Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stockholm 1962
Författare Meddelande
IvarBlå1
#1 Skrivet: 26 Feb 2016 11:51

Är det någon som var och kollade på den här klassiska Interzonturneringen där Fischer vann överlägset? Skulle vara kul om det finns någon som kan berätta ett kul minne från den.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#2 Skrivet: 26 Feb 2016 11:58 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Jag var där och ställde upp pjäser och la ut protokoll och var allmänt hunsad.

Jag var itne där mer än några gånger, för jag fick inte missa skolan och hade itne pengar till spårvagnen.

jarmol2016
Medlem
#3 Skrivet: 26 Feb 2016 12:14

Du var där men inte där?

IvarBlå1
#4 Skrivet: 26 Feb 2016 12:18

Ja, det var ändå ett minne att sätta upp pjäser även om du blev hunsad. Följde du partierna i en bulletin eller var du för ung för att förstå dem?

IvarBlå1
#5 Skrivet: 26 Feb 2016 12:37

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #2:
Jag var itne där mer än några gånger

Citerar: jarmol2016, #3:
Du var där men inte där

Hur är det med läsförståelsen jarmol?

Spedicken
Medlem
#6 Skrivet: 26 Feb 2016 12:58 - Redigerad av: Spedicken

Kommer osökt att tänka på den här sketchen:
Ormet Kryper

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#7 Skrivet: 26 Feb 2016 14:53

Citerar: IvarBlå1, #1:
Du var där men inte där?

Jag var där några speldagar = några gånger. Men min kassa på den tiden var ganska begränsad och det fanns annat jag prioriterade högre.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#8 Skrivet: 26 Feb 2016 14:57 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: IvarBlå1, #4:
Ja, det var ändå ett minne att sätta upp pjäser även om du blev hunsad. Följde du partierna i en bulletin eller var du för ung för att förstå dem?

Jo, det var ett minne. Fischer var inte någon trevlig person om man var någon han ansåg mindre begåvad eller betydelsefull.

Belöningen för att vara hunsad var att jag kunde följa partierna på plats och höra olika av dåtidens storheter som Jostein Westberg diskutera dragen osv. Eller se John Byström som var en schackmecenat vagga omkring och prata med olika storheter. Jag var i mitten av tonåren och spelade rätt mycket schack även om annat ockå tog min tid. Och som sagt: Budgetrestriktionen var hård.

IvarBlå1
#9 Skrivet: 26 Feb 2016 16:36

Citerar: jarmol2016, #3:
Du var där men inte där?

Det var alltså jarmol och inte jag som kom med den ologiska frågan. Hursom det måste varit mycket intressant att följa dessa storheter ien så stor turnering på svensk mark. Lärde du dig mycket av kommentarerna?

jarmol2016
Medlem
#10 Skrivet: 26 Feb 2016 17:20

IvarBlå1
#11 Skrivet: 26 Feb 2016 17:39

Hur gammal är du, jarmol? Lite mer mogna kommentarer hade inte varit fel i den här tråden.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#12 Skrivet: 26 Feb 2016 19:21 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: IvarBlå1, #9:
Lärde du dig mycket av kommentarerna?

Jag vet inte. Kanske fick jag lite mer förståelse för positionsschack. Men Jostein Westberg var nog mera taktiker än strateg. Men just då var han på ropet. Han skrev små billiga schackböcker som "100 spelöppningsfällor". Jostein Westberg, som i sin lägenhet drev Schackförlaget fick jag ganska god kontakt med. Köpte saker till den schackklubb för ungdomar som jag var ordförande för. Han drack en del och dog sedan för tidigt.

Det var mer allt runt en stor schackturnering jag såg, det praktiska. Jaga taxibilar, ringa hotell efter spelare som kanske försovit sig och sedan bara dök upp. Så jag hann aldrig sitta ner ordentligt och se partierna. I vart fall var det inte det som lagrades i minnet.

Som sagt, jag hade bara råd att vara där några få dagar.

Svedjeholmen
Medlem
#13 Skrivet: 2 Mar 2016 19:25

Ådalen 41

IvarBlå1
#14 Skrivet: 2 Mar 2016 19:46

Kopplingen?

Frankiboy
Medlem
#15 Skrivet: 2 Mar 2016 20:36

,
Fischer kan ha' tænkt tanken:

Kanske jeg kan blive verdensmester i 1972?

IvarBlå1
#16 Skrivet: 2 Mar 2016 20:40 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: Frankiboy, #15:
Fischer kan ha' tænkt tanken:

Kanske jeg kan blive verdensmester i 1972

Han tänkte nog det innan Curacao 1963. Och efter trådens rubrik

IvarBlå1
#17 Skrivet: 2 Mar 2016 21:29 - Redigerad av: IvarBlå1

Var där inte en i Bled Portoroz -59 också. Kollat på Google och visst var där en. Det var i den som Larsen läste "Fantomen" som skulle slå honom 12 år senare i ett "blankset"

Du måste logga in för att kunna posta!