Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kandidatturneringen 2016
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#61 Skrivet: 19 Mar 2016 12:34 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #58:
Giri eller Caruana äter Magnus upp till frukost

Så väldigt överlägsen är inte Magnus dessa spelare. Det är bara att kolla in de partier som de har spelat. Favorit är han naturligtvis, men vem som än kommer att möta honom kommer det bli hårt. Jag håller dock med Spedicken som hävdar att Karjakins slutspel håller lika hög klass som Carlsens. Caruana har de facto uppvisat vissa brister i slutspelet enl. bättre spelare än jag. Men sett över hela partier så är båda Caruana och Giri helt klart farliga för Magnus.

Det är inte längre som på Fischers tid när han var så överlägsen att han fullkomligt pulvriserade allt motstånd. Dessa dagar är sedan länge förbi och jag kan nästan garantera att vi aldrig mer kommer att se någon så överlägsen. Det har blivit så jämnt och hårt i toppen.

LNO1
Medlem
#62 Skrivet: 19 Mar 2016 12:38

Citerar: sture_lindberg, #60:
Menar ni på fullt allvar att han skulle slå Magnus om han inte kände sig pressad ?

Jag menar ingenting som framgår klart och tydligt av mitt inlägg.

LNO1
Medlem
#63 Skrivet: 19 Mar 2016 12:40

Citerar: sture_lindberg, #60:
Menar ni på fullt allvar att han skulle slå Magnus

Men att han möjligheten att slå Magnus bedömer jag som fullt realistisk, och den möjligheten bör väl öka ju bättre han mår psykiskt antar jag.

Vert
Medlem
#64 Skrivet: 19 Mar 2016 12:45

Jag vet att Kramnik inte är med i kandidatturneringen, men tror att han skulle ha en skaplig chans mot Carlsen. Han skulle inte vinna, men jag tror att han skulle göra bättre ifrån sig än exempelvis Anand.

Angående Caruana: min uppfattning är att Caruana har tillräckligt hög högstanivå för att vinna partier mot Carlsen. Anand kan knappt ens slå Carlsen i ett enstaka parti, men det tror jag att Caruana kan. Över 12 partier tror jag att Carlsen vinner fler partier än Caruana, men sett till Caruanas högstanivå så tror jag att ändå att - om han vinner ett parti innan Carlsen gör det - så kanske han skulle kunna sätta tillräcklig press på Carlsen för att kunna hota honom.

Angående Giri: Giri kan upplevas som strykrädd/feg, men han är samtidigt extremt bra förberedd i öppningarna. Han tar inga stora risker, vilket är ett problem i kandidatturneringen men en fördel i matchspel. De klassiska matcherna mellan Kasparov och Karpov innehöll hur många remier som helst där spelarna insåg att "det blev ingen fördel idag så jag riskerar ingenting utan tar remi nu", och samma tankesätt ser jag hos Giri. Över en kort match är det en mindre tillgång, men med tanke på att han faktiskt har plusstatistik på Carlsen och det dessutom ibland har känts som om Carlsen är den som söker remin mot Giri så undrar jag om han inte skulle kunna ge Carlsen en match genom att spela ett antal remier, få Carlsen frustrerad, vinna ett parti när Carlsen satsar för hårt och sedan hålla ihop resten av matchen. Kanske inte så att jag skulle vilja spela på Giri som vinnare, men jag tror att han är den som har bäst chans.

sture_lindberg
Medlem
#65 Skrivet: 19 Mar 2016 12:58 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #61:
Favorit är han naturligtvis, men vem som än kommer att möta honom kommer det bli hårt.

Och jag tror precis tvärt om...
Vem som än kommer att få möta honom är helt chanslös.Wait and see...

Anand kan hota honom (väldigt lite ) , men ingen annan.

IvarBlå1
#66 Skrivet: 19 Mar 2016 13:10

Citerar: sture_lindberg, #65:

Är det inte tråkigt att se på turneringen när man "vet" vem som ska vinna?

Vert
Medlem
#67 Skrivet: 19 Mar 2016 13:16

Citerar: sture_lindberg, #65:
Och jag tror precis tvärt om...

Varför tror du att alla andra är chanslösa? Och varför tror du att Anand är bäst lämpad att ge Carlsen (väldigt lite) motstånd? Med tanke på att Anands två tidigare försök är det väl inte osannolikt att någon annan skulle klara sig bättre (om än inte vinna)?

sture_lindberg
Medlem
#68 Skrivet: 19 Mar 2016 13:18

Enstaka partier kan ju vara intressanta att titta på ändå.eller hur ?
Jag påstår inte att Anand måste vinna, men jag tror att han är den enda som har en liten teoretisk chans att slå Magnus i en VM-final. Även om den chansen är MYCKET liten.
Däremot anser jag att alla andra skulle vara HELT chanslösa mot Magnus.

lenal
Medlem
#69 Skrivet: 19 Mar 2016 13:19

inget att tjafsa om,magnus spöar ju alla lätt!onödigt tråd!lol

PeterTrsavec
Medlem
#70 Skrivet: 19 Mar 2016 13:26

Citerar: Vert, #64:
Kramnik

Håller med att Kramnik hade gett Carlsen en hård fight då han är väldigt solid i sitt sätt att spela samt stark i slutspel, men det går bara att spekulera då han inte deltar i årets kandidaturnering. Jag har följt Aroninen ett längre tag och hoppas han får chansen, spelat bra partier hittills och hade ett bra turneringsår 2015.

