Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tjigorins försvar i damgambit
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#61 Skrivet: 6 Mar 2016 22:30

Citerar: LuleErik, #90:
Jag tycker vit får fint spel med löparparet och många öppna linjer mot svarts ställning.

Ja vit får ofta löparparet,helt riktigt.
Men tycker man (som jag ) att snabb utveckling av sina pjäser kan kompensera detta så är det helt ok .

Vert
Medlem
#62 Skrivet: 6 Mar 2016 22:40 - Redigerad av: Vert

Citerar: LuleErik, #58:
Miladinovic en av de få hög rankade som har spelar ställningen regelbundet väljer 3 sf6
1 d4 d5 2 c4 Sc6 3 sc3 sf6
Med dragen 1 d4 d5 2 c4 sc6 3 sf3 så är Lg4 det vanligaste och det spelar tex Magnus Carlsen,Morozevich,Ivanchuck,Short,Miladinovic mm.

Citerar: sture_lindberg, #59:
jag spelar Lg4 .Snabb utveckling på pjäserna är a och o

Så om man väger samman era svar - tack så mycket, förresten! - så är 3. - Sf6 spelbart, men 3. - Lg4 är avsevärt vanligare på alla nivåer inklusive den högsta (och därför sannolikt bäst). Får man anse att svart har goda chanser att nå utjämning/dynamisk jämvikt efter 3. - Lg4 eller har han/hon en bit kvar?

sture_lindberg
Medlem
#63 Skrivet: 6 Mar 2016 22:46

Citerar: Vert, #62:
Får man anse att svart har goda chanser att nå utjämning/dynamisk jämvikt efter 3. - Lg4 eller har han/hon en bit kvar?

JAG anser ju att svart har bra spel .Därför jag spelar detta.

Men det är ju min subjektiva bedömning

Vert
Medlem
#64 Skrivet: 6 Mar 2016 22:57

Citerar: sture_lindberg, #63:
JAG anser ju att svart har bra spel .Därför jag spelar detta.

Men anser du att svarts ställning är spelbar även i korrschack, när motståndaren har tillgång till böcker (och eventuellt dator) och gott om tid på sig att hitta de mest effektiva planerna för vit? Eller endast över brädet, när tidspressen kanske gör att vit sällan hittar den bästa planen?

Jag anser att om man är beredd att spela en viss öppning i korrschack så tror man på den "objektivt" och ser det inte bara som en "blufföppning" (om uttrycket tillåts).

LuleErik
Medlem
#65 Skrivet: 6 Mar 2016 23:11

Kaufman anger bara desssa varianter 1 d4 d5 2 c4 sc6 3 Sc3 sf6 med partiet Kazhgaleev- Miladinovic 2008

3.. dxc4 partiet Bareev- Klima 2009 och partiet Gyimesi Zoltan- Rabiega Robert 2004/05
Han tar ej upp om 3.. e5 i sin repertoarbok.

sture_lindberg
Medlem
#66 Skrivet: 6 Mar 2016 23:14

jag spelar den även här på SO.Om tillfälle gives.
Med bra resultat.
Men som sagt,det är ju en fråga om vad man värdesätter.

Vill man ha en lite ovanlig öppning och slippa stå trångt som man ofta gör vid 1 .d4-d5 2c4-c6 eller e6.Så är öppningen helt klart värd att satsa på.

Är man rädd att vit ska få löparparet så ska man INTE spela öppningen.
Men är man orädd och vill ha ut sina pjäser snabbt så är det en utmärkt öppning.

Både i korr OCH närschack. För att inte tala om blixtschack där är den helt suverän

Tycker alltså JAG.

LuleErik
Medlem
#67 Skrivet: 6 Mar 2016 23:37 - Redigerad av: LuleErik

Tjigorin är säkert ingen dålig öppning bara för att den ej spelas regelbundet.
Det finns inga perfekta öppningar och alla har sina olika problem.
Jag tycker den verkar vara intressant fast föredrar vit.
Mot Engelskt kan man spela 1 c4 sc6 2 d4 d5 fast jag antar att många Engelsk spelare
spelar 1 c4 sc6 2 g3 någon som vet?
Jag har en kompis han spelar Nimzowitch 1 .Sc6 mot allt och som vit 1 Sc3 mot allt.
Kan man spela Tjigorin som vit med mertempo?

sture_lindberg
Medlem
#68 Skrivet: 7 Mar 2016 00:31

Citerar: LuleErik, #67:
Kan man spela Tjigorin som vit med mertempo

Har aldrig provat.då jag alltid startar med e4 i mina partier.

