Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Omröstning
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#331 Skrivet: 12 Apr 2016 17:58

Troligen bättre t.o.m.

sture_lindberg
Medlem
#332 Skrivet: 12 Apr 2016 18:10

Citerar: IvarBlå1, #328:
4 vinster Carlsen 4 oavgjorda och 2 vinster för Karjakin.

Ok liten men knapp vinst för Magnus då.

IvarBlå1
#333 Skrivet: 12 Apr 2016 18:25

Hur kan du få det till det. De som tycker att Karjakin är lika bra eller bättre är ju 6 medan de som tycker att Magnus är bättre är 4. Miniräknaren, Sture!

IvarBlå1
#334 Skrivet: 12 Apr 2016 18:38

Du hävdade att Magnus är bättre i slutspel medan andra hävdade att de är lika bra. Det var ju det som vi diskuterade i tråden "VM-matchen och det var det som omröstningen handlade om. Att Karjakin får två röster är ju bara en bonus.

sture_lindberg
Medlem
#335 Skrivet: 12 Apr 2016 19:01

4 vinster för Magnus mot 2 vinster för Karjakin.Ju jag är mycket bra på att räkna

Men jag fattar vad du menar...

Hur var det med humorn ?

IvarBlå1
#336 Skrivet: 12 Apr 2016 19:05 - Redigerad av: IvarBlå1

Det står alldeles bra till med humorn och det är bra att du förstår vad jag menar. Man kan m.a.o säga att debatten slutade oavgjord 4-4.Eller omröstningen om man så vill. Det var jag som startade tråden och nästan alla i tråden "VM-matchen" sa att antingen är Magnus bättre eller så är de lika bra. Det var därför jag avsåg att omröstningen handlade om det.

LNO1
Medlem
#337 Skrivet: 13 Apr 2016 00:43

Jag tolkar detta som att forumet anser att Karjakin är likvärdig med Carlsen i slutspelet. Sture skulle förse oss med fakta som bevisade eller indikerade motsatsen, dessa ser jag fram emot, vare sig det är statistik, hans egna analyser eller stormästaranalyser. Det finns alltid en chans att förkovra sig inom schacket och slutspel är ju en mycket intressant fas av spelet.

sture_lindberg
Medlem
#338 Skrivet: 13 Apr 2016 01:19 - Redigerad av: sture_lindberg

I och med att omröstningen är slut så kommer jag inte att redovisa mina fakta längre-Ni har ju redan "bevisat" att de är jämbördiga i slutspelet.
Men jag säger som jag sagt förut .. vänta tills november då kommer fakta att tala för sig själv

Spedicken
Medlem
#339 Skrivet: 13 Apr 2016 05:48

Sanningen är att det finns Inga fakta som talar för Carlsen "överlägsenhet" i slutspelet. Det är snarare tvärtom vilket bevisats när Karjakin var 100% i tekniska slutspel.

LNO1
Medlem
#340 Skrivet: 13 Apr 2016 08:31

Citerar: sture_lindberg, #338:
I och med att omröstningen är slut så kommer jag inte att redovisa mina fakta längre

Att påstå att du redovisat fakta tidigare (vilket är betydelsen av meningen ovan) är som jag ser det inte korrekt. Du har endast sagt att MC är helt överlägsen, utan att kunna presentera dessa fakta du påstår att du har tillgång till. Inga analyser, ingen statistik, inte ens ett referat till en stormästare som stödjer din tes. Jag nöjer mig med att du inte vill eller kan göra detta. Här är i alla fall ett litet tips på en artikel med en intervju med SK:

http://en.chessbase.com/post/i-am-not-afraid-of-ma gnus

lubbeluring
Medlem
#341 Skrivet: 13 Apr 2016 09:45

Citerar: LNO1, #331:
4 vinster Carlsen 4 oavgjorda och 2 vinster för Karjakin.

Om man räknar en poäng för vinst och en halv för remi så
får Carlsen 6 poäng och Karjakin 4 poäng.

6-4 till Carlsen.
Tämligen övertygande.
Forumet anser således att Carlsen är ett strå vassare.

Spedicken
Medlem
#342 Skrivet: 13 Apr 2016 10:00

Mycket intressant artikel! Där det mest intressanta var:

* Att det var väldigt dyrt med sitt team (Mamedyarov, Potkin, Dokhoian och Motylev) och att utan sponsorer som gjorde att han hade råd med teamet, så hade det inte gått att vinna turneringen.

* Han funderar på att ta med Kramnik i teamet inför matchen mot Carlsen, men har inte bestämt sig än.

