Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kvalet till Norway Chess
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
PeterTrsavec
Medlem
#91 Skrivet: 29 Apr 2016 18:39

Citerar: LNO1, #89:
Danilov, hans manager, som låg bakom det hela

Det var hans manager som anklagade Kramnik för fusk.

LNO1
Medlem
#92 Skrivet: 29 Apr 2016 18:40

Citerar: PeterTrsavec, #91:
Det var hans manager som anklagade Kramnik för fusk.

Du minns nog rätt Peter.

sture_lindberg
Medlem
#93 Skrivet: 29 Apr 2016 18:42

Jo att bli anklagad som fuskare kan nog inte vara så roligt.
Jag kan då förstå bättre varför Kramnik är sur.

IvarBlå1
#94 Skrivet: 29 Apr 2016 18:43 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: LNO1, #89:
Topalov (eller var det möjligen Danilov, hans manager, som låg bakom det hela?) anklagade Kramnik för att fuska med dator när denne gick på toaletten. Det hela utspelade sig i Elista under deras VM-match för ett antal år sedan.

Mycket omogen anklagelse. Skulle Kramnik sätta hela sin karriär på spel genom att fuska och kanske bli ertappad? Inte smart och mycket osportsligt uttalande som jag tycker att Topalov borde bli avstängd från allt Vm-spel i fortsättningen

sture_lindberg
Medlem
#95 Skrivet: 29 Apr 2016 18:57

Citerar: IvarBlå1, #94:
jag tycker att Topalov borde bli avstängd från allt Vm-spel i fortsättningen

Håller med dej.

PeterTrsavec
Medlem
#96 Skrivet: 29 Apr 2016 19:05

Topalov

Minns exakt men det är ett par år sedan detta uppkom, men som Ni skriver, varför skulle Kramnik göra en sån grej när han en av världens starkaste, kanske den starkaste vitspelaren sätta sin karriär i risk?!

LNO1
Medlem
#97 Skrivet: 29 Apr 2016 19:13

Inte smart och mycket osportsligt uttalande som jag tycker att Topalov borde bli avstängd från allt Vm-spel i fortsättningen

Nåja man ska nog inte vara alltför snabb att döma, speciellt inte utifrån min mycket komprimerade redogörelse. Intrycket man fick under matchen att det var inte alls Topalov som var drivande i konflikten utan snarare Danilov.

Vert
Medlem
#98 Skrivet: 29 Apr 2016 19:15

Mycket omogen anklagelse. Skulle Kramnik sätta hela sin karriär på spel genom att fuska och kanske bli ertappad?

Nej, jag instämmer (liksom PeterTrsavec) i att det är en alltför stor risk att ta när man redan är bland de allra bästa i världen. Anklagelsen är inte bara omogen, utan dessutom helt befängd. (Jag vill minnas att den grundade sig i att Kramnik sprang på toaletten onormalt ofta, men det har med största säkerhet en naturlig förklaring. Därmed inte sagt att någon sådan behövs.)

Inte smart och mycket osportsligt uttalande som jag tycker att Topalov borde bli avstängd från allt Vm-spel i fortsättningen

...och på tal om befängdheter så måste jag säga att jag tycker att detta påstående är lika befängt som Danailovs anklagaelse. Att stänga av Topalov p.g.a. hans managers uttalanden känns fullständigt orimligt.

IvarBlå1
#99 Skrivet: 29 Apr 2016 19:18

Citerar: LNO1, #97:
var inte alls Topalov som var drivande i konflikten utan snarare Danilov.

Topalov hade nog sitt finger med i spelet annars skulle han kickat Danailov och dementerat påståendet.

Vert
Medlem
#100 Skrivet: 29 Apr 2016 19:25 - Redigerad av: Vert

Jag får erkänna att jag var dåligt underrättad. Även Topalov kom med anklagelser mot Kramnik | http://en.chessbase.com/post/topalov-kramnik-will- never-admit-that-he-cheated- | och således känns det som om kraven på avstängning m.m. blir mer rimliga. Att stänga av honom på livstid känns emellertid fortfarande lite väl extremt.

EDIT: Jag får inte till länken då bindestrecket efter sista ordet faller bort när jag klickar på den, men det måste alltså vara med för att man ska kunna läsa artikeln. Klicka således på länken och lägg sedan vid behov till ett bindestreck efter det sista ordet i URL:en.

sture_lindberg
Medlem
#101 Skrivet: 29 Apr 2016 19:26

Citerar: IvarBlå1, #99:
Topalov hade nog sitt finger med i spelet annars skulle han kickat Danailov och dementerat påståendet.

