Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kvalet till Norway Chess
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#61 Skrivet: 21 Apr 2016 00:39

Jo det skrivs ganska mycket nu om schack i tidningarna.I alla fall om man jämför med hur lite det skrevs för 10-20 år sedan !

salemslot
Medlem
#62 Skrivet: 21 Apr 2016 01:19 - Redigerad av: salemslot

Citerar: sture_lindberg, #61:
o det skrivs ganska mycket nu om schack i tidningarna.I alla fall om man jämför med hur lite det skrevs för 10-20 år sedan !

Sant. Jag vill också ge kredd till Kristoffer Bergström på Aftonbladet som jag tycker gjorde en oväntat bra intervju med Nils. Inte sällan kan det kännas riktigt pinsamt att läsa schackartiklar när någon oinitierad reporter ska kompensera med putslustiga ordvitsar om att "det var drag i spellokalen " "spelare känner sig nog matt nu" osv. Den patenterade "hur många drag kan du se framåt" lyste också med sin frånvaro.
Nils ska också ha beröm för sättet han för sig i intervjuer. Självsäker utan att på något sätt vara dryg. Han gör bra reklam för schacket!

Landroval
Medlem
#63 Skrivet: 21 Apr 2016 12:04

Vachier-Lagraves attack och seger mot Giri var verkligen godis.

mevensso
Medlem
#64 Skrivet: 21 Apr 2016 13:31 - Redigerad av: mevensso

Norway Chess, vad är det för speltid? Jag hittar ingenstans. Finns kanske nån standard som jag totalt glömt av?

2h/40 drag + 1h?

Vert
Medlem
#65 Skrivet: 21 Apr 2016 13:34 - Redigerad av: Vert

Tävligen pågår t.o.m. 29 april. Ronderna spelas kl. 16 och kan följas på http://live.norwaychess.com/ eller http://www.chessbomb.com/arena/2016-norwaychess samt - idag - på Sportbladet, åtminstone Grandelius parti.

Vert
Medlem
#66 Skrivet: 21 Apr 2016 13:38 - Redigerad av: Vert

Hittade det nu: http://norwaychess.no/reglement/

- 40 drag på 100 minuter;
- 20 drag på 50 minuter;
- resterande drag på 15 minuter...
- ...med 30 sekunder/drag från drag 61

Landroval
Medlem
#67 Skrivet: 21 Apr 2016 13:39

Citerar: Vert, #65:
Tävligen pågår t.o.m. 29 april. Ronderna spelas kl. 16 och kan följas på http://live.norwaychess.com/ eller http://www.chessbomb.com/arena/2016-norwaychess samt - idag - på Sportbladet, åtminstone Grandelius parti. Betänketiden är väl 40 drag på 90 minuter + 30 sekunder/drag till en början, men sedan, efter drag 40, vet jag inte.

Jag för min del följer det på chess24 istället, men finns säkert flera ställen som sänder. Gillar dock analyserna man får på chess24 , i den mån jag har möjlighet att följa live.

Betänketiden ska vara som följer, enligt samma sida:

Players receive 100 minutes for the first 40 moves, then 50 minutes for 20 moves, then 15 minutes for the rest of the game with a 30-second bonus per move starting from move 61.

Avslutar med en länk till chess24, om någon vill hänga på där.

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/norw ay-chess-2016/3/1/3

Martin.Lokander
Medlem
#68 Skrivet: 21 Apr 2016 13:40

"The time control is 100 min for 40 moves + 50 min for 20 moves, + 15 min for the rest of the game with an increment of 30 seconds per move, starting from move 61."

Landroval
Medlem
#69 Skrivet: 21 Apr 2016 13:40

Citerar: Vert, #66:
Hittade det nu: http://norwaychess.no/reglement/

- 40 drag på 100 minuter;
- 20 drag på 50 minuter;
- resterande drag på 15 minuter...
- ...med 30 sekunder/drag från drag 61

Hehe, du var lite snabbare att rätta dig själv än jag var att rätta dig ;)

Vert
Medlem
#70 Skrivet: 21 Apr 2016 13:42

Citerar: Landroval, #69:
Hehe, du var lite snabbare att rätta dig själv än jag var att rätta dig ;)

En viktig triumf!

