Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bästa sättet att träna/bli bättre i schack
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
Smnrkssn
Medlem
#61 Skrivet: 17 Mar 2016 12:34

För att säga det uppenbara; det "bästa sättet" att träna schack är olika för alla spelare.

En viktig punkt som allt för ofta glöms bort när det kommer till schackträning är hur intresserad man är av en viss träningsform.

Till exempel nämndes det här tidigare en jämförelse mellan att spela 1 minuters partier och lösa problem i en schackbok som generellt sett anses vara en bättre träningsform. Om man däremot nästan somnar varje gång man ska lösa ett problem med boken är det med största sannolikhet bättre att spela 1 minuters partier som skapar bra fokus.

Jag tycker själv att 1 minuters partier är på många sätt ett bra träningsverktyg och ger erfarenheter som alla schackspelare har nytta av.

Däremot är det sällan effektivt att endast spela partier. Det är viktigt att blanda teori med spel för att snabbare utveckla sitt sätt att tänka. Då bland annat analys av de spelade partierna är oftast ett bra sätt att uppfylla teori delen.

Martin.Lokander
Medlem
#62 Skrivet: 17 Mar 2016 13:03

Citerar: Smnrkssn, #61:
För att säga det uppenbara; det "bästa sättet" att träna schack är olika för alla spelare.

En viktig punkt som allt för ofta glöms bort när det kommer till schackträning är hur intresserad man är av en viss träningsform.

Jag håller helt och hållet med Smnrkssn. Jag har aldrig påstått att 1-minuters är en optimal träningsform som fungerar för alla och som kan göra vem som helst till världsmästare. MEN, jag rekommenderade det till Stockholm98 eftersom hans användernamn antyder att han är ung, och sannolikt väldigt kvicktänkt. Gillar han inte den träningsformen är det bara att hitta någon annan.
Men att hävda att det vore en fullständigt värdelös träningsform, det köper jag inte.

Som Smnrkssn nämner så är det viktigaste förstås att man tycker träningen är kul. Tycker man det är kul att träna bondeslutspel, så kör hårt! Tröttnar man, träna något annat.

Passar på att citera GM Jon Ludvig Hammer från Norge (2701 i ELO).

"Jon Ludvig: Den norske skolen er å spille mye rett og slett. Det har funka for Simen, det har funka for Magnus og det har funka for meg. Og det har definitivt funka for Aryan. Så rett og slett lystbetont læring - at man øver på sjakk når man har lyst til det og å spille mye - det er den norske sjakkskolen."

Kan nämna då att både Aryan Tari och svenske Nils Grandelius har en ganska förkrossande statistik mot mig i 1-minuters.

sture_lindberg
Medlem
#63 Skrivet: 17 Mar 2016 14:33 - Redigerad av: sture_lindberg

Och olika träningsmetoder funkar bra för olika spelare.Och för vissa passar metoderna mindre bra.

G_arvid
Medlem
#64 Skrivet: 17 Mar 2016 16:53

Svårt det där med schackträning. Personligen har jag svårt att förstå vad det är för något man tränar upp med 1-minuterspartier som man skulle ha nytta av i ett långparti, särskilt med 30 sekunders tillägg per drag. Det är också svårt att bevisa att den ena träningsmetoden är bättre än den andra. Om världseliten har spelat mycket blixt i sin ungdom behöver inte betyda mer än att starka spelare tycker det är kul med blixt, inte att blixt gjort dem till starka spelare. Så till syvende och sist måste var och en finna sin väg och därmed kan man inte döma ut enminuterspartier heller, även om jag själv tycker mig bli sämre av för mycket blixtspel.

sture_lindberg
Medlem
#65 Skrivet: 17 Mar 2016 16:55

Jo se mitt inlägg 63.

LNO1
Medlem
#66 Skrivet: 17 Mar 2016 19:15

Citerar: Martin.Lokander, #62:
ag har aldrig påstått att 1-minuters är en optimal träningsform som fungerar för alla och som kan göra vem som helst till världsmästare. MEN, jag rekommenderade det till Stockholm98 eftersom hans användernamn antyder att han är ung, och sannolikt väldigt kvicktänkt. Gillar han inte den träningsformen är det bara att hitta någon annan.
Men att hävda att det vore en fullständigt värdelös träningsform, det köper jag inte.

