Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kvalet till Norway Chess
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 .
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#121 Skrivet: 29 Apr 2016 20:39

Nils remiserade idag! Bra gjort i en svår ställning mot en världsspelare. Magnus fick äntligen vinna på hemmaplan. Starkt!

LNO1
Medlem
#122 Skrivet: 29 Apr 2016 20:41

Citerar: sture_lindberg, #120:
Du har ju alltid rätt ,så därför litade jag så klart på dig

Det var ju roligt att du tycker så, eller så är du ironisk vilket jag tror är fallet. För att ge ett seriöst svar på detta ditt inlägg: nej jag har inte alltid rätt, och jag har heller aldrig trott så.

sture_lindberg
Medlem
#123 Skrivet: 29 Apr 2016 20:42

Citerar: IvarBlå1, #146:
Fakta: Danailov anklagade Kramnik för fusk. Topalov borde sparkat Danailov och bett Kramnik om ursäkt. Då hade de varit vänner idag. Detta är fakta LNO1 .

Ännu en gång skriver Ivarblå det rätta ;
Läs detta några gånger,så förstår ni sen..

Eller rättare sagt ;Hur svårt kan det va...

sture_lindberg
Medlem
#124 Skrivet: 29 Apr 2016 20:47 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #122:
och jag har heller aldrig trott så.

Ok ,det trodde jag i alla fall...Att DU trodde alltså...(att du alltid har rätt )

Men jag gör då en sak som du påstår att jag aldrig gör:

Jag erkänner att jag gjort fel. (vem trodde den dagen skulle komma)

Och jag dementerar sålunda mitt påstående att du alltid har rätt.

LNO1
Medlem
#125 Skrivet: 29 Apr 2016 20:51

Citerar: sture_lindberg, #124:
Ok ,det trodde jag i alla fall...Att DU trodde alltså...(att du alltid har rätt )

Jag har ingen aning om varifrån du fått den missuppfattningen.

sture_lindberg
Medlem
#126 Skrivet: 29 Apr 2016 20:53 - Redigerad av: sture_lindberg

Du skriver ju i trådarna ibland ,därav min slutledning.

Men jag dementerade ju nyss .Läser du inte det som skrivs ?

LNO1
Medlem
#127 Skrivet: 29 Apr 2016 20:54

Citerar: sture_lindberg, #126:
Du skriver ju i trådarna ibland ,därav min slutledning

Men jag har väl aldrig skrivit att jag inte kan ha fel?

sture_lindberg
Medlem
#128 Skrivet: 29 Apr 2016 20:55 - Redigerad av: sture_lindberg

Nej men du skriver på ett sånt sätt som att du skulle tro att du har rätt.

Förstår du skillnaden ?

IvarBlå1
#129 Skrivet: 29 Apr 2016 20:56 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: LNO1, #89:
För att göra en väldigt lång historia kort, Topalov (eller var det möjligen Danilov, hans manager, som låg bakom det hela?) anklagade Kramnik för att fuska med dator när denne gick på toaletten. Det hela utspelade sig i Elista under deras VM-match för ett antal år sedan.

Du säger det ju själv.Är det då något att diskutera?

farbrorjo
Medlem
#130 Skrivet: 29 Apr 2016 20:56

Låt oss nu inte tappa fokus - tråden handlar om Norway Chess (dispyter om rätt och fel utan bäring på trådämnet kan med fördel avhandlas via meddelandefunktionen för den som så önskar...)

Vert
Medlem
#131 Skrivet: 29 Apr 2016 21:02 - Redigerad av: Vert

Citerar: IvarBlå1, #117:
Du ger ju själv länken där Kramnik tillbakavisar alla anklagelser om fusk.

Nej, det gör jag inte. Jag länkar till en intervju med Topalov, gjord två månader efter VM-matchen, där han "officiellt" ansluter sig till Danailovs anklagelser.

Citerar: IvarBlå1, #117:
Hur är det, Vert? Har Danailov med Topalovs tysta medgivande anklagat Kramnik för fusk

Ja, förmodligen. Men - och detta är enligt min åsikt viktigt - detta visste vi inte under pågående VM-match utan först ett par månader efter matchen.

Vad innebär det? Jo, att det under pågående VM-match fortfarande kunde vara så att det var en anklagelse som kom från endast Danailov. Detta var vad jag initialt trodde, och därför var jag skeptisk till förslaget att stänga av Topalov från allt framtida VM-spel.

Att Topalov inte tog avstånd från Danailov och/eller sparkade ut honom under pågående VM-match har jag full förståelse för eftersom Danailov tjänstgjorde som hans manager. Man kan inte göra sig av med sin manager mitt under pågående VM-match om man fortfarande har planer på att vinna matchen, då ett sådant agerande skulle skapa ett kaos som skulle flytta fokus från schacket och göra det omöjligt för Topalov att vinna matchen.

