Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bästa sättet att träna/bli bättre i schack
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
lubbeluring
Medlem
#31 Skrivet: 14 Mar 2016 21:03

Varför blockerar vit sin löpare genom att
sätta hästen på d2?

PeterTrsavec
Medlem
#32 Skrivet: 14 Mar 2016 21:33

Citerar: lubbeluring, #31:
Varför blockerar vit sin löpare genom att
sätta hästen på d2?

Finns ideer som i Spanskt att sätta springaren på f1, för att spela h3, sätta springaren på h2 eller e3. Mött denna uppställning väldigt ofta i Franskt, blir ofta en kamp om båda flygarna, där vit kan offra springaren på antingen f6eller h6.

Martin.Lokander
Medlem
#33 Skrivet: 14 Mar 2016 22:45

Citerar: Stockholm98, #24:
Jag ska börja med att säga att jag inte riktigt är en särskilt stark spelare. Men jag har främst spelat väldigt mycket och i vissa fall analyserat de partier jag spelat. Under de senaste månaderna har jag även börjat förbereda mig mot den motståndaren jag ska möta. Tar gärna del av fler tips och rekommendationer över hur ni gör!

Har du prövat att spela blixt på internet? Fick det tipset och har spelat 1-minuters ganska regelbundet det senaste året (oftast på Chess.com). Även varianter på schack såsom chock lär vara bra. Men mina tips bör tas med en nypa salt, det var länge sedan jag ansågs vara en anständig schackspelare och nu för tiden nöjer jag mig med att se på när ni yngre förmågor utvecklas.

Stockholm98
Medlem
#34 Skrivet: 14 Mar 2016 22:49

Är inte i närheten av lika anständig som Mr Lokander men även jag har använt mig av de här tipsen som Lokander anger. Har snabbt utvecklats i en positiv riktning!

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 15 Mar 2016 01:04 - Redigerad av: sture_lindberg

Heja Lokander och Stockholm 98

lenal
Medlem
#36 Skrivet: 15 Mar 2016 07:27

Passa på att prova chesscube.com

lenal
Medlem
#37 Skrivet: 15 Mar 2016 09:59

Ifall ni vill spela blixt utan lag

lenal
Medlem
#38 Skrivet: 15 Mar 2016 11:12

Hoppas ni vet vad låg är?

lenal
Medlem
#39 Skrivet: 15 Mar 2016 11:16

Låg ska det vara.skrivet ändå låg!lol

lenal
Medlem
#40 Skrivet: 15 Mar 2016 11:33

via mobilen blir det konstigt,ska vara lag!!!

PeterTrsavec
Medlem
#41 Skrivet: 16 Mar 2016 15:20

Citerar: Martin.Lokander, #33:
1-minuters

Jag har väldigt svårt att förstå hur en minuts partier kan förbättra ens spelstyrka, ens analysförmåga, man drar bara första bästa draget som ser bra ut, vad lär man sig på det?

IvarBlå1
#42 Skrivet: 16 Mar 2016 15:58 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: PeterTrsavec, #41:
Jag har väldigt svårt att förstå hur en minuts partier kan förbättra ens spelstyrka

Tror snarare spel mot Fritz på hög nivå kan förbättra spelstyrkan ,och det kan vara 5-minuters . Sannolikheten för att man får nya ideer är väldigt stor. Eller den nivån som man lär sig mest efter sin spelstyrka.

LNO1
Medlem
#43 Skrivet: 16 Mar 2016 16:09

Jag tror det bästa sättet att öka sin spelstyrka är att försöka se objektivt på var ens svagheter sitter och sedan träna systematiskt på det. Om man orkar. Själv tänker jag försöka träna mer på bondeslutspel. Om jag orkar.

Martin.Lokander
Medlem
#44 Skrivet: 16 Mar 2016 20:47

Citerar: PeterTrsavec, #41:
Jag har väldigt svårt att förstå hur en minuts partier kan förbättra ens spelstyrka, ens analysförmåga, man drar bara första bästa draget som ser bra ut, vad lär man sig på det?

