Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Omröstning
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 12 . 13 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå1
#1 Skrivet: 3 Apr 2016 21:22

De som vill säga sin åsikt om slutspelskunnandet kan göra det här. Jag tycker lika.

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 3 Apr 2016 21:24

Jag anser Magnus klart bättre i slutspel än Karjakin.

IvarBlå1
#3 Skrivet: 3 Apr 2016 21:48 - Redigerad av: IvarBlå1

Det verkar inte vara något intresse men vi har en uppfattning om den efter alla kommentarer att det är lika. Jag menar att Karjakin är lika bra.

lubbeluring
Medlem
#4 Skrivet: 3 Apr 2016 21:50

Jag tror att Magnus är 3,14% bättre än Karjakin i slutspel.

Vert
Medlem
#5 Skrivet: 3 Apr 2016 21:52

Jag tror att de är lika bra i slutspel, dvs. samma teoretiska slutspelskunskaper, samma förmåga att vinna vinstställningar och rädda remi i besvärliga slutspel samt samma förmåga att sätta press på motståndaren i marginellt fördelaktiga slutspel.

TBchess
Medlem
#6 Skrivet: 3 Apr 2016 22:06 - Redigerad av: TBchess

Jag skulle påstå att Carlsen fördel över andra i världsstoppen grundar sig i flera saker, men de två mest tongivande är enligt min mening:

1. Han har god fysik/ork/energi. När ett parti pågått i 5-6 timmar har han något bättre skärpa än de flesta av hans motståndare har, så han kan i jämna slutspel dra nytta av motståndarnas små inexaktheter.

Som ett exempel kan nämnas Caruana-Svidler i kandidatturneringen där Svidler först gav bort vinsten och Caruana sedan missade den i KTL vs KT. Jag tror inte någon av dessa två gjort sitt respektive misstag om ställningen uppstått i första speltimmen. Jag tror inte heller Carlsen missat remin respektive vinsten i sjätte speltimmen om han spelat i det partiet.

2. Han är en otroligt praktisk spelare. Står han på förlust är han näst intill magisk vad gäller att hitta de drag som gör det som svårast för motståndarna även om de är långt ifrån de objektivt bästa dragen.

När jag möter en spelare som är betydligt bättre än mig, och får upp en vinstställning (jo, det händer...men inte så ofta som jag vill), så får jag ofta känslan att jag inte bara kan spela hem det utan att jag måste vinna ställningen om och om igen. Skulle tro att det är så många GMs upplever Carlsen...han kollapsar sällan även om han står sämre.

Vad gäller punkt nr 1 så är säkerligen Karjakin närmare Carlsen än många av de andra i eliten, men han spelar inte partierna till slutet lika ofta som Carlsen, så även om hans slutspelskunskaper skulle vara lika bra som Carlsens i teorin, så tror jag han inte når upp till Carlsens nivå i praktiken.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 3 Apr 2016 22:21

Citerar: TBchess, #6:
1. Han har god fysik/ork/energi. När ett parti pågått i 5-6 timmar har han något bättre skärpa än de flesta av hans motståndare har, så han kan i jämna slutspel dra nytta av motståndarnas små inexaktheter.

Jo så är det..Mycket bra beskrivet.

LNO1
Medlem
#8 Skrivet: 3 Apr 2016 22:25

Citerar: IvarBlå1, #3:
Jag menar att Karjakin är lika bra.

Jag röstar som du och jag stödjer mig på de kommentarer jag sett av GM, själv kan jag inte se några brister överhuvudtaget i de två herrarnas spel, inte i någon fas i spelet, kunde jag det vore jag knappast bara en 1800 spelare, eller hur?

LNO1
Medlem
#9 Skrivet: 4 Apr 2016 00:37

Citerar: TBchess, #6:
Som ett exempel kan nämnas Caruana-Svidler i kandidatturneringen där Svidler först gav bort vinsten och Caruana sedan missade den i KTL vs KT.

Intressant att du nämner det, detta var Caruanas brist enligt Yermolinski (detta sades för säkerhets skull innan kandidatturneringen) Jag tror att Caruana kommer rätta till det. På lång sikt tror jag att han är den som kommer att ta över titeln så småningom.

IvarBlå1
#10 Skrivet: 4 Apr 2016 09:04

3-3, det var fler som jag trodde som inte hade tyckt till. Lubbeluring kan man kanske inte ta på allvar med sin pi-fördel. Och skulle han varit exakt skulle han fått sitta livet ut och kladda siffror 3-2

Spedicken
Medlem
#11 Skrivet: 4 Apr 2016 09:31

Carlsen är mer spektakulär och tröttar ut motståndarna , medans Karjakin är bättre på slutspelsteknik. Svårt att rösta, men jag säger Karjakin om jag måste välja.

IvarBlå1
#12 Skrivet: 4 Apr 2016 09:39 - Redigerad av: IvarBlå1

Kul! Nu fick vi en fräsch fläkt med Karjakin som vinnare Man kan bli förbaskad för mindre! Eller hur, Sture 1-3-2

LNO1
Medlem
#13 Skrivet: 4 Apr 2016 10:32

Citerar: Spedicken, #11:
medans Karjakin är bättre på slutspelsteknik.

Aj aj aj, svär du i kyrkan? ;) Man kan nog konstatera att trots Stures försäkran om att si och så ligger landet, så finns det tydligen de som är okunniga i sådana här spörsmål. (Jag tror han skrev det i vm-tråden) Välkommen till de okunnigas skara Spedicken!