När jag kikade vidare i ämnet hittade jag den artikel jag länkade, där det framgår att Topalov - två månader efter VM-matchen - gick ut och bekräftade att han delar Danailovs uppfattning. Om han vid denna tidpunkt hade gjort sig av med Danailov och sagt att "jag tror inte på Danailovs anklagelser och allt som jag sade under VM-matchen som kunde tolkas i den riktningen var sagt i stridens hetta och i besvikelse men nu vill jag be Kramnik om ursäkt" så hade saken varit utagerad, förlåten och glömd, precis som IvarBlå1 (tror jag att det var) skrev i ett tidigare inlägg.

Eftersom Topalov nu anslöt sig till Danailovs linje så blev resultatet - som LNO1 skrev - att Topalov och Kramnik hamnade i en förmodligen livslång fiendskap som Topalov kunnat undvika. Således är jag beredd att erkänna att det är uteslutande Topalovs (och Danailovs) fel att det har blivit såhär.

Men: det betyder inte att tror mig sitta på alla fakta eller veta med säkerhet vad som har hänt. Topalovs entourage anmälde saken till Fide och åberopade säkert bevisning - artikeln nämner kablar m.m. - som Fide säkerligen utredde noggrant innan dess utlåtande kom.

Säkerligen åberopades också bevisning som ingen av oss har någon aning om men, hur som helst, Fide kom fram till att Kramnik inte hade fuskat vilket såklart är riktigt (och jag har också hela tiden sagt att jag tycker att anklagelserna som sådana är befängda). Fide kom emellertid också fram till att det inte skulle bli några sanktioner mot Topalov/Danailov, och även om jag inte har alltför höga tankar om Fide så anser jag att detta faktum - dvs. att Fide inte fann skäl att t.ex. stänga av Topalov - talar för att han inte heller borde bli avstängd, åtminstone inte på livstid. Detta har jag också hela tiden sagt.

Då kommer det ett par debattörer som fått vetskap om hela härvan först ikväll och - efter att ha läst LNO1:s sammanfattning på tre rader eller så samt möjligen, möjligen (men förmodligen inte) den artikel jag länkade - uttalar sig tvärsäkert om att Topalov minsann borde stängas av på livstid. Detta - att uttala sig med sådan tvärsäkerhet i en fråga man rimligen vet ganska lite om - tycker jag är förmätet, och sådant vill i alla fall jag undvika. Det betyder inte att jag tar Topalovs agerande i försvar, utan bara att jag försöker att se båda sidorna av saken istället för att hemfalla åt massa löst baserat, sensationslystet tyckande.

(Å andra sidan borde jag kanske inte vara förvånad då löst tyckande utan argumentation verkar vara en vanlig debatteknik på sina håll här på forumet.)

Vert
Medlem
#132 Skrivet: 29 Apr 2016 21:04

Citerar: farbrorjo, #130:
Låt oss nu inte tappa fokus - tråden handlar om Norway Chess (dispyter om rätt och fel utan bäring på trådämnet kan med fördel avhandlas via meddelandefunktionen för den som så önskar...)

Såg ditt inlägg om detta först nu, efter att jag publicerat mitt långa inlägg ovan. Började skriva på inlägget innan du skrivit ovanstående, men ber om ursäkt för mitt flitiga debatterande utanför ämnet.

LNO1
Medlem
#133 Skrivet: 29 Apr 2016 21:13

Nåp vad tror ni? Kommer Nils från den här turneringen som en starkare spelare? Jag personligen tror det. Han ficks sina svagheter tydligt påvisade samtidigt som han redde upp några riktigt svåra situationer mot världsspelare. Bra gjort, tycker jag.

sture_lindberg
Medlem
#134 Skrivet: 29 Apr 2016 21:17

Citerar: Vert, #131:
Detta - att uttala sig med sådan tvärsäkerhet i en fråga man rimligen vet ganska lite om -

När jag fick veta detta så goglade jag .

Så jag vet säkert lika mycket..eller lite som dig.

Och vad då tvärsäker ? Kan man inte få tycka att en som beskyller en annan för fusk helt besinnigslös ska bli portad från allt schack.

Eller måste man tycka som du ?

LNO1
Medlem
#135 Skrivet: 29 Apr 2016 21:19

Citerar: LNO1, #133:
Nå vad tror ni? Kommer Nils från den här turneringen som en starkare spelare? Jag personligen tror det. Han ficks sina svagheter tydligt påvisade samtidigt som han redde upp några riktigt svåra situationer mot världsspelare. Bra gjort, tycker jag.

