Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kandidatturneringen 2016
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#1 Skrivet: 14 Mar 2016 22:36 - Redigerad av: LNO1

Kollade ni in Nakamura-Svidler igår? Fantastiskt bra kämpat av Nakamura mot Svidlers finfina prepp. Kanonparti tyckte jag och jag följde hela partiet med mycket stort intresse.

PeterTrsavec
Medlem
#2 Skrivet: 14 Mar 2016 22:51

Samma här, enligt datorn hade Svidler kraftig fördel, men det var spännande. Många bra partier igår

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 14 Mar 2016 22:55

Anand 2
Karjakan 2
Aronian 2
Caruana 1,5
Svidler 1,5
Giri 1,5
Nakamura 1
Topalov 0,5

Efter 3 ronder.

Är det fler än jag som tror att Anand vinner detta ?

PeterTrsavec
Medlem
#4 Skrivet: 14 Mar 2016 22:59

Citerar: sture_lindberg, #3:
Är det fler än jag som tror att Anand vinner detta ?

Det är lurigt. Anand har spelat väldigt stabilt och solit, men tror det skulle vara "roligare" med någon annan, men vinner han är han värd det. Jag hoppas personligen på Aroninen.

LuleErik
Medlem
#5 Skrivet: 14 Mar 2016 23:54

Den enda av som jag ej sett i verkligheten är Anand.
Jag har sett alla de andra och Aronian, Caruana, Svidler, Nakamura, Topalov tog jag autografer av.Som personlighet så tycker jag Caruana väldigt trevlig och Nakamura.
Så jag får väl hålla på Caruana eftersom Nakamura har svårast för Carlsen.
Som du säger om Aronian vore också väldigt intressant att se och kanske störst chans mot Carlsen? Anand verkar också vara en trevlig person och såklart en stark spelare.
Fast jag vill nu ha någon annan som får chans mot Carlsen

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 15 Mar 2016 00:15

Ok jag sätter i alla fall en femma på Anand. Tror ingen annan kan komma före honom. Möjligen EN : Svidler.

LNO1
Medlem
#7 Skrivet: 15 Mar 2016 18:21

Anand fick pisk idag, troligen mycket kostsamt, men det är långt kvar än. Topalov klarade sig med ett nödrop mot Caruana, han verkar inte vara i bästa form.

LNO1
Medlem
#8 Skrivet: 15 Mar 2016 18:30

Citerar: LuleErik, #5:
Fast jag vill nu ha någon annan som får chans mot Carlsen

Jag håller med, jag kan inte se hur Anand ska kunna rubba Carlsen även om senaste matchen var jämnare än den första.

Många tror att Caruana är den som har störst chans mot Carlsen.
Caruana måste dock enligt Yermolinski förbättra sitt tekniska slutspel, ett påstående han underbyggde med partiexempel, så det var ju knappast bara lösa spekulationer. Vi kan ju själva roa oss med dagens parti mot Topalov där kommentatorerna ansåg att Caruana hade en god chans. Hade Carlsen vunnit det slutspelet?

Spedicken
Medlem
#9 Skrivet: 15 Mar 2016 19:01

Som jag så för länge sedan, Karjakin skulle klara sig ganska bra mot Carlsen. Vore dessutom kul att se dom två yngsta GM genom tiderna mötas. Båda är dessutom födda 1990 och har mött varandra redan innan dom hade kommit in i tonåren. Karjakin spelade ännu ett fantastiskt slutspel idag , Anand var chanslös.

LNO1
Medlem
#10 Skrivet: 15 Mar 2016 20:32

Citerar: Spedicken, #9:
Karjakin spelade ännu ett fantastiskt slutspel idag

I samma föreläsning av Yermo som jag tidigare refererade till sa han att han inte såg dessa brister i slutspelet hos Karjakin som hos Caruana. Det är väl bäst jag ger länken till den: https://www.youtube.com/watch?v=jKRp01UUzn0

PeterTrsavec
Medlem
#11 Skrivet: 16 Mar 2016 11:38

Citerar: LNO1, #10:
Karjakin

Kan bli långa dueller, då båda har bra slutspelskunskap. Jag skulle vilja se en dynamisk spelare, som rör till det på brädet, skapar oreda, gör lite oväntade saker, synd att Topalov är lite ur slag, en spelare som kan göra oväntade drag, men bästa spelaren vinner. Vore dock lite intressant att se Carlsen få möta en jämbördig spelare i slutspel.

IvarBlå1
#12 Skrivet: 16 Mar 2016 15:26

Ett stickspår: Jag tror att Ulf A hade blivit världsmästare i schack utan damer när han var som bäst

IvarBlå1
#13 Skrivet: 16 Mar 2016 17:52

Det kommer nog att vara jämnt ända in på målsnöret är mitt tips. Jag håller Nakamura som favorit.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 16 Mar 2016 17:57

Alla 4 partierna blev remi i dag.

