Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / 173 partier samtidigt här på SO - rekord?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Svedjeholmen
Medlem
#1 Skrivet: 10 Mar 2016 20:14

Såg just att en medlem har 173 partier på gång samtidigt. Detta är imponerande!!! Kan det vara rekord?

LuleErik
Medlem
#2 Skrivet: 10 Mar 2016 20:21

oj det var många
Vem är så spelsugen?

mugabe
Medlem
#3 Skrivet: 10 Mar 2016 20:23

Världsrekord om vederbörande kör blint.

Svedjeholmen
Medlem
#4 Skrivet: 10 Mar 2016 20:34

Jag brukar ha uppemot 30 partier igång samtidigt och tycker det är hyfsat mycket...å andra sidan lägger jag inte ner mer än nån minut för varje drag, men vederbörande drar nog från höften hela tiden...

MalmöLeif
Medlem
#5 Skrivet: 17 Mar 2016 17:11

Tror jag som mest haft 50 på gång och det var antagligen för mycket!

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 17 Mar 2016 17:13

Vem är det som har 173 partier på G då ?

IvarBlå1
#7 Skrivet: 17 Mar 2016 17:22

Och en annan sak. Vilket jobb att räkna dem. Kanske använde kulram

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 17 Mar 2016 17:31

VEM spelar 173 partier Svedjeholmen ?

IvarBlå1
#9 Skrivet: 17 Mar 2016 17:49

Hoppas han ger sig tillkänna: Kanske han har den längsta betänketiden, men ändå en bedrift.

IvarBlå1
#10 Skrivet: 17 Mar 2016 17:55

Svedjeholmen har bara 7 partier igång. Ännu en bit kvar

Svedjeholmen
Medlem
#11 Skrivet: 17 Mar 2016 20:51

Nu är han nere på endast 131

rödingen
Medlem
#12 Skrivet: 18 Mar 2016 07:56

Rödingen har hela fem ! partier igång. Det är lite för mycket. Det tar kraft att tänka ut dragen i varje parti.

Catweazle
Medlem
#13 Skrivet: 18 Mar 2016 08:14

Hörrni! Vilket är det idealiska antalet partier att ha igång?

Vert
Medlem
#14 Skrivet: 18 Mar 2016 09:08

Jag skulle säga att lagom är så många partier att man oftast är vid draget i ungefär hälften av partierna. Jag spelar nio partier varav jag oftast är vid draget i fem-sju stycken, dvs. nio partier är förmodligen lite för mycket för mig.

LuleErik
Medlem
#15 Skrivet: 18 Mar 2016 12:04

Jag spelar på flera sajter men jag har 29 st partier.När jag hade 50st partier igång var det en enorm stress. Jag har nu en mera lagom nivå.
Tyvärr är vissa som är dåliga förlorare och ej tar remi i helt grundläggande remiställningar eller spelar vidare med material under.Sen att de tar ledigt och lämnar partiet igång.
Oftast spelar jag 3 dagar/drag fast jag har även lite andra betänketider.
Jag skulle säga allt beror på vilken tid man lkan och orkar och vill lägga ner per parti.
Sen vilka ambitioner man har med korrpartierna och vilka faser som partierna är i.
Mina motståndare är oftast på drag. Jag spelar oftast flera drag per drag eller minst ett per dag.Öppningarna spelar jag snabbt också och givna drag som att ta tillbaka pjäser med kungen om man blir schackad.Då behöver man inte vänta till sista timmen för att göra draget. Endel gör så och är inloggade.Jag tycker det är konstigt.

Svedjeholmen
Medlem
#16 Skrivet: 19 Mar 2016 10:25

30-40 tycker jag är lagom. Inga djupare analyser, bara ställningsbedömning och sen göra ett drag. Blir som snabbschacksimultan!

uct2
Medlem
#17 Skrivet: 19 Mar 2016 10:53

Citerar: Svedjeholmen, #16:
Blir som snabbschacksimultan!

Bra uttryck!

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 19 Mar 2016 12:01

Jag brukar ligga på ungefär 10 partier.
Men jag tänker max 3 minuter per drag.Jag kör så för att jag tycker det är en bra träning inför mina Live-Långpartier.

För där brukar ju betänketiden ligga ungefär så.

Spedicken
Medlem
#19 Skrivet: 19 Mar 2016 19:50

Citerar: sture_lindberg, #18:
Jag brukar ligga på ungefär 10 partier.
Men jag tänker max 3 minuter per drag.Jag kör så för att jag tycker det är en bra träning inför mina Live-Långpartier.

