga drag att ta hänsyn till. Efter 24 drag har vi då 16777216 möjliga dragsekvenser. Den som vill kan räkna ut hur många det blir om det finns fler möjliga drag att ta hänsyn till. Vem kan avgöra om han räknade rätt och fick med alla möjligheter? Ibland läser man kommentarer av typen 'denna ställning hade jag förutsett åtta drag tidigare'... För mig betyder det bara 'det gick som jag trodde det skulle gå åtta drag tidigare'...

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 .
Du måste logga in för att kunna posta!