Vert
Medlem
#69 Skrivet: 7 Mar 2016 09:38

Jag har en kompis han spelar Nimzowitch 1 .Sc6 mot allt och som vit 1 Sc3 mot allt.
Kan man spela Tjigorin som vit med mertempo?

Jag har lite svårt att tro det. Efter 1. d4 d5 2. Sc3 (eller 1. Sc3 d5 2. d4) tror jag det är ovanligt att svart spelar 2. - c5, vilket väl vore en renodlad Tjigorin med mertempo. Däremot kan man ju, efter 1. d4 d5 2. Sc3 Sf6, spela 3. Lg5 (Richter-Veresov) eller 3. e4 (Blackmar-Diemer), och båda dessa drag syftar väl till snabb utveckling (eventuellt till priset av en bonde) på samma sätt som motsvarande drag (3. - Lg4 och 3. - e5) för svart i Tjigorin.

LuleErik
Medlem
#70 Skrivet: 7 Mar 2016 11:46

Jag håller med dig och Tack Vert!

Smnrkssn
Medlem
#71 Skrivet: 7 Mar 2016 15:42

Mot Engelskt kan man spela 1 c4 sc6 2 d4 d5 fast jag antar att många Engelsk spelare
spelar 1 c4 sc6 2 g3 någon som vet?

Efter 1. c4 Sc6 2. d4 har svart möjligheten att spela 2...e5 vilket är en intressant variant som ger svart goda chanser att utjämna. Det är däremot ett större problem om vit spelar 2. Sc3, 2. g3 eller 2. Sf3 (vilket det flesta Engelsk spelare gör) när svart inte har något bättre än att gå in i vanligare varianter med 2...e5, eller 2...Sf6 följt av 3...e5/d5.

Liknande efter 1. e4 Sc6 2. Sf3! har svart inget bättre än att spela 2...e5.

Däremot efter 1. d4 Sc6 kan vit inte styra spelet till välkända ställningar på samma sätt.

Citerar: Vert, #69:
Efter 1. d4 d5 2. Sc3 (eller 1. Sc3 d5 2. d4) tror jag det är ovanligt att svart spelar 2. - c5, vilket väl vore en renodlad Tjigorin med mertempo.

Det kan vara värt att nämna att 2...c5!? är ett väldigt intressant drag mot 2. Sc3. Det är nämligen väldigt svårt för vit att dra nytta av sitt extra tempo då svarts spel i chigorin är reaktivt.

LuleErik
Medlem
#72 Skrivet: 7 Mar 2016 16:41 - Redigerad av: LuleErik

Citerar: Smnrkssn, #71:
Liknande efter 1. e4 Sc6 2. Sf3! har svart inget bättre än att spela 2...e5

Jag har spelat mot en IM i blixt och han lirade 2.. f5
Jag tror det heter Colorado gambit.
Undra vilken status den har?Åtminstone är den väldigt agressiv.

2.. d6 borde kunna vara spelbart?

Spedicken
Medlem
#73 Skrivet: 7 Mar 2016 17:18

Mihajlo i varan klubb för länge sen spelade alltid 1.e4 f5 och fick oftast bra spel i blixt pga att vit ville straffa det draget.

Smnrkssn
Medlem
#74 Skrivet: 7 Mar 2016 17:30

Citerar: LuleErik, #72:
Jag har spelat mot en IM i blixt och han lirade 2.. f5
Jag tror det heter Colorado gambit.
Undra vilken status den har?Åtminstone är den väldigt agressiv.

2.. d6 borde kunna vara spelbart?

2...f5 är en tveksam variant för svart. Främst på grund av positionella problem med den efterblivna e-bonden och hålet på e5.

2...d6, 2...e6 och 2...Sf6 går att spela men gör ofta så att du undrar varför du spelade 1...Sc6 istället för 1...d6/e6/Sf6.

sture_lindberg
Medlem
#75 Skrivet: 7 Mar 2016 18:45 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag tror att diskussionen om Tjigorins försvar i damgambit har hamnat en bit i skymundan Den går alltså 1.d2-d4 ,d7-d5 ,2.c2-c4 ,Sb8-c6 och inte på något annat vis...

salemslot
Medlem
#76 Skrivet: 7 Mar 2016 19:36

Spelar du på lichess Sture? Vore kul att testa öppningen i några blixtpartier!

sture_lindberg
Medlem
#77 Skrivet: 7 Mar 2016 19:42

Citerar: salemslot, #76:
Spelar du på lichess Sture?

Nix jag spelar inte där.

