Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Var det Ingemar som var Ingo-Bingo på schackonline?
Författare Meddelande
Nesse
Medlem
#1 Skrivet: 2 Apr 2016 20:15

http://larsgrahn.blogspot.se/2016/03/ingemar-johan ssons-minne.html

uct2
Medlem
#2 Skrivet: 2 Apr 2016 20:31

Japp, det var han. På den tiden man kunde ha fler än en identitet på SO hette han även Dårrepe. Men IngoBingo var "huvudnamnet".

Nesse
Medlem
#3 Skrivet: 3 Apr 2016 08:55

Okej tack.

Jag har förstått att han var en känd profil inom klubbschacket och att det nu även ska anordnas minnesturnering för honom.

Nån som vet vad han jobbade med civilt eller var han anställd som schackfunktionär/skribent?

Tjodoff
Medlem
#4 Skrivet: 3 Apr 2016 10:23

Lars Grahn med bloggen "Inte bara schack" kände honom och skrev kort om honom 27/3 -16 (var det nog), han vet nog mer om Ingemar. Grahns epost: grahn1@gmail.com

KidCurry
Medlem
#5 Skrivet: 3 Apr 2016 10:39

Jag tycker inte att det är lämpligt att på forumet spekulera i användares identitet när dessa valt att vara anonyma. Det gäller både nuvarande och tidigare användare.

uct2
Medlem
#6 Skrivet: 3 Apr 2016 11:26

Citerar: Nesse, #3:
Nån som vet vad han jobbade med civilt eller var han anställd som schackfunktionär/skribent?

Nej, han fick nog aldrig pengar för att skriva om schack. Istället var han en slags diversearbetare i kulturbranschen; han skrev och översatte både böcker och kulturartiklar. I mitten av 1980-talet skrev/redigerade han en bok om dadaismen (Dada) där Marcel Duchamps liv som schackspelare får ett visst utrymme.

Gösta Svenn skrev en längre minnesruna över Ingemar på vår hemsida: http://skkamraterna.se/oldsite/tavling/sasong1314/ ingemar%20johansson.html

Och obs att ingen "spekulerar" i någon identitet här: Ingemar gjorde aldrig någon hemlighet av att han var IngoBingo!

Nesse
Medlem
#7 Skrivet: 4 Apr 2016 13:47

Citerar: uct2, #6:
Och obs att ingen "spekulerar" i någon identitet här: Ingemar gjorde aldrig någon hemlighet av att han var IngoBingo!

Inget att bry sig om.

En viss person här är så kissenödig att få stänga trådar han inte gillar...

vpaavola
Medlem
#8 Skrivet: 4 Apr 2016 14:48

Vi spelade ju lite olika nivåer men jag hade glädjen att spela mot honom i en tematurnering. Under spelets gång påpekade han mina mindre lyckade drag och hade ofta bättre alternativ. Ytterst trevlig motspelare. Om alla På SO vore lika humana och vänliga, vore sidan ett under av samförstånd. (Räknar att även jag kunde utveckla mer den sidan av mig själv). Vad har det här med saken att göra? Alla meddelanden skrev han under som Ingemar. Så inga spekulationer här.

G_arvid
Medlem
#9 Skrivet: 5 Apr 2016 11:36

Citerar: vpaavola, #8:
Under spelets gång påpekade han mina mindre lyckade drag och hade ofta bättre alternativ. Ytterst trevlig motspelare. Om alla På SO vore lika humana och vänliga, vore sidan ett under av samförstånd. (Räknar att även jag kunde utveckla mer den sidan av mig själv).

Ursäkta att jag avviker från ämnet, men generellt sett menar jag att man ska avstå från kommentarer under spelets gång om man inte känner sin motståndare väldigt väl. Regeln måste vara att först spela och sedan snacka - om båda känner för det.

vpaavola
Medlem
#10 Skrivet: 5 Apr 2016 12:31

För min del beror det på vem och hur. I det här fallet var jag bara glad.

greogorypeck
Medlem
#11 Skrivet: 5 Apr 2016 18:19

Citerar: G_arvid, #9:
generellt sett menar jag att man ska avstå från kommentarer under spelets gång

För flera år sen ville en motspelare rent av coacha mig under spelets gång. Jag var med på noterna men min hjärna kapsejsade ganska tidigt under lektionen