Man lär sig en massa nyttiga saker. Tidshantering, intuition, och framför allt ett väldigt kvickt taktiskt öga. Ska man vinna i 1-minuters måste man ha ett sylvasst taktiskt öga.

sture_lindberg
Medlem
#45 Skrivet: 16 Mar 2016 20:54

Citerar: Martin.Lokander, #44:
Ska man vinna i 1-minuters måste man ha ett sylvasst taktiskt öga.

Jo man blir säkert bättre på 1-minuters om man spelar mycket 1-minuters.
Men frågan är ju om man blir bättre i långschack.

Martin.Lokander
Medlem
#46 Skrivet: 16 Mar 2016 21:00

Citerar: sture_lindberg, #45:
Jo man blir säkert bättre på 1-minuters om man spelar mycket 1-minuters.
Men frågan är ju om man blir bättre i långschack.

Du menar att ett sylvasst taktiskt öga inte är användbart i långschack?

sture_lindberg
Medlem
#47 Skrivet: 16 Mar 2016 21:03

Citerar: Martin.Lokander, #46:
Du menar att ett sylvasst taktiskt öga inte är användbart i långschack?

Visst kan det vara det..Men risken med att spela för många 1-minuters kan ju också vara att man drar sina drag för snabbt sedan vid långschack.

Martin.Lokander
Medlem
#48 Skrivet: 16 Mar 2016 21:04

Citerar: sture_lindberg, #47:
Visst kan det vara det..Men risken med att spela för många 1-minuters kan ju också vara att man drar sina drag för snabbt sedan vid långschack.

Såklart, det finns risker med allt.

PeterTrsavec
Medlem
#49 Skrivet: 16 Mar 2016 21:04

Man lär sig en massa nyttiga saker. Tidshantering, intuition, och framför allt ett väldigt kvickt taktiskt öga. Ska man vinna i 1-minuters måste man ha ett sylvasst taktiskt öga.

Självklart blir man bättre på tidshantering bland annat, men jag har fortfarande svårt att förstå kring detta med 1 minutsschack. För Du kan inte påstå att det blir välspelade partier?! Sen att öva upp ett taktiskt öga måste man kunna göra på ett bättre sätt enligt mitt tycke.

Stockholm98
Medlem
#50 Skrivet: 16 Mar 2016 21:21

Nakamura har praktiserat denna träningstyp i många år och enligt mig iaf så har det varit en vägvinnande taktik för honom.

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 16 Mar 2016 21:23

Citerar: Stockholm98, #50:
Nakamura har praktiserat denna träningstyp i många år och enligt mig iaf så har det varit en vägvinnande taktik för honom.

Ok.man kanske kan säga att det är bra för vissa och mindre bra för andra.
Alla är vi ju olika.

Martin.Lokander
Medlem
#52 Skrivet: 16 Mar 2016 21:23

Citerar: PeterTrsavec, #49:
Självklart blir man bättre på tidshantering bland annat, men jag har fortfarande svårt att förstå kring detta med 1 minutsschack. För Du kan inte påstå att det blir välspelade partier?! Sen att öva upp ett taktiskt öga måste man kunna göra på ett bättre sätt enligt mitt tycke.

Nja, själva 1-minuterspartierna blir oftast inte särskilt välspelade men det är nyttigt på flera områden. Ska man lära sig djupt strategiskt positionsspel så kanske man bör lägga till någon extra minut på klockan.

Många, inklusive mig själv, somnar vid tanken på att sitta med en taktikbok och lösa taktiska uppgifter från en bok. Då är det mycket mer underhållande att spela 1-minuters då man tränar taktik samtidigt som man motiverar sig själv till att slå motståndaren. För att inte tala om all psykologi man lär sig med 1-minuters. Man möter ju trots allt människor.

