Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM-matchen
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå1
#1 Skrivet: 29 Mar 2016 19:03

Vad tror ni om Karjakins chans contra Anands? Jag tror Karjakin bjuder på svårare motstånd.

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 29 Mar 2016 19:11

Tror Magnus vinner tämligen enkelt. Ska vi dra till med 6,5-4,5.

Michla
Medlem
#3 Skrivet: 29 Mar 2016 19:19

Citerar: IvarBlå1, #1:
Vad tror ni om Karjakins chans contra Anands? Jag tror Karjakin bjuder på svårare motstånd.

Tror jag med. För Anand lär inte bjuda på mycket motstånd.

IvarBlå1
#4 Skrivet: 29 Mar 2016 19:31

Citerar: Michla, #3:
Tror jag med. För Anand lär inte bjuda på mycket motstånd

Var inte löjlig! Du förstår mycket väl vad jag menar

Michla
Medlem
#5 Skrivet: 29 Mar 2016 19:36

Citerar: IvarBlå1, #4:
Var inte löjlig!

Jag höll ju bara med!

IvarBlå1
#6 Skrivet: 29 Mar 2016 19:40

Citerar: Michla, #3:
För Anand lär inte bjuda på mycket motstånd

Jag uppfattar det som att du vill provocera. Hade du skrivit "Anand bjöd inte mycket motstånd hade det varit seriöst.

olaloke
Medlem
#7 Skrivet: 29 Mar 2016 20:37

Hej, tror att det kommer bli en mer underhållande match än de två senaste , Carlsen-Anand. De spelade bägge ganska coolt. Nu kommer ett mer rafflande inslag med Karjakin. Inbördes möten Magnus / Karjakin är ju 3:1 till Magnus plus en massa remier. Förhoppningsvis kan Magnus tygla Karjakin. Kanske får lång rockad ett uppsving, men den kanske lämpar sig bäst i den variant av Siciliansk spelöppning som Caruana valde. Han skulle nog hållit sig till The Berlin defence. Capablanca tyckte att det blev för mycket hålrum med siciliansk och det såg man ju här.

Vert
Medlem
#8 Skrivet: 29 Mar 2016 20:45

Jag tycker ändå att Michlas kommentar var lite fyndig, men nog om det.

Carlsen vann med 6,5-3,5 respektive 6,5-4,5 i sina två matcher mot Anand. Det kändes emellertid aldrig som om Anand hade någon riktigt chans. Hur bedömer man motstånd Viktiga parametrar när man bedömer hur mycket motstånd någon gör är (i) matchresultatet, (ii) i vilken ordning de tar sina (eventuella) vinster och den allmänna känslan i partierna. Spelar den förlorande spelaren bort lovande ställningar eller är han chanslös?

Min minnesbild av Carlsen-Anand-matcherna är att Anand aldrig hade några fördelaktiga ställningar. Antingen var det lika efter öppningen och då blev det remi eller så stod Carlsen bättre och då pressade han för vinst (men ibland blev det remi ändå).

Jag tror att Carlsen kommer att få färre bra ställningar och färre möjligheter att pressa mot Karjakin därför att Karjakin är mer solid, men jag tror inte att Karjakin kommer ha så mycket fler bra ställningar än Anand hade. Så, jag tror att Carlsen kommer att vinna matchen, men segermarginalen kommer att bli mindre eftersom Carlsen kommer att få färre chanser att pressa fram segrar. Han kommer emellertid inte heller att förlora fler partier än mot Anand, varför matchsegern knappast kommer att vara i fara.

IvarBlå1
#9 Skrivet: 29 Mar 2016 20:51

Citerar: Vert, #8:
Jag tycker ändå att Michlas kommentar var lite fyndig, men nog om det

På vilket sätt var den fyndig?

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 29 Mar 2016 21:13

6,5-4,5 till Magnus är nog ett "normaltips ".

