Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bästa sättet att träna/bli bättre i schack
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Chesswarrior
Medlem
#1 Skrivet: 10 Mar 2016 22:33

Det här är en ganska intressant fråga, jag vet att grunden är att ju mer man spelar och tränar desto bättre blir man, men frågan är vilket sätt som är mest effektivt för att bli bättre.

Svaret kanske är att spela 100+ långpartier om året och analysera sina partier och plugga toeri 10 timmar om dagen men för en medelmåttig spelare som inte har den möjligheten, hur ska man som bäst spendera tiden man spelar/tränar schack för att bli bättre?

poesimannen
Medlem
#2 Skrivet: 10 Mar 2016 22:58

Spela mot bättre motstånd. Analysera dina partier. Gör gärna analysen med en bättre spelare. Det är goda råd. / Tomas

LuleErik
Medlem
#3 Skrivet: 10 Mar 2016 22:59 - Redigerad av: LuleErik

Citerar: Chesswarrior, #1:
analysera sina partier och plugga teori

Lär dig vad olika öppningar heter och vad som kännetecknar för den öppning.
Lär dig olika begrepp i schack.
Träna kombinationer och slutspel och gå igenom välanalyserade partier. studera bra träningsböcker.Läs igenom och
gissa dragen och innan du flyttar dragen försök visualisera vad som händer.
Slutspel,Skaffa en repertoar,hitta favoritspelare och spela efter deras repertoar.
träna mittspel med olika typställningar.
Mittspel tycker jag personligen är svårast.

andraskeszeg
Medlem
#4 Skrivet: 11 Mar 2016 09:27

vad som är mest effektivt beror såklart på hur bra man är och vilka färdigheter som måste utvecklas. jag tycker att schackproblem kan hjälpa till med mycket när det gäller glada amatörer som jag. den bästa samlingen jag känner till hittar ni här.

http://chessfield.ru/chess-puzzles

LuleErik
Medlem
#5 Skrivet: 11 Mar 2016 09:46 - Redigerad av: LuleErik

Ett annat råd som Levon Aronian tex har är att studera de gamla mästarnas partier.
Ett annat kan vara att spela ut sina partier och undvik att ta för tidiga remier.
Analysera dina partier flera gånger om och gärna med andra.
Titta på olika alternativ och spara de i datorn och försök kommentera med ord.
Lägg in vilka saker som du tänkte på under partierna.
Försök att förbättra motståndarnas drag och dina.
Dela upp partiet i olika kritiska lägen och olika faser.
Sätt in diagram.
Jämför med databaserna hur välkända namnen spelar.
Ett parti tar ofta flera timmar att analysera på det här sättet.
När du gjort det manuellt så gör senare en analys med datorn blunder check eller full analyse alternativt båda.Med funktionen full analyse kan man ofta skapa taktiska övningar med tid för att lösa från sina egna partier.

LuleErik
Medlem
#6 Skrivet: 11 Mar 2016 10:03 - Redigerad av: LuleErik

Hans Tikkanen han löser väldigt många schackproblem och sen repeterar han om de flera gånger.Jag tror de kallar det för woodpecker metoden.
Förutom hans starka spelstyrka och annat så är det säkert en väldigt bra metod och han blev sverige mästare flera år på raken.
Jag skulle kunna tänka mig att alla kan höja sig själv med den här träningen.

Chesswarrior
Medlem
#7 Skrivet: 11 Mar 2016 11:28

Tack för tipsen alla som skrivit hittils och speciellt LuleErik som gett flera långa svar .

Citerar: LuleErik, #5:
Ett annat råd som Levon Aronian tex har är att studera de gamla mästarnas partier

Nimzowitschs böcker My System och Chess Praxis har jag läst och det är intressanta böcker som lägger stor fokus på drag 5-15 och förklarar olika nyanser i hur man kommer bra efter öppningen!

Citerar: LuleErik, #6:
Hans Tikkanen han löser väldigt många schackproblem och sen repeterar han om de flera gånger.Jag tror de kallar det för woodpecker metoden.

Intressant men kanske inte så praktiskt, om man inte har tålamodet att skriva ner alla problem man löser på till exempel chesstempo..

olaloke
Medlem
#8 Skrivet: 11 Mar 2016 12:09

LuleEriks råd är intressanta och visar vilken tid det tar med schack, men det är säkert nödvändigt med denna metodik. Jag tycker även Botvinnik sade något klokt då han uttryckte det i en bok han skrev att man kan inte bara läsa knastertorra diagram utan man måste också läsa om schack. Här är ju detta diskussionsforum värdefullt.

