Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schacksändningar, hur och vilka följer ni?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#1 Skrivet: 14 Mar 2016 18:21 - Redigerad av: Spedicken

Populärt med schacksändningar dessa dagar. Hur följer ni en sändning. Kollar ni slaviskt på den kommenterade sändningen eller bläddrar ni bland partierna?

För mig så beror det naturligtvis på vilka som kommenterar, men jag gillar att botanisera bland partierna och när det inte händer så mycket eller det tar lång tid innan någon utför ett drag, så ser/lyssnar jag på kommentatorerna.Ibland ser/lyssnar jag enbart på sändningen och kollar inte runt bland partierna. Jag kommenterar själv aldrig i chatten som brukar finnas.

Dom spelare jag helst följer är:
Magnus Carlsen - naturligtvis, världens bästa schackspelare är också den mest intressanta.
Wei Yi - schackets framtid. Alltid intressant att följa hans aggressiva, kombinatoriska spelstil. Inte många som slår han på fingrarna där i världstoppen, om ens någon. Inte helt oäven, men har mycket att lära vad det gäller det positionella.
Richard Rapport - han slutar aldrig att förvåna. Nu idag när jag tittar lite på Reikjavik open så spelade han 1.-h6 och 2.-g5 och utjämnade snabbt. Nu väntar man bara på en kombination, det brukar komma minst en sådan i nästan alla hans partier. Otroligt spännande och talangfull spelare. Verkar inte lägga så mycket tid på teori, åtminstone inte i standardöppningarna. Vet inte om det är bra eller dåligt för hans utveckling. Han har ju ett triumfkort kvar när det gäller den schackliga utvecklingen. Å andra sidan borde man åka på många förluster om man spelar galna öppningar. Men eftersom han är 2700+ så gäller det inte Rapport.
Hikaru Nakamura - man ser ganska snart i hans partier om han är i form eller inte. Han kan spela dåligt ena dagen och som en världsmästare andra dagen.
Fabiano Caruana - ett tag hade han flytande rating på 2850+ och då var han helt fantastisk och intressant att följa. Fortfarande intressant, men den där riktiga magin är kanske borta, tillfälligt!?
Sergej Karjakin - ibland händer det inte mycket i hans partier, men han är en fantastisk positionsspelare och dessutom världens bästa på slutspel Intressant beroende på ställningen.

Sen beror det på dagsformen vilka man följer, t.ex. Aronian i högform kan vara hyperintressant. Gillar även dom Kinesiska spelarna som t.ex. Ding Liren, Li Chao B, Hou Yifan. Gillar också Nils Grandelius, tycker det är spännande att följa hans resa mot 2700, tror han kan vara där inom ett par år. Tyvärr brukar han sällan hålla en turnering, men han spelar bättre och bättre och oftast riktigt komplicerat och bra. Ivanchuk i högform är intressant som få. Med mera med mera.

LuleErik
Medlem
#2 Skrivet: 15 Mar 2016 15:44

När det är tex vm match och om jag har gått om tid. Så följer jag flera sändningar samtidigt.
Gibraltar och Saint louis har väldigt bra livesändningar.

Chessbomb har jag inte någon användare och det är ofta så löjliga kommentarer.
Många som frågasätter spelarna att de kunde missa saker.
Själv så har de superdator som är starkare än de bästa spelarna
Alla som du namngivet är intressanta. Även Mamedyarov har en häftig spelstil.

Spedicken
Medlem
#3 Skrivet: 15 Mar 2016 15:47

Mamedyarov i högform är riktigt spännande, tycker hans spelstil påminner om Kasparovs.

LuleErik
Medlem
#4 Skrivet: 15 Mar 2016 16:03

Okej jag inte tänkt på det.
När Morozevich tidigare var med i de större tävlingarna var hans partier också väldigt underhållande.Han förbättrar ofta bortglömda mästares partier.

Spedicken
Medlem
#5 Skrivet: 15 Mar 2016 17:02

Gelfand avslöjade myten om Morozevich. Det mesta av hans så kallade innovativa spel var att han tog upp gamla öppningar och att det mesta var hemma arbete. Morozevich idag är en skugga av sitt forna jag, förmodligen på att han inte förbereder sig lika mycket. Hur som helst spelade han riktigt underhållande när han var som bäst.

LNO1
Medlem
#6 Skrivet: 15 Mar 2016 18:12

Jag följer kandidatturneringen så mycket jag kan förstås. Roliga spelare finns det ju gott om.