LuleErik
Medlem
#78 Skrivet: 7 Mar 2016 20:33

Kan ni inte Sture och någon annan spela ett konsultationsparti i Tjigorin ?
Ta det orankat med diskussioner och förslag från publiken.
Det partiet kan bli ett väldigt populärt och lärorikt parti för många.

sture_lindberg
Medlem
#79 Skrivet: 7 Mar 2016 20:35

Jo gärna men inte just nu..Håller ju just på att spela i SO-serien i division 1..Är du inte med där LuleErik ?

LuleErik
Medlem
#80 Skrivet: 7 Mar 2016 20:37

Citerar: Smnrkssn, #74:
2...f5 är en tveksam variant för svart. Främst på grund av positionella problem med den efterblivna e-bonden och hålet på e5.

Tack!
Jag läste om det också på:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nimzowitsch_Defence

LuleErik
Medlem
#81 Skrivet: 7 Mar 2016 20:47

Sture jag spelar på flera sajter korr.
I väntan på att endel skulle göra sina drag så startade jag upp för många nya partier tidigare. Då hade jag 50 partier samtidigt igång.
Det blev väldigt stressigt men nu ligger jag på en mera hanterbar nivå.
30st fast jag ska ner på ännu mindre partier.Schack är så spännande och beroendeframkallande.
Så jag är försiktigare nu med vad jag deltager i.

sture_lindberg
Medlem
#82 Skrivet: 7 Mar 2016 22:02

Jo men SO-serien är något speciellt här på schackonline.Där har jag varit med de senaste 8 åren

LuleErik
Medlem
#83 Skrivet: 7 Mar 2016 22:07 - Redigerad av: LuleErik

Lycka till och vem brukar vinna SO serien?

sture_lindberg
Medlem
#84 Skrivet: 7 Mar 2016 22:15 - Redigerad av: sture_lindberg

Det kan du titta på om du trycker på länken till höger. Där det står SO-serien. Finns statistik där för alla säsonger som har spelats..23 säsonger..

http://schackonline.com/tournaments/wiki/index.php ?title=SO_Seriens_Huvudsida#S.C3.A4song_24

Scrolla ner en bit så kan du se alla lag som vunnit..

Vert
Medlem
#85 Skrivet: 7 Mar 2016 22:43

Citerar: sture_lindberg, #75:
Jag tror att diskussionen om Tjigorins försvar i damgambit har hamnat en bit i skymundan

En oskyldig fråga eftersom jag är förhållandevis ny här och redan har fått två kommentarer - en direkt och en indirekt - från trådens skapare om att jag inte håller mig till ämnet: att avhandla annat än trådämnet är alltså okej här på schackOnline endast om det är trådens skapare som gör det?

sture_lindberg
Medlem
#86 Skrivet: 7 Mar 2016 22:50

Vi bör ju i mesta möjliga utsträckning hålla oss till trådämnet.

Och på vilket sätt anser du att jag har gått ifrån trådämnet ?

Vert
Medlem
#87 Skrivet: 7 Mar 2016 23:10 - Redigerad av: Vert

Jag räknar till fem inlägg om SO-serien inalles, varav tre av dig och två av LuleErik.

Jag har inga problem med att man gör små avvikelser till mer (eller mindre) närliggande ämnen som 1. d4 d5 2. Sf3 Sc6 (som jag tog upp), 1. - Sc6 och 1. Sc3 (som LuleErik tog upp), 1. e4 Sc6 2. Sf3 f5 och, för den delen, SO-serien när frågan uppkommer. Däremot anser jag att samma regler ska gälla för alla, och eftersom jag fick höra - om varianten 1. d4 d5 2. Sf3 Sc6, att "den har inget att göra med Tjigorinvarianten" så tänkte jag att det inte var mer än rätt att jag också nämner att SO-serien "har inget att göra med Tjigorinvarianten".

För övrigt har ju mitt bidrag - det om 1. d4 d5 2. Sf3 Sc6 - mer att göra med Tjigorin eftersom det efter 3. c4 leder direkt in i en av huvudvarianterna.

sture_lindberg
Medlem
#88 Skrivet: 7 Mar 2016 23:40

Ok,nu när du fått sagt detta så kanske vi nu kan återgå till trådens ämne ?

sture_lindberg
Medlem
#89 Skrivet: 7 Mar 2016 23:42

Citerar: Vert, #87:
1. d4 d5 2. Sf3 Sc6 - mer att göra med Tjigorin eftersom det efter 3. c4 leder direkt in i en av huvudvarianterna.

OM vit spelar just C4 ja.

Vert
Medlem
#90 Skrivet: 8 Mar 2016 10:13 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #89:
OM vit spelar just C4 ja.