Håller med dej än en gång..Så klart han borde gjort detta.Även om inte Toplalov är den som direkt anklagade. Så är han ändå medansvarig om han inte tar avstånd till det som skedde.

LNO1
Medlem
#102 Skrivet: 29 Apr 2016 19:34

Citerar: Vert, #98:
utan dessutom helt befängd.

Speciellt som detta var före Rybka...

Vert
Medlem
#103 Skrivet: 29 Apr 2016 19:37

Citerar: LNO1, #102:
Speciellt som detta var före Rybka...

Ja, jag kan inte bedöma hur mycket det hade gynnat Kramnik om det stämde, men jag tror hur som helst inte på anklagelserna.

Vill dock än en gång framhäva att jag var dåligt underrättad om hur involverad Topalov faktiskt var - se länk i mitt inlägg #100 ovan - och följaktligen också be om ursäkt till IvarBlå1 för att jag uttryckte mig onödigt hårt/konfrontativt i inlägg #98.

IvarBlå1
#104 Skrivet: 29 Apr 2016 19:39

Citerar: LNO1, #102:
Speciellt som detta var före Rybka

Räckte det inte med Fritz för det kunde man väl också ha portalt?

LNO1
Medlem
#105 Skrivet: 29 Apr 2016 19:40

Citerar: sture_lindberg, #101:
Så är han ändå medansvarig om han inte tar avstånd till det som skedde

Som sagt, både du och IvarBlå1 var ovetande om hela historien fram tills idag, jag tycker ni är lite snabba att dra slutsatser, speciellt utifrån min sammanfattning. Själv kan jag inte dra några definitiva slutsatser trots att jag följde hela matchen live på nätet, och trots att jag följde varje artikel i chessbase med stort intresse. Sympatierna hos spelare världen över tillföll dock oreserverat Kramnik, och kanske det med rätta. Frågan är kanske mer om denne Danilov har rent mjöl i påsen. Men som sagt ingen av oss var där på plats, ingen vet vad som hände bakom kulisserna. Vad vi vet är dock att inga sanktioner vidtogs gentemot Topalov. En spelare som verkar mycket sympatisk i de intervjuer han ger.

IvarBlå1
#106 Skrivet: 29 Apr 2016 19:42

Citerar: Vert, #103:
be om ursäkt till IvarBlå1

Inget att be om ursäkt för. Lätt att gå vilse i Googleskogen

LNO1
Medlem
#107 Skrivet: 29 Apr 2016 19:44

Citerar: IvarBlå1, #104:
Räckte det inte med Fritz för det kunde man väl också ha portalt?

Kramnik var oerhört mycket starkare än en blek Fritz på en svag dator. Bättre på den tiden hade då varit, om han nu ville fuska, att ha kontakt med ett gäng starka stormästare som analyserar partierna under pågående spel. Det står nog utom allt rimligt tvivel att Kramnik inte fuskade med dator.

Vert
Medlem
#108 Skrivet: 29 Apr 2016 19:46

Citerar: IvarBlå1, #106:
Inget att be om ursäkt för. Lätt att gå vilse i Googleskogen

Gott så. Trevlig kväll!

Citerar: LNO1, #105:
En spelare som verkar mycket sympatisk i de intervjuer han ger.

Undantaget den jag länkar innan. I övrigt håller jag dock med dig om att Danailov - officiellt och åtminstone till en början - var den drivande i smutskastningskampanjen. Instämmer också i att han verkar vara en ful fisk i största allmänhet.

För övrigt är Silvio Danailov upphovsman till den s.k. Sofia-regeln som syftar till att förhindra tidiga remier, och även denna regel är jag skeptisk så där har jag ytterligare ett skäl att ogilla honom.

IvarBlå1
#109 Skrivet: 29 Apr 2016 19:49

Citerar: LNO1, #107:
Det står nog utom allt rimligt tvivel att Kramnik inte fuskade med dator

Kanske inte men det står väl klart att när Danailov uppenbart anklagade Kramnik för fusk så hade Topalov chansen att kicka honom och be Kramnik om ursäkt.

IvarBlå1
#110 Skrivet: 29 Apr 2016 19:50

Citerar: Vert, #108:
Gott så. Trevlig kväll!

