Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM-matchen
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
hypermodernist
Medlem
#61 Skrivet: 30 Mar 2016 12:25 - Redigerad av: hypermodernist

Det är väl ungefär samma skillnad som det var mellan Topalov och Kramnik när de spelade sin VM-match? Hur är det med toaletterna i NY?

IvarBlå1
#62 Skrivet: 30 Mar 2016 12:47

För Karjakin och Carlsen är de nog acceptabla

Frankiboy
Medlem
#63 Skrivet: 30 Mar 2016 14:59

Topalov - Kramnik.

Kramnik gik på toilettet hver gang Topalov havde gjort et drag !?

.

IvarBlå1
#64 Skrivet: 30 Mar 2016 16:03 - Redigerad av: IvarBlå1

Kan vi lämna det här toiletpratet och fortsätta debatten.

Vert
Medlem
#65 Skrivet: 30 Mar 2016 16:31

Den här diskussionen om vem som är bäst i slutspel av Carlsen och Karjakin tycker jag är intressant. Hittills har vi ett par debattörer som hävdar att Karjakin är lika bra som Carlsen (eller kanske t.o.m. lite bättre), och någon debattör som hävdar att Carlsen är (klasser) bättre.

För egen del vet jag inte vad jag ska tro, men min generella bild av Carlsen är att hans öppningar är sämre, hans mittspel klart bättre och hans slutspel något bättre än toppkonkurrenterna. (Det betyder inte att han är dålig på öppningar.)

Det finns såklart ingenting som säger att min bild stämmer, men jag tror på den. Jag undrar emellertid: ni som säger att Karjakin är lika bra som/bättre än Carlsen på slutspel, vilket stöd har ni för det? Finns det experter - t.ex. andra stormästare - som har sagt det? Och ni som hävdar att Carlsen är klart bättre än Karjakin på slutspel, vilket stöd har ni för det?

Spedicken
Medlem
#66 Skrivet: 30 Mar 2016 17:17 - Redigerad av: Spedicken

Kommer inte ihåg vem, men det var en GM som så att han litade inte på slutspelsteori och slutspelsdatabaser, han litade mer på Karjakins slutspelskunnande.

Spedicken
Medlem
#67 Skrivet: 30 Mar 2016 17:19 - Redigerad av: Spedicken

Citerar: Vert, #60:
Roade mig med att göra en enkel uträkning:

Med Elo-talen 2851 respektive 2779 för Carlsen respektive Karjakin - dvs. en differens på 72 poäng - är den förväntade poängfördelningen 60,2 procent för Carlsen och 39,8 procent för Karjakin. På 12 partier motsvarar detta 7,2-4,8, så precis som sture_lindberg tidigare nämnt vore väl 6,5-4,5 ett normalresultat.

Snarare 7-5.

Vert
Medlem
#68 Skrivet: 30 Mar 2016 17:25 - Redigerad av: Vert

Citerar: Spedicken, #67:
Snarare 7-5.

Ja, men man behöver inte mer än 6,5 poäng för att vinna matchen. Det ska vara om den ena spelaren leder med 6-5 innan sista partiet och också vinner det sista partiet i så fall.

Spedicken
Medlem
#69 Skrivet: 30 Mar 2016 17:32

Sant

sture_lindberg
Medlem
#70 Skrivet: 30 Mar 2016 18:08

Citerar: Vert, #60:
På 12 partier motsvarar detta 7,2-4,8, så precis som sture_lindberg tidigare nämnt vore väl 6,5-4,5 ett normalresultat.

Jo så blir det nog. tror inte Karjakin kan få flera poäng i alla fall.

IvarBlå1
#71 Skrivet: 30 Mar 2016 18:36

Citerar: Vert, #65:
hans mittspel klart bättre och hans slutspel något bättre än toppkonkurrenterna

Exakt, och det är just mittspelet som hans största chans ligger i att vinna.

Spedicken
Medlem
#72 Skrivet: 30 Mar 2016 19:04

Angående Karjakins chanser, hur många var det som trodde han skulle vinna World Cup förra året? Hur många trodde han skulle vinna utmanarturneringen häromdagen? Nog bara jag och Carlsen... nej, räkna inte bort Karjakin, han har den där förmågan att spela som allra bäst när det gäller som bäst. Tror han kommer ge Carlsen en mycket tuffare match än vad Anand gjorde. Sen avgörs mycket i spelförberedelserna. Vem har bäst sekundanter? Karjakin hade några hemliga sekundanter senast. Undrar vilka dom var.