* På frågan om varför hans utveckling har gått långsammare än Carlsens, så svarar han med att han var utan sponsorer från 12-19 års ålder medans Carlsen hade sponsorer tidigt som gjorde det möjligt för honom att utvecklas snabbare.

* Att han tycker att Carlsen är en fantastisk spelare, men att han bara är en människa. Carlsen har inte många svagheter, men att han ska analysera hans partier för att hitta svagheter som han kan utnyttja.

* Att under förberedelserna till utmanarturneringen så spenderade han mer tid till att förbereda sig fysiskt än att träna schack! (Carlsen kanske inte har någon fördel i långa partier när det kommer till kritan. Det har ju visat sig både i World Cup och Utmanarturneringen, där Karjakin har varit som bäst i slutet av turneringarna och gjorde mindre fel än motståndarna).

Spedicken
Medlem
#343 Skrivet: 13 Apr 2016 10:01

Citerar: lubbeluring, #341:
Om man räknar en poäng för vinst och en halv för remi så
får Carlsen 6 poäng och Karjakin 4 poäng.

6-4 till Carlsen.
Tämligen övertygande.
Forumet anser således att Carlsen är ett strå vassare.

Väldigt märkligt räknat. Men antar att det är ett försök att vara rolig.

Catweazle
Medlem
#344 Skrivet: 13 Apr 2016 10:05

Citerar: Spedicken, #343:
Men antar att det är ett försök att vara rolig.

På det här forumet är alla roliga! Det är bara det att dom inte vet om det...

gubbengrå
Medlem
#345 Skrivet: 13 Apr 2016 13:59

Catweazle #344
Menar du att du skrattar nedlåtande
åt alla som skriver I forumet?

IvarBlå1
#346 Skrivet: 13 Apr 2016 14:09

Inklusive dig själv?

PeterTrsavec
Medlem
#347 Skrivet: 13 Apr 2016 14:33

Ganska intressant att följa tråden, det görs försök att skapa ett positivt diskussionsklimat, men som vanligt tappar man tråden, man fortsätter påhoppen och citerar huller om buller. Jag har själv varit en aktiv debattör, där jag seglat iväg och varit klumpig, jag försöker skapa ett positivt klimat, men när man läser vissa inlägg blir man alldeles mörkrädd.

IvarBlå1
#348 Skrivet: 13 Apr 2016 15:15

Citerar: PeterTrsavec, #347:
, men som vanligt tappar man tråden, man fortsätter påhoppen och citerar huller om buller.

Du pekade ut Sture och mig för en tid sedan som de som förstör trådar. Jag känner inte igen mig i den bilden, Peter utan försöker undvika påhopp och förstöra trådar. I mina diskussioner med Sture går jag numera ur om jag känner mig på hoppad. Du kanske skulle gå in på "Världsligt" någon gång där jag har startat många intressanta och som jag själv tycker roliga. Och starta en positiv tråd. Kan inte minnas att jag har sett dig därinne

Spedicken
Medlem
#349 Skrivet: 13 Apr 2016 15:21

Felet är att visa överreagerar och misstolkar.

IvarBlå1
#350 Skrivet: 13 Apr 2016 15:32

Citerar: Spedicken, #349:
Felet är att visa överreagerar och misstolkar

När man blir påhoppad är det lätt att "överreagera". När det gäller misstolkningar är det väl bra att man ifrågasätter så att man får veta vad hen menar.

LNO1
Medlem
#351 Skrivet: 13 Apr 2016 15:54

Citerar: Spedicken, #349:
Felet är att visa överreagerar och misstolkar.

Det kan vara en stor del av felet, där har du rätt. Det som jag stör mig mest på är vad jag kallar oärlig debatt-teknik. Sedan hade vi ju ett skräckexempel tidigare på vad man kan kalla ett troll, dennes frånvaro numera har ju gjort att luften har blivit något lättare att andas. Vad som glädjer mig mest är sådana här meningar:

Citerar: PeterTrsavec, #347:
Jag har själv varit en aktiv debattör, där jag seglat iväg och varit klumpig,
som visar prov på ödmjukhet.

Ödmjukhet är också bra om man ska möta Karjakin i en match om titeln. Tror ni att Magnus kommer att ta lika lätt på öppningsförberedelserna i den stundande matchen som mot Anand? Om han gör det kommer han att vara illa ute tror jag. Det har ju talats om en viss herr Kramnik som eventuellt skulle ansluta sig till Karjakins team. Visserligen åkte han på pumpen rejält mot Anand, men vem minns inte preppen mot Kasparov?

sture_lindberg
Medlem
#352 Skrivet: 13 Apr 2016 17:45 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: IvarBlå1, #348:
I mina diskussioner med Sture går jag numera ur om jag känner mig på hoppad.