IvarBlå1
#14 Skrivet: 4 Apr 2016 10:34

Spedicken
Medlem
#15 Skrivet: 4 Apr 2016 10:35

Hahaha

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 4 Apr 2016 18:16 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: IvarBlå1, #12:
Kul! Nu fick vi en fräsch fläkt med Karjakin som vinnare Man kan bli förbaskad för mindre! Eller hur, Sture 1-3-2

Ja du dömer ju som faan själv skulle ha dömt..
Du har tagit bort lubbelurins röst-

Så jag anser inte du är kvalificerad att starta en sådan här omröstning..Det är ju bara larv när du själv bestämmer vilka röster som ska räknas..
P:s..Räkna samtliga röster,så blir det nog lättare ska du se

Och på tal om att vara okunnig :Alla rår inte för detta..jag har stort överseende...

IvarBlå1
#17 Skrivet: 4 Apr 2016 18:35

Citerar: sture_lindberg, #16:
Du har tagit bort lubbelurins röst

Jag räknade inte den som seriös därför att för det första är det som sagt larv att räkna ut överläge i decimaler och för det andra är det talet för pi. Därför tog jag det som ett skämt.

Vert
Medlem
#18 Skrivet: 4 Apr 2016 18:44 - Redigerad av: Vert

Även inklusive lubbelurings (eventuellt skämtsamma) röst är det svårt att hävda någon överväldigande majoritet för Carlsen...

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 4 Apr 2016 18:46

IvarBlå! Bäst du räknar lubbelurings röst till dess han själv kan konfirmera att den är på allvar annars finns det ju alltid det att haka upp sig på.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 4 Apr 2016 18:48

Citerar: Vert, #18:
är det svårt att hävda någon överväldigande majoritet för Carlsen...

Och det ska avgöras innan ens ett dygn har gått ?

detta blir ju bara konstigare och konstigare

IvarBlå1
#21 Skrivet: 4 Apr 2016 18:51

Citerar: LNO1, #19:
IvarBlå! Bäst du räknar lubbelurings röst

Jag räknar inte den förrän han förklarar sig och ger ett seriöst svar

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 4 Apr 2016 18:53

Vilken rösttråd !! Räknar bara det som tycks passa honom själv ..

IvarBlå1
#23 Skrivet: 4 Apr 2016 19:02

Nu får du väl ändå sansa dig, Sture. Dina argument är ofta ologiska men det här slog alla rekord. Håller man sig på den nivån är det ingen mening att försöka övertyga en fjärdeklassares argument.

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 4 Apr 2016 19:08

Men hallå tänk till ett tag.
Du räknar ju inte alla röster,bara de som passar dig.
Varför då starta en omröstningstråd ?

Tycker det är helt opassande för de som redan"röstat" där.Dom trodde säkert att det var en seriös tråd.men icke !
Så ta bort min röst också,,den kommer i alla fall inte ha någon betydelse.Då du redan bestämt dig för att M och K slutspelskunnskaper är exakt lika..

"Grattis "...

LNO1
Medlem
#25 Skrivet: 4 Apr 2016 19:11

Citerar: sture_lindberg, #24:
Så ta bort min röst också,,den kommer i alla fall inte ha någon betydelse.Då du redan bestämt dig för att M och K slutspelskunnskaper är exakt lika

IvarBlå1 handlade förstås helt korrekt, man kan inte avgöra riktigt om lubbelurings röst var seriös och då, precis som t.ex vid rösträkning i val, ska man bortse från den. Vi får väl hoppas att lubbeluring kommer in här och röstar.

IvarBlå1
#26 Skrivet: 4 Apr 2016 19:14

Citerar: IvarBlå1, #10:
Lubbeluring kan man kanske inte ta på allvar med sin pi-fördel.

Citerar: IvarBlå1, #17:
Jag räknade inte den som seriös därför att för det första är det som sagt larv att räkna ut överläge i decimaler och för det andra är det talet för pi. Därför tog jag det som ett skämt.

Citerar: IvarBlå1, #21:
Jag räknar inte den förrän han förklarar sig och ger ett seriöst svar

Mer behöver jag väl inte säga. Jag trodde att du var mera mogen än dina senaste svar visar.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 4 Apr 2016 19:15 - Redigerad av: sture_lindberg

till LNO1

Hahaha.Helt otroligt..Du anser OCKSÅ att man ska ta bort röster som röstar på Magnus.

Då ökar ju förstås dina möjligheter att fler håller med dig i denna subjektiva fråga

LNO1
Medlem
#28 Skrivet: 4 Apr 2016 19:17

Citerar: sture_lindberg, #27:
Hahaha.Helt otroligt..Du anser OCKSÅ att man ska ta bort röster som röstar på Magnus.

Då ökar ju förstås dina möjligheter att fler håller med dig i denna subjektiva fråga

Citerar: LNO1, #19:
IvarBlå! Bäst du räknar lubbelurings röst till dess han själv kan konfirmera att den är på allvar annars finns det ju alltid det att haka upp sig på.

Hur kunde jag förutse detta? Måste ha gått och blivit synsk på gamla dar.

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 4 Apr 2016 19:17

Citerar: IvarBlå1, #26:
Mer behöver jag väl inte säga. Jag trodde att du var mera mogen än dina senaste svar visar.

Mogen ??

Är det moget att ta bort röster som man inte vill ha ???
Tvärt om det är omoget..

LNO1
Medlem
#30 Skrivet: 4 Apr 2016 19:19

Citerar: sture_lindberg, #27:

Vem har sagt att detta är en subjektiv fråga? Frågan gäller inte vem man hejar på i slutspelet utan vem som har de bästa slutspelskunskaperna.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 12 . 13 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!