IvarBlå1
#11 Skrivet: 29 Mar 2016 21:20 - Redigerad av: IvarBlå1

Kanske dags för Skotskt nu istället för Berliner. Det finns många varianter för vit att välja mellan. Eller något annat drag än e4. Jag tror att Karjakin kommer att ha många överraskningar med sig, Carlsen också, men Karjakin är mer hungrig och en vild chans är att han förbereder sig mer. Vem är starkast med damerna kvar. I slutspel är de lika så enl. alla experter här måste det vara klasskillnad i mittspelet. Enl.de flesta experterna ska det stå

LNO1
Medlem
#12 Skrivet: 29 Mar 2016 21:28

aha , ni har startat en ny tråd om detta, vad bra! Jag skrev i den gamla kandidattråden. Jag tror inte som Sture att det blir enkelt för Carlsen, jag tror och hoppas på en stenhård match med långa kamppartier. Mitt tips är föga vågat då Carlsen gäller som favorit, men jag anser inte att det är en skräll om Karjakin vinner, han är dokumenterat stark i slutspel!

Vert
Medlem
#13 Skrivet: 29 Mar 2016 21:29

Citerar: IvarBlå1, #9:
På vilket sätt var den fyndig?

Du uttryckte frågan på ett sätt som kunde tolkas som att du undrade vem som har bäst chans av Karjakin och Anand. Det var fullständigt uppenbart att det inte var så du menade, men det kunde tolkas så. Michla besvarade frågan, och gjorde en liten kommentar som visade att han "upptäckte" hur din fråga också kunde tolkas. Lite småkul, men inte mer än så. Om du tar illa upp av det faktum att jag tyckte att det var småkul får jag be om ursäkt, för det var inte min avsikt att göra mig lustig på någon annans bekostnad.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 29 Mar 2016 21:30

Citerar: IvarBlå1, #11:
. I slutspel är de lika så enl. alla experter här måste det vara klasskillnad i mittspelet.

Jag anser Magnus vara klart bättre i slutspelet.Och jag gissar på att han försöker komma till slutspel i samtliga partier.
.Kanske han misslyckas med det i något enstaka parti.Men det spelar ju mindre roll för slutresultatet.

LNO1
Medlem
#15 Skrivet: 29 Mar 2016 21:33

Citerar: sture_lindberg, #14:
Jag anser Magnus vara klart bättre i slutspelet.

Varför då? Kan du ge några partiexempel, de har ju trots allt mötts några gånger?

IvarBlå1
#16 Skrivet: 29 Mar 2016 21:34

Citerar: sture_lindberg, #14:
Jag anser Magnus vara klart bättre i slutspelet

Det har du din fulla rätt att anse, men alla som har följt turneringen och som pratar om Karjakin anser att han är fenomenal och i klass med Magnus i slutspel.

Vert
Medlem
#17 Skrivet: 29 Mar 2016 21:36 - Redigerad av: Vert

Apropå diskussionen om Berlinvarianten i spanskt, slutspel och frågan om vem av Carlsen och Karjakin som är bäst i slutspel så skulle jag vilja göra en kommentar: jag tycker inte att Berlinvarianten är ett slutspel efter åtta drag. Det som uppstår efter 1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lb5 Sf6 4. O-O Sxe4 5. d4 Sd6 6. Lxc6 dxc6 7. dxe5 Sf5 8. Dxd8+ Kxd8 är väl snarare ett så kallat mittspel utan damer, där många mittspelsprinciper fortfarande gäller. T.ex. måste svart - som har sämre utveckling och sitter fast med kungen i centrum - fortfarande tänka på att sätta kungen i säkerhet (genom Kc8 eller Ke8) och neutralisera vits utvecklingsförsprång/initiativ. Huruvida Carlsen och Karjakin är jämnstarka i slutspel är - enligt min åsikt - inte relevant riktigt än, utan den frågan aktualiseras först när ytterligare några pjäser har bytts av.

LNO1
Medlem
#18 Skrivet: 29 Mar 2016 21:37

Tillägg till mitt förra inlägg: i långpartier har Carlsen 3 vinster en förlust och 15 remier men det är historia, men var har vi partierna som pekar på att Carlsen är klart bättre i slutspelet?

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 29 Mar 2016 21:42

Citerar: Vert, #17:
Apropå diskussionen om Berlinvarianten i spanskt,

Håller med ditt inlägg, men ärligt talat hoppas jag att vi slipper alltför många berlinerpartier även om det kan vara nog så intressant, omväxling förnöjer.

Vert
Medlem
#20 Skrivet: 29 Mar 2016 21:44

Citerar: LNO1, #19:
ärligt talat hoppas jag att vi slipper alltför många berlinerpartier även om det kan vara nog så intressant, omväxling förnöjer

Instämmer till fullo, men vågar man verkligen hoppas på det?!

