Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / schack
Författare Meddelande
ulfsing
Medlem
#1 Skrivet: 18 Feb 2016 22:55

det här med tidsbegränsning,varför kan man inte spela på 10 min.istället tex 4 drag på en vecka ska man tänka en vecka på 4 drag

Nörager
Medlem
#2 Skrivet: 18 Feb 2016 23:12

För att det här är en korrschack sida!

mugabe
Medlem
#3 Skrivet: 19 Feb 2016 00:23 - Redigerad av: mugabe

Man kan spela på 10 min. Det förutsätter dock att motståndaren spelar lika snabbt. Vill man spela snabbschack rekommenderas dock snabbschacksajter som t ex FICS. Eller lichess, ICS, chess24 eller liknande. här har vi inte så bråttom.

farbrorjo
Medlem
#4 Skrivet: 19 Feb 2016 04:52 - Redigerad av: farbrorjo

#2 och #3: Tack, Nörager och mugabe för att ni hann före oss moderatorer med att besvara en fråga som bara blir alltmer sällsynt på S O för varje år som går (har ej fört någon statistik, visserligen, men om vi kollektivt läser vartenda inlägg som skrivs här på ett år (om än ej i realtid, självfallet, vilket är svaret på en annan fråga som behöver besvaras alltmer sällan) så får vi ändå en hyfsat bra, om än intuitivt och erfarenhetsgrundad bild av läget, snarare då än statistiskt säkerställd och därigenom evidensbaserad (guldstjärna för alternativa tips om snabbschackssajter till trådskaparen utdelas till mugabe).

För att bidra med någon form av konstruktivt tillägg så kan jag ju bara tillägga det uppenbara - det ena utesluter självklart inte det andra och med enskilda spelare som varit här i många år och som jag vet är lika svaga som jag för fartens tjusning, som omväxling i det lugnare vardagsspelet, händer det alltjämt att vi river av ett dubbelparti i blixt-/snabbschackstempo, fast vi väljer betänketiden 3 eller 7 dagar per drag. M a o, efter ett "gentlemen's agreement" (or ladies´, bien sur) så finns det självfallet inga hinder för detta. Ett sådant dubbelparti tar mellan 30 - 60 min att slutföra, och om vi enats om varsin total betänketid på säg 45 min så har vi alltså 22 minuter och trettio sekunder var på oss att slutföra partiet (och gäller det ett dubbelparti blir det således 11 min och 30 sek per person och parti för att spela klart hela matchen). Tycker man att detta verkar kul som omväxling, men behöver ha koll på sin rating så att man inte får en kalldusch av att helt plötsligt inte platsa rankingmässigt i en turnering som man gärna ville delta i, så är det ju bara att spela orankat. Lite kreativitet har ingen dött av och som ren nöjesspelare har jag aldrig haft någon prestige att förlora på detta. Men vill man spela riktig blixt-/snabbschack så väljer man givetvis en sida som är skapad för detta - nätet kryllar av dem och det finns förstås ännu fler än de fina tips som mugabe kom med här...Mycket nöje!

Du måste logga in för att kunna posta!