Spedicken
Medlem
#73 Skrivet: 30 Mar 2016 19:08

Det går att hitta många exempel på Karjakins slutspelsteknik, här är en recension från senast:

"Karjakin v Anand

A strange opening by Sergey Karjakin of Russia, who had White against Viswanathan Anand of India. But while Anand struggled to find a concrete plan, Karjakin was able to saddle Anand with hanging pawns on the c and d files. Anand eventually advanced one of them, which was traded off, but that left the other one very weak and with Anand having to play passive defense. Such a position is ideal for Karjakin, whose technical skills are second to none and he slowly ground Anand down. Anand resigned as Karjakin was about to win a pawn and be able to force a trade of all remaining pieces, leaving with an easily won king-and-pawn ending. "

Spedicken
Medlem
#74 Skrivet: 30 Mar 2016 19:10

Eller här, där han i 64:e draget räknar minst 20 drag och vinner slutspelet:

Svidler-Karjakin

Vert
Medlem
#75 Skrivet: 30 Mar 2016 20:03

Såg någonstans - här på forumet eller möjligen på Lars Grahns blogg - att Mamedyarov varit Karjakins sekundant under kandidatturneringen.

Vert
Medlem
#76 Skrivet: 30 Mar 2016 20:05

Citerar: Spedicken, #73:
Karjakin v Anand

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=18180 72

Vert
Medlem
#77 Skrivet: 30 Mar 2016 20:07

Imponerande slutspel mot Svidler - minns faktiskt partiet och kvalitetsoffret (eller känner åtminstone igen det). Jag börjar se fram mot den här matchen!

sture_lindberg
Medlem
#78 Skrivet: 30 Mar 2016 20:09

Har ni inte några bra slutspel med Magnus som ni vill publicera ?

Vert
Medlem
#79 Skrivet: 30 Mar 2016 20:11

Citerar: sture_lindberg, #78:
Har ni inte några bra slutspel med Magnus som ni vill publicera ?

Jag visade ett igår. Eftersom det framför allt är du som anser att han är så överlägsen i slutspel så kanske du ska gräva fram något?!

sture_lindberg
Medlem
#80 Skrivet: 30 Mar 2016 20:16

Citerar: Vert, #79:
Jag visade ett igår. Eftersom det framför allt är du som anser att han är så överlägsen i slutspel så kanske du ska gräva fram något?!

Det finns ju nästan obegränsat antal sådana partier.
Varför behöva "gräva" ??

Detta "jobb" överlämnar jag åt den som är intresserad.
Jag tänkte mest på att du kanske ville publicera ett Magnusslutspel när du ändå höll på.

Vert
Medlem
#81 Skrivet: 30 Mar 2016 20:21

Citerar: sture_lindberg, #80:
Jag tänkte mest på att du kanske ville publicera ett Magnusslutspel när du ändå höll på.

Nu var det inte jag som publicerade partierna ovan...

Citerar: sture_lindberg, #80:
Det finns ju nästan obegränsat antal sådana partier.
Varför behöva "gräva" ??

Jag lyfte frågan tidigare varför de som säger att Carlsen respektive Karjakin är bättre på slutspel tycker det, dvs. om de har några exempel på deras slutspelsbehandling. Du har flera gånger hävdat att Carlsen är överlägsen men - precis som när du hävdade att Anand skulle ha bäst chans mot Carlsen - har du inte angivit varför du anser detta. Du har inte lust att dela med dig av grunden för din åsikt?

sture_lindberg
Medlem
#82 Skrivet: 30 Mar 2016 20:29

Citerar: Vert, #81:
Du har inte lust att dela med dig av grunden för din åsikt?

Så några publicerade partier av respektive spelare skulle avgöra det hela menar du ?

Jag ställer då en motfråga ;Varför tror DU att Magnus är världsmästare ?

Är det för han är speciellt duktig på spelöppningar ? Eller suverän på mittspel ?
Om man begrundar dessa frågor lite så får man fram att det är på slutspelet han har sin enorma styrka.
Någon annat begrundar jag inte min åsikt på än just detta.