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 16 Mar 2016 21:31

Citerar: Martin.Lokander, #52:
För att inte tala om all psykologi man lär sig med 1-minuters. Man möter ju trots allt människor.

Går det inte lika bra att spela typ 5-minuters mot människor då..Borde ju bli något mera välspelade partier

Martin.Lokander
Medlem
#54 Skrivet: 16 Mar 2016 21:33

Citerar: sture_lindberg, #53:
Går det inte lika bra att spela typ 5-minuters mot människor då..Borde ju bli något mera välspelade partier

Jo 5-minuters fungerar också bra som träningsform. Själv har jag inte riktigt tålamodet för det, man hinner ju med 5 st 1-minuters partier på den tiden!

sture_lindberg
Medlem
#55 Skrivet: 16 Mar 2016 22:01

LuleErik
Medlem
#56 Skrivet: 16 Mar 2016 23:10 - Redigerad av: LuleErik

Jag tror på schack Simultanträning med klocka och mot många motståndare.
Det måste vara den bästa träningen eftersom då kan man spela mot flera samtidigt och få bra fysik.Det är bra för ekonomin också mindre kostsam elräkning

Chesswarrior
Medlem
#57 Skrivet: 17 Mar 2016 07:47

I enminuters har man inte bara för lite tid för att spela bra, man har också för lite tid för att ta svåra beslut eller göra precisa drag vilket enligt min erfarenhet leder till att det ofta är mycket bättre att spela ett "enkelt" drag för att spara tid än ett potentiellt bättre drag som kräver en mer precis uppföljning..

Det är nog sant att man lär sig en taktisk snabbhet men att lägga till åtminstonde en minut var borde väl vara bättre träning överlag?

LNO1
Medlem
#58 Skrivet: 17 Mar 2016 09:34

Man lär sig en massa nyttiga saker. Tidshantering, intuition, och framför allt ett väldigt kvickt taktiskt öga.

Jag har aldrig hört detta träningstips om en-minuters som varandes en nyttig träningsform förut. Har själv provat att spela lite enminuters förut, och mitt intryck av det hela att det mer är fråga om att hinna spela dragen och inget annat. Men eftersom jag endast är en medelgod klubbspelare utan någon systematisk träning förutom partianalyser, så bör inte det jag säger väga alltför tungt.

Själv tänker jag försöka (om jag orkar, för systematisk schackträning är väldigt tungt) kolla lite bondeslutspel, det kanske kan göra mig bättre.

Enminuters vill jag inte spela då jag anser det närmast vara en parodi på schack, jag har spelat en mängd treminuterspartier (+ 20 000 ) på FICS och jag upplever inte att det gjort mig ett dugg bättre. Hade jag lagt den tiden på öppningar och slutspel hade jag garanterat varit en bättre spelare än den jag är nu. Med detta sagt betyder det inte att jag nödvändigtvis anser tiden varit bortkastad, jag har ju haft kul under tiden.

Men Martin, jag skulle vilja se lite referenser till andra källor förutom dina egna erfarenheter, där det påstås att enminuters skulle vara speciellt bra träning.

chessexplorer
Medlem
#59 Skrivet: 17 Mar 2016 10:00

Jag hatar enminuters. Mina motståndare spelar fruktansvärt dåligt, men de vinner på tid i alla fall. Fast jag tror faktiskt det skulle vara bra träning för man ser många olika ställningar på kort tid. Man hinner ju med 200 partier på samma tid som det som det tar att spela ett långparti. Man måste också aktivt göra ställningsbedömningar hela tiden, vilket också är nyttigt.

IvarBlå1
#60 Skrivet: 17 Mar 2016 10:24

Jag ser ibland på 1 min och min erfarenhet är att den som gör oväntade drag men långtifrån de bästa vinner nästan alltid på tid. Sällan jag sett ett parti avgöras för att den ena är chanslös.

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!