För att återvända till trådämnet igen

Vert
Medlem
#136 Skrivet: 29 Apr 2016 21:20

Jag vet att jag nämnde det i någon annan tråd, men det tål att upprepas: Grandelius saknar än så länge hårdheten för att spela på den här nivån. Han gör riktigt bra partier emellanåt - t.ex. partierna mot Li Chao där han spelade på vinst hela partiet eller partiet mot en (visserligen formsvag) Anish Giri där han nådde en fördelaktig ställning innan Giri hittade en remivändning.

Däremot saknar han någonting - fysisk uthållighet, mental uthållighet, schackkänsla, rutin eller någonting annat - som gör att när han är pressad utan att egentligen stå mer än marginellt sämre (som mot Kramnik, som mot Topalov) så kommer ibland en inexakthet eller ett grövre misstag.

Grandelius högstanivå räcker till på 2700-2750-nivå, och med mer träning mot spelarna på denna nivå kommer ovannämnda brist att slipas bort. Svaret på frågan om hur långt Grandelius kan nå är således en funktion av i hur stor utsträckning han lyckas slipa bort denna brist, och jag ser ingenting som säger att han inte ska kunna slipa bort den helt. Således tror jag att Grandelius går en ganska ljus framtid till mötes, och jag har styrkts i den övertygelsen under årets Norway Chess.

PeterTrsavec
Medlem
#137 Skrivet: 29 Apr 2016 21:28

Men vilken underbar schack Kasparov spelar

IvarBlå1
#138 Skrivet: 29 Apr 2016 21:32 - Redigerad av: IvarBlå1

Man kan i alla fall hoppas att Nils med sin formidabla uppgång orättvist blir anklagad för fusk. Det hade varit förödande för svenskt schack och de som ev. skulle ligga bakom det skulle sanktioneras. I öcrigt tycker jag som du LNO1 att Nils har börjat mycket bra. "Inte blir anklagad för fusk"

sture_lindberg
Medlem
#139 Skrivet: 29 Apr 2016 21:44

Citerar: PeterTrsavec, #137:
Men vilken underbar schack Kasparov spelar

var han verkligen med i Norway chess ...Tvivlar starkt

sture_lindberg
Medlem
#140 Skrivet: 29 Apr 2016 21:46

Nils fick hela 5 remier mot världens bästa spelare.

Är inte det bra så vet jag inte vad man anser som bra.

Toppen Nils

farbrorjo
Medlem
#141 Skrivet: 29 Apr 2016 21:47

Citerar: Vert, #132:
men ber om ursäkt för mitt flitiga debatterande utanför ämnet.

Tro mig - det var definitivt inte ditt inlägg jag primärt syftade på utan mer explicita ämnesavvikelser...Hursomhelst - nu är tråden på rätt köl igen - låt oss hålla oss till det...

IvarBlå1
#142 Skrivet: 29 Apr 2016 21:58

Citerar: sture_lindberg, #139:
var han verkligen med i Norway chess ...Tvivlar starkt

Han är i.a.f med i blixtturneringen

Vert
Medlem
#143 Skrivet: 29 Apr 2016 22:16

Citerar: IvarBlå1, #142:
Han är i.a.f med i blixtturneringen

Faktum är att han är med i blixtturneringen som avslutar USA-mästerskapet. Och står i skrivande stund klart bättre mot blixtstjärnan Nakamura.

IvarBlå1
#144 Skrivet: 29 Apr 2016 22:20

Ok, jag skrev ju innan att han slog Caruana. Blamdade ihop dem.

HSK_Andreas
Moderator
#145 Skrivet: 29 Apr 2016 22:34

Nils gjorde en fin insats i turneringen. Jag tror att turneringen på sikt påverkar hans spel i rätt riktning (han är rätt OK redan nu även om han aldrig slagit mig).

Han är en trevlig kille och om jag mot all förmodan träffar honom inom kort ska jag fråga honom om hans åsikter i frågan.

IvarBlå1
#146 Skrivet: 30 Apr 2016 12:51

Citerar: PeterTrsavec, #82:
Nej de skakade inte hand idag, tittade inte ens på varandra

Handlade det om Cheparinov. Det var ju Kramnik och Topalov som vägrade skaka hand idag enl. Peter Trsavec som brukar ha klart för sig. Återigen: Varför avstängdes de inte från turneringen eller blev diskade?

IvarBlå1
#147 Skrivet: 30 Apr 2016 13:17

Ber om ursäkt, farbrorjo. Den kommentaren skulle varit med i den andra tråden

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 .
Du måste logga in för att kunna posta!