IvarBlå1
#83 Skrivet: 30 Mar 2016 20:32

Är visst bara Sture härinne som anser att Carlsen är klart bättre i slutspel. Verkar som du skulle kunna skriva en bok om Carlsen och lämna in en tidningsnotis om Karjakin

sture_lindberg
Medlem
#84 Skrivet: 30 Mar 2016 20:36

Citerar: IvarBlå1, #83:
Är visst bara Sture härinne som anser att Carlsen är klart bättre i slutspel. Verkar som du skulle kunna skriva en bok om Carlsen och lämna in en tidningsnotis om Karjakin

Jag kan ju knappast rå för om ni inte förstår detta ?

Vert
Medlem
#85 Skrivet: 30 Mar 2016 20:41 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #82:
Så några publicerade partier av respektive spelare skulle avgöra det hela menar du ?

Nej, men det kan ge en indikation och dessutom är det trevligt att underbygga sina åsikter med (parti-)exempel.

Citerar: sture_lindberg, #82:
Jag ställer då en motfråga ;Varför tror DU att Magnus är världsmästare ?

Är det för han är speciellt duktig på spelöppningar ? Eller suverän på mittspel ?
Om man begrundar dessa frågor lite så får man fram att det är på slutspelet han har sin enorma styrka.
Någon annat begrundar jag inte min åsikt på än just detta.

Jag håller med om att han inte är bäst på öppningar, men i övrigt håller jag inte med. Carlsen har mycket god teknik i slutspelet, men det är - enligt min åsikt - inte det som gör honom bäst. Vad som gör Carlsen bäst är hans styrka i mittspelet. Han är lite bättre än övriga spelare i mittspelet, och kan på så sätt spela till sig en liten fördel som han - med hjälp av sin goda teknik - omsätter till vinst.

Ett tankeexempel:

Om de övriga topp tio-spelarna fick ta över Carlsens ställning efter öppningen, skulle de då vinna partiet? Nej, för han har sällan (klar) fördel efter öppningen.

Om de övriga topp tio-spelarna fick ta över Carlsens ställning efter mittspelet, skulle de då vinna partiet?

sture_lindbergs svar är - gissar jag! - nej, då han menar att Carlsen avgör partierna i slutspelet.

Mitt svar är ja, då jag anser att det finns många spelare i världseliten - framför allt den "gamla" generationen (Kramnik, Gelfand m.fl.) men även t.ex. Karjakin - som är mycket skickliga på slutspel.

Om t.ex. Karjakin fick ta över Carlsens ställningar efter mittspelet skulle han vara lika bra som Carlsen, för Carlsens styrka (jämfört med övriga toppspelare) är inte att vinna jämna slutspel utan snarare att i mittspelet spela sig fram till fördelaktiga slutspel (som han sedan förvaltar).

sture_lindberg
Medlem
#86 Skrivet: 30 Mar 2016 20:45 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Vert, #85:
Om t.ex. Karjakin fick ta över Carlsens ställningar efter mittspelet skulle han vara lika bra som Carlsen, för Carlsens styrka (jämfört med övriga toppspelare) är inte att vinna jämna slutspel utan snarare att i mittspelet spela sig fram till fördelaktiga slutspel (som han sedan förvaltar).

Ok vi har olika åsikter om detta.

Magnus är naturligtvis mycket bra i mittspelet...Fattas bara annat.

Men har en förmåga att kunna hitta de rätta dragen i slutspelen..där ligger hans styrka jämfört med andra spelare .
Tror inte vi kommer så mycket längre nu..Vi får avvakta till november

IvarBlå1
#87 Skrivet: 30 Mar 2016 20:48

Citerar: sture_lindberg, #84:
Jag kan ju knappast rå för om ni inte förstår detta

Här finns fler än du, Sture som har koll på Car och Kar. Så ge mig en anledning till varför bara du har rätt. Vi får väl se när matchen börjar. Sätt en femma på att Carlsen överträffar Karjakin precis som du var så säker på att Anand skulle vinna

sture_lindberg
Medlem
#88 Skrivet: 30 Mar 2016 20:52

Citerar: IvarBlå1, #87:
som du var så säker på att Anand skulle vinna

Om jag hade varit "säker " så hade jag nog satt mera än en femma

Och som jag skrev i mitt förra inlägg så får vi avvakta till november.

På Magnus kommer jag säkert sätta lite mera

IvarBlå1
#89 Skrivet: 30 Mar 2016 21:07

Jag tänker sätta 20 5r på att Karjakin håller i slutspelet. Jämför det med Anands femma. Vi får se i November, som sagt...

IvarBlå1
#90 Skrivet: 30 Mar 2016 21:09

Är det Uncle Sam som blinkar?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!