Man märker direkt om folk är trevliga eller bara "trevliga"

LNO1
Medlem
#12 Skrivet: 5 Apr 2016 20:05

Citerar: G_arvid, #9:
Ursäkta att jag avviker från ämnet, men generellt sett menar jag att man ska avstå från kommentarer under spelets gång om man inte känner sin motståndare väldigt väl. Regeln måste vara att först spela och sedan snacka

Kommentarer under spel oavsett hur välmenande de än kan vara måste man avstå ifrån, det håller jag med om. I alla fall om man tävlar. Det skapar bara förvirring. Sedan är det ju en annan sak om man sitter hemma vid köksbordet och spelar lite blixt med goda vänner t.ex.

vpaavola
Medlem
#13 Skrivet: 5 Apr 2016 22:29

Nu var ju inte den här tävling utan turnering hår på SO. Skillnad på vår ratingtal var sådär 6-700 poäng. Jag tog själv kontakt först efter något mindre lyckad drag och konstaterade att det var inte bra. Och han svarade att du borde kanske gjort så eller så. Varken jag eller han (skulle tro) tog partiet på större allvar och jag tycker inte att andra ska göra det heller.

G_arvid
Medlem
#14 Skrivet: 6 Apr 2016 09:40

Citerar: vpaavola, #13:
Jag tog själv kontakt först efter något mindre lyckad drag och konstaterade att det var inte bra. Och han svarade att du borde kanske gjort så eller så.

Ja, då är det ju en annan sak. Men generellt sett vill jag avråda från kommentarer och råd under spelets gång. Man vet aldrig hur det slutar - även om det slutade bra och uppfattades positivt av dig i detta fall.

vpaavola
Medlem
#15 Skrivet: 6 Apr 2016 11:12

Generellt är nog för starkt ord. Allt beror på din egen inställning till schack. Personligen hittar jag mer tillfällen som det går fritt att diskutera om dragen än motsatsen. Kan tänka mig att inom tävlingar är det inte så lämpligt men So är inte enligt min mening så allvarlig forum att man måste bete sig så strikt. Utom serien förstås. Där är det blodigt allvar.

G_arvid
Medlem
#16 Skrivet: 6 Apr 2016 11:34 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: vpaavola, #15:
Generellt är nog för starkt ord. Allt beror på din egen inställning till schack. Personligen hittar jag mer tillfällen som det går fritt att diskutera om dragen än motsatsen. Kan tänka mig att inom tävlingar är det inte så lämpligt men So är inte enligt min mening så allvarlig forum att man måste bete sig så strikt. Utom serien förstås. Där är det blodigt allvar.

Om man vet vem man spelar med och vet dennes inställning till kampen och att snack är okej, ja då är det givetvis okej. Problemet är att oftast vet man inte det och då kan det gå snett. Erfarenheten här inne är att det ofta inte krävs mycket för att få krutdurken att explodera. Jag tror inte inställningen beror på spelstyrka heller. Många högrankade klubbspelare går säkert på halvfart och knappt det på SO. De vänligt menade förslagen och kommentarerna kan uppfattas som psykningar och störningar.

KidCurry
Medlem
#17 Skrivet: 6 Apr 2016 13:42

Citerar: Nesse, #7:
Inget att bry sig om.

En viss person här är så kissenödig att få stänga trådar han inte gillar...

Jag tycker att vi ska visa varandra respekt här, både vad gäller tilltalet och ämnesval för diskussioner. Att det inte är så på många andra håll är inget som sO behöver ta efter. En trådrubrik av typen "Vem är Nesse egentligen?" tycker jag inte är ok.

vpaavola
Medlem
#18 Skrivet: 6 Apr 2016 15:04

Du har rätt i den mån att man ska respektera att det finns några som vill spela anonyma här. Sen finns vi som spelar med eget namn eller har sitt namn i självpresentationen. Som uct2 sade, gjorde Ingobingo aldrig någon hemlighet om sitt namn.

G_arvid
Medlem
#19 Skrivet: 6 Apr 2016 15:46

Citerar: KidCurry, #17:
Jag tycker att vi ska visa varandra respekt här, både vad gäller tilltalet och ämnesval för diskussioner. Att det inte är så på många andra håll är inget som sO behöver ta efter. En trådrubrik av typen "Vem är Nesse egentligen?" tycker jag inte är ok.

