Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ranking / rating här på SO?
Författare Meddelande
mevensso
Medlem
#1 Skrivet: 3 Apr 2016 12:27

Tja!

Har faktiskt funnits här på SO i snart 10 år. Hade ett långt avbrott när jag fick ett nytt "jobb" för några år sedan och hjärnan räckte inte till. Nu har jag spelat under någon månad och min rating har stigit till höjden, vilket är naturligtvis väldigt roligt, men jag blir lite brydd. Hur ser inflationen ut egentligen? Vad ligger de bra spelarna på?

När jag spelade som ungdom låg jag på som mest 1600 i rating och med tanke på att jag inte gjort så mycket mer än att blivit äldre så kanske jag inte borde ligga speciellt mycket högre.

Ni som spelar i klubb och så vidare, hur ser korrelationen ut mellan SO-rating och standard svensk rating?

HSK_Andreas
Moderator
#2 Skrivet: 3 Apr 2016 12:32

Det finns ingen korrelation. Jag spelar snabbt här, på skoj och har runt 3200 i ranking. I verkligheten ligger jag runt 2200. Ändra spelare som också ligger runt 3200 hör kanske har 1800 i verkligheten, så kopplingen finns inte alls.

ChessDevil
Medlem
#3 Skrivet: 3 Apr 2016 12:36

Jag har 1827 i elo och har 2900 här på SO. Men spelar med tempo och tar det inte på så stort allvar. Borde kanske ha mer men det har nog litet samband

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 3 Apr 2016 12:48 - Redigerad av: sture_lindberg

Tror de flesta har ca 1000-1500 mera i rating här än i Elo/Lask.

Själv har jag 1800 i Elo och 3275 i SO-rating.

Men man ska också tänka på att det är stor skillnad mellan närschack och korrschack .

Och det kan förklara :
Citerar: HSK_Andreas, #2:
I verkligheten ligger jag runt 2200. Ändra spelare som också ligger runt 3200 hör kanske har 1800 i verkligheten, så kopplingen finns inte alls.

Alltså att andra (jag till exempel ) är klart bättre i korr än i närschack..Finns ju klara exempel på det motsatta också förstås..men där nämner jag inga namn

mevensso
Medlem
#5 Skrivet: 3 Apr 2016 13:15

Kul att höra lite kommentarer. Jag undrade mest eftersom jag passerat 2800 här på SO nu. Blir ju ruskigt sugen på att spela på riktigt igen. Måste kolla runt om det finns någon som spelar.

IvarBlå1
#6 Skrivet: 3 Apr 2016 13:16 - Redigerad av: IvarBlå1

Sedan är det också en fråga om hur mycket intresse och energi man lägger ner på närschack vs soschack. När jag spelade närschack la jag ner mer energi på ett blixtparti i en liten turnering än vad jag gör på ett so-parti. Det blev mycket av en upprepning av några inlägg innan men det bjuder jag på

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#7 Skrivet: 3 Apr 2016 15:02 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Sådana här system har en tendens till "inflation". Det kan t.ex. bero på att det tillförs poäng av personer som börjar här och sedan lägger av. Men deras eventuella förluster finns ju kvar hos de som vunnit. Så mängden rankingpoäng kvarstår i systemet.

Alla sådana här rankingsystem har många svagheter, som man kanske kan få bukt med i framtiden om man använder datorkraft och t.ex. raderar rankingpoäng från spelare som inte längre är aktiva. Men det kräver rätt krångliga körningar genom gigantiska databaser.

En annan svaghet är ju att systemet i sig har utan vad jag vet särskilt grundläggadne forskning "bestämt" att 100 rankingpoäng betyder att den starkare vinner i a% av fallen och den svagare i b% av fallen. De där procenttalen borde ju egentligen ses över regelbundet.

En tredje svaghet är att remi ger hälften av vinst men är verkligen sannolikheten att jag får remi mot t.ex. Sommar11 dubbelt så stor som att jag vinner mot honom. Jag skulle tro att sannolikheten för remi är mycket större.

olaloke
Medlem
#8 Skrivet: 3 Apr 2016 15:19

En

IvarBlå1
#9 Skrivet: 3 Apr 2016 15:23

Två

olaloke
Medlem
#10 Skrivet: 3 Apr 2016 15:23

Forts följer anledningen att det är högre här är att "man tänker längre". Det låter kanske löjligt, men jag ligger på dryga 1200 då jag spelar snabbschack på spelaschack.se. Jag ligger runt 1500 då jag spelar snabbschack på chess24.com . Jag tror min ELO ranking ligger runt 1500-1600.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#11 Skrivet: 3 Apr 2016 15:56

Citerar: olaloke, #10:
Forts följer anledningen att det är högre här är att "man tänker längre".

Det verkar ju stämma med ditt fall: 1200 i snabbschack och 1600 i långpartier.

För egen del är det helt klart att jag spelar bättre här än jag spelar vanliga långpartier. Ett skäl är att jag här kan ta långa pauser och göra annat innan jag sätter mig ner och analyserar. Och jag upptäcker många fler varianter när jag spelar här än i vanliga långpartier.

Det beror på en kombination av intellektuell lättja och begränsad begåvning, givetvis.

IvarBlå1
#12 Skrivet: 3 Apr 2016 17:27

Har precis satt bort en pjäs och förlorat efter 5 drag. Det är så seiöst jag tar på det här. Forumet är bäret på tårtan

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 3 Apr 2016 17:32

Citerar: IvarBlå1, #12:
Har precis satt bort en pjäs och förlorat efter 5 drag. Det är så seiöst jag tar på det här. Forumet är bäret på tårtan

Inget direkt att förhäva sig över.

IvarBlå1
#14 Skrivet: 3 Apr 2016 17:40

Nä, det gör jag inte heller. Men har man kommit in och nyss hört 2 timmars underbar musik är det lätt hänt. Och som sagt, jag är hellre utan partierna än Forumet.

Du måste logga in för att kunna posta!