LuleErik
Medlem
#9 Skrivet: 11 Mar 2016 12:27

Tack.
På chesstempo så tar det för mycket tid att göra så.
Bra sida iaf. Kanske man kan fotografera av problem.
Coolt om det fanns eller finns någon funktion som kan lägga in fotografier till ett schackprogram och dra igenom det i programmet.

Jag håller med olaloke det finns inte många genvägar för att bli bra i schack.
Att kolla diagram och läsa böckerna ger inte så mycket utan man behöver tillämpa det praktiskt för att få ut så mycket som möjligt.
Jag är personligen ett exempel på jag har många bra träningsböcker.
De är väldigt tidskrävande och jag har för lite tålamod.
Däremot när jag går igenom exemplen så lär jag mig mycket.

IvarBlå1
#10 Skrivet: 11 Mar 2016 13:38 - Redigerad av: IvarBlå1

Jag studerade som sagt Aljechins partier okommenterade. Det var mest avbyten och enklare drag som jag gissade rätt. Men de svåra förstod jag inte förrän några drag senare. Men jag tycker att man ibland kan lära sig meer av att gå igenom ett 4-5 timmars sådant än att få allt serverat.

HåkanK
Medlem
#11 Skrivet: 11 Mar 2016 19:19

Till alla goda råd och tips du redan fått Chesswarrior vill jag lägga boken Trän schack med Jesper Hall. Jag tycker han ger både inblick i och förståelse för hur man kan utveckla sitt spel och komma vidare i spelets olika faser. Inte minst ger han svar på din fråga hur man kan träna schack och föreslår olika träningsupplägg. Så varför uppfinna hjulet. Naturligtvis har det betydelse var man befinner sig på skalan. Halls bok är kanske inget för schackmästaren, det vet jag inte. Men är du som jag, en glad amatör, kan den mycket väl vara både intressant och värdefull.

Chesswarrior
Medlem
#12 Skrivet: 11 Mar 2016 19:48

Citerar: HåkanK, #11:
Trän schack med Jesper Hall.

Jag har den boken och jag håller med om att det är en riktigt bra bok! Kanske borde kolla lite i den igen!

LuleErik
Medlem
#13 Skrivet: 12 Mar 2016 07:22

Pump up your rating av Axel Smith är en bra bok.

Spedicken
Medlem
#14 Skrivet: 12 Mar 2016 08:21

Att kolla på sändningar från stora turneringar är också lärorikt. Beror mycket på kommentatorerna förstås. Favoritturneringen är USA-mästerskapen. Yasser Seirawan och Jennifer Shahade kompletterar varandra fantastiskt. Men den verkliga stjärnan där är Maurice Ashley. En GM som entusiastiskt med hjälp av motor och smart-TV förklarar dragen och visar otroliga varianter på ett fantastiskt sätt. Märkligt att inte fler tagit efter det konceptet. Schack-TV när det är som bäst. Att lyssna på Jan Gustafsson och Peter Svidler när dom kommenterar är också lärorikt.

LuleErik
Medlem
#15 Skrivet: 12 Mar 2016 13:05

Jag håller med dig Spedicken

olaloke
Medlem
#16 Skrivet: 12 Mar 2016 16:02

Jag tycker Akubian i St Louis chess club har lärt mig saker jag inte visste tidigare t ex 1) en utveckling av pjäserna är inte klar förrän tornen är förenade, 2) om det uppstår en öppen linje, så sätt ett torn där samt 3) om du inte vet vilken pjäs du skall flytta så undersök vilken av dina pjäser vars position behöver förbättras. Regler kanske självklara för en del, men för mig har de hjälpt.

LuleErik
Medlem
#17 Skrivet: 12 Mar 2016 19:15

IM Emil Hermansson har lärt följande på sin sida:

http://bodenelo.weebly.com/schackprinciper.html

LuleErik
Medlem
#18 Skrivet: 12 Mar 2016 19:20

En bok som jag gillade som ny var "Attack i schack av Kasparov"

PeterTrsavec
Medlem
#19 Skrivet: 12 Mar 2016 20:16

Citerar: Spedicken, #14:
asser Seirawan och Jennifer Shahade

Helt suveräna. Gör programmet till något extra. En fröjd att följa USA mästerskapen, spännande schack också.