IvarBlå1
#71 Skrivet: 19 Mar 2016 13:27

Citerar: lenal, #69:
inget att tjafsa om,magnus spöar ju alla lätt!onödigt tråd!lol

Det var dagens djupaste kommentar! Jag tror att det finns spelare som Aronian, som har nämnts, som kan ge Magnus bra motstånd. Har han inte vunnit över honom förut?

Vert
Medlem
#72 Skrivet: 19 Mar 2016 13:32

Citerar: sture_lindberg, #68:
Jag påstår inte att Anand måste vinna, men jag tror att han är den enda som har en liten teoretisk chans att slå Magnus i en VM-final. Även om den chansen är MYCKET liten.
Däremot anser jag att alla andra skulle vara HELT chanslösa mot Magnus.

Nu har du sagt detta ett antal gånger i tråden, men aldrig gett någon motivering. Får man fråga varför du tror att alla andra skulle vara chanslösa?

chessexplorer
Medlem
#73 Skrivet: 19 Mar 2016 13:37

Magnus Carlssen förlorar partier ibland. Det går inte så bra för honom när han spelar för norska landslaget, så alla har chans mot honom.

Alla har bra koll på Magnus eftersom han har varit bäst ett tag nu så jag skulle inte bli förvånad om han tappar titeln, men tappar han den kan han ta tillbaka den, om han vill.

IvarBlå1
#74 Skrivet: 19 Mar 2016 13:38 - Redigerad av: IvarBlå1

Även om Anand har matcherfarenhet så måste han ha ett STORT psykologiskt underläge från det att de sätter sig ner i första partiet. Och förmodligen framåt också.

sture_lindberg
Medlem
#75 Skrivet: 19 Mar 2016 14:46

Citerar: Vert, #72:
men aldrig gett någon motivering. Får man fråga varför du tror att alla andra skulle vara chanslösa?

För att Magnus just nu är i en klass för sig.Speciellt under en match med 12 partier.

Att någon någon gång slår honom i ett enstaka partier har väl ingen betydelse alls.

VM spelas ju i en MATCH under 12 partier och DÄR är alla chanslösa.
Duger denna motivering ?

Vert
Medlem
#76 Skrivet: 19 Mar 2016 15:13

Citerar: sture_lindberg, #75:
Duger denna motivering ?

I min värld är det där ett upprepande av det du redan sagt, men inte en motivering. Men vi kan lämna saken därhän.

sture_lindberg
Medlem
#77 Skrivet: 19 Mar 2016 15:18

Hur ska jag då motivera tycker du ? Ska jag börja visa statistik ? Ratingpoäng ? Ålder ? Spelöppningar,motivation , osv osv...
Eller vad vill du jag ska väga in i min "motivation "?

Räcker det inte alltså att jag sammanfattar det hela med att säga att Magnus just nu är den klart bästa schackspelaren i världen ?

Behövs det verkligen "motiveras " ?

Vert
Medlem
#78 Skrivet: 19 Mar 2016 15:28 - Redigerad av: Vert

Kollar man Elo-listan ligger Carlsen klart först. Att man tror att han vinner en VM-match mot vem som helst behöver knappast motiveras.

Tidigare i tråden har du sagt att du tror att Anand vinner kandidatturneringen, och att Svidler möjligen kan hota honom. Det är - åtminstone avseende Anand - ett rimligt tips; jag tror själv att Anand har en mycket god chans i kandidatturneringen.

På den dagsaktuella Elo-listan | http://2700chess.com/ | är Anand nummer 12 och Svidler nummer 16. Övriga deltagare är nummer 3 (Aronian), 4 (Caruana), 5 (Giri), 7 (Nakamura), 10 (Karjakin) och 11 (Topalov).

Därför undrar jag varför du tror att Anand har bäst chans mot Carlsen, t.o.m. bättre än alla övriga deltagare (som alltså enligt Elo-listan är bättre än Anand)?

Jag själv motiverade Caruana med att han har hög högstanivå, Kramnik med att han är solid och en bra matchspelare och Giri med att han är välförberedd och svårslagen. De som pratat om Karjakin har pratat om hans styrka i slutspel.

Det vore intressant att höra om du har liknande motiveringar till varför Anand är bäst lämpad, t.ex. hans erfarenhet och/eller öppningar. Som IvarBlå1 nämner har han fått stryk ett par gånger och borde vara i underläge psykologiskt, men du kanske tycker att Anand har fördelar som uppväger detta. I så fall vore det intressant att höra det.