LNO1
Medlem
#21 Skrivet: 29 Mar 2016 21:47

Citerar: Vert, #20:
Instämmer till fullo, men vågar man verkligen hoppas på det?!

Hoppet är det sista som överger människan sägs det

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 29 Mar 2016 21:48 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #18:
men var har vi partierna som pekar på att Carlsen är klart bättre i slutspelet?

Det är väl bara att kolla in Magnus slutspelsbehandlingar..är det något enstaka parti du syftar på ? Alla vet väl hur bra han är på slutspel.Där är han i särklass.Det är ju därför han är världsmästare.För att han är suverän där.

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 29 Mar 2016 21:51

Citerar: sture_lindberg, #22:
Alla vet väl hur bra han är på slutspel.

Ja, men hur bra är Karjakin?

Citerar: sture_lindberg, #22:
Det är ju därför han är världsmästare.För att han är suverän där.

Magnus Carlsen behärskar alla sorters spel.

IvarBlå1
#24 Skrivet: 29 Mar 2016 21:52

Jag hoppas på många skarpa varianter, särskilt med d4 om Berlinervarianten undviks. Jag gillar iaf det och vill inte se en sådanklistergrötvariant och jag tyckte den förra matchen var den tråkigaste jag sett. I konkurrens med Karpov-Kasparov-84.

jimpan
Moderator
#25 Skrivet: 29 Mar 2016 21:57

Var och när går matchen?

LNO1
Medlem
#26 Skrivet: 29 Mar 2016 21:58

Citerar: IvarBlå1, #24:
Jag gillar iaf det och vill inte se en sådanklistergrötvariant och jag tyckte den förra matchen var den tråkigaste jag sett.

MC himself har uttryckt att han inte är någon större fan av VM-matcher, han skulle hellre se att det gjordes upp i en turnering. Och det är inte utan, trots den dramatik som har förekommit genom schackhistorien, att jag själv känner en lätt dragning åt det hållet. För vi kan väl ändå inte påstå att de tre senaste kandidatturneringarna har varit tråkiga?

IvarBlå1
#27 Skrivet: 29 Mar 2016 22:00

Det ska bli intressant med försnacket om starkaste sidor mellan de båda. Då får vi en mer rättvisande bild när experterna har sagt sitt. Trots allt skiljer det väl inte så mycket i ranking, särskilt inte efter turneringen.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 29 Mar 2016 22:01

Citerar: LNO1, #23:
Magnus Carlsen behärskar alla sorters spel.

Jo men speciellt slutspel.Det är DÄR han har sin styrka.Ingen annan i världseliten är i närheten av honom där.I öppningar och mittspel finns det likvärdiga spelare.

IvarBlå1
#29 Skrivet: 29 Mar 2016 22:08

Citerar: sture_lindberg, #28:
Jo men speciellt slutspel.Det är DÄR han har sin styrka.Ingen annan i världseliten är i närheten av honom där

Du upprepar det men har du någon grund för det. Enl. mig är han lite bättre i mittspel och angrepp där han är innovativ. Vad har Magnus i slutspel som Karjakin saknar? Följer du turneringarna så noga och kan du visa det med statistik?

LNO1
Medlem
#30 Skrivet: 29 Mar 2016 22:13

Citerar: IvarBlå1, #27:
Då får vi en mer rättvisande bild när experterna har sagt sitt.

Sant, men jag skulle gärna vilja tillägga en sak: idag har vi amatörer en möjlighet att om vi vill, själva undersöka vissa saker som vi inte kunnat tidigare, vi kan nämligen mäta deras felprocent med hjälp av datorn. Då kan vi få en mer objektiv bild av spelarnas spelstyrka. I samtliga faser av partierna. Man kan invända att datorn gör "dumma" drag, men det går inte att argumentera mot fakta. Människan är otroligt underlägsen datorn när det gäller spelstyrka i schack och är därför en mer objektiv bedömare av spelstyrkan än en människa. Sista matchen människan - dator på lika villkor var för en evighet sedan och den slutade med ett halvt poäng för Adams och 5,5 för Hydra. Idag hade matchen mot Carlsen - Stockfish med hundra procents säkerhet slutat 0 - 6 , liksom matchen Fischer - Stockfish liksom matchen Kasparov - Stockfish.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!