Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM-matchen
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
Cederblad73
Medlem
#91 Skrivet: 30 Mar 2016 21:31

Jag tror att Carlsen inte är omedveten om Karjakins styrkor, och har helt säkert preppat en hel del till hösten, och att hans stora allroundkunnande visar sig övermäktigt. jag tror alltså på seger för Carlsen, men att matchen blir hårdare och mer spännande än de föregående.

olaloke
Medlem
#92 Skrivet: 31 Mar 2016 08:22

Hej, tror det blir en mycket spännande match, Sergey Karjakin är ju den yngste någonsin som blivit stormästare , 12 år och 7 månader . Magnus Carlsen var 13 år och 5 månader och Caruana något "äldre" ändå ( för kalenderbitaren) . Har en känsla att kandidatturneringen följdes av ett mycket stort antal människor. Förra gången i London,då Anand blev utmanare på nytt,har jag inget minne av.

IvarBlå1
#93 Skrivet: 31 Mar 2016 16:54

Finns det dator-VM förresten eller är Stockfish för överlägsen?

Michla
Medlem
#94 Skrivet: 31 Mar 2016 17:19

Jag läste om en match mellan Stockfish och Komodo i höstas där Komodo vann med 53½-46½ över 100 partier.

Vert
Medlem
#95 Skrivet: 31 Mar 2016 17:20

Det finns någonting som heter TCEC (Top Chess Engine Championship).

Senast verkar Komodo ha vunnit, se nedan.

http://www.chessbomb.com/arena/-/2015-tcec-s8

IvarBlå1
#96 Skrivet: 31 Mar 2016 17:55

Tack för Infot

LuleErik
Medlem
#97 Skrivet: 31 Mar 2016 19:52

Det var många partier som spelades

IvarBlå1
#98 Skrivet: 31 Mar 2016 20:16 - Redigerad av: IvarBlå1

Men rimligen måste helt perfekta angreppspartier ha spelats då eftersom jag såg på Kand. turneringen att ofta fram till en 20 drag har skillnaden i små fördelar varit små (0.10-0.15) för att sedan öka. Men man spelar inte bättre än vad motståndaren tillåter, precis som det finns perfekta remi partier som inte är så långa, måste det finnas perfekta angreppspartier på 30-40 drag där förloraren bara har gjort ett par feldrag. Med det här vill jag inte säga att t.ex Magnus haft en chans i en långmatch men en 6-partimatch skulle han nog kunna hålla oavgjord. Jag pratar här om Stockfish och Komodo.

Vert
Medlem
#99 Skrivet: 31 Mar 2016 21:09 - Redigerad av: Vert

Citerar: IvarBlå1, #98:
Men rimligen måste helt perfekta angreppspartier ha spelats då eftersom jag såg på Kand. turneringen att ofta fram till en 20 drag har skillnaden i små fördelar varit små (0.10-0.15) för att sedan öka.

Jag kikade på ett av partierna från datormatchen, nämligen det sista vinstpartiet | http://www.chessbomb.com/arena/2015-tcec-s8f/97-Ko modo_x-Stockfish | och det var snarare ett positionellt parti.

Citerar: IvarBlå1, #98:
Med det här vill jag inte säga att t.ex Magnus haft en chans i en långmatch men en 6-partimatch skulle han nog kunna hålla oavgjord. Jag pratar här om Stockfish och Komodo.

Jag vet inte om du har sett det, men Nakamura spelade ju mot någon dator häromsistens och fick tre drag i förgåva (dvs. han fick göra tre "extra" drag innan datorn fick göra något), men trots det förlorade han flera av partierna. Jag är rädd att Carlsen faktiskt skulle bli utspelad av datorn.