IvarBlå1
#15 Skrivet: 16 Mar 2016 18:30 - Redigerad av: IvarBlå1

Vilken länk är det? Har hittat några stycken men ingen som ger diagram av partierna.

Landroval
Medlem
#16 Skrivet: 16 Mar 2016 18:51

Citerar: IvarBlå1, #15:
Vilken länk är det?

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/cand idates-2016/5/1/1

Jag följer det på länken ovan iaf.

IvarBlå1
#17 Skrivet: 16 Mar 2016 18:59

Tack!

LNO1
Medlem
#18 Skrivet: 16 Mar 2016 20:02

Citerar: IvarBlå1, #12:
Ett stickspår: Jag tror att Ulf A hade blivit världsmästare i schack utan damer när han var som bäst

Många har ju sagt det, men om schackspelet hade saknat damer hade ju samtliga rimligtvis varit bättre på sådant spel eller hur? Jag tror att vi svenska schackspelare gör bäst i att hedra Ulf för den fantastiska karriär han hade och bara acceptera att han aldrig blev världsmästare, det är ju ytterst få förunnat att bli det.

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 16 Mar 2016 20:04

Citerar: IvarBlå1, #13:
Det kommer nog att vara jämnt ända in på målsnöret är mitt tips.

Allting pekar ju dit hittills och jag tycker att det är bara kul ju jämnare och hårdare det blir. Spelet har ju i alla fall i de flesta fall varit kul så långt.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 16 Mar 2016 20:08

Efter 5 ronder av 14 :

Karjakin 3,5
Aronian 3
Anand 2,5
Caruana 2,5
Svidler 2,5
Giri 2,5
Nakamura 2
Topalov 1,5

IvarBlå1
#21 Skrivet: 16 Mar 2016 20:31

Citerar: LNO1, #18:
Jag tror att vi svenska schackspelare gör bäst i att hedra Ulf för den fantastiska karriär han hade och bara acceptera att han aldrig blev världsmästare, det är ju ytterst få förunnat att bli det.

De hade varit bättre på det, ja men som i alla spel har man olika begåvning för det, precis som om vi tänker tanken att i alla partier skulle ena parten varit mattad innan 50:e draget. Då hade alla angreppsspelare kommit till sin rätt. Vissa har begåvning för innefotboll, andra för ute-. Du ser aldrig två landdslag med samma spelare. Om man tänker tanken att damerna varit borta när schack uppfanns, så hade vi kunnat ha helt andra världsmästare genom tiderna. Men det kan man spåna om i evighet och jag tänker inte göra det eftersom jag inte är ute efter någon debatt.

Vert
Medlem
#22 Skrivet: 16 Mar 2016 21:46

Jag tycker att det är en intressant tanke, men svår att göra någonting av. På samma tema vill jag minnas att jag någon gång har hört (läst) någon hävda att om schackbrädet hade haft 9x9 rutor så hade peruanen Julio Granda Zuniga varit världsmästare. Vet dock inte hur det påståendet ska tolkas.

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 16 Mar 2016 21:48

Citerar: Vert, #22:
någon hävda att om schackbrädet hade haft 9x9 rutor så hade peruanen Julio Granda Zuniga varit världsmästare

Och hade schackbrädet haft 12x12 rutor så hade jag legat bra till

IvarBlå1
#24 Skrivet: 17 Mar 2016 13:47 - Redigerad av: IvarBlå1

Försöker Topalov psyka Giri? h4 har jag aldrig sett mot Wolgagambit.

Landroval
Medlem
#25 Skrivet: 17 Mar 2016 14:26

Spännande partier överlag idag... Karjakins damoffer, vad ska man tro där?

IvarBlå1
#26 Skrivet: 17 Mar 2016 14:29

Citerar: Landroval, #25:
Karjakins damoffer, vad ska man tro där?

Det är inget damoffer, det är en bortsättning, vit står på vinst.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 17 Mar 2016 16:44

Anand slog Svidler redan efter 23 drag .

Han måste bli farlig den gode Anand till att vinna rubbet !

IvarBlå1
#28 Skrivet: 17 Mar 2016 16:52

Också förlorar han som vanligt mot Carlsen!

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 17 Mar 2016 16:57

Jo det gör han säkert.
Magnus är i särklass just nu.
Men jag tror Anand är lika klar 2a.

IvarBlå1
#30 Skrivet: 17 Mar 2016 17:15 - Redigerad av: IvarBlå1

Caruana stod på lätt vinst mot Karjakin enligt motorn. Som någon av kommentarerna sa: " Han har inte en chans mot Magnus med den tekniken. Synd, för han spelade verkligen bra innan Karjakin utjämnade. Man får hoppas att han trodde att det skulle gå av sig själv och blev övermodig.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!