För övrigt verkar det vara chess24-sändningen som är "infälld" på Norway Chess egen hemsida, så man kan nog få samma underhållning via http://live.norwaychess.com/

Martin.Lokander
Medlem
#71 Skrivet: 21 Apr 2016 15:32 - Redigerad av: Martin.Lokander

Skulle rekommendera alla att följa Aftonbladets sändning på http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article22676 149.ab

Det är ganska sensationellt att svensk media gör så här mycket plats för schack och ifall det blir en succé med höga tittarsiffror kommer de vilja sända ännu mer schack i framtiden! Svenskt schack behöver det här.

Vert
Medlem
#72 Skrivet: 21 Apr 2016 15:46

Citerar: Martin.Lokander, #71:
Det är ganska sensationellt att svensk media gör så här mycket plats för schack och ifall det blir en succé med höga tittarsiffror kommer de vilja sända ännu mer schack i framtiden! Svenskt schack behöver det här.

Instämmer - jag kommer att kolla!

Länken igen så att ingen missar den:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article22676 149.ab

Spedicken
Medlem
#73 Skrivet: 21 Apr 2016 19:46

Synd att det sändes med fördröjning, för övrigt, mycket bra sändning. Kristoffer Bergström var mycket bra som vetgirig programledare.

trixmaster61
Medlem
#74 Skrivet: 22 Apr 2016 22:37

Hej

Jag skulle vilja vara med på chess 24

Men det verkar vara svårt att bli godkänd för att det är lösen username o allt möjligt.

Kan ni förklara hur man gör på bästa sätt

Jag skulle uppskatta det för jag tycker de verkar vara jättekul att spela schack och lära mig

Vänliga hälsningar
Magnus pettersson

chessexplorer
Medlem
#75 Skrivet: 23 Apr 2016 10:01

Jag förstår inte riktigt problemet. Det är väl bara att registrera sig, och välja username och lösenord, precis som du har gjort här på SchackOnline?

Vert
Medlem
#76 Skrivet: 23 Apr 2016 10:12

Jag har inte stenkoll på chess24, men för att t.ex. följa sändningarna från olika turneringar tror jag inte att man ens behöver vara medlem.

Vill man spela så går det att logga in via Facebook eller registrera ett konto genom att uppge en mejladress samt välja användarnamn och lösenord. Detta görs direkt på startsidan.

sture_lindberg
Medlem
#77 Skrivet: 23 Apr 2016 12:02

Citerar: Vert, #76:
Jag har inte stenkoll på chess24, men för att t.ex. följa sändningarna från olika turneringar tror jag inte att man ens behöver vara medlem.

Nej det behöver man inte.

Vert
Medlem
#78 Skrivet: 29 Apr 2016 13:23

Idag spelas sista ronden av Norway Chess.

Ställningen
1-2. Aronian & Carlsen, 5 poäng
3-5. Kramnik, Topalov & Vachier-Lagrave, 4,5 poäng
6-7. Chao & Harikrishna, 4 poäng
8. Giri, 3,5 poäng
9. Eljanov, 3 poäng
10. Grandelius, 2 poäng

Lottningen
Carlsen - Eljanov
Harikrishna - Aronian
Topalov - Kramnik
Grandelius - Vachier-Lagrave
Chao - Giri

I första hand Carlsen och Aronian gör upp om segern, och Carlsen får nog bedömas ha ett bättre läge då han har vit mot Eljanov, som tagit endast tre poäng, medan Aronian spelar svart mot Harikrishna som tagit 50 procent.