Vert
Medlem
#100 Skrivet: 31 Mar 2016 21:16

Ett annat exempel på vilken nivå datorerna har nått nuförtiden - de är inte bara "räknemaskiner" utan kan spela positionellt - är följande parti, ett av mina absolut favoritpartier:

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=17134 51

IvarBlå1
#101 Skrivet: 31 Mar 2016 21:46

Det är svårt att värdera hur bra datorerna spelar i ditt parti eftersom det inte finns kommentarer. Magnus gör mycket sällan stora fel om det inte är längre partier. Därför tror jag att han skulle haft chans i en 6-partimatch. Nakamura är trots allt inte MC

IvarBlå1
#102 Skrivet: 31 Mar 2016 21:57 - Redigerad av: IvarBlå1

Förresten, vad menar du med "tre extra drag"? Då kunde han ju kunnat hota en pjäs och sedan slå den. Eller menar du de tre första?

Vert
Medlem
#103 Skrivet: 31 Mar 2016 22:26 - Redigerad av: Vert

Citerar: IvarBlå1, #101:
Det är svårt att värdera hur bra datorerna spelar i ditt parti eftersom det inte finns kommentarer.

Jag instämmer, men det är ändå ett fascinerande parti. Inte heller datorerna gör ju stora fel, så att den ena datorn skulle ha offrat tre bönder varefter motståndardatorn satte bort sig är ju inte så troligt.

Citerar: IvarBlå1, #102:
Förresten, vad menar du med "tre extra drag"?

Jag hittade en rapport från matchen här | https://www.chess.com/news/komodo-beats-nakamura-i n-final-battle-1331 |

- I det första partiet spelade datorn (svart) utan f-bonden och då blev det remi.
- I det andra partiet spelade datorn (vit) utan f-bonden och då blev det remi.
- I det tredje partiet spelade datorn (vit) med en kvalitet under (datorn hade tagit bort tornet på a1 och Nakamura hade tagit bort springaren på b8 men ställt a8-tornet på b8).
- I det fjärde partiet fick Nakamura (vit) tre gratisdrag i början så han hade redan gjort e4, d4 och Sf3 när partiet började med 1. c4. Detta parti vann datorn trots Nakamuras tre inledande extradrag.

Min slutsats är att tre tempon inte är tillräckligt för remi mot en dator, och då tror jag inte att Carlsen skulle klara remi (mer en i enstaka partier) utan mertempon.

Värt att notera är f.ö. att Komodos Elotal på 3353 mot Carlsens Elotal på 2851 ger en förväntad poängfördelning på 95 procent för Komodo och 5 procent för Carlsen.

Svedjeholmen
Medlem
#104 Skrivet: 31 Mar 2016 23:28

Va? Har Carlsen bara 2851, Jag har 3021.

LuleErik
Medlem
#105 Skrivet: 1 Apr 2016 00:17

Ja och Sommar11 har 3545 här.

KidCurry
Medlem
#106 Skrivet: 1 Apr 2016 09:31

Citerar: Vert, #103:
Jag instämmer, men det är ändå ett fascinerande parti.

Verkligen.

lubbeluring
Medlem
#107 Skrivet: 1 Apr 2016 11:52

Spänningen ökar.
Nu:

1. Magnus Carlsen 2851
8. Sergey Karjakin 2779

Vert
Medlem
#108 Skrivet: 1 Apr 2016 12:25

Vi kommer ju att få en föraning av vad som komma skall i Norway Chess, där både Carlsen och Karjakin deltar.

Spedicken
Medlem
#109 Skrivet: 1 Apr 2016 12:47

Citerar: Vert, #108:

Vi kommer ju att få en föraning av vad som komma skall i Norway Chess, där både Carlsen och Karjakin deltar.

Men knappast vad gäller spelöppningar, övertygad om att dom håller på alla nyheter dom och deras sekundanter har vaskat fram. Sen borde Carlsen vara mer utvilad.