För där brukar ju betänketiden ligga ungefär så.

Samtidigt så måste du när du byter mellan pariterna sätta dig in i den ställningen igen, det tar lite tid till, hur mycket beror på ställningen naturligtvis och hur länge sen det var du kollade på just det partiet.

När du spelar långparti har du bara ett parti att koncentrera dig på och dina tidigare ställningsbedömningar i det partiet har du med dig gratis. Så lägg på en minut eller så per drag så liknar det nog ett långparti ganska bra.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 19 Mar 2016 20:02

Citerar: Spedicken, #19:
Så lägg på en minut eller så per drag så liknar det nog ett långparti ganska bra.

Det kanske du har rätt i.. Ska tänka på saken

Men 3 minuter per drag så ger jag mej samtidigt lite press och det kan vara nyttigt att lära sig klara av.

Svedjeholmen
Medlem
#21 Skrivet: 19 Mar 2016 20:04

Snittet per drag för mig här kanske blir 2-3 min. Första 10-15 dragen drar jag direkt eftersom jag alltid kör samma öppningar och känner igen mig i de olika varianterna. Ibland åker jag på en fälla men det får jag tåla! Mittspelet drar jag oxå ganska snabbt eftersom jag spelar nästan uteslutande positionellt och efter en strategisk plan. Mest tid lägger jag ner på slutspelet...

Spedicken
Medlem
#22 Skrivet: 19 Mar 2016 20:10

Citerar: sture_lindberg, #20:
Men 3 minuter per drag så ger jag mej samtidigt lite press och det kan vara nyttigt att lära sig klara av.

Ja precis

Svedjeholmen
Medlem
#23 Skrivet: 19 Mar 2016 20:56

Å andra sidan kan det vara bra att disponera tiden Över hela partiet för att till slut hamna på snittet...å inte vara Stalinistisk över att man råkar tänka 5-6 min på ett drag där det uppstått en komplex ställning...dvs kan vara bra att ödsla 5 min och 59 sekunder i drag 29 och 1 sekund i drag 1...så jag skulle aldrig maximera mig till 3 minuter per drag...möjligen i snitt...

IvarBlå1
#24 Skrivet: 19 Mar 2016 21:23

Hade jag varit honom hade jag gett ut en partisamling. Den hade jag och säkert flera andra betalat en ansenlig summa för. Han är ett unikum!

Spedicken
Medlem
#25 Skrivet: 19 Mar 2016 21:25

Nja

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 19 Mar 2016 21:35

Citerar: Svedjeholmen, #23:
dvs kan vara bra att ödsla 5 min och 59 sekunder i drag 29 och 1 sekund i drag 1...så jag skulle aldrig maximera mig till 3 minuter per drag...möjligen i snitt...

Jo men det är just det att jag högst får använda mej av 3 minuter som jag har som träning.
Börjar jag rucka på det och ibland får tänka 5 minuter och 59 sekunder så spricker nog snart mitt tidsschema

Kanske blir det då att tänka 8 minuter i nästa drag osv..

Nej 3 minuter max per drag för mej..Så får det bli...

PeterTrsavec
Medlem
#27 Skrivet: 19 Mar 2016 21:55

Men om man har så många partier igång samtidigt, kan det verkligen ge något schackligt?! Man snabbtittar på partierna och drar. Sen är jag väl den enda kvarvarande personen som älskar att sitta med ett träbräd och en schackbok. Känns mer levande än att bara titta rakt in i en skärm. Har fullt göra med att ha mer än 4-5 partier igång samtidigt. Tycker man bara gör drag dom ser bra ut istället för att sätta sig ner och verkligen analysera, men alla har olika tillvägagångssätt kring sin schack

IvarBlå1
#28 Skrivet: 19 Mar 2016 21:57

Hans encyklopedior måste vara rätt uppslitna iaf

Svedjeholmen
Medlem
#29 Skrivet: 20 Mar 2016 00:58

Du har helt rätt Peter! Och du och jag är HEROES... Kanske jag gör som dig när vi avancerar till ettan...letar upp brädet....

Spedicken
Medlem
#30 Skrivet: 20 Mar 2016 12:18

Ett snyggt träbräde med tillhörande pjäser ger en helt annan känsla, det håller jag fullständigt med om. Jag är sugen på att köpa ett DGT bräde, vore det ultimata när man spelar online.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!