Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM-matchen
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#121 Skrivet: 2 Apr 2016 10:58 - Redigerad av: Spedicken

Ok, kanske ska lämna in varningar för alla konstigheter du skriver också

HSK_Andreas
Moderator
#122 Skrivet: 2 Apr 2016 11:08

Akta dig Spedicken. Snart kommer ett angrepp på dig, följt av en önskan om att tråden låses och sen några otrevliga PM...

För övrigt tror jag Magnus vinner relativt komfortabelt. Jag tror Giri hade varit mer svårslagen, särskilt om han vunnit ett parti, vilket han har gjort förr mot Magnus.

Spedicken
Medlem
#123 Skrivet: 2 Apr 2016 11:17

Hehe

IvarBlå1
#124 Skrivet: 2 Apr 2016 11:41

Citerar: Spedicken, #121:
Ok, kanske ska lämna in varningar för alla konstigheter du skriver också

Det får du så gärna göra om du hittar några.

jimpan
Moderator
#125 Skrivet: 2 Apr 2016 14:00

Mycket intressant tråd om vad Ni alla tror om VM-matchen! Håll den intressant o sluta tjafsa om varningar hit o dit.

sture_lindberg
Medlem
#126 Skrivet: 2 Apr 2016 15:51

Snacka om intressanta inlägg.. kan ni inte ta detta med privatmejl ?

Frankiboy
Medlem
#127 Skrivet: 2 Apr 2016 16:05

.
Det var LuleErik, der skrev om en S.0. rating på 3545,
så nu har jeg sat hans navn på.
Er det så i orden - IvarBlå ?
.
Disse 3545 i S.0. rating er det = 2700 i ELO Rating?

greogorypeck
Medlem
#128 Skrivet: 2 Apr 2016 16:24

Citerar: Frankiboy, #139:
Disse 3545 i S.0. rating er det = 2700 i ELO Rating?

SO:s rating gentemot ELO-rating är ett gammalt kärt ämne. Vad jag har förstått finns inga paralleller alls mellan de båda ratingsystemen.

Jag kan minnas fel men jag tror att Sture Lindberg en gång antydde att Magnus Carlsen skulle ha en SO-rating på 4900. Med den (skämtsamma) jämförelsen skulle väl 2700 i ELO Rating motsvara åtminstone en bit över 4000 här på SO

sture_lindberg
Medlem
#129 Skrivet: 2 Apr 2016 16:31

Citerar: greogorypeck, #140:
skulle väl 2700 i ELO Rating motsvara åtminstone en bit över 4000 här på SO

Minst

G_arvid
Medlem
#130 Skrivet: 2 Apr 2016 16:47

Citerar: greogorypeck, #140:
Jag kan minnas fel men jag tror att Sture Lindberg en gång antydde att Magnus Carlsen skulle ha en SO-rating på 4900. Med den (skämtsamma) jämförelsen skulle väl 2700 i ELO Rating motsvara åtminstone en

Det handlar i viss mån om att jämföra äpplen och päron eftersom man bara får so-rating mot de som spelar här inne och närschack och internetschack är två skilda saker. Magnus skulle utan tvekan vara stor stjärna här inne. Men sen beror det ju på hur viktigt han tycker mästerskap på so är. Vad gäller vm-matchen går mitt spelande med stadig förlust, så jag vågar inte tippa. Det är också mycket annat än det schackliga kunnandet som spelar in. Jag tror att Anand främst föll på sämre uthållighet och sämre psykisk styrka. Plus att han redan varit världsmästare och kanske inte var lika hungrig. Karjakin är i samma ålder som Carlsen och bör vara väl så äregirig. För mig är det en fullständigt öppen historis.

Frankiboy
Medlem
#131 Skrivet: 2 Apr 2016 17:23

.
Tak for info om rating. - S.O. / ELO

jimpan
Moderator
#132 Skrivet: 2 Apr 2016 19:03

Rensat denna tråd. Trots min tillsägelse fortsatte det. Skall det vara så svårt att hålla sig till ämnet. Att inte provocera, tjafsa o hacka....

LNO1
Medlem
#133 Skrivet: 3 Apr 2016 10:58 - Redigerad av: LNO1

Här kan den hugade kolla in yermos senaste youtube om kandidatturneringen med snack om vm-matchen också förstås. På tal om provokationer, inledningsbilden kan kännas lite provocerande för de lättstötta.
https://www.youtube.com/watch?v=7OGlGFUYrt0

IvarBlå1
#134 Skrivet: 3 Apr 2016 11:08 - Redigerad av: IvarBlå1

Jag tyckte att jimpan sa att vi skulle sluta prata om provokationer...

LNO1
Medlem
#135 Skrivet: 3 Apr 2016 14:10

Nej han sa att vi skulle sluta provocera. Trodde att ni skulle ha glädje av länken

IvarBlå1
#136 Skrivet: 3 Apr 2016 14:21

Har fått medhåll av jimpan att tjatet om provokationer, kommer att stävjas. Men länken var ok.

lubbeluring
Medlem
#137 Skrivet: 3 Apr 2016 14:37

Ämnet är VM-matchen.
Inte provokationer.

IvarBlå1
#138 Skrivet: 3 Apr 2016 14:53

Helt rätt, lubbe!

LNO1
Medlem
#139 Skrivet: 3 Apr 2016 15:39

Citerar: IvarBlå1, #134:
Jag tyckte att jimpan sa att vi skulle sluta prata om provokationer

Citerar: lubbeluring, #137:
Ämnet är VM-matchen.
Inte provokationer.

Citerar: LNO1, #133:
På tal om provokationer, inledningsbilden kan kännas lite provocerande för de lättstötta.

Jag tolkade jimpan så att vi inte skulle provocera varandra, inte så att ordet provokation var förbjudet. I sitt sammanhang stod det helt klart att "provokationen" inte hade ett dugg med SO eller dess medlemmar att göra. Mitt användande av ordet provokation hade således inte någon som helst avsikt att provocera någon här.

Icke desto mindre intressanta var bilderna, var den till höger photoshopad?

jimpan
Moderator
#140 Skrivet: 3 Apr 2016 16:24 - Redigerad av: jimpan

Citerar: LNO1, #139:
Jag tolkade jimpan så att vi inte skulle provocera varandra, inte så att ordet provokation var förbjudet

Helt rätt o länken är bra!

LNO1
Medlem
#141 Skrivet: 3 Apr 2016 16:59

Citerar: jimpan, #140:
Helt rätt o länken är bra!

Jag anser att Alex Yermolinsky är den intressantaste och mest frispråkiga schackjournalisten idag. Här får allihopa sin beskärda del av skopan, inte minst Aronian och Giri. Och måste vi inte ge Yermo rätt, är det inte så att Caruanas enda egentliga brist är de tekniska slutspelen? Nåja, det är ju en detalj som han kan rätta till, och om han gör det, så får Magnus se upp. Vilket Magnus även får göra med Karjakin, det är inte direkt någon duvunge han har att göra med och dessutom så är inte Karjakin sämre än Magnus i slutspelet. Precis som någon sa är det så att Magnus varit en bättre allroundspelare än Karjakin, men som Karjakin spelat den sista tiden är detta heller inte säkert i dagsläget. Jag ser fram emot en mycket spännande batalj i NY.

PeterTrsavec
Medlem
#142 Skrivet: 3 Apr 2016 17:17

Det man kan hoppas är att inte VM matchen blir en enda lång teoretisk batalj. Karajakin är teoretisk stark, positiva med Carlsen är att han lägger ingen större fokus på öppningar. När är VM matchen? November?

sture_lindberg
Medlem
#143 Skrivet: 3 Apr 2016 17:34 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #141:
det är inte direkt någon duvunge han har att göra med och dessutom så är inte Karjakin sämre än Magnus i slutspelet.

jag anser däremot Magnus vara klassen bättre än Karjakin i slutspelet..Men det är ju bara min egna lilla åsikt.

Finns förstås många fler som delar min åsikt om jag tänker efter lite

IvarBlå1
#144 Skrivet: 3 Apr 2016 17:53

Citerar: sture_lindberg, #143:
jag anser däremot Magnus vara klassen bättre än Karjakin i slutspelet..Men det är ju bara min egna lilla åsikt

Det ska iaf bli spännande i November att se vem som har rätt. Berlinervarianten hade varit kul för en gångs skull

Spedicken
Medlem
#145 Skrivet: 3 Apr 2016 17:57 - Redigerad av: Spedicken

Citerar: PeterTrsavec, #142:

Det man kan hoppas är att inte VM matchen blir en enda lång teoretisk batalj. Karajakin är teoretisk stark, positiva med Carlsen är att han lägger ingen större fokus på öppningar. När är VM matchen? November?

Ett vanligt missförstånd, Carlsen lägger nog lika mycket tid på öppningar som alla andra. Det är bara det att han väljer sina egna öppningar eller som han själv uttryckt det "I play my take on classical openings". Carlsen har sekundanter precis som andra och har jobbat med Nepomniatich, Heine Nilsen, Hammer, Fressinet och eventuellt Ding Liren. Dom tar fram öppningsidéer åt honom först och främst, har nog inte så mycket att lära han i mittspel och slutspel Och som någon vis man sa, för att undvika teori, måste man kunna mycket teori.

Spedicken
Medlem
#146 Skrivet: 3 Apr 2016 18:02 - Redigerad av: Spedicken

Apropå slutspel. Det är lätt att glänsa i ett slutspel om man har spelat till sig en fördel i mittspelet. Jag tycker att det är i mittspelet som Carlsens främsta styrka ligger.

I öppningar får den som är bäst förberedd en fördel och i slutspel gäller det att förvalta en fördel eller försvara sig. När det gäller att försöka vinna ställningar som borde vara remi, där är Carlsen kung (även Nakamura är bra på att försöka vinna ställningar som inte går att vinna). Men vad gäller slutspelsteknik finns det ingen som slår Karjakin på fingrarna.

IvarBlå1
#147 Skrivet: 3 Apr 2016 18:26

Mycket bra inlägg, Spedicken! Huvudet på spedicken

sture_lindberg
Medlem
#148 Skrivet: 3 Apr 2016 20:28 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Spedicken, #146:
Apropå slutspel. Det är lätt att glänsa i ett slutspel om man har spelat till sig en fördel i mittspelet.

Han har oftast inte någon "fördel " i mittspelet.Där är han en av många bland världseliten.

Men när det börjar ett SLUTSPEL då växer Magnus ordentligt.Och det är just där som han är annorlunda alla andra schackspelare just nu.Där står han i särklass.
Och det är också därför han är världsmästare.

IvarBlå1
#149 Skrivet: 3 Apr 2016 21:03

Det här har dividerats och sagts ca hundra gånger nu. Du som startade en hearing om man var med i klubb eller inte, Sture: Hur skulle det vara en med Carlsens och Karjakins slutspelsstyrka. Har en känsla av att många som har koll inte har sagt vad de tycker. Alltså, Karjakin,lika eller Carlsen. Jag säger lika.

sture_lindberg
Medlem
#150 Skrivet: 3 Apr 2016 21:07

Spelar det så stor roll vad vi säger ?

Magnus vinner väl på sitt slutspelskunnande lika fullt ...

Och har man "koll" som du uttrycker dig så vet man väl detta .

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!