Och jag springer också iväg...fort som tusan ... Även jag känner mej ofta påhoppad. Inga namn nämnda dock...Nämner inte ens ditt ! Men det finns dom som är ännu värre än du.
Men det kanske jag borde kunna stå ut med så härdad som jag blivit här på SO

LNO1
Medlem
#353 Skrivet: 13 Apr 2016 18:56

Kanske är felet att man känner sig påhoppad, att man misstolkar och överreagerar precis som Spedicken skriver? Sedan tycker jag , återigen att man ska vara rak i debatten kunna erkänna att man haft fel, och framför allt inse att en debatt inte kan vinnas. Om man blir överbevisad eller fått nya tankegångar i en debatt , har man verkligen förlorat något då, precis som G_arvid menade i ett inlägg för ett tag sen?

vpaavola
Medlem
#354 Skrivet: 13 Apr 2016 19:03

Citerar: sture_lindberg, #352:
Men det kanske jag borde kunna stå ut med så härdad som jag blivit här på SO

Är det inte direkt märkligt att alla hackar på dig Sture. Vad kan det bero på?

sture_lindberg
Medlem
#355 Skrivet: 13 Apr 2016 19:17 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: vpaavola, #354:
Är det inte direkt märkligt att alla hackar på dig Sture. Vad kan det bero på?

ALLA hackar inte på mej.Det är bara en handfull.Men de gör det desto oftare.

Men som sagt ,jag är rätt härdad nu så det gör mej knappast något längre.

Citerar: LNO1, #353:
att man misstolkar och överreagerar precis som Spedicken skriver?

Jag misstolkar inget..Utan jag skriver rakt ut vad jag menar och det är DÅ jag blir påhoppad.Vissa här tål inte att man skriver rakt ut vad man menar.Utan man ska helst linda in orden och slicka varandra där bak.Då blir man extra populär i trådarna ......

LNO1
Medlem
#356 Skrivet: 13 Apr 2016 20:03

Citerar: sture_lindberg, #355:
Jag misstolkar inget..Utan jag skriver rakt ut vad jag menar och det är DÅ jag blir påhoppad.Vissa här tål inte att man skriver rakt ut vad man menar.Utan man ska helst linda in orden och slicka varandra där bak.Då blir man extra populär i trådarna ......

Jag skrev ju faktiskt inte att du misstolkar, Sture, jag skrev att man misstolkar. Där har vi dock ett ett exempel på en misstolkning eller hur? Vad menar du med att man ska slicka varandra därbak för att bli populär i trådarna? Det räcker väl med att vara korrekt och saklig? Det är ingen popularitetstävling vi sysslar med. För övrigt är en misstolkning samma sak som ett missförstånd och jag kan ibland missförstå det medger jag villigt, och det kan nog du också göra Sture, ingen är felfri, det gäller både den som skriver och den som läser.

Men är det inte dags att vi återgår till trådämnet innan moderatorerna stänger tråden?

sture_lindberg
Medlem
#357 Skrivet: 13 Apr 2016 20:14

Citerar: LNO1, #356:
Men är det inte dags att vi återgår till trådämnet innan moderatorerna stänger tråden?

Jo det är det.

LNO1
Medlem
#358 Skrivet: 13 Apr 2016 20:31

Citerar: LNO1, #351:
Ödmjukhet är också bra om man ska möta Karjakin i en match om titeln. Tror ni att Magnus kommer att ta lika lätt på öppningsförberedelserna i den stundande matchen som mot Anand? Om han gör det kommer han att vara illa ute tror jag. Det har ju talats om en viss herr Kramnik som eventuellt skulle ansluta sig till Karjakins team. Visserligen åkte han på pumpen rejält mot Anand, men vem minns inte preppen mot Kasparov?

gubbengrå
Medlem
#359 Skrivet: 13 Apr 2016 21:59 - Redigerad av: gubbengrå

Magnus verkar vara realistisk och saklig. Så ur den synvinkeln är det svårt att tro att han skulle underskatta Karjakin. Å andra sidan har han kommit undan med att försvara sin titel utan noggranna förberedelser, och det kan ju vara korrumperande för realismen. Svårt att säga något.

mugabe
Medlem
#360 Skrivet: 13 Apr 2016 23:06

Det blir kul med Karjakin-Carlsen. Anand hade varit trist, Giri ska vi inte ens tala om, möjligen skulle Caruana varit lattjo, men han har också tiden på sin sida. Euwe är väl rentav död.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!