Jag är böjd att hålla med. I presentationen skriver man vad man vill ska vara offentligt och för att man skriver ut vad man heter och var man bor betyder det inte att man vill att allt annat ska vara offentligt också. Om jag berättar att jag heter Papphammar betyder det inte att man vill ha diskussioner av typen 'Gick inte Papphammar i konkurs förra året?' i trådarna. I detta fall handlar ju tråden just om det som inte står i presentationen.

LNO1
Medlem
#20 Skrivet: 6 Apr 2016 16:46

Citerar: G_arvid, #19:
Jag är böjd att hålla med. I presentationen skriver man vad man vill ska vara offentligt och för att man skriver ut vad man heter och var man bor betyder det inte att man vill att allt annat ska vara offentligt också

Jodå, så är det nog och jag håller nog med i kritiken, men jag tror att i det här fallet låg det nog ingen illvilja eller obskyra skäl bakom frågan. Dessutom hade hans namn avslöjats i en tidigare tråd om jag minns rätt.

Eftersom jag debatterar betydligt mer än jag spelar här på SO så tog jag principbeslutet att skriva ut mitt namn i presentationen , eftersom jag vill poängtera för mig själv främst, att jag får stå för allt jag skriver här på forumen , och att det sitter människor av kött och blod framför skärmarna och läser vad jag skrivit.

vpaavola
Medlem
#21 Skrivet: 6 Apr 2016 16:54

Om jag berättar att jag heter Papphammar betyder det inte att man vill ha diskussioner av typen 'Gick inte Papphammar i konkurs förra året?' i trådarna.

Du verkar ha avgjort mindre tilltro på våra medspelares taktkänsla och förnuft
än jag.

Citerar: LNO1, #20:
Dessutom hade hans namn avslöjats i en tidigare tråd om jag minns rätt.

Du minns rätt.

G_arvid
Medlem
#22 Skrivet: 7 Apr 2016 08:21

Citerar: vpaavola, #21:
Du verkar ha avgjort mindre tilltro på våra medspelares taktkänsla och förnuft
än jag.

Ja, kanske det. Å andra sidan har jag hört rykten om inlägg som raderats av moderatorer och trådar som stängts, så man vet aldrig...

vpaavola
Medlem
#23 Skrivet: 7 Apr 2016 09:42

Neeej! Är det sant?

Men tror ändå att det är ganska långt från försiktig personlig förolämpning i stridens hetta och att skvallra om Papphammars konkurs.

G_arvid
Medlem
#24 Skrivet: 7 Apr 2016 10:56

Citerar: vpaavola, #23:
Men tror ändå att det är ganska långt från försiktig personlig förolämpning i stridens hetta och att skvallra om Papphammars konkurs.

Ja absolut, särskilt som varken Papphammar eller hans konkurs existerar. Men nu skrev jag inte precis så heller:
I presentationen skriver man vad man vill ska vara offentligt och för att man skriver ut vad man heter och var man bor betyder det inte att man vill att allt annat ska vara offentligt också. Om jag berättar att jag heter Papphammar betyder det inte att man vill ha diskussioner av typen 'Gick inte Papphammar i konkurs förra året?' i trådarna.

Min poäng var bara att det man inte skriver ut kanske är sådant som man inte vill folk ska veta. Vad jag inte har skrivit är att något sådant skett i den här tråden...

vpaavola
Medlem
#25 Skrivet: 7 Apr 2016 11:13

Citerar: G_arvid, #24:
Ja absolut, särskilt som varken Papphammar eller hans konkurs existerar. Men nu skrev jag inte precis så heller:

Citerar: G_arvid, #24:
Min poäng var bara att det man inte skriver ut kanske är sådant som man inte vill folk ska veta. Vad jag inte har skrivit är att något sådant skett i den här tråden...

Till och med jag förstod vad du menade.

Och min poäng var att; från att man i stridens hetta kastar några mindre välvalda ord mot sin kombattant, är det långt till att man börjar berätta hans mörka hemligheter.
I det avseende litar jag på våra medspelare här på SO.

Tror ändå att vi är eniga i sak.

Du måste logga in för att kunna posta!