För svensk del vore det trevligt om Grandelius kunde avsluta snyggt och spela (åtminstone) remi mot Vachier-Lagrave, men oavsett resultat i sista ronden så är det tveksamt om Grandelius når upp till vad han själv hade hoppats på. För egen del anser jag emellertid att han har gjort bra ifrån sig; han har visserligen spelat lite naivt ibland men han har inte ryggat för att ge sig in i komplikationer och det hedrar honom!

LNO1
Medlem
#79 Skrivet: 29 Apr 2016 17:22

Citerar: Vert, #78:
För egen del anser jag emellertid att han har gjort bra ifrån sig;

Håller med dig. Jag tror att en resultatfixering vore helt fel, han är där för att lära och troligen får han stryk av Maxime idag som det just nu ser ut på brädet. Ännu en nyttig förlust, förutsatt att han inte känner hopplöshet efter den här tävlingen, men det tror jag inte, han har verkat vara på gott humör hela tiden Om han tar det hela på rätt sätt så kommer han vara en starkare spelare efter den här turneringen.

PeterTrsavec
Medlem
#80 Skrivet: 29 Apr 2016 17:40

Intressant duell mellan Topalov - Kramnik. Inte det bästa vännerna

LNO1
Medlem
#81 Skrivet: 29 Apr 2016 17:57

Citerar: PeterTrsavec, #80:
Intressant duell mellan Topalov - Kramnik. Inte det bästa vännerna

Nej precis, det är ju välkänt. Jag tycker dock att det är tråkigt det som hände mellan dem. Vet du om de skakade hand idag?

PeterTrsavec
Medlem
#82 Skrivet: 29 Apr 2016 17:59

Citerar: LNO1, #81:
et du om de skakade hand idag?

Nej de skakade inte hand idag, tittade inte ens på varandra.

LNO1
Medlem
#83 Skrivet: 29 Apr 2016 18:30

Citerar: PeterTrsavec, #82:
Nej de skakade inte hand idag, tittade inte ens på varandra.

Väldigt tråkigt.

IvarBlå1
#84 Skrivet: 29 Apr 2016 18:31

Citerar: LNO1, #83:
Väldigt tråkigt

Vad är anledningen till det??

sture_lindberg
Medlem
#85 Skrivet: 29 Apr 2016 18:32

Citerar: LNO1, #81:
Jag tycker dock att det är tråkigt det som hände mellan dem.

Du får gärna berätta varför de är osams. Kan ju vara intressant att få veta för oss som inte vet det.

LNO1
Medlem
#86 Skrivet: 29 Apr 2016 18:33

Ngel Shorts motståndare (Cheparinov?) vägrade skaka hand med Nigel vilket ledde till att Nigel tilldömdes segern i en tävling. Jag tycker det borde ha funnits en liknande regel här i Norway Chess. Det ingår i alla sporter att man skakar hand med motståndaren och jag förstår inte varför schack skulle vara undantaget från detta.

PeterTrsavec
Medlem
#87 Skrivet: 29 Apr 2016 18:34

Citerar: LNO1, #83:

Väldigt tråkigt.

Men det är inte Kramniks fel utan det är Topalov som ställt till det eller rättare sagt hans sekundant.

IvarBlå1
#88 Skrivet: 29 Apr 2016 18:35

Ja, men varför är Topalov och Kramnik osams??

LNO1
Medlem
#89 Skrivet: 29 Apr 2016 18:36

Citerar: sture_lindberg, #85:
Du får gärna berätta varför de är osams. Kan ju vara intressant att få veta för oss som inte vet det.

För att göra en väldigt lång historia kort, Topalov (eller var det möjligen Danilov, hans manager, som låg bakom det hela?) anklagade Kramnik för att fuska med dator när denne gick på toaletten. Det hela utspelade sig i Elista under deras VM-match för ett antal år sedan.

LNO1
Medlem
#90 Skrivet: 29 Apr 2016 18:38

Citerar: PeterTrsavec, #87:
eller rättare sagt hans sekundant.

Danilov gav just en intervju i livebevakningen på chess24. Jag måste faktiskt säga att han ger inget trevligt intryck alls, helt motsatt det intryck Topalov ger.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!