Martin! Jag hoppas att du inte tolkade mitt inlägg som att jag dömde ut enminuters som värdelöst, personligen har jag dock aldrig hunnit med att göras något vettigt på enminuters och vad gäller kombinationer så har de oftast begränsats till att ta pjäser som står i slag. Jag nämnde att jag spelat en mängd 3 minuters och att de inte gjort mig bättre, det kan jag ju aldrig veta helt säkert, för vem vet hur kass jag hade varit utan dem? Nåja någonstans på vägen tröttnade jag på dessa blixtpartier och är hjärtat inte med så påverkar det ju nyttan av träningen. Tilläggas kan ju att jag börjar bli lite till åren och kanske fartens tjusning avtar då (rollator nästa). Jag vill nog helst spela långpartier och fortsätta analysera dem efteråt, och som sagt bondeslutspelen ska jag försöka skärpa till. Men framför allt, och denna uppmaning tror jag vi alla kan skriva under på: Se till att ha roligt när du spelar schack, detta underbara, fascinerande och kreativitetsfrämjande spel!

Smnrkssn
Medlem
#67 Skrivet: 18 Mar 2016 10:42

Citerar: G_arvid, #64:
Personligen har jag svårt att förstå vad det är för något man tränar upp med 1-minuterspartier som man skulle ha nytta av i ett långparti, särskilt med 30 sekunders tillägg per drag.

Då ska jag försöka vara förklara mer specifikt.

Bullet är för många spelare ett väldigt bra sätt att träna både taktik och intuition. Då det inte finns tid att kontrollera dragen noga är taktik mer troligt att dyka upp på brädet.
Frågan är vem som gör den första missen som motståndaren drar nytta av. Spelsättet kräver att man hela tiden spelar taktiskt sunda drag. Vid högre nivåer spelar det även större roll hur positionellt sunda dragen är. I en positionellt dålig ställning är det oftast lättare att göra misstag.

Även då partierna nuförtiden nästan alltid har tillägg är det inte ovanligt att se
panik när en spelare har 30 sek/drag i slutet av partiet. Tillräckligt med bullet
erfarenhet ger ofta en bekvämlighet i sådana situationer och gör det bland annat möjligt att spendera mer tid i komplicerade ställningar och ta hem fler tekniska vinster.

För övrigt skapar bullet partier väldigt mycket information på kort tid. Vilket kan snabbt ge nya kunskaper i alla faser av partiet. Att titta på när stormästare spelar bullet kan vara förvånansvärt produktivt.

Speciellt för bullet är intresse och tävlingsanda viktigt för att ge fokuset som krävs för att det ska vara en produktiv träningsform. Några av nackdelarna med att spela mycket bullet kan vara att man spelar för fort i långpartier och att man litar för mycket på sin intuition. Bullet tränar mest på ytan och inte på djupet. Däremot är mycket av det som går att lära sig på ytan användbart när man ska ner i djupet.

LuleErik
Medlem
#68 Skrivet: 18 Mar 2016 12:28

Jag skulle tänka mig för flertalet spelare som redan är ytliga passar den här träningsformen inte.
Att göra det för att det är kul och träna någon aggressiv öppning visst kanske.
sen är det bra ibland med variationer.
Smnrkssn du har rätt om tidsnöd att det kan vara användbart att kunna dra snabbt fast jag tycker det är lättare på nätet att dra snabbare pågrund av premove än på ett närschacksbräde.
Så för mig är det stor skillnad och på nätet är det lättare att se klockfönstet än klockan som man har vid närschackspartier.
Jag tycker skillnaderna är stora mellan internetschack och närschack.
Jag tycker inte blixt är dåligt på nätet tvärtom bra eftersom då kan man få lite hum om vilket som är populärt och vilka varianter som är vanligt bland aggressiva och bland postionella.
Fast för många blir det ett gift och de sitter nästan bara och spelar bullet eller blixt.

sture_lindberg
Medlem
#69 Skrivet: 18 Mar 2016 17:35

Citerar: sture_lindberg, #63:
Och olika träningsmetoder funkar bra för olika spelare.Och för vissa passar metoderna mindre bra.

Som sagt var...

LuleErik
Medlem
#70 Skrivet: 18 Mar 2016 18:17

Citerar: sture_lindberg, #69:

Jag håller med dig.

PeterTrsavec
Medlem
#71 Skrivet: 19 Mar 2016 22:01

Citerar: sture_lindberg, #69:

Bra skrivet! Själv provat alla möjliga varianter av träningsmetoder men hamnar alltid med mitt träbräde och mina schackböcker

<< . 1 . 2 . 3 .
Du måste logga in för att kunna posta!