LNO1
Medlem
#79 Skrivet: 19 Mar 2016 15:42

Citerar: sture_lindberg, #75:
Att någon någon gång slår honom i ett enstaka partier har väl ingen betydelse alls.

Man har ju Carlsens fruktansvärda turnering I Norge i färskt minne där det visade sig att även han kan vara mycket sårbar, där var det knappast frågan om någon enstaka förlust.

sture_lindberg
Medlem
#80 Skrivet: 19 Mar 2016 15:49 - Redigerad av: sture_lindberg

Det var väl ingen match man mot man.

Det är där han är helt överlägsen.

sture_lindberg
Medlem
#81 Skrivet: 19 Mar 2016 15:54

Citerar: Vert, #78:
Det vore intressant att höra om du har liknande motiveringar till varför Anand är bäst lämpad, t.ex. hans erfarenhet

Du har ju här redan nämnt svaret själv...
Plus att han har blivit "varm i kläderna " när han spelat redan 2 matcher mot Magnus.Kanske också kan vara en liten fördel om man jämför med de övriga spelarna.
Men jag tror ju att Magnus klår honom för tredje gången.
men är det NÅGON som ska ha den minsta chans så är det MÖJLIGEN Anand.

LNO1
Medlem
#82 Skrivet: 19 Mar 2016 16:03

Citerar: sture_lindberg, #80:
Det är där han är helt överlägsen

Vem vet vad som kan hända om Carlsen är ur form som han var i Norge... eller menar du att Carlsen är immun mot sådant just under matchspel? Har han mött någon annan än en gammal Anand i matchspel förresten?

sture_lindberg
Medlem
#83 Skrivet: 19 Mar 2016 16:11

Citerar: LNO1, #82:
Vem vet vad som kan hända om Carlsen är ur form som han var i Norge... eller menar du att Carlsen är immun mot sådant just under matchspel?

Det är ju spekulationer det vi skriver.
Ingen VET väl vad som händer eller hur ?
Klart att Magnus kan vara helt ur slag rent teoretiskt då VM-matchen spelas i november.vem vet ?

Men denna tråd är väl till för vad man TROR är sannolikt.Och då finns det ingen som rör Magnus i en ny VM-match.

P.s Magnus kan ju bli sjuk osv..men är det sådant vi ska börja spekulera om.

Och om du tror att någon annan vinner över honom så är det fritt fram för dej om du vill tro så.

LNO1
Medlem
#84 Skrivet: 19 Mar 2016 16:16 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #83:
Och om du tror att någon annan vinner över honom så är det fritt fram för dej om du vill tro så.

Det vet jag. Jag både tror och hoppas att Carlsen vinner, men jag hoppas och tror också att det kommer att bli hårt även om han nu inte möter Anand. Allt pekar dit tycker jag om man studerar hur det gått i turneringar. Och vad gäller matchspel så vet vi endast hur han har presterat mot Anand så vitt jag vet.

sture_lindberg
Medlem
#85 Skrivet: 19 Mar 2016 16:19

Ok vi återkommer efter matchen i november med fler kommentarer

Vert
Medlem
#86 Skrivet: 19 Mar 2016 16:27

Citerar: sture_lindberg, #81:
Du har ju här redan nämnt svaret själv...
Plus att han har blivit "varm i kläderna " när han spelat redan 2 matcher mot Magnus.Kanske också kan vara en liten fördel om man jämför med de övriga spelarna.
Men jag tror ju att Magnus klår honom för tredje gången.
men är det NÅGON som ska ha den minsta chans så är det MÖJLIGEN Anand.

Tack för svar!

För egen del hoppas jag att det blir någon annan än Anand. Även om jag inte tror att någon annan har någon direkt chans så kan det ju vara trevligt med lite omväxling!

sture_lindberg
Medlem
#87 Skrivet: 19 Mar 2016 16:33

Citerar: Vert, #86:
Även om jag inte tror att någon annan har någon direkt chans så kan det ju vara trevligt med lite omväxling!

Absolut !

sture_lindberg
Medlem
#88 Skrivet: 19 Mar 2016 17:52

Karjakin 4,5
Aronian 4,5
Anand 4
Caruana 3,5
Giri 3,5
Svidler 3
Nakamura 3
Topalov 2
Efter 7 ronder...7 ronder kvar att spela !

LNO1
Medlem
#89 Skrivet: 19 Mar 2016 18:44

Citerar: Vert, #64:
Kanske inte så att jag skulle vilja spela på Giri som vinnare, men jag tror att han är den som har bäst chans.

Det ligger onekligen en hel del i det du säger i ditt inlägg. Jag ville bara peka på faran med att aldrig ta risker.

Vert
Medlem
#90 Skrivet: 19 Mar 2016 18:49

Citerar: LNO1, #89:
Det ligger onekligen en hel del i det du säger i ditt inlägg. Jag ville bara peka på faran med att aldrig ta risker.

Instämmer till fullo! Tar man inga risker vinner man inga turneringar (som Giri). Tar man inga risker i kandidatturneringen så kommer man inte ens till VM-matchen, vilket är ett problem för Giri.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!