Precis, och det var det som mitt resonemang gick ut på. Jag är intresserad av att spela Tjigorin som svart, men tycker att det finns ett problem.

Efter 1. d4 d5 2. c4 Sc6 finns några olika alternativ för vit.

Ett alternativ är 3. Sc3, där vit - i databasen på 365chess - uppnår en vinstprocent på närmare 62 procent oberoende av vilket alternativ svart väljer. Visst, statistiken säger inte allting men jag blev inte alltför imponerad av 3. - e5 som diskuterades i tråden tidigare och mina egna undersökningar de senaste dagarna säger mig att svart har vissa problem efter 1. d4 d5 2. c4 Sc6 3. Sc3.

Ett annat alternativ för vit är 3. Sf3, där vit - också enligt databasen på 365chess - uppnår en vinstprocent på drygt 61 procent. Värt att notera är emellertid att om svart väljer 3. - Lg4 så sjunker vits vinstprocent till drygt 56 procent, vilket bara är marginellt bättre än vits resultat i databasen som helhet. Detta stämmer också överens med mina egna undersökningar av ställningen, då jag tycker att ställningen efter 1. d4 d5 2. c4 Sc6 3. Sf3 Lg4 verkar fullt spelbar för svart.

Givet ovanstående slutsatser skulle jag gärna spela ställningen efter 1. d4 d5 2. c4 Sc6 3. Sf3 Lg4 men helst undvika ställningen efter 1. d4 d5 2. c4 Sc6 3. Sc3. Därför tycker jag att 1. d4 d5 2. Sf3 Sc6 är intressant. Om vit spelar 3. c4 svarar jag med 3. - Lg4 och når den ställning jag eftersträvar utan att ha riskerat att få möta 1. d4 d5 2. c4 Sc6 3. Sc3. Detta kunde också vara av intresse för en "renodlad" Tjigorinspelare (som sture_lindberg), då det kunde ge ett "universalrecept" som fungerar mot både 1. d4 d5 2. c4 och 1. d4 d5 2. Sf3.

Finns det då några problem med ovanstående? Ja, kanske. Vit behöver nämligen - som sture_lindberg mycket riktigt anmärkt - inte spela 3. c4 efter 1. d4 d5 2. Sf3 Sc6. Följdfrågan blir huruvida vit har några goda alternativ till 3. c4? Det primära syftet med 2. - Sc6 är ju att få ut pjäserna snabbt och till aktiva positioner, men ett annat syfte med 2. - Sc6 är väl att angripa d4(-bonden) med pjäser. Detta är möjligt eftersom vit har försvagat fältet d4 genom att spela 2. c4. Detta drag försvagar också fältet b4, vilket gör (i) att draget 2. - Sc6 angriper båda de försvagade fälten, d4 och b4, och (ii) att idéer som Lb4 och Sb4 blir mer intressanta.

Efter 1. d4 d5 2. Sf3 Sc6 har vit emellertid inte försvagat d4 och b4 på samma sätt. Om vit undviker 3. c4 kan han/hon således nå en ställning där 2. - Sc6 är mindre verkningsfullt. Eftersom Londonsystemet (1. d4, 2. Sf3, 3. Lf4) bygger på att inte försvaga d4 utan istället långsamt bygga upp en angreppsställning är 3. Lf4 ett naturligt drag efter 1. d4 d5 2. Sf3 Sc6. En vanlig idé för svart i London är att störa vits centrum med ett snabbt c5 (t.ex. 1. d4 d5 2. Lf4 c5), men med 2. - Sc6 spelat omöjliggörs detta.

Således är en viktig fråga huruvida svart når tillräckligt aktivt pjässpel efter 1. d4 d5 2. Sf3 Sc6 3. Lf4. Om svaret är ja kan svart överväga (i) att använda dragföljden 1. d4 d5 2. Sf3 Sc6 för att komma in i Tjigorin och (ii) att spela 2. - Sc6 mot vits båda vanligaste andradrag, dvs. mot både 2. c4 och 2. Sf3. Om svaret däremot är nej - om man inte anser att svart får tillräckligt aktivt spel efter 1. d4 d5 2. Sf3 Sc6 3. Lf4 - bör man inte spela 2. - Sc6 efter 1. d4 d5 2. Sf3.

Abby Marshall | https://web.archive.org/web/20140627071802/http:// www.chesscafe.com/text/abby27.pdf | tycks anse att svart får tillräckligt med motspel genom att bl.a. spela Ld6 (med idén att ta tillbaka med bonden, dvs. cxd6, om svart slår löparen och på så sätt få tre centrumbönder mot två och möjlighet att genomföra e5). Vad tror schackOnline?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!