PeterTrsavec
Medlem
#20 Skrivet: 12 Mar 2016 20:17

Citerar: olaloke, #16:
Jag tycker Akubian i St Louis chess club har lärt mig saker jag inte visste tidigare t ex 1) en utveckling av pjäserna är inte klar förrän tornen är förenade, 2) om det uppstår en öppen linje, så sätt ett torn där samt 3) om du inte vet vilken pjäs du skall flytta så undersök vilken av dina pjäser vars position behöver förbättras. Regler kanske självklara för en del, men för mig har de hjälpt.

Riktigt intressant, aldrig hört detta, gav en tanke faktiskt. Kul att Du tog upp det!

LuleErik
Medlem
#21 Skrivet: 12 Mar 2016 21:34

En intressant sida med Majnu som har postat många bra videos på youtube:
http://chessimprovement.net/middlegame-training/

LuleErik
Medlem
#22 Skrivet: 12 Mar 2016 21:37

https://www.youtube.com/user/ChessNetwork

LuleErik
Medlem
#23 Skrivet: 12 Mar 2016 21:44

https://www.youtube.com/user/PowerPlayChess

Stockholm98
Medlem
#24 Skrivet: 13 Mar 2016 19:17

Jag ska börja med att säga att jag inte riktigt är en särskilt stark spelare. Men jag har främst spelat väldigt mycket och i vissa fall analyserat de partier jag spelat. Under de senaste månaderna har jag även börjat förbereda mig mot den motståndaren jag ska möta. Tar gärna del av fler tips och rekommendationer över hur ni gör!

LuleErik
Medlem
#25 Skrivet: 13 Mar 2016 21:18

Förbereda sig vad man ska spela och mot motståndare är bra.
Jag försöker också göra det ofta också att förbereda.
Mot min korrmotståndare går snabbt igenom deras rep också.
När jag möter klubbspelare försöker jag fundera hur de kommer avvika från mitt spel eftersom det är där som ofta min brister finns mest för mig i kunnande.
Sen varianter som jag inte möter så ofta tex tidigare avvikelser eller olika uppställningar som de kan ha mot mig.
Tex jag gillar Gruenfeld men motståndare spelar Engelskt hur ska jag spela så det inte är anti Gruenfeld eller tex en anti slaviskt eller något annat. Jag måste vara vänja vid andra spelsätt och det här tar sin tid att lägga om repertoar.
Så tänk eran svart öppning och titta på google med namnet tex Sicilian och före "anti sicilian". Visa ställningar måste man vara beredd på andra öppningar eller varianter än vad man är van vid.

LuleErik
Medlem
#26 Skrivet: 13 Mar 2016 21:19

Bra tråd

PeterTrsavec
Medlem
#27 Skrivet: 13 Mar 2016 22:17

Citerar: LuleErik, #25:
"anti sicilian

e4 c5, d3 börjar bli populärt. Ganska svårt att spela mot. Idén är g3, Lg2, Sf3, Sd2.

LuleErik
Medlem
#28 Skrivet: 14 Mar 2016 09:55

Citerar: PeterTrsavec, #27:
e4 c5, d3 börjar bli populärt. Ganska svårt att spela mot. Idén är g3, Lg2, Sf3, Sd2.

okej Kungsindisk attack.
En bra uppställning mot Kungsindiskt i förhand för svart är följande och svårt för vit att få något när svart förhindrar framstöten av e5.
Dragföljden Kungsindiskt attack rekomenderas av Emms mot Franskt.
Mot Sicilianskt har jag gjort dragomkastningar för att belysa svarts uppställning.

1. e4 c5 2. d3 e6 3. Nd2 Nc6 4. Ngf3 d5 5. g3 Bd6 6. Bg2 Nge7 7. O-O O-O 8. Re1 Qc7 9. c3 Bd7 10. Qe2 f6
Så min repbok föreslår då istället 8 sh4 som introducerades av Bobby Fischer på högsta nivå men som är ovanligare. Ideen är planera en expansion på kungssidan med f4.

Malvan
Medlem
#29 Skrivet: 14 Mar 2016 10:38

LuleErik
Medlem
#30 Skrivet: 14 Mar 2016 11:26

Tack Malvan!

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!