Spedicken
Medlem
#7 Skrivet: 15 Mar 2016 19:03

Gillar den nya spanska kommentatorn ihop med Anna.

PeterTrsavec
Medlem
#8 Skrivet: 16 Mar 2016 15:16

Citerar: LNO1, #6:
kandidatturneringen

Följer kandidaturneringen varje dag, intressant att följa dessa spelare. Tittar man på dagens partier blir det få remier

Spedicken
Medlem
#9 Skrivet: 20 Mar 2016 11:35 - Redigerad av: Spedicken

Just nu följer jag Horndals avgörande match för att ta sig till Superettan. Dom möter Helsingborg och det är riktigt spännande. Livesändning hittar man här: Helsingborg-Horndal

Heja Horndal!

PeterTrsavec
Medlem
#10 Skrivet: 20 Mar 2016 11:41

Citerar: Spedicken, #9:
Horndals

Samma här. Många intressanta partier

Spedicken
Medlem
#11 Skrivet: 20 Mar 2016 11:55

Ja och svårbedömda, varenda parti utom Rörvalls och Tolles kan gå hur som helst.

Spedicken
Medlem
#12 Skrivet: 20 Mar 2016 13:09

3,5-3,5 nu, Rörvall kan vinna, oliiidligt spännande.

Vert
Medlem
#13 Skrivet: 20 Mar 2016 13:19

Rörvall bör vinna. Vet någon vad som händer om han inte vinner, dvs. hur avgör man om det blir 4-4?

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 20 Mar 2016 13:25

Jag spelade för Horndal åren 1996-2008 så heja Horndal

Vert
Medlem
#15 Skrivet: 20 Mar 2016 13:29

Värt att notera är också att SK Rockaden håller på att spela bort den serieseger som man trodde att de säkrade igår...

Ingen som vet vad som händer om det blir oavgjort i kvalet?

chessexplorer
Medlem
#16 Skrivet: 20 Mar 2016 13:42

Blir det 4-4 vinner det lag som tar mest poäng på de 4 första borden. Blir det 2-2 där kollar man hur det gick på bord 5 osv.

chessexplorer
Medlem
#17 Skrivet: 20 Mar 2016 13:44

Horndal måste vinna, Helsingborg är nöjda med 4-4.

Vert
Medlem
#18 Skrivet: 20 Mar 2016 14:09

Så Rörvall var tvungen att vinna (vilket han också gjorde), då en remi hade gjort att Helsingborg hade gått upp tack vare vinsten på bord 6.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 20 Mar 2016 14:22

Jaaaaaaa !!

Spedicken
Medlem
#20 Skrivet: 20 Mar 2016 14:22

Grattis Horndal! Kanske skulle börja spela där nu

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 20 Mar 2016 14:24

Bor du nära Avesta /Horndal ?

Spedicken
Medlem
#22 Skrivet: 20 Mar 2016 14:25

Ja, jag har spelat där förut

PeterTrsavec
Medlem
#23 Skrivet: 20 Mar 2016 14:28

Det var starkt gjort av Horndal, uppe i finrummet. Stort grattis

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 20 Mar 2016 14:29 - Redigerad av: sture_lindberg

Ja grattis Horndal !

PeterTrsavec
Medlem
#25 Skrivet: 20 Mar 2016 14:34 - Redigerad av: PeterTrsavec

Skulle göra Dig gott Spedicken, får Du möta motstånd som är Dig värdig än att harva i div.3.

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 20 Mar 2016 14:36 - Redigerad av: sture_lindberg

Det var Spedicken som funderade att börja spela där dock..Inte jag...

Dessutom har jag spelat i divsion 2 denna säsong..

Ok ser att du nu ändrat vad du skrev..

trulpen
Medlem
#27 Skrivet: 20 Mar 2016 14:44

Citerar: PeterTrsavec, #23:
Det var starkt gjort av Horndal, uppe i finrummet. Stort grattis

Grattis Horndal!

Kristallen borde spelat det enkla kvalet mot Örebro, tycker jag. Lite olyckligt är det allt.

Spedicken
Medlem
#28 Skrivet: 20 Mar 2016 14:48

Stockholms SS leder med 2-0 mot Örebro och går nog också upp i superettan. Kul för Martin Lokander i så fall.

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 20 Mar 2016 15:25 - Redigerad av: sture_lindberg

Nu står det 3,5-0 ,5 till Stockholm ss !

chessexplorer
Medlem
#30 Skrivet: 20 Mar 2016 15:45

Nu är Örebro bara tre vinster från Superettan!

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!