Tack detsamma!

sture_lindberg
Medlem
#111 Skrivet: 29 Apr 2016 19:58 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: IvarBlå1, #109:
Kanske inte men det står väl klart att när Danailov uppenbart anklagade Kramnik för fusk så hade Topalov chansen att kicka honom och be Kramnik om ursäkt.

Just det.

LNO1 : du har säkert ett "bra" svar på detta också.Låt höra

sture_lindberg
Medlem
#112 Skrivet: 29 Apr 2016 20:00

Citerar: LNO1, #105:
ni är lite snabba

Jo jag behöver inte tänka så länge innan jag ser vad som är fel.är detta fel ?

MÅSTE man tänka länge ?

IvarBlå1
#113 Skrivet: 29 Apr 2016 20:08

Citerar: sture_lindberg, #111:
LNO1 : du har säkert ett "bra" svar på detta också.Låt höra

Vi får nog vänta länge på ett bra svar från LNO1. Solklar fällande dom mot Topalov också

LNO1
Medlem
#114 Skrivet: 29 Apr 2016 20:19 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #112:
Jo jag behöver inte tänka så länge innan jag ser vad som är fel.är detta fel ?

MÅSTE man tänka länge ?

Nej det måste man inte , men det är ju märkligt att du fullständigt litade på att min redogörelse var fulltändigt uttömmande och gav alla svaren till dig, samma sak gäller IvarBlå1.

Citerar: IvarBlå1, #113:
Vi får nog vänta länge på ett bra svar från LNO1.

Bra eller inte det är mitt svar i alla fall, jag tycker ni var lite snabba med en fällande dom bara. Som sagt var, ingen av oss vet vad som hände bakom kulisserna i Elista. Varken jag, som ändå följde matchen med stort intresse, eller ni som hörde om detta först idag.

Vert
Medlem
#115 Skrivet: 29 Apr 2016 20:25

Citerar: LNO1, #114:
Bra eller inte det är mitt svar i alla fall, jag tycker ni var lite snabba med en fällande dom bara. Som sagt var, ingen av oss vet vad som hände bakom kulisserna i Elista.

Instämmer! Med tanke på att delar av härvan anmäldes till Fide som sedan kom med någon form av (friande eller fällande) dom så lär det ha funnits bevisning som ingen av oss känner till. Därför anser i alla fall jag att det vore förmätet av mig att tro att jag sitter på svaret.

IvarBlå1
#116 Skrivet: 29 Apr 2016 20:28

Som sagt var, ingen av oss vet vad som hände bakom kulisserna i Elista. Varken jag, som ändå följde matchen med stort intresse, eller ni som hörde om detta först idag.

Nu är det tredje gången jag nämner det. Fakta: Danailov anklagade Kramnik för fusk. Topalov borde sparkat Danailov och bett Kramnik om ursäkt. Då hade de varit vänner idag. Detta är fakta LNO1 . Om Sture och jag hörde talas om det nu eller när anklagelsen kom är fullständigt oväsentligt.

IvarBlå1
#117 Skrivet: 29 Apr 2016 20:33

Citerar: Vert, #115:
Därför anser i alla fall jag att det vore förmätet av mig att tro att jag sitter på svaret.

Du ger ju själv länken där Kramnik tillbakavisar alla anklagelser om fusk. Hur är det, Vert? Har Danailov med Topalovs tysta medgivande anklagat Kramnik för fusk eller bor vi alla på So i Bulgarien?

LNO1
Medlem
#118 Skrivet: 29 Apr 2016 20:35

Citerar: Vert, #115:
Därför anser i alla fall jag att det vore förmätet av mig att tro att jag sitter på svaret.

Det tycker jag är en mycket klok hållning.

LNO1
Medlem
#119 Skrivet: 29 Apr 2016 20:37

Hursomheslst tycker jag att hela affären var en mycket tråkig historia oavsett vem som gjorde fel. Än mer tragiskt att deras fiendskap fortsatt och troligen kommer att vara livslång.

sture_lindberg
Medlem
#120 Skrivet: 29 Apr 2016 20:38

Nej det måste man inte , men det är ju märkligt att du fullständigt litade på att min redogörelse var fulltändigt uttömmande och gav alla svaren till dig, samma sak gäller IvarBlå1.

Du har ju alltid rätt ,så därför litade jag så klart på dig

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!