IvarBlå1
#110 Skrivet: 1 Apr 2016 18:26

Och han spelar på hemmaplan, som inte alltid är en fördel med all press men nu när han är världsmästare och schacket har blivit mode i Norge behöver han inte tvunget vinna.Och som du säger, det kommer säkert att bli många överraskningar i öppningen. Måste vara frustrerande att vänta till November innan man kan lägga in en TN

Frankiboy
Medlem
#111 Skrivet: 1 Apr 2016 22:33 - Redigerad av: Frankiboy

.
3545 i S.O. rating er vistnok lig med 2700 i ELO rating.
Hvad mener du, LuleErik?

.

IvarBlå1
#112 Skrivet: 2 Apr 2016 07:22

Vad jag menar?? Vad menar du?? Har jag sagt något om rankingtal?? Menar du någon annan än mig så får du citera den personen. Annars är det gallimatias!

PeterTrsavec
Medlem
#113 Skrivet: 2 Apr 2016 07:40

Håll Dig till ämnet Ivarblå1. Varför göra utsvävningar och varför alltid skapa negativa debatter?

IvarBlå1
#114 Skrivet: 2 Apr 2016 07:50

Jag tycker att u ska hålla dig till ämnet. Du är nog den enda som tycker att jag alltid skapar negativa debatter. Jag ställer en enkel motfråga till Frankiboy om varför han blandar in rankingtal och kritiserar mig för något som jag inte har sagt ett ord om. Jag tycker att din kommentar är lika världsfrånvänd som hans

chessexplorer
Medlem
#115 Skrivet: 2 Apr 2016 08:01

Jag får nog hålla med Peter Trsavec om att du kan vara lite lättstött ibland, men det är ok. Alla är vi olika.

IvarBlå1
#116 Skrivet: 2 Apr 2016 08:29

Jag måste väl be Frankiboy förklara sig vad han menar och varför han riktar det till mig? Det tror jag att 9 av 10 debattörer hade gjort.

Spedicken
Medlem
#117 Skrivet: 2 Apr 2016 08:36

Citerar: IvarBlå1, #114:

Jag tycker att u ska hålla dig till ämnet. Du är nog den enda som tycker att jag alltid skapar negativa debatter. Jag ställer en enkel motfråga till Frankiboy om varför han blandar in rankingtal och kritiserar mig för något som jag inte har sagt ett ord om. Jag tycker att din kommentar är lika världsfrånvänd som hans

Han är långt ifrån den enda

Frankiboy riktade sig antagligen mot
Citerar: Svedjeholmen, #104:

och

Citerar: LuleErik, #105:

Ja och Sommar11 har 3545 här.

Hur kom du med i bilden Ivarblå? Varför så otroligt lättstött hela tiden? Varför blir du alltid provocerad av ingenting?

IvarBlå1
#118 Skrivet: 2 Apr 2016 09:04 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: Spedicken, #117:

Citerar: Spedicken, #117:
Hur kom du med i bilden Ivarblå? Varför så otroligt lättstött hela tiden? Varför blir du alltid provocerad av ingenting?

Då får han skriva att det var till Svedjeholmen han riktar sig. Hur jag kom med i bilden? För det första var det jag som skapade tråden och för det andra så har jag skrivit många inlägg i den. Jag kommer med i bilden när det passar mig och när jag tycker det är befogat. Jag är långtifrån den enda som går i svaromål när den får kritik. Vill du sedan kalla det lättstött får stå för dig, spedicken.

Spedicken
Medlem
#119 Skrivet: 2 Apr 2016 09:53 - Redigerad av: Spedicken

Citerar: IvarBlå1, #118:
Då får han skriva att det var till Svedjeholmen han riktar sig

Det var uppenbart att det var till Svedjeholmen han vände sig, du har väl inte skrivit om 3545 i rating eller?

Du fick inte kritik av Frankiboy, så ingen anledning att gå i svaromål.

IvarBlå1
#120 Skrivet: 2 Apr 2016 10:02

Har inget mer att tillägga mer än att varning har lämnats in